Het lijkt erop dat we de patenttekeningen van de nieuwe Fiat Strada te pakken hebben.
De nieuwe Fiat Strada komt dichter- en dichterbij. Goed nieuws voor praktisch ingestelde particulieren of ondernemers die een compacte bestelauto wensen. De Fiat Strada kan het namelijk alletwee.
Brazilië
De Strada is een product van Fiat Brazilië. In Zuid-Amerika is Fiat een enorm groot merk. Waar wij in Europa vooral veel kekke en hippe modellen zien als de 500, 500C en 500X, is Fiat in Zuid-Amerika vooral een heel praktisch merk. Het gamma ziet er daar ook iets anders uit dan in Nederland. Het begint met de Mobi. Een maatje groter is de Uno (die wij Panda noemen). Daarboven zijn er modellen als de Argo (hatchback), Cronos (sedan), Toro (pickup) en Grand Sienna (grotere sedan).
April
De Fiat Strada zit tussen de Grand Sienna en Doblò (die wij ook kennen) in. Een tijdje geleden konden we al wat tekeningen laten zien van de populaire pick-up. Aanvankelijk was het de bedoeling dat we de kleine pick-up al in April (deze maand dus) konden verwelkomen.
Coronavirus
Ook in Brazilië hebben ze te maken met het coronavirus (alhoewel in president daar aanvankelijk héél anders over dacht). De onthulling laat dus even op zich wachten, maar de Braziliaanse tak van Motor1.com heeft al de afbeeldingen opgevangen. Fiat had deze namelijk gedeponeerd bij INPI (National Institute of Industrial Property). Dat gebeurt wel vaker, maar meestal gelijktijdig met de daadwerkelijke onthulling van de auto.
Bescheiden motoren
Ondanks dat de Fiat Strada groter zal zijn dan de Fiat Toro, hoef je geen dikke zes- of achtcilinders te verwachten in deze bedrijfswagen. Naar het schijnt wordt de auto leverbaar met drie motoren. Een 1.4 met 87 pk en vijfbak zal de instapper worden. Een 1.3 met 109 pk staat een stapje hoger in de pikorde. Deze is er met vijfbak of een CVT-automaat. Ook een 1.0T met CVT zal verschijnen.
Offcieel
Het is echter onduidelijk wanneer de Strada officieel gaat debuteren. Het debuut is sowieso niet het grootste probleem. De productie van Fiat en met name de toeleveranciers lijken grotere zorgen te zijn op dit moment. De kans dat het een half jaar gaat duren is daaromaanwezig. De Fiat Strada is vroeger ook in Nederland leverbaar geweest. Of dat ook geldt voor deze generatie is niet bekend.
lambo350gt zegt
Ze hebben daar bij Fiat goed naar Dacia gekeken
Jorrit zegt
De Uno uit Brazilië lijkt veel op ‘onze’ Panda, maar is in werkelijkheid een stukje groter van formaat omdat hij techniek gebruikt van de Palio. Hij heeft wel dezelfde styling. ?
rulefollower zegt
De Argo is ook een leuk modelletje en zou het volgens mij ook erg goed kunnen doen in Europa. Misschien met een Italiaanse motor erin in plaats van een Braziliaanse (Flex).
bernoulli zegt
@rulefollower: net zo goed als de Ka+ ben ik bang.
Dutchdriftking zegt
FCA komt dus wél met nieuwe auto’s, maar dan weer niet voor Europa….
bernoulli zegt
@dutchdriftking: we hebben een nieuwe 500E gekregen (zodat ze dat thema weer 15 jaar kunnen uitmelken).
Blijf bij 500E trouwens denken aan een dikke Benz…
Calimero zegt
klopt, Europa speelt voor Fiat/ FCA al jaren een rol in de marge. De focus ligt op Latijns Amerika voor Fiat en Noord Amerika voor Jeep. Europa is meer en meer een soort van ” bijmarkt” (niet die zoemende dingen) geworden.
In Europa zijn er 3 modellen die het goed, redelijk en aardig doen; respectievelijk de 500 (500 lijn), Panda en in een aantal Zuid Europese landen de Tipo.
Die laatste krijgt later dit jaar nog een facelift en is dan exit.
De Mobi en Argo zouden het met een aantal aanpassingen hier in Europa ook best aardig kunnen doen.
Er is dan in ieder geval aanbod van modellen in de showroom voor degenen die niet in de markt zijn voor een 500 (of afgeleide), verouderde Panda of een Tipo die eigenlijk een auto is voor andere markten.
bernoulli zegt
Netjes dat de bak naasloos geïntegreerd is in het ontwerp, en niet zo’n losse kuip is als bij veel Amerikanen.
volvo480gtt zegt
@bernoulli: voor ontwerp mooier maar daardoor zijn er geen andere chassis opbouw combinaties (box voor gekoeld transport/ vuilophaaldienst/o.i.d.) mogelijk
galahad zegt
Waren die achterlichten nog over van de RR Sport?
Robert zegt
Ik vraag me af of de bouwkwaliteit en het niveau van de actieve en passieve veiligheid een beetje op Europees niveau is. VW dacht ooit ook dat ze de Fox mooi uit Brazilië naar Europa konden halen als budgetvriendelijke opvolger voor de Lupo, maar dat viel vies tegen. Om de auto aan ‘onze’ wensen en regelgeving te laten voldoen werd de auto bijna twee keer zo duur om te produceren als op voorhand becijferd.
Calimero zegt
Fiat deed dat in de 90’s ook met de Palio weekend. Volgens de helft van degenen die er 1 heeft gehad was het een erg fijne auto. De andere helft heeft er nog steeds nachtmerries van/door.
sonnybonds zegt
leuk laat maaar komen naar nederland. Ik zou hem eerder kopen dan al die andere fiat meuk. 500 panda etc