Fiat kan niet wachten tot de Paris Auto Show, dus laat nu alvast de Panda 4×4 zien. Kleinere motortjes, een hogere ophanging en kleine uiterlijke veranderingen maken hem anders dan de voorwielaangedreven versie.
De Panda 4×4 wordt aangeprezen als de eerste auto in het A-segment met vierwielaandrijving. Hij ziet er wat robuuster uit dan zijn voorganger, de vijfdeurs hatchback. Het vierkante grilletje sluit mooi aan bij het aluminiumkleurige kinnetje en de nieuwe mistlampen. De deurranden zijn wat steviger, de bumpers en wielkassen krijgen een zwart randje, de ‘4×4’-badge staat duidelijk op de achterdeuren… en met de brede 15-inch wielen is het duidelijk dat we hier niet te maken hebben met een doorsnee boodschappenwagentje. Staan de oude Panda kleuren je niet aan? Dan heeft Fiat nu Sicilia orange (pastel) en Toscana green (metallic) voor je in de aanbieding.
Aan de binnenkant vinden we een interieur dat vrijwel identiek is aan de hatchback. De 4×4 biedt een mooi kleurenpalet van aardetonen met nieuwe stoelen, deurpanelen en een groen frame rond het dashboard. Ook is er aandacht aan de opbergruimte besteed door een nieuwe console te plaatsen over de transmissietunnel.
Ondanks de naam wordt de 4×4 geleverd in een voorwiel- en vierwielaangedreven versie. Beiden worden aangedreven door de “TwinAir” 0,9-liter I-2 turbo met 85 pk of de MultiJet II 1,3-liter I-4 turbodiesel die goed is voor 75 pk. Voor dit kleine beetje vermogen lijken zes versnellingen een beetje veel. Leuk voor het milieu natuurlijk, net als het Start&Stopsysteem. Gelukkig is er voor de vierwielaangedreven versie een “koppel op aanvraag” transmissiesysteem. Samen met een elektronische control unit zorgt deze dat de tractie tussen voor- en achteras wordt afgestemd op de grip met de weg. Leuk, maar kan ‘ie ook off-road?
lamborgfan zegt
Beter dan die Honda N1…
bbroek zegt
Kerstcadeautje voor James May!
adyton zegt
@bbroek: Heb jij die opmerking niet al eens gemaakt?
jzaero zegt
Guitig wagentje met een stoer innerlijk :)
jrk68 zegt
Leuk ding, dat het beter doet dan menig SUV in het terrein.
timmm zegt
Ziet er wel leuk uit maar met 75 of 85 pk denk niet dat die je dan door de blubber heen sleurt
bbroek zegt
@timmm: Het is niet alleen kracht bij terrein rijden, hoe zwaar een auto is kan ook belangrijk zijn.
Ram-G-maN zegt
Nu nog in Digital Camo wrappen en het is bijna nèt zo bad ass als een Mercedes-Benz G65 AMG. ;-)
tvrspeedsix zegt
@AutomotiveDesigner: Nee dan moet je het gelijk goed doen en de Italiaanse camo gebruiken en niet die van de US. Namelijk: Vegetato (foresta pattern) –
bullgod76 zegt
Echt een leuk wagentje met een eigen smoel. Die mogen ze bij mij wel op de oprit zetten
ej20g zegt
Leuk wagentje. Zoals elke Panda (4×4) tot nu toe. Vooral de eerste generatie heb ik een echt zwak voor.
ederooij zegt
Kek wagentje. Mooi ook in deze kleur
zeeuw zegt
Audi kan inpakken met Quatrro !!!!
trolololol
jonkie zegt
Waha, deze auto, in deze kleur, leuke vrijetijdsauto voor het leger. Wel ultiem badass en zeer hoog op mijn lijstje van begeerte, onder de singer 911.
Design_Driven zegt
Ik vind heb best aardig (leuker dan normale panda die een beetje tegenvalt) De vorige was eigenlijk niet slecht offroad (laat ze het me niet horen zeggen bij de LR clubs) hopelijk is deze ook zo leuk offroad.
awesome zegt
Doe mij er maar één.
Sinds ik een heuse MPV heb, ben ik erg snel gewend geraakt aan een hogere instap.
Met die 4×4 kan ik me volgens mij best vertonen.
tvrspeedsix zegt
FAQ hijs lekker geworden en zeker ook in dit heerlijke kleurtje! Nog even bij Morgan een paar stickers scoren,en dan issi af!
bullgod76 zegt
@tvrspeedsix: Zekers die stickers er nog bij op mijn Panda, maar die sidepipe’s kunnen ook niet ontbreken.
Nico94 zegt
Ziet er wel geinig uit!
w0o0dy zegt
@maru: ” Voor dit kleine beetje vermogen lijken zes versnellingen een beetje veel.”
Hoe lager het vermogen (hoe beperkter de koppel-kromme qua hoogte en toerenbereik) hoe meer je “moet” oplossen door meer versnellingen te gebruiken. Een 458 Italia kan eigenlijk best met een 5 bak uit de voeten, een Golf Slow-motion niet echt.
baasbas zegt
@w0o0dy: hear hear.. Ik reed eens met een Ibiza eco-green-motion-tech.. Onbegrijpelijk dat die maar 5 versnellingen heeft. Die powerband is zo smal, zou eigenlijk met cvt moeten komen
maru zegt
@w0o0dy: Diesels kunnen inderdaad vaak een extra versnelling gebruiken. Een benzinemotor, daarentegen, heeft over het algemeen meer pur bij hogere toeren. Nu weet ik niet hoe lang de versnellingen van de 4×4 zijn, maar ik wil er eigenlijk van uitgaan dat deze overeenkomen met de andere kleine benzinemotoren waarmee ik heb gereden. Onder Nederlandse omstandigheden (lees 120/130 km/u) is de 6e versnelling alleen leuk als je stiller en economischer wilt rijden, maar om in te halen zou ik toch een versnelling (of twee) lager gaan. Maar als je over de Autobahn wilt scheuren, ja. Dan ben ik het inderdaad met je eens. :)
jzaero zegt
@maru: daar is de 6e versnelling ook voor. Economisch rijden, als je over de autobahn gaat (max) halen meeste kleine auto’s hun top niet in de 6 maar 5 al.
tweede_woning zegt
@maru: ”Diesels kunnen inderdaad vaak een extra versnelling gebruiken.” en ””Voor dit kleine beetje vermogen lijken zes versnellingen een beetje veel.”
..ik stel voor een beetje technische kennis op te gaan doen de komende tijd……
lincoln zegt
@maru:
lieve Maru ..
Lexus BMW en MB hebben er een handje van om automaten met 8/9/10 verzetten op de markt te gooien icm hun zwaarste motoren ..
da,s pure marketing ..
die dingen rijden 1 op 11 met 9 trappen ..
en 1 op 10,5 met 4 trappen (bij wijze van spreken maar kom redelijk in de richting) ..
koppel is nml een soort van lenigheid ..
kleine motoren kunnen wel een hoop versnellingen gebruiken ..
maar hebben dan weer geen zin om een 200 kg zware bak mee te torsen ..
anyway .. verdiep je er eens een beetje in ..
maru zegt
@maru: Bedankt voor al die bezorgdheid, maar ik denk dat jullie mij verkeerd hebben begrepen. ;)
alcantara zegt
Prima alternatief voor een X3.
norge zegt
Serieus ? De eerste met 4×4 in deze klasse?
bullgod76 zegt
@norge: De originele Panda is/was de eerste en volgens mij is deze nieuwe Panda nog steeds de enige 4×4 in deze klasse.
W115 zegt
@bullgod76: telt de polo 4×4 mee?
RoT___ zegt
@w115: Polo is een B-segmenter, Panda A.
W115 zegt
@rot___: Je hebt gelijk. Dan maar wachten op de 4×4 up!
eklasse zegt
@bullgod76:
Niet eerder, niet beter, niet slechter maar het feit dat je kleine AWD auto’s niet ziet in de lage landen betekent niet dat ze er niet zijn. Daihatsu, Subaru, Suzuki leveren allemaal kleine 4×4 varianten. Cuores, Charades, Swifts, Justy’s. Je ziet ze vooral in bergachtige landen waar men liever kijkt naar aandrijving en motorisering ipv de zuinige 14% mentaliteit in NL.
garp zegt
@norge: deze zomer veul van die oer-panda 4x4tjes gezien in Italië. Dus ze zijn er al wel een tijdje…
jack_abarth zegt
Nu nog leveren met een T-jet motor van ca. 120-150pk.
garp zegt
Kleur van deze Panda precies in lijn met dat artikel over ‘de toekomstige lakkleuren’ van BASF dacht ik zo…
freezzr zegt
Wat een vette auto (voor mijn vrouw welteverstaan) ben wel benieuwd wat de restwaarde is van die Panda’s met die tweecilinders als er straks een tonnetje op staat…
freezzr zegt
En je ziet ze (standaard versie) maar verdomd weinig op straat hier in NL…
Jantje_555 zegt
ik vraag mij af of de nieuwe Panda 4×4 dit kan:
(wel even het geluid stil zetten, wat een herrie)
http://www.youtube.com/watch?v=9t2iL79G3ao
jordy14 zegt
Ik ben er geen fan van.
fiestafeest zegt
gaaf ding maare nu ook nog een abarth!! panda.
zeevink zegt
Mijn held dit wagentje. Alleen word het pas echt leuk als hier de motor ingaat van de abarth met 160 pk.
wimmm zegt
Vindt iedereen dit nou leuk?!
wtf…
blêhg
serieus, ik vind er nix aan… vies, lelijk, vieze kleur, verkeerde segment :'( sorry