Het is zo ouderwets dat het weer leuk is: de Fiat Mobi!
Opties, je moet er wat mee hebben. Een fabrikant ontwikkelt een auto en moet er een bepaalde prijs voor vragen om competitief te zijn. Om extra marge te maken en dus geld te verdienen worden opties verkocht. Zo word je leven prettiger en verdiend de fabrikant er meer geld aan.
Fiat Mobi
In Europa zijn opties er populair en in Nederland al helemaal. Termen als ‘Full Options’, en ‘Bomvol!!!1!’ ie je maar al te vaak voorbij komen. Vaak bij auto’s waarbij de termen niet van toepassing is, maar dat terzijde. Wat dat betreft is de nieuwe Fiat Mobi heerlijk verfrissend. Het guitige autootje loopt sinds 2016 mee en is nu in het nieuw gestoken.
Fiat Mobi Trekking
Het is dus meer een facelift bij deze Fiat dan een compleet nieuw model. De Mobi deelt wat techniek met de Fiat Uno, wij hebben in dit segment de luxere, schonere en veiligere Panda. Het leukste is dat er nu een ‘Trekking’-versie is. Dat als bij de Panda is de Mobi Trekking een soort off-road versie die iets hoger op de poten staat en wat stoerder is.
Denk aan de grijze plastic wielkastranden, de dakrails en een ander front. Dankzij de andere voorbumper zit ‘ie er stoerder uit. Dat niet alleen, hij oogt ook wat hoger. Over hoogte gesproken, de bodemvrijheid is 19 centimeter.
Dat is aanzienlijk hoger dan de standaard Fiat Mobi, die 15,6 centimeter bodemvrijheid in de aanbieding heeft. Omdat de Mobi de wielen ongeveer op de hoeken van de carosserie heeft zitten, is de aanloophoek erg groot: 24%. Je kan dus volgas over alle drempels.
Niet voor Nederland
Dat komt ook omdat de Fiat Mobi niet al te veel vermogen heeft. De Fire Evo Flux 1.0 motor levert 75 briezende pk’s. De Fiat Mobi wordt helaas niet in Nederland verkocht, ook het nieuwe model niet. De auto is vooralsnog enkel bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse markt.
Robert zegt
Als deze specifiek voor de Zuid-Amerikaanse markt wordt gebouwd, kun je er de donder op zeggen dat ook het veiligheidsniveau van tenminste een decennia of twee terug is. Volkswagen had ooit het lumineuze idee de VW Fox uit Brazilië naar Europa te halen, want ‘goedkoop’. Die auto moest bijna van de grond af opnieuw ontworpen worden om aan de Euro-NCAP eisen te voldoen, waardoor er onder de streep zelfs geld werd toegelegd op elke hier verkochte Fox.
Maar eerlijk is eerlijk, de Mobi ziet er geinig uit.
berlinetta zegt
1990 belde. Of ze hun stoelbekleding terug mogen.
escort77 zegt
“Een fabrikant ontwikkeld” => een fabrikant hoort muziek. Dan hoor je de “t” ;-)
en over die Fiat: mooi die raamslingers, graag meer van dit. Het is lichter en goedkoper en wat er niet op zit kan ook niet stuk, prima toch voor dit soort auto’s. Er wordt een hoop geklaagd over het feit dat auto’s duurder en zwaarder worden en ingewikkelde storingen krijgen, als je als fabrikant daar wat aan wilt doen moet je ook durven om weer gewoon raamslingers te monteren.
O plaat zegt
Kan niet stuk gaan zou ik ook niet beweren. Mijn vriendin slaagde er afgelopen vakantie toch in om het bolletje van het handvat van de zwengel van één van mijn oldtimers af te breken. Koste mij toch ook weer de volle 25euro voor een origineel setje van 2 stuks…
posthumus zegt
Niks mis met een beetje slingeren.
Even los van deze Mobi:
Waarom zijn dit soort auto’s eigenlijk niet interessant voor de NL’se markt? We rijden hier nu massaal in A-segment knakenmobielen, zal best animo zijn voor een ruimere no nonsense auto. Een kale C- of D-segmenter met koffiemolen en een laag gewicht (Zoals een C-Elysee, 301, etc)
basman147 zegt
Vaak hebben ze wat oudere techniek, waardoor de CO2 uitstoot hoger uitvalt/ realistischer is. In Nederland zie je dat direct in de BPM, waardoor ze onverkoopbaar worden. Zie de Fiat Tipo. Ruim, in de rest van Europa nauwelijks duurder dan een Bsegmenter, maar door de BPM in Nederland zo duur als een Focus of Astra.
posthumus zegt
@basman147: Dat begrijp ik. Was vooral benieuwd waarom er niks is met moderne techniek, maar dan kaal en basis. Als we het niet erg vinden om 200.000 te sturen in een Aygo of up!, dan is een C-/D-segmenter met raamslingers en wieldoppen misschien wel iets voor de Nederlandse particuliere koper. Vaarwel “premium” en hallo “grundausstattung”!
Edge zegt
Ik heb het idee dat ik naar een soort opgehoogde Chevrolet Sonic zit te kijken, met een achterkant die geinspireerd is op de Citroën C1.
Let trouwens ook even op het productie/photoshopfoutje bij de raamstijlen van de Mobi Trekking. Bij het linker-zijaanzicht zie je dat men de B-stijl heeft afgeplakt met zwarte folie voor een wat meer luxe uitstraling, maar dat die folie achter de achterste zijruit ontbreekt. Pak de foto’s van de rechterzijde erbij en dat stukje achter de achterste zijruit wordt wél netjes beplakt.
machielvdd zegt
Scherp! Waar ze al niet op bezuinigen ;)
Loek zegt
@Edge: ik snapte niet wat je bedoelde, omdat het inconsequent wordt gebruikt. Bij het zijaanzicht is ‘ie er niet, bij het 1/4 vooraanzicht wel.
Edge zegt
Huh, nu je het zegt! Was mij nog niet opgevallen dat ‘ie er bij het 1/4 vooraanzicht wel zit.
Esprit_de_Flandre zegt
@Edge: Zal een photoshopfoutje zijn. Volgens mij heeft de grijze hetzelfde foutje op één van de foto’s, alleen zie je het daar minder goed…
grasvreter zegt
Ik knap er ontzettend op af op geen elektrische ramen achter. Ik heb het zelfs in mijn 1998 galant, samen met climate control. Standaard op de gls, niet op de gli versie. En dat vond ik al armoede op een d segment wagen in die tijd.
maxidyne zegt
@grasvreter: mijn Vivio 4×4 heeft slingers rondom ?
lekbak zegt
@grasvreter: ik vind slingers super, mits ze van hoge kwaliteit zijn. Het grootste nadeel vind ik dat kinderen die dingen ook kunnen bedienen. Ik zou best een auto met slinger willen hebben, alleen de rechter deur is wel handig als die elektrisch is. Net als de buitenspiegel. Doe mij links maar handmatig en rechts elektrisch. En climate control vind ik waardeloos. Die doet nooit precies wat je wilt, net als automatische ruitenwissers. Ik rij, ik ben de baas en ik bepaal wat de techniek moet doen.
grasvreter zegt
Ik heb ook een 1993 galant met raamslingers. En het is gewoon niet fijn naar mijn mening. Rij je weg bij een parkeermeter ofzo, moet je slingeren en schakelen en sturen tegelijk.
Overigens gebruik ik de auto functie van de climate control nooit. Ik zet het gewoon op bijvoorbeeld 21 graden, 2 van de 7 streepjes blazen, en op gezicht + voeten. Als het buiten kouder is dan 21 graden staat de airco niet aan en is het warmer dan 21 graden dan wel. Vind het automatische ook niks, zeker niet in oude auto’s waar het nog niet zo goed ontwikkeld was.
Dutchdriftking zegt
Kijk, ideale taxi in Zuid Amerika.
boomhauwer zegt
Een Ferrari Enzo had ook raamslingers… en die gaan voor ettelijke miljoenen nu! Ik zie dan ook een gouden toekomst voor deze Fiat als beleggingsobject.
atrak zegt
Een auto die alleen in Zuid Amerika wordt geleverd is wel erg interessant voor Nederlandse lezers. Komkommer tijd?
Edge zegt
Beetje kromme redenering, toch? 99% van de lezers hier kan ook geen Ferrari, Lamborghini of andere exotische auto betalen, zullen we AB dan ook maar vragen om daar niet langer over te schrijven? De wereld is groter dan alleen Nederland en het kan echt geen kwaad om te zien wat zich elders in de wereld afspeelt.
spacemoon24 zegt
Dacia heeft ook raamslingers achter, dus Fiat is niet uniek. ;)
rob5nismo zegt
Des te minder kan er kapot bij het raam mechanisme en scheelt weer wat gewicht
pascalio92 zegt
Deze gaat in mn lijstje lelijkste auto’s van t jaar 2020
pomoek zegt
Een van de vele onzinnige opties die tegenwoordig op auto’s zitten.
Helemaal als je niet rookt. Voor die paar keer dat je bij een slagboom staat wil ik best slingeren. De tijd die ik in mijn leven gewonnen heb met niet slingeren heb ik weer verloren bij het repareren van niet functionerende raammechanismen.
Regensensor of licht sensoren zijn ook zo iets. Het voegt weinig functionaliteit toe, het functioneert nooit zoals je zou willen en je mag er ook nog eens flink voor betalen.
lekbak zegt
@pomoek: precies. Voeg gewoon een wieltje op de ruitenwisser handel toe waarmee je de interval kunt regelen. En verlichting moet toch altijd aan, veel veiliger.
posthumus zegt
@lekbak: Amen
grasvreter zegt
Interval regelen, dat heeft toch iedere niet super karige auto wel. Zeg maar, mijn 1998 galant heb ik voor stand 1 van de 3 een wieltje waarmee ik 5 standen kan kiezen.
bernoulli zegt
Ik noemde hem een paar dagen terug al in het topic over de Dacia Spring.