Maar er lijkt dan eindelijk zonneschijn aan de horizon te verschijnen.
We begrijpen er allemaal niets van. Fiat stelt alles maar uit. Dan bedelen we ditmaal niet FCA met alle merken die onder die paraplu vallen. Nee, we hebben het nu echt enkel en alleen over Fiat.
De Italiaanse autobouwer was in de jaren ’80 en ’90 een absolute grootmacht in Europa. Na de milleniumwisseling zakten de verkoopcijfers wel iets, maar met de Panda en 500 sloeg Fiat sportief terug. Sterker nog, het succes van de 500 houdt Fiat voorlopig op de been. Maar ja: hoe lang kun je dat volhouden? Niet al te lang, zo blijkt, want de verkoopcijfers van de Panda en 500 beginnen een dalende trend in te zetten.
Tsja, als zelfs de cashcows het lastig gaan krijgen, moet je je zorgen gaan maken. De nieuwe 500 zal gelukkig niet meer al te lang op zich laten wachten. De introductie van die auto staat gepland voor het tweede kwartaal van 2020. Misschien wel belangrijker is echter de komst van een nieuwe Panda. Die komt in 2020 met een elektrische variant een jaar later.
De auto zal gaan lijken op de Centoventi concept die Fiat aan het begin van dit jaar ten toon stelde op de Salon van Geneve. Dat bevestigt Fiat CEO Olivier Francois aan AutoCar. Fiat gaat zich op twee productlijnen focussen. De ‘premium’ 500 familie-lijn en familie auto’s. Die auto’s zullen het C-segment niet overstijgen. Ook nicheproducten als de 124 Spider komen te vervallen.
De nieuwe Fiat 500 zal zoals de BMW i3 een extra deur krijgen. De Fiat 500 is een van de weinige driedeurs auto’s in een markt die wordt gedomineerd door vijfdeurs modellen. De 500X krijgt wel een opvolger, de (terecht) onpopulaire 500L gaat eruit en wordt opgevolgd door een soort 500 ‘Giardiniera’ Stationwagon. De Tipo doet het heel redelijk, maar krijgt een crossover als opvolger. Deze zal staan net op het Renegade platform, waar de Alfa Romeo Tonale ook gebruik van gaat maken. Dan gaat het uiteindelijk goed komen. Hopelijk.
RiKe zegt
Zal voor veel mensen een interessante auto zijn, maar laat hem alsjeblieft niet lijken op dat ruimteschip van een concept auto
kennone zegt
Een gewone Fiat 500 5drs.. zal net zo’n mislukking qua uiterlijk worden als de 5drs Mini Cooper ben ik bang
rolov zegt
Die ziet er sick uit zeg. Ze hebben een beetje naar de Honda gekeken.
kminne zegt
Een 5-deurs 500, hoe haal je het in je hoofd.
gandini zegt
Fake news!
shibby zegt
Nog steeds zonde dat ze alweer stoppen met de 124. Leukste auto uit de portfolio
potver7 zegt
@shibby: maar vergeleken met de MX-5 is het toch een beetje een lomp ding.
HZW zegt
@shibby: De 124 wordt samen met Mazda gebouwd, Mazda is ondertussen begonnen met de ontwikkeling van de volgende generatie MX5, FCA heeft besloten daar niet meer aan mee te doen, dus einde 124.
Dutchdriftking zegt
Tja ze hadden de opbrengst van de 500 meteen moeten gebruiken om de hele FCA op te knappen. Het is nu allemaal net als Italië vergane glorie.
SpiderIV zegt
@dutchdriftking: mooi land, geweldige wijnen, worsten kazen, mooie designs, als ze het uiteindelijk maken: leuke autoproducten. Al die 500tjes maken het straatbeeld een stuk vrolijker naast al die Ups en Polo’s, veel Alfa’s (niet alleen 159/brera) maakt t toch leuker tussen die A1234567 of Golfjes.
Neen ben eigenlijk wel blij met dat eigenwijze niet saaie land.
gekkehenk zegt
Hopelijk komt het goed?
Hopelijk worden we verlost van dit bizar treurige merk (en beleidvoering)…
SpiderIV zegt
Heeft FCA ooit een planning gehaald?
stationcar zegt
@spideriv:
Hebben ze überhaupt ooit iets gepland? Ze hebben weleens iets geroepen over wat ze wilden, maar nooit enige blijk gegeven van het hebben van welke planning dan ook.
Het gaat zoals het gaat en uiteindelijk komt het wel goed.
Of niet, zoals bij Alfa Romeo.
reactief zegt
@spideriv: Ja, elk jaar komen ze met een fantastisch planning. Aan de plannen houden is echter het probleem…
stupendo zegt
Willeme, de 500L is helemaal niet terecht onpopulair. Grootste en meest betrouwbare auto in zijn klasse. Als er een VW-logo op had gezeten had je hem op elke hoek van de straat gezien.
Mooi vind ik geen enkele auto in dit segment. Hoewel, bij het stadhuis van Utrecht stond regelmatig een gele Trekking-uitvoering en dat zag er toch wel kek uit.
Jorrit zegt
@stupendo: Amen. Ik zie ze regelmatig rijden. Liever dat dan een duffe Touran.
De 1.4 turbo (die het beste bij dit model past) is echter debiel duur geworden na zekere regulering door de overheid.
willeme zegt
@stupendo: Heeft niets met het logo te maken. Het is een treurige auto die ze met wat krampachtige 500-kenmerken hip hebben willen maken. Zeker met die tweecilinder. Het is het allemaal net niet. De Multipla, DAT was pas een gaaf ding. Man, desnoods gewoon de Fiat Idea. Prima autootje. Dit is gewoon een treurig geval. Sorry ;)
karhengst zegt
De Panda is wat dat betreft wel symbool voor het concern. Vooral de voortplantingsdrang is tekenend.
Robert zegt
@karhengst: scherp!
Misschien ligt de oplossing dan ook wel bij de Chinezen. Het heeft de ijskonijnen van Volvo in ieder geval ook geen slecht gedaan.
Houthakker zegt
@karhengst: helemaal mee eens, de fiesta en polo’s worden prima verkocht , waar is de punto? Ik heb er 2 gehad, punto 1 en 2 , had alles te bieden wat je zocht. Ik begrijp er echt helemaal niets van.
HZW zegt
Een Panda met “CentoVenti” uiterlijk zit ook niemand op te wachten, pure Design armoede als je het mijn vraagt.
lithiumion zegt
@HZW: het uiterlijk van dit concept is wel een smaak kwestie. Hate it or love it, zoals de Italianen dat kunnen. Maar om nou je persoonlijk smaak te reflecteren op de rest van eventuele kopers, getuigd niet bepaald van een objectieve kijk op zaken…
cpp1 zegt
Het eerste type Panda was fantastisch. Mijn moeder heeft er drie gehad. Hier heb ik op mijn 13e in leren auto rijden. Mede daardoor heb ik maar 7 rijlessen hoeven nemen voor m’n examen ;). Was ook een leuke auto om te zien.
571ay zegt
De 500 is gewoon een leuk guitig karretje, de 500X mag er ook wezen. Ik denk echter niet dat dat extra deurtje op de 500 het design ten goede zal komen. We zullen het zien. Blijft een vrouwen-auto, dat wel.
lithiumion zegt
@571ay: uit eigen ervaring kan ik zeggen, het leukste stadskarretje te vinden op dit moment. Ook het meest onpraktische stadskarretje wat er te vinden is.
staal zegt
Die Tipo zie hier niet veel maar in Italië juist wel. Nu Skoda de Rapid niet meer maakt zou het misschien zelfs nog een boost kunnen geven qua verkoop.
sirprize zegt
@staal: is de Scala niet de geestelijk opvolger van de Rapid?
lacker zegt
De 500 ‘Giardiniera’ Stationwagon? Als het dan toch nog meer retro moet zijn dan dat de 500 al is, wil ik ook direct die versie met de houten deuren https://www.hemmings.com/blog/2017/09/21/hemmings-find-of-the-day-1953-fiat-500c-giardiniera/
jagftype zegt
Ziet er tof uit, de concept. Nu hopen dat deze zo blijft.
HZW zegt
Een 500 ‘Giardiniera’ zou er ook zo uit kunnen gan zien.
https://media.whatcar.com/wc-image/2018-11/fiat500_1.jpg