Echt waar. Ferrari heeft namelijk de man achter het ontwerp van de iPhone weten te strikken. Jony Ive gaat een Ferrari tekenen.
Zijn kalme stem, zijn zachte voorkomen op een witte achtergrond. Designer Jony Ive kan zelfs een drol nog elegant omschrijven. Jarenlang stond hij aan het hoofd van design bij Apple. Onder zijn hand werden onder andere iPods, iPhones, Macs, iPads en de Apple Watch ontworpen. In 2019 was het wat Ive betreft wel mooi geweest. Na een dienstverband van 27 jaar vertrok hij bij de Amerikaanse techgigant om zijn eigen dromen na te jagen.
Jony Ive en Ferrari
Het bedrijf LoveFrom werd opgericht. Met zijn eigen bedrijf ontwerpt Jony Ive op verzoek uiteenlopende dingen. En nu is bekend geworden dat LoveFrom een wel heel bijzondere klant heeft in vorm van Ferrari. Ive en zijn compagnon Marc Newson gaan met LoveFrom auto’s ontwerpen voor het iconische Italiaanse merk. Er is een overeenkomst getekend voor meerdere jaren.
We zijn verheugd om zo’n belangrijke, langdurige samenwerking aan te gaan met Ferrari. Als Ferrari-eigenaren en -verzamelaars zouden we niet enthousiaster kunnen zijn over de samenwerking met dit buitengewone bedrijf en in het bijzonder met het ontwerpteam dat vakkundig wordt geleid door Flavio Manzoni
Jony Ive & Marc Newson
De eerste opdracht is niet kinderachtig. Ive heeft te horen gekregen dat ze de eerste elektrische auto van Ferrari moeten ontwerpen. Dat is nogal wat. Want een Ferrari EV is sowieso een compleet nieuw pad dat de Italiaanse autobouwer, min of meer gedwongen vanuit de EU, gaat bewandelen. Om daar een nieuwe designer op te zetten vergt durf. De eerste elektrische Ferrari moet het licht zien in 2025. Vermoedelijk is het iets totaal anders dan we tot nu toe hebben gezien van het merk. Mooie techproducten ontwerpen kan Jony Ive wel. Zal hem hetzelfde lukken met een auto?
Dutchdriftking zegt
Een Ferrari met unieke stekker die je alleen bij een Ferrari station kunt opladen? Geen stereo maar draadloze oordopjes. Uiteraard tegen bijbetaling. Geen enkel knopje in het interieur, en na drie naar een vermogensreductie. Nee bedankt, ik hoef hem niet.
Pascal zegt
Ondertussen, in de echte wereld, hebben m’n ouders net de nieuwste iOS15 geïnstalleerd op hun 5 jaar oude iPhones 6S en werken die dingen nog vlot en probleemloos; ze hebben er alleen bij de telefoonboer een nieuwe accu in laten zetten voor elk 3 tientjes.
On-topic: erg benieuwd waar Jony mee gaat komen. Een auto ontwerpen lijkt me toch wel even een andere tak van sport.
cloverleaf zegt
@dutchdriftking: je kunt zeggen wat je wilt maar meerdere malen geswitched tussen android en ios en hoewel sommige dingen absoluut beter werken op amdroid draaien de meeste apps die ik vaak gebruik toch net wat lekkerder op ios.
mashell zegt
Je beschrijft zo’n beetje de eerste Tesla Model S…
Robert zegt
Je kunt ook stellen dat elke nieuwe Ferrari straks als twee druppels zal lijken op z’n voorganger, elke ontwikkeling die als revolutionair zal worden gepresenteerd al minstens enkele jaren bij de concurrentie beschikbaar is én dat de auto om onverklaarbare redenen na drie jaar ineens stukken minder vlot zal presteren.
Loek zegt
@RRRobert: oftewel: er verandert niks.
Pascal zegt
En als de ontwerper toevallig bij Samsung vandaan was gekomen dan kon je gedag zeggen tegen je privacy met ‘gratis’ software van Google en waren de batterijen in no-time in brand gevlogen, bla bla bla…
Wolflow zegt
@Pascal: met Apple en de geplande CSAM spyware kun je ook naar je privacy fluiten
Pascal zegt
Dat is voorlopig afgelast en in de EU sowieso niet toegestaan. Desalniettemin ben ik ‘t er (ook) niet mee eens dat Apple ‘t uberhaupt overweegt.
Henkie zegt
Gelukkig bestaan er ook andere Android merken. In mijn ogen zijn Apple en Samsung gelijk.
Waardeloos dus.
Pascal zegt
Ok, in mijn ogen leveren ze allebei goede telefoons met elk wat voor en nadelen, kwestie van voorkeur.
boriske zegt
Tja wat valt er nog te ontwerpen aan een telefoon de dag van vandaag. Is 95% glas vooraan, achteraan een camera-eilandje en that’s it.
basman147 zegt
Interessant, ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen, vooral omdat in een luxe techproduct heel anders met de (afwezigheid) van vormen wordt omgegaan.
Mark Newson heeft ocerigens al eerder een auto ontworpen, de briljante 021c voor Ford.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_021C.
Edge zegt
Ik heb niet zoveel met Apple, maar ik vind dat ze het design eigenlijk altijd wel op orde hebben. Ze durven grenzen te verlegen (eerste iPhone, verwijderen van de befaamde homeknop), exclusief ogende materialen te gebruiken (glas i.c.m. een metalen rand op de iPhone 4) en zijn vaak toch een voorloper op het gebied van design zonder daarbij het typische Apple of iPhone DNA te verliezen. Als Jonny Ive met die instelling bij Ferrari aan de slag gaat, kan dat best nog een succes worden.
Wolflow zegt
@Edge: Bij Apple is het vorm boven functie: telefoons waarbij je een Carglass abonnement moet nemen
Pascal zegt
Beetje oud nieuws vrees ik, Apple levert het sterkste glas in de business, daar is op Youtube genoeg over te vinden.
carfreakjim zegt
Ferrari had gewoon hun ontwerpen bij pininfarina vandaan moeten blijven halen. Sinds ze daar mee gestopt zijn worden ze steeds minder mooi. En ik heb weinig vertrouwen dat een tech ontwerper wel een knap ontwerp neer gaat zetten.
galverink zegt
Het ultieme voorbeeld van premium autodesign is de Rolls-Royce Phantom. Ze hebben hem in 2003 onthuld en in 2012 de voorbumper veranderd. De Phantom VIII is helemaal nieuw en toch niet anders.
Bij Japanse auto’s had je het ritme van facelift na 2 jaar en nieuwe na 4 jaar. ‘n Colt of Corolla is een goed product, maar niet premium.
Ferrari heeft ook een premium product. Verandert vaker dan bij RR, maar design moet wel mooi oud worden, ook een 308 of 355. En ook moet je rijders na een paar jaar weten over te halen om in het nieuwe model te stappen.
Onder de makers van electronica heeft Apple goed begrepen wat premium is, hoe je de levensduur lang houdt. En toch gebruikers weet te verleiden om een nieuwe te kopen.
En Ive heeft daar een belangrijke bijdrage aan geleverd. Dus ik denk dat het een goede zet is van Ferrari, omdat een EV echt anders verandert dan een raceauto.
Nemus zegt
Het is een beetje simpel om Jony Ive’s prestaties te beperken tot de iPhone.
Hij was verantwoordelijk voor het design van de allereerste all-in-one computer, de oorspronkelijke iMac, die in allerlei leuke kleuren op de markt kwam.
De Macbook Air, Apple Watch en iPad kwamen ook van zijn hand en waren revolutionair, maar ook de wereldveranderende iPod was zijn design.
En als we design zeggen bedoelen we ook het softwaredesign. Hoe ziet het eruit, welk lettertype, welke kleuren, enz…
Én dan deed hij ook nog eens designs voor de Apple Store en de Apple Campus (hun Ufo-headquarters)
Deze man is een genie die heel goed aanvoelt wat goed werkt. Zowel qua hardware als qua software. Het geniale zit hem vaak in zijn eenvoud, die toch nog praktisch is.
Een Ferrari van de hand van Ive zal sensueel en futuristisch zijn, maar hyper-functioneel. Mogelijk hier en daar een compromis, maar dat zal geen probleem zijn. Zie Tesla: alles zit erop maar het is net effe wat anders.
Dit is echt een win-win-win 🥰🚗
frank2b zegt
De iMac was niet de allereerst all-in-one computer. De allereerste all-in-one Apple was de grijswitte Macintosh.
De allereerste all-in-one computer was de HP 9830 van Hewlett Packard in 1972 …..
frank2b zegt
Aanvulling: eigenlijk was de Lisa de allereerste all-in-one computer van Apple…
frank2b zegt
Dat wordt een Ferrari met de allerdunste raamstijlen.
Leverbaar in alleen wit.