Fiat neemt trots afscheid van de ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor met de 500X Hybrid. Maar daar staat wel een prijskaartje tegenover.
In een grote stap bewegen naar volledig elektrisch doen maar weinig automerken. Veel gebruikelijker zijn tussenstapjes. De eerste stap is stoppen met een verbrandingsmotor die het helemaal alleen moet doen en kiezen voor een mild hybride constructie. Fiat doet dit nu ook met de introductie van de 500X Hybrid. De consument moet daar wel de portemonnee voor trekken.
Want de vanafprijs van de goedkoopste Fiat 500X lag voorheen op zo’n 25 mille. Deze 500X Hybrid, de nieuwe instapper dus, kost je minimaal 30.990 euro of 449 euro per maand in de private lease. Een prijsstijging van een dikke 5.000 euro dus. De auto mag dan zuiniger zijn, voor 5.000 euro kun je best veel benzine kopen.
De nieuwe Fiat 500 Hybrid komt met een 1.5 turbomotor en een 48-volt elektromotor. Je hebt altijd een automaat op dit model. De verbrandingsmotor levert 130 pk en 240 Nm aan koppel. Je kunt ook daadwerkelijk elektrisch rijden met deze hybride. Fiat zegt dat de BSG (belt start generator) elektromotor ervoor zorgt dat je elektrisch vanuit stilstand vertrekt tot een snelheid van 20 km/u en een maximum van 3 kilometer. Het systeem kan zichzelf opladen bij het remmen.
Ook nieuw is dat iedere Fiat 500X altijd optioneel een cabrio kan zijn. Iedere uitvoering heeft nu toegang tot de Dolcevita optie. Daarmee krijg je een 500X met een elektrische kap die open of dicht kan. Het dakje komt in de kleuren zwart, grijs of rood. Fiat verwacht de nieuwe 500X 1.5 Hybrid 130 DCT medio mei bij de dealer.
Erik zegt
Tjonge, tjonge, tjonge, 2 van deze gebakjes passen met gemak in een Dacia Jogger Bi-Fuel van nog geen € 20,000,- Zit er ergens goud in verwerkt in de Fiat?
hans75 zegt
je vergelijkt een gucci tas met een c&a boodschappentas..
Erik zegt
Tien van die Gucci-tassen passen ook wel in de C&A-boodschappentas hoor, geen probleem :-)
anthwan zegt
@hans75: een Fiat is geen klap beter die Roemeense Renault.
lekkerlinksrijden zegt
@Erik: nee, wel Italiaanse emotie
Erik zegt
En die Italiaanse emotie moeten wij dan maar betalen als nuchtere Nederlanders?
pa045 zegt
Die nuchtere Nederlanders kopen met het grootste gemak een Polo van 25000 en meer. Dus waarom niet 5000 meer voor meer ruimte, betere uitrusting, automaat en een betere kwaliteit? Nuchter gezien een prima keuze.
lekkerlinksrijden zegt
@Erik: je moet helemaal niks in deze, de keuze is reuze. Als je echt een beetje slim bent neem je de trein
Erik zegt
Van Noordpolderzijl kun je nog niet eens met het OV naar Vaals (L) in dit land ….
lecomte zegt
@Erik: We zien het filmpje dat je doet gaarne tegemoet.
Erik zegt
Helaas, heb het geld niet om twee Fiats te kopen voor een filmopname ….
El-Loco zegt
Ik vind dit gewoon een leuke auto, moesten er maar meer van rondrijden!
ericc zegt
Lijkt me dezelfde hybride-lijn als de instap Alfa Tonale of is dit vloeken in de kerk?
Calimero zegt
Goede zet, daarmee wordt de auto dus nog eens een stuk schaarser in het straatbeeld dan hij nu al is.
Nee in Nederland moet Fiat het toch nog steeds hebben van de 500/500C en een paar honderd Panda’s per jaar die over de toonbank van de dealer gaan.
Gelukkig zie ik de laatste tijd de Tipo dan wel wat vaker rijden (waarschijnlijk in de lease) in tegenstelling tot een aantal jaren terug maar dat is het dan wel.