Vanwege het succes van de Focus ST (vooral in Engeland) werkt Ford volgens Autocar aan een nieuwe Focus RS. Waarschijnlijk zal deze hot hatch voor het eerst te zien zijn op de London motor show van volgend jaar. Het vermogen zou daarbij flink stijgen. De Volvo vijfcilinder turbo moet zo’n 280pk vermogen gaan uitspugen.
De Focus RS blijft echter voorwielaandrijving houden, mede om de kosten laag te houden. Men wil daarbij een betere handling realiseren door een speciale semi-active limited-slip differentieel te gebruiken. Dit zou voor voldoende tractie moeten zorgen. Overige aanpassingen zijn 19-inch wielen, verbeterde vering en natuurlijk een unieke styling (via motorauthority.com).
stefan zegt
Zonder 4wd wordt het weer zo’n nep rs de escort rs was de laaste echte rs geen wonder dat ze zo duur zijn als je een tweede handse vindt.
Simon zegt
Gooi er dan op zijn minst achterwielaandrijving in. Het is toch niet voor niets een 280 pk sterke SPORTvariant?
Solstice zegt
280 Pk op de voorwielen? Was het niet hetzelfde Ford dat ten tijde van de vorige Focus RS verkondigde dat ze aan de max zaten qua vermogen op enkel de voorwielen? Dat vermogen was toen 215 pk..
Waarom is vierwielaandrijving overigens een te dure optie terwijl Volvo die aandrijflijn gewoon op de planken heeft liggen? Ik zou zeggen kom maar eens terug als je minstens 300 pk en vierwielaandrijving hebt ;-).
Autowereld.com rept overigens wel over 300 pk, maar geen woord over vierwielaandrijving…
http://www.autowereld.com/spyshots/detail.asp?artikel=4136
Solstice zegt
correctie: men rept wel degelijk over vierwielaandrijving :-).
Beire zegt
die hinken achterop net zoals bmw en de rest van die merken die nog steeds geen vierwielaandrijving toepassen!
280 pk leg je best op 4 wielen, dat ze eens kijken naar een S3 ofzo…
Tarzan zegt
Bah, ik heb liever dat ze kg’s er uit gaan zagen. Honderdvijftig kilo o.i.d. 280 pk klinkt leuk maar dat wil je toch helemaal niet met zon auto.
KoboC zegt
Het blijft echt een plaatje die ST. Maar jammer dat ze de pk’s op de voorwielen willen blijven gooien. Als je 280pk’tjes in zo’n auto op de achterwielen knalt, kun je nog eens wat lol beleven, maar op de voorwielen… jammer Ford.
Aap zegt
Die kleur van die ST, Electric Orange, in die kleur moet je je Gallardo hebben;)
wimbers zegt
hmm, awd, 300 pk en ook de wagon uitvoering hiermee beschikbaar maken. dan worden we blij. (waar is de tijd dat volvo met een 850 estate meedeed aan het btcc)
ron zegt
waaaat?????
]het zou tog 300 pk worden ford had het nog beloofd!!!!!!!!!!
Jurrian zegt
Beire? heb je wel een idee waarover je praat?
achterwielaandrijving is wel even wat anders als voorwielaandrijving, en achterwielaandrijving kan je niet genoeg pk hebben en 280 pk is al helemaal niet de limiet en BMW levert wel 4wielaandrijving.
Ik word zoiezo een beetje misselijk van al die “sportieve” modellen met voorwielaandrijving. het kan me niet schelen hoeveel pk, ik heb liever de helft, maar dan met achterwielaandrijving
MurcieBoy zegt
deze zal zeker ook niet uitkomen
ze zeiden de vorige keer ook dat er een focus- en fiesta rs zou komen met 300pk maar die zijn er niet
dus ik ben benieuwd of die komt;)
Lebastille zegt
Ik ben benieuwd ofdat Ford nog steeds superieure handling heeft. In Autovisie is de nieuwe Fiesta met de Polo vergeleken waar de Fiesta toch het onderspit moest delven. Zelfs een vergelijking met de Focus en Seat, Golf en A3 moest de Focus het onderspit delven. Hopelijk kunnen de voorwielen de 280 pk aan, maar ik heb zo m’n twijfels.
gebbetje zegt
Het is gewoon zonde om zoveel heerlijke pk’s via de voortrein op het asfalt te brengen. Eigenlijk zou het aantal pk’s op de voorkant wettelijk gelimiteerd moeten worden. 125 pk max ofzo?
Ivo zegt
Beire, ga maar lekker naar Sesamstraat kijken. BMW levert al sinds 1980 X-drive, het 4WD systeem van het merk. En dan puur uit veiligheidsredenen. Voor mensen die in en om de Alpenlanden wonen bijvoorbeeld. Een echte sportieve auto beschikt over ACHTERWIEL aandrijving. Iets wat BMW dus heel goed weet en toepast.
Ivo zegt
@ Lebastille:
Je moet die test in de Autovisie nog maar eens goed lezen. Op het gebied van rij-eigenschappen maakt de Fiesta GEHAKT van de Polo. Net zoals iedere Ford van iedere vergelijkbare Volkswagen gehakt maakt qua handling.
Ja, de Polo was sneller, RECHTDOOR! Wie alleen dom en hard rechtdoor wilt, koop een Polo. Wie een auto zoekt die ook fatsoenlijk de bocht om wil, koop de Fiesta.
En die test van de Focus, Seat, Golf en A3 ken ik niet. Ik ken wel alle vier de auto’s en de Leon komt het dichst in de buurt bij de Ford qua rij-eigenschappen en besturing. Ford doet dat gewoon in alle opzichten beter!
beschuitfluiter zegt
discussie over wat beter is is nu niet echt aan de orde; bericht gaat over de nieuwe RS en ik denk dat iedereen het erover eens is dat het een slecht plan is om dat vermogen (280/300pk) alléén op de voorwielen los te laten.
PK’s is niet alles, het is juist hoe je je met dat vermogen kunt vermaken in zo’n auto, hoe die reageert en stuurt en klinkt gaat ’t om!
stefan zegt
Honda weet dat pk’s niet alles zijn maar ford niet.
Stephan zegt
@Stefan;
Iedereen weet het hier kennelijk beter dan Ford, maar denk dat niemand hier in een ST heeft gereden. Als je een ST hebt kun je deze ook bij pumabuild tot 300pk laten upgraden en als ie dan nog lekker rijdt heb je zo’n RS toch helemaal niet nodig ;)
Fiat Coupe 20v Turbo zegt
altijd leuk die discussie fwd/rwd/awd, voor mensen die denken dat je 280 pk niet over de voorwielen op de weg krijgt: Er is een Fiat Coupe met 500 pk (www.torqueitalia.com) die binnen 11 seconden de 1/4 mijl aflegt, dus dat vermogen komt echt wel op de weg.
Misschien niet zo efficient als bij een rwd, maar kijk bijvoorbeeld naar de Seats in de toeringcar klasse, die komen ook aardig mee met de BMW’s
Mijn punt is alle 3 de aandrijvingen hebben voor- en nadelen, als je daar goed mee om kan gaan worden de verschillen redelijk klein.
Ivo zegt
@ Fiat coupe:
Seat komt mee met BMW omdat BMW met een handicap rijdt. strafgewicht met name. vanwege de achterwielaandrijving. Anders zouden ze alle wedstrijden winnen. Zonder grappen!
CSL zegt
Gewoon afwachten.
Ik denk dat de auto een 4×4 aandrijving krijgt, anders is het natuurlijk geen RS .
Jappy zegt
Lijkt me wel vet, maar idd 280 pk op de voorwielen is best veel!
Arjan zegt
Het wordt WEL 300 pk en WEL vierwielaandrijving:
http://www.worldcarfans.com/rsslink.cfm/article/6061127.001/ford/spy-photos-more-ford-focus-rs
Kijk ook even naar de datum van het stukje…
JLJ zegt
@CSL
Er zijn maar twee Ford RS-en met 4wd, de Sierra en laatste Escort. Daarvoor of achterwielaandrijving (oude Escorts Mk1-2) of voorwielaandrijving.
De Escort RS Cosworth is volgens mij wel de laatste echte RS (dus gehomologeerd voor autosport), daarna waren het opgeleukte standaard Fordjes. Ik heb nog erg goede herinneringen aan mij ouwe Escort RS1600i uit 82. Beststurende auto die ik heb gehad!
v8x zegt
Stephan: de RS wordt geen ST met 280/300 pk. De RS krijgt een sperdiff, big difference!
Fiat Coupe 20v Turbo zegt
@ Ivo
dan snap ik niet goed hoe de tijden van fwd en rwd zo dicht bij elkaar kunnen liggen als BMW echt zo veel sneller is (let wel dit zijn de snelste ronde tijden op Zandvoort tijdens een wedstrijd) Een halve seconde vindt ik geen groot verschil als het om snelste ronden gaat, zelfs niet voor de racerij.
Ruud Olij (NED)
Super Car Cup Super Sports – BMW M3 1:53.027
Bob van der Sluis (NED)
Trofeo Alfa Romeo Mod Plus – Alfa Romeo 75 IMSA 1:53.250
Tim Coronel (NED)
Alfa 147 GTA Challenge – Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark 1:53.787
Tim Coronel (NED)
Dutch Touring Car Championship – Renault Clio 2.0 RS 1:53.855
http://www.circuit-zandvoort.nl/autosport/lap_records/
SugarFree zegt
@ beschuitfluiter
ga eens snel solliciteren bij Ford!
jou hebben ze nog net nodig :)
sorry voor het beetje sarcasme; maar het is duidelijk dat zeker niet iedereen dezelfde mening is toegedaan. en laten we eerlijk zijn: dat maakt het leuk op een blog
maar ford is ford omdat het veel ervaring heeft, en zéker op het gebied van rally-auto’s.
vraag: zou ford niet weten waar het mee bezig is?
Porsche Fan zegt
Zou toch rond de 300 pk worden:P
nou ja 280 is in de buurt:P
Leo zegt
He cool!! de ST was goed maar dit is beter!!
Citrofiel zegt
Lijkt me een leuk idee. De ST vind ik al heel vet, vooral door de velgen en felle kleuren :P , en als ze van dit ding een nog opvallender wagen maken vind ik het helemaal prima! De gewone Focus vind ik overigens ongelooflijk saai…
FLIPO zegt
dit wordt weer een net niet auto
Fej zegt
@ Sugarfree het is waar dat ze veel ervaring hebben op gebied van rally-autos, maar die beschikken over vierwielaandrijving. Moest deze auto met zijn 280Pk vierwiel- of achterwielaandrijving hebben, het zou ‘ne ferme bak’ zijn ;-) !
Melvin zegt
Allemaal leuk en aardig hoor zo’n focus rs maar je blijft een bagger interiur houden met keihard plastic en velgen waar de verf vanaf komt als je er vegen reiniger opspuit! Laat staan de wieldoppen die van zulk hard materiaal zijn dat je ze eerder in drieen slaat dan dat je ze op de velg krijgt! Nee geef mij maar een opel astra opc, bmw 130i of een r32 tenminste duitse degelijkheid! Inplaats van die amerikaanse troep.
Ron zegt
@iedereen: klopt, 280 pk gaat natuurlijk niet werken op je voorwielen. Het lijkt me sterk dat Ford niet met 4 wielaandrijving komt, omdat ze die techniek hebben klaarliggen en ook mee moeten komen met de concurrentie.
@Melvin, zie ik nu goed dat je een Opel Astra in 1 adem noemt met een BMW 130i? how dare you! ;)
Fons zegt
De focus was en is nog steeds de benchmark voor vele fabrikanten wat betreft rijdynamiek en onderstel.
Dus dat zit wel snor.
De AWD van volvo ligt dan wel op de planken, maar daar zit ook een ander prijskaartje aan.
Maar evengoed komt zo’n hoog vermogen het best tot z’n recht met AWD.
Dus wie weet…
Stephan zegt
@v8x;
Dat weet ik ook, maar ik wilde alleen aangeven dat het best mogelijk is om dat vermogen op de voorwielen te krijgen en een nog goed sturende auto over te houden. Uiteraard gaat op een gegeven moment de voorkeur naar 4wd, maar waar een wil is, is een weg (wat Fiat Coupe 20v Turbo ook bedoelde denk ik).
Tino zegt
Mensen lees autowereld eens goed na:
Uiteraard wordt het vermogen overgebracht op alle vier de wielen en samen met de dump valve die klinkt bij het overschakelen is de Focus RS een rechtstreekse afgeleide van de Focus WRC.
donuts zegt
ik rijd een r32 en ik moet zeggen dat rijd beter als elke ford dan ook
mashell zegt
Heeft Volvo eigenlijk vierwielaandrijving beschikbaar voor de S40, V50, C30 serie? Want die kan dan heel gemakkelijk onder het Focus platform geschroefd worden.
Alwood zegt
C30 nog niet… S40 en V50 al wel en ik denk binnen een jaar ook wel op de C30 en C70. dit lijkt me echt gedoemd tot mislukken trouwens als ze de voorwielaandrijving erin houden.
Stephan zegt
@ Melvin; HAHAHA geloof je jezelf nu echt als je zegt dat een Focus Amerikaanse troep is?
@ Donuts; ga ervanuit dat je alle ford-modellen hebt gereden, alvorens je die uitspraak hebt gedaan + het neerleggen van een hoop geld voor een GOLF?
melvin zegt
@ stephan: Uhm ja ik geloof mezelf wel! De laatste keer dat ik keek was ford nog een amerikaans bedrijf en de focus wordt ook in amerika verkocht volgens mij dus is et wel degelijk amerikaanse troep!
@ Ron: Ik durf et wel in dezelde adem als een bmw te noemen hoor. Ik geef toe dat et niet van hetzelfde niveau is maar opel bouwt steeds betere en leukere auto’s. blijft natuurlijk wel beter dan ford.
Stephan zegt
@ melvin: Okej, zolang jij jezelf gelooft..
mashell zegt
“de focus wordt ook in amerika verkocht volgens mij dus is et wel degelijk amerikaanse troep!”
Dat is een zacht geveerde variant van de Europese Focus 1. De Focus 2 wordt daar niet geleverd. Ford in Amerika en Europa zijn heel andere bedrijven, ook niet echt vrienden. Grappig dat ze allebei een Fors Fusion hebben, heel verschillende auto’s… http://images.google.com/images?client=safari&rls=nl-nl&q=ford%20fusion&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi
SugarFree zegt
@ Donuts
Snelle bak, die R32; maar wat bedoel je met ‘beter’?
En in vergelijking met welke Ford?
Qua wegligging is zeker niet iedereen het met je eens…
Mycom zegt
Ik vind het wel leuk om dit allemaal te lezen. Ik vraag me weleens af of jullie uberhaupt in zo een auto hebben gereden!!! Jullie hebben allemaal vooroordelen, maar ik las laatst een test en daar kwam de Opel Astra OPC er als nr 2 uit, gevolgd door de R32, en mazda 6.
Audi S3 werd nr 1.
De astra heeeft weldegelijk voorwielaandrijving, en komt gewoon erg goed een bocht door.
Wat ik wil zeggen is dat het een hatchback is, en die rijden nou gewoon eenmaal goed voorwielaangedreven. En zou je hem 4wielaangedrven willen hebben dan kost dat en nog is een pak geld en je auto word er zwaarder door…. Dus heb je oook zoals de audi weer meer PK nodig en dat kost allemaal veel geld.
Al met Al zou ford niet met zulke hoge ontwikkelingskosten willen zitten.
Huib zegt
mashell schrijft,
10 February 2007 om 11:27
Heeft Volvo eigenlijk vierwielaandrijving beschikbaar voor de S40, V50, C30 serie? Want die kan dan heel gemakkelijk onder het Focus platform geschroefd worden.
Iemand die tenminste iets slims zegt.
En de Focus st heeft de (bijna) zelfde motor als de Volvo S40 T5 welke weer leverbaar is met 4 wielandrijving.
De ontwikkelings kosten zouden dan (lijkt mij) mee moeten vallen.
Alleen voor de buitenkant van een Focus RS zou dan wat meerkosten gemoeid zijn, hij moet boven de ST komen te staan en het verschil moet duidelijk te zien zijn.
Patrick zegt
Allemaal veel tralala maar hoeveel onder jullie rijden met een st?
de focus st kan evengoed getuned worden stage 4 door pumabuild voor 1850£ of 2960€, doe dan nog de regelbare bilsteins erbij 1200£ of 1920€ en dan nog een quaife sper voor een 615£ of 984€ en je komt very close tegen die rs aan en alles te samen kom je eigenlijk op hetzelfde uit……men zegt dat de rs zo’n 3500£ meer zou gaan kosten dan de huidige st. Dus voor degenen die niet kunnen wachten, effe naar pumabuild in Engeland en je hebt een st met een rs prestaties en zeker een gelijkwaardig weggedrag. Je zou er ook nog de prachtige 12 pot brake kit kunnen onder plaatsen voor nog een 3500£ extra, vééél geld maar zeg eerlijk wat voor een monster heb je dan onder handen!!
erik peeters zegt
jongens jongens jongens,
lig allemaal niet te zeuren, wacht het af.
de sierra rs cosworth en de escort rs cosworth en de mondeo st en de focus st en rs. de escort turbo, waren dit auto’s waar ford ons mee teleurstelde? nee, dacht het niet.
ik denk dat het probleem bij de meeste hier in de portomenee zit!
jongens bij ford zijn ze echt niet gek.
dus de nieuwe rs zal zijn naam echt wel waardig zijn.
Bayerische Motoren zegt
Sorry, het enige deftige aan deze Ford is de Volvo moter.
ford freak zegt
ford is de laatste 6 jaar HEEL goed verbeterd in rijeigenschappen, kwaliteit (dat was vroeger niet zo goed en da wete ze zelf ook) daardoor da de goeie naam van ford vroeger effe is aangetast maar ik denk da ze weer heel goed bezig zijn. ik denk da ze de winst die ze in 2009 wille neme, hennig kunne hale!! joekels
Cozzie zegt
@ Bayerische Motoren: Wat zou jij doen als je meneer Ford was, die Volvo heeft gekocht (inclusief dikke motoren)?
Heel verstandig dat je dan techniek (en materialen) gebruikt die je op de plank hebt liggen.
Waarom dat wiel nog een keer uitvinden?
KLPD rijdt niet voor niets met die dikke 5 cilinders in die volvo’s.
Probeer dat maar eens bij de houden met je bakfiets, terwijl de straatstenen onder die vette Focus RS vandaan knallen.
Knap stukje werk van Ford. En geloof mij, door die techniek zal het nog betaalbaar zijn ook.
Ps. Zelf heb ik een 280PK Sierra Cosworth, 3 jaar lang met veel plezier gereden. Gelukkig zat daar een “echte” cosworth motor in. Dat 16 klepper deksel heeft Ford niet ontwikkeld hoor.
Focus_rs zegt
zitten jullie nou moeilijk te doen.
de RS modellen van Ford zijn altijd al supper autos geweest,
altijd geavanceerder dan de gewoone modellen.
ook omdat ford de carosserie en onderstel aanpast voor goede prestaties en weg gedrag.
De ST modellen zijn gewoon opgeleukte gewoone uitvoeringen.
PS rij zelf Focus RS met 260 pk zonder problemen mer traktie en aandrijving,
natuurlijk rijd 4wd berter en heeft betere wegliging in bochten.
spreek uit ervaring rij ook Escort RS Cosworth met 320 pk
laten we zien wat ford brengt . T is altijd beter als al die andere duitse rommel
Iceman zegt
http://www.motorpasion.com/images/2007/04/ford_focus_rs-01.jpg
Ice.
Airbag zegt
Heb in de rs focus Rs gereden!Wat een raket is het.
ook al heeft ie geen 4×4,maar dat doet er niet toe!
het is gewoon een monsterachtigge geweldig mooie snelle Rs en ook aan het interieur is heel goed gedacht! mijn mening over de Rs zijn meer dan positief! mvg leon
Airbag zegt
ohw jah nog ff iets? ga eerst eens in de Rs rijden voor je je mening over de auto gaat geven! 50% heeft een negatieve mening over de Rs terwijl men niet eens weet wat of hoe die rijd! en dat gezeur over dat ie geen 4×4 heeft whateverrrr!!!
Frans Sobrino zegt
Een nieuwe RS zou toch gezien de reeds op de plank liggende aandrijflijnen van volvo toch wel een 4 x 4 moeten worden en met een 5 cilinder motor minimaal 300 pk liever nog 350 gezien dat motorisch geen punt is.
Ik rij zelf een sierra en een escort cosworth, ik heb de nieuwe ST gereden dat gaf mij een net niet gevoel en dit jaar ben ik op vakantie naar spanje geweest in een focus RS en deze auto daarintegen is helemaal goed wegligging remmen goede feedback ik werd er blij van.
Want ik lees daar hier veel negatieve dingen over, kijk meest ideaal is natuurlijk voor veel vermogen achterwiel of 4 x 4 maar als dagelijkse auto is een focus RS geen straf.