Kijk, dat is lekker handig: de nieuwe Ford F-150 kan een boot slepen. Met een trailer, dat dan weer wel.
Het is de best verkochte auto ter wereld: de Ford F-150. Alleen al in de VS worden dermate veel van deze slagschepen verkocht, dat de rest opvulling lijkt te zijn voor Ford.
Populair
Mede dankzij de F-150 kon Ford USA het permitteren om de Fiesta, Focus én Fusion uit te faseren. Hoe populair de F-150 is? Vorig jaar (2019) werden er 896.526 van verkocht. het jaar daarvoor (2018) waren dat er 909.330. Ook in 2017 ging het lekker, toen kon Ford er 896.764 van afleveren. In technisch opzicht is het niets bijzonders of innoverend, dus met deze auto’s kun je lekker cashen.
Dertiende generatie
Inmiddels zitten we op de dertiende generatie (afbeelding boven en onder) en is het de hoogste tijd voor een compleet nieuwe generatie. Het model loopt al mee vanaf 2015. We kunnen zien dat Ford (vooralsnog) niet onder de indruk is van de Tesla Cybertruck. Qua styling ziet de F-150 eruit als een traditionele pickup en niet als een uitvergrote deurstop op wielen.
Aan de voorzijde kun je een nog indrukwekkendere lampenwinkel verwachten bij Amerika’s populairste bedrijfsauto. Dat werd al door Ford een keertje ‘verklapt’. Verder worden de meeste wijzigingen in het interieur verwacht. Denk aan een digitaal instrumentencluster en infotainment. Verwacht overigens niet dat alle F-150’s dat meekrijgen. Er zijn ook basis F-150’s (waarmee daadwerkelijk gewerkt wordt) die zeer basaal zijn uitgerust.
Qua techniek hoeft Ford niet zoveel te doen. Ondanks dat de F-150 erg vaak gebruikt wordt als personenauto in de VS, is het wettelijk gezien een vrachtwagen. Dus qua veiligheid en emissies stelt het niet zo veel voor. Voor de bühne zal er vast een hybride versie aangekondigd, maar reken maar dat het gros van deze auto’s verkocht zal worden met een dikke V6 of V8.
De officiële onthulling van de nieuwe Ford F-150 is morgen.
appeltaartislekker zegt
Ik heb mijn bingo kaart er weer bij gepakt. Er is vast een reageerder die weer iets mompelt over het compenseren van een kleine geslachtsdeel.
ghengiskhan zegt
@appeltaartislekker: vooruit, speciaal voor jou:…mompelmompel……compensatie……mompel……klein geslachtsdeel……mompel.
mpgc zegt
@ghengiskhan: je ben compenseren vergeten ?
VeniVidiVici zegt
@ghengiskhan: Ik hoor in de verte iemand BINGO! roepen…
reactief zegt
Ik weet nooit wat erger is. De klagers, of de klagers die vooraf al gaan klagen over klagers die er nog helemaal niet zijn? Of is de ergste uiteindelijk degene die weer klaagt over beide klagers, ik dus? Hmmm…
appeltaartislekker zegt
@reactief: je bent gewoon een Nederlander. Wij zijn beroepsklagers.
wceend zegt
Stuk beter dan de Silverado in ieder geval
Design_Driven zegt
Stuk conservatiever in elk geval, maar de Silverado is bij mij wel gaan wennen.
slowland zegt
Echt niet!
De F150 is veel meer ‘vrachtwagen’ dan de Silverado/Sierra. Deze twee zijn meer op luxe en comfort gericht, De F150 en RAM meer op kracht, en 4×4 capaciteiten
lpgbarrel zegt
Het blijven perfecte bolides voor landelijke zzp’ers die geen zittend beroep hebben!
mashell zegt
@lpgbarrel: als ze hovenier zijn wellicht maar de gemiddelde landelijke ZZP zonder zittend beroep heeft gewoon veel meer aan een bus. Gaat meer in en is een stuk economischer.
lpgbarrel zegt
@mashell: fiscaal is dit beter dan een bus! Mits prive ook in gebruik
lekbak zegt
@mashell: hoveniers, loonwerkers, stratenmakers, machineverhuur, bootjes handelaren, marktkooplui. Zomaar een paar groepen waar dit best meerwaarde kan hebben over een busje. Zodra er veel met zware karren word gereden begint zo’n pickup aantrekkelijk te worden want dat doen ze gewoon beter dan een busje. En ze zijn luxer, comfortabeler en vaak nog goedkoper ook.
zelfrijikeenbarrel zegt
ik dacht ook altijd dat het perfect zou zijn om veel mee te krijgen, maar dat is lang niet altijd zo. Een pallet kan je zo achterop schuiven, maar lange dingen als gipsplaten of stukken hout passen er weer niet in. Dan is een standaard stationwagon ineens veel praktischer.
Design_Driven zegt
Ik heb een tijdje gereden (in de VS, toen mijn Jeep CJ van ellende uit elkaar viel) met een F-150 Harley Davidson, uit ik meen 2001, gereden. Is het verfijnt? Nee, is het luxe, nee, zit het goed in elkaar ? Nee, zou ik er (in de VS) zo weer een kopen, JA!
Ik vind ze prachtig mooi en ze cruisen heerlijk. Zeker de nieuwe zijn nog redelijk netjes in elkaar geschroefd ook. Ford verkies ik wel boven de GM’s en Dodges als zou ik zonder nadenken voor de JEEP Gladiator gaan op het moment.
slowland zegt
Gladiator???
Een Wrangler met een bakje, wielbasis verlengt waardoor de wegliggin niet al te best is. Ik heb er in proefgereden… Nee, het is het net niet. En veeeeeeeeeeeel te duur
Dutchdriftking zegt
Ach, het is wel iets wat in de garage past als je in Amerika woont. Past in ieder parkeervak of garage daar, bootje er achter in het weekend, camper opbouw er op voor de vakantie, haardhout lekker in het bakkie. Moet je er naast alleen wel iets in de garage hebben voor het betere stuurwerk. Iets op twee wielen bijvoorbeeld. Dan wel iets van buiten Amerika.
mashell zegt
@dutchdriftking: hoezo? In de VS met z’n kaarsrechte wegen en lage snelheidslimieten wil je geen Italiaans temperament of Japans gesnerp, daar wil je gewoon een Harley.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Er zijn voldoende schitterende wegen waar niet achter iedere boom een sherrif staat. Daar het asfalt vaak van Belgischer kwaliteit is moet je een motor hebben die daar mee overweg kan. Een GS is zoals gewoonlijk de beste keuze.
Foramen zegt
Zelf overgestapt van een 2009 V8 naar een 2016 V6 EcoBoost, dat was een ontzettende vooruitgang, ben benieuwd of dat deze generatie weer gaat gebeuren.
Door de zo’n 300kg minder en 200nm koppel meer rijdt het veel meer als een auto dan een vrachtwagen.
De huidige weegt dus niet veel meer dan de grote SUV’s.
slowland zegt
Helemaal eens!
Ik heb zelf een 2018 Sierra, maar twijfel zelfs of wel weer een pick-up neem. Er is zoveel ander mooi 4×4 spul te krijgen, want dat heb ik hier wel nodig.
En ik heb nog mijn bushtruck, een lekkere ouwe verlepte 2007 Dodge RAM 1500/5.7L Hemi… Alles is wel zo’n beetje stuk aan dat ding, maar motorisch prima in orde. Rij er toch alleen maar mee op Crownland, so, who gives a f*ck?
Foramen zegt
@slowland: wat me wel opvalt is dat de nieuwe RAM richting de 2800kg gaat terwijl de Ford juist lichter wordt.
E34M5Touring zegt
‘De nieuwe Ford F-150 kan een boot slepen. Met een trailer, dat dan weer wel’.
Lukt em zonder trailer ook wel, maar dat vind de boot niet zo fijn.
maferick74 zegt
Ik kan n boot duwen