De gefacelifte Ford Focus is een paar maanden geleden onthuld, maar tot nu was er nog onduidelijkheid of er ook een RS model zou verschijnen. In mei werd het zelfs nog ontkend door Ford omdat er niet genoeg belangstelling zou zijn. Vandaag is echter uitgelekt dat er inderdaad een nieuwe RS in de pijplijn zit die eind 2008 op de markt moet komen.
De basis zal de Focus ST zijn, maar waar deze 225pk heeft, zal de RS 280 pk toebedeeld krijgen door een aantal aanpassingen aan de 5-cylinder turbomotor. De aandrijving zal nog steeds op de voorwielen zijn, maar in tegenstelling tot de ST zal de RS wel over een sperdifferentieel beschikken voor een betere wegligging.
Het uiterlijk zal van de normale Focus verschillen door een agressievere bodykit compleet met een setje lichtmetalen velgen. Ook het interieur zal de nodige sportieve accenten krijgen net als de vorige RS, die tot 2003 geproduceerd is (bron: carscoop).
autogek zegt
af en toe zie ik de oude rs, die vind ik veel dikker dan de nieuwe st(staat in m’n woonplaats). nu maar hopen dat het geen megazware, hoog vermogende auto wordt. gewoon pittig vermogen en laag gewicht!
Jochem zegt
280 pk op de voorwielen. En dat terwijl ze zovel 4wd ervaring hebben in de rallysport. Een gemiste kans wat mij betreft.. Zal het weer net zo’n love it or hate it car worden als de oude RS?
Steve11NL zegt
Waarom geen achterwielaandrijving in zo een auto vraag ik me af. Oude Sierra´s hebben dat zelfs…..en dat waren met scheurijzers!
babbaloerie zegt
– Een RS met voorwielaandrijving :/
– 280 pk op de voorwielen
– Net zo lelijk als de huidige focus?
Ik laat deze maar aan me voorbij gaan.
Oly zegt
De staan al foto’s van op het internet.
http://forums.streetfire.net/attachment.php?attachmentid=1&stc=1
musclecar zegt
op het feit na dat het een voorwielaangedreven auto zal worden, vind ik het een prachtig auto, ook wat motoreigenschappen betreft…
sus zegt
Zonde dat het er nu pas van komt…
Het model voor de facelift vond ik mooier.
Om dan nog maar te zwijgen over de aandrijving.
Ze hebben ervaring van in de rally, het verleden en de onderdelen kunnen ze gewoonweg uit het schap bij volvo pakken…
Doet me ergens denken aan de escort rs turbo..
Heeft standaard maar 132 pk en een sperdifferentieel maar die heeft het ook moeilijk om dat vermogen op de grond te krijgen.
Eens die turbo van jan geeft moeten de banden het ontgelden.
En dat zal bij deze nog dubbel zo erg zijn, wielspint tot in derde ?
Armada zegt
Vroegah
Vroegah had je nog de Cosworth met 4×4.
Zucht. Soms gaat er niets boven de goede oude tijd.
Poekie Lauda zegt
Een nieuwe RS is altijd wel spannend, maar 280 peekaa op de voorwielen lijkt me een handvol. Hopelijk is ‘ie net zo goed als voorgaande RS’en.
B64 zegt
@ Steve11NL: misschien was dat omdat ALLE Sierra’s achterwielaandrijving hadden?
De voorwielaandrijving voor die nieuwe RS zal wel iets met kosten te maken hebben, maar is natuurlijk wel een gemiste kans.
Jurvie zegt
-Edit: Nutteloze bijdrage-
Juppe zegt
Beetje gemiste kans. Het was leuk geweest als er naast de ST een 4 wiel aangedreven RS zou zijn. Net als de RS Cosworth. De onderdelen liggen wel in de schappen toch? (Volvo bv)
Juppe zegt
Of Saab’s XWD..
RScosworth zegt
Je weet het ook nooit bij Ford. De ene keer zou heel het RS-gebeuren van de baan zijn wegens emissienormen en nu komt er ineens weer een. Hoewel hij motorisch niet zo veel RS-techniek zal gaan bevatten aangezien ze met het Volvoblok zullen blijven werken.
@ Juppe
Cosworth is niet meer van Ford dus die had er zowiezo niet gekomen en Cosworth voor Volvo aanzien is uiterst denigrerend! ;)
@ B64
Volgens de persberichten van Ford in de tijd van de Focus Cosworth die afgeblazen werd, werd er gesproken over het niet kunnen voldoen aan emissie-eisen. De Escort’s deden dat ook niet waardoor deze slechts vier jaar in productie zijn geweest.
Apache zegt
Dan eis ik een C30R met 320 pk… :)
Juppe zegt
@RScosworth,
Dat klopt idd. Ik bedoelde ook dat de RS 4-wielaandrijving zou moeten krijgen zoals de RS Cosworth toendertijd had. Maar dan gewoon met de naam RS zonder Cosworth uiteraard ;) En de onderdelen voor 4wd liggen wel bij Volvo of Saab in de schappen, vandaar dat ik het een gemiste kans vind.
RScosworth zegt
@ Juppe
Die onderdelen liggen er inderdaad wel maar dat heeft niets met racerij te maken. Dat zijn die (jawel) Haldex toestanden weer speciaal ontwikkeld voor optimale veiligheid. Het zou dus niet opschieten om die op een RS te zetten want een voorwiel sperdiff systeem gaat wss veel harder. ;)
XF zegt
@sus,
denk je echt dat Ford de RS niet het nieuwe design meegeeft?
die foto van OPly is imo duidelijk fotoshop.
op een andere site wordt weer bericht dat de nieuwe RS 4WD krijgt en dat hij al in Q2 verschijnt, dus het lijken mij ook niet meer dan geruchten.
Juppe zegt
@RScosworth,
Daar heb je een goed punt idd. Het XWD systeem van saab lijkt me wel/meer geschikt, maar die is er niet met de 5-cilinder motor (toch?). Dan wordt het idd niet simpelweg uit de schappen pakken, maar dan moeten ze hun best maar eventjes doen :)
GOD zegt
280PK op de voorwielen kan best als je maar een fijne motoriek in je rechter voet hebt, en weet wat je doet
RScosworth zegt
Geen idee hoe dat met Saab zit. Ik weet ook niet in hoeverre ze met Ford (zouden kunnen) samenwerken aangezien Saab nog steeds van GM is volgens mij. Dat wordt dan nachtwerk inderdaad. :)
six trey zegt
goede motor voor een kleinere wagen, maar ik ben toch nog altijd geen fan van hatchbacks
Juppe zegt
@RScosworth,
Laat ik maar ophouden.. ben nog niet helemaal wakker geloof ik. Maar het wordt duidelijk waarom de RS geen 4wd krijgt. :)
RScosworth zegt
@ Juppe
Haha ja dat kun je hebben. ;)
GeeJee zegt
@ Juppe en RScosworth: Het kan toch veel makkelijker… Ford Focus WRC, die heeft 4WD, daar is vast wel een goedkopere variant van af te leiden :-)
RScosworth zegt
@ GeeJee
Maybe maar dan zitten ze nog met die emissie-normen. Daar kwamen ze met het concept van de Focus Cosworth ook niet onder. Maar wie weet met de hedendaagse techniek. :)
marruk zegt
280pk en fwd, niet echt RS-waardig als je het mij vraagt..
Een 4WD met 320+ is interessanter..
rider zegt
mooie winst t.o.v. de voorganger. nu maar hopen dat hij niet zo gek veel zwaarder wordt dan de voorganger en dat hij niet zoveel last heeft
van ” torque-steering”. De vorige was bijna onverslaanbaar op bochtige weggetjes maar op de snelweg een regelrechte ramp! Daar moest je blijven sturen om hem op de weg te houden. (erg zoekerig weggedrag).
Maar 280pk op alleen de voorwielen? En dan ook maar 280pk uit de volvo 5cylinder? Volvo haald er 300pk uit. (S/V-70R modellen).
Wel raar dat jullie melden dat hij voorwielaangedreven wordt terwijl andere bladen zeggen dat het 4×4 wordt.
Mattie zegt
hier staat toch wat anders….
http://www.autowereld.com/spyshots/detail.asp?artikel=4136
RDS zegt
@ Juppe sinds wanneer is SAAB van Ford en niet meer van GM?
RDS zegt
@mattie als dat klopt ben ik er bij
Ford Focus-RS zegt
Nieuw Focus RS II hebben motor 6V 300 pk en chassis AWD.
Meer hier … http://www.fordeurope.net/forum/viewforum.php?f=19
RScosworth zegt
Ben ik benieuwd welk AWD systeem dat gaat worden…
Ford Focus-RS zegt
Ja ook benieuwd ;) ja hoop vol AWD(permanent) als Evo of STi.
LC! zegt
Ford Focus-RS, zou ge eens kunnen posten wat op fordeurope.net staat ivm de Focus RS? Ik heb mij geregistreerd, maar wacht nog steeds (en vrees tevergeefs) op de 2e mail met de goedkeuring en activatie.
LC! zegt
Even een filmpje uit de oude doos. Dit is dus wat de Focus RS had moeten zijn (kwalitatief weet ik niet of m goed genoeg is enz, ma gewoon qua idee en prestaties). Nu hebben ze een 2e kans, hopelijk vergooien ze die niet.
http://videos.streetfire.net/video/4f778720-a381-4ac5-b2a4-2ef136a8c79f.htm