Het nieuwe Formule 1 seizoen is nog niet eens begonnen of het eerste relletje is alweer een feit. Nadat Ferrari begin vorig week de nieuwe F60 onthulde voor het komende seizoen zijn er meerdere teams die moord en brand schreeuwen omdat de auto illegale onderdelen zou bevatten.
Als eerste begon de Norbert Haug (Mercedes-Benz Motorsport) te piepen dat de F60 niet zou voldoen aan de nieuwe regels die in 2009 gelden. En al snel kreeg hij bijval van Walter Riedl van het BMW Sauber team en tot slot deed Pascal Vasselon van Toyota ook nog een duit in het zakje.
Het probleem zou voornamelijk zitten in de bovenliggende/uitstekende uitlaten die Ferrari gebruikt en enkele andere componenten. Of er echt een probleem is kan ik als leek natuurlijk niet beoordelen, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat als je een nieuwe auto bouwt je heel scherp op de regels let. Of zou Ferrari soms denken dat die regels niet voor hun gelden?
Op bovenstaande foto kan je duidelijk de uitlaten zien zitten en als je HIERRR klikt heb ik nog wat andere leuke beelden van de nieuwe Ferrari F60. Kan je zelf kijken of het design wel of niet illegaal is. (via: Formule1nieuws.nl)
Een betere ontwerper zegt
Dat Ferrari ook bevoordeeld werd met dat belachelijke 80 miljoen of zo dat ze kregen en de rest niet, dit zou wel mooi zijn hehe.
Gewoon aan de regels houden, simpel.
audi0holic zegt
zie der niks illegaals op, komt waarschijnlijk niet door de APK heen…
dekster zegt
Ferrari heeft toch al gezegd dat het komt omdat ze gwn de motor-spec van 2008 tijdelijk erin hebben gelegd?
Niks aan de hand hoor…
Christian Adriaensen zegt
en die 80 miljoen was onzin, is reeds volledig bevestigd door Bernie die op zijn uitspraken terugkwam…
Bert zegt
Wat een onzin zeg, Ferrari had al gezegd dat de F60 die aan de start komt er heel anders uit komt te zien dan deze F60 omdat ze nog steeds aan het ontwikkelen zijn.
Rick dos zegt
Norbert Haug begon helemaal niet te piepen. Auto Motor und Sport merkte het op.
Waarop verschillende mensen om een reactie werd gevraagd.
“Norbert Haug, in charge of Mercedes-Benz racing activities, is quoted by the German news agency SID as saying he believes the Italian team ‘will change’ the offending feature before the Australian Grand Prix in late March.
“Who knows, perhaps we are talking only about the launch version,” he said.
“Every team knows that the exhaust pipes must be covered in 2009.”
Similarly, BMW Sauber’s Managing Director Walter Riedl said he assumes that the launch specification of the Ferrari exhaust was merely ‘provisional’.”
De pers moet toch weer een relletje hebben om wat te kunnen schrijven?
@Christian Adriaensen
Heb je daar een linkje van of iets?
Floyd zegt
Een ferrari kan toch niet illegaal zijn? de FIA (Ferrari Internationale Assistance) past de regeltjes toch altijd aan zodat ferrari de norm is, en al de rest illegaal?
robbie zegt
@dekster, iedereen rijdt met de motoren van 2008 aangezien het ontwerp daarvan bevroren is ;)
Kermit zegt
Wat zitten jullie nou te zeiken, voor ferrari worden de regels altijd anders geïnterpreteerd, dat is toch altijd zo geweest!
Timpreza zegt
Oud nieuws, Ferrari heeft ook al lang toegegeven dat hun launchmodel een illegale motorkap heeft. Die wagens zijn volop in ontwikkeling:
Copy paste van een F1 site van 19 januari:
“Technisch directeur Aldo Costa verduidelijkt echter dat Ferrari weet heeft van de situatie: “We weten dat de uitlaten in deze configuratie niet legaal zijn, want ze zijn nog van de motorspecificatie van vorig jaar,” bevestigde hij.
Ferrari benadrukte dat mogelijk nog andere onderdelen aan de wagen niet conform zijn met de regels voor 2009. Dit omdat er nog tal van andere onderdelen van 2008 worden gebruikt tijdens de tests in afwachting van de nieuwe ontwikkelingen.”
dekster zegt
@robbie
Ja, maar de nieuwe motoren worden aangepast om kers te hebben en aan de nieuwe auto. (in Ferrari’s geval zal dat dus wrschlk een nieuwe uitlaat construeren en wat andere kleine aanpassingen zijn)
Lustigson zegt
Wat dekster zei. Dit is geen nieuws (meer). :-\
Apache zegt
en… hoe weten ze dat allemaal? Die andere teams?
Prisma zegt
Ik zie het gewoon anders, Ferrari heeft nog enorm veel werkt tenopzichte van Toyota en Mclaren. Bij de laungh van Mclaren heb ik een vergelijking gedaan met de 3 wagens op een F1 forum. Mijn conclusie was dat Ferrari nog niets gedaan had aan de achterkant. Ferrari is ook 1 van de teams die enorm veel problemen heeft met de Kers.
Stel nu de vraag of Ferrari klaar zal zijn bij de eerste GP. Ik verwacht van niet!
EVO zegt
@robbie
Een beetje kort door de bocht lijkt mij.
“maar het lijkt me niet meer dan logisch dat als je een nieuwe auto bouwt je heel scherp op de regels let. Of zou Ferrari soms denken dat die regels niet voor hun gelden?”
Volgens mij probeert elk team op het randje van het toelaatbare te balanceren.
Ferrari zal hier geen uitzondering in zijn.
EVO zegt
http://img409.imageshack.us/img409/7931/21423f2008f20071es3.jpg
wilco zegt
Ferrari diskwalificeren wat mij betreft, ze schreeuwen zelf ook moord en brand als bv Mclaren illegaal bezig is.
Eric zegt
Waarschijnlijk is McLaren nog niet bekomen van de 100 miljoen boete die ze vorig jaar moesten ophoesten. Nu gaan ze al beginnen zeveren aan het begin van het seizoen. Toyota zou beter eens wat doorwerken want hun team kost veel geld maar prestaties nihil!!!!
JPM zegt
McLaren is dan ook illegaal bezig aangezien ze met de 2008 achtervleugel rijden. Dit gaat nergens over. Ten eerste is de huidige Ferrari niet het model dat aan de start gaat verschijnen en ten tweede hebben ze de uitlaatpijpen al verkort. De media maakt er meer van dan het is.
Aston Martin zegt
Thaha, Mercedes McLaren zal dit wel niet tegen komen, btw Ferrari is ook zo bevoordeeld door Bernie, 80miljoen krijgen, komaan, is dat dan nog wel eerlijk tegenover ander teams. Ik denk het niet, geef mij jmaar eerlijke teams, Toyota, BMW, Mercedes McLaren, Red Bull, … maar geen Ferrari !!!!!!!!
Pelder zegt
Dit gaat inderdaad nergens over. Als je nu al gaat piepen dat de auto illegaal is, ben je gewoon triest bezig. Het is nog volop testseizoen op het moment om de nieuwe wagen te optimaliseren. Wat maakt het uit of je daar met een illegale uitlaat rijdt of niet? Als ze het tijdens een race of kwalificatie zouden doen zou ik al die heisa begrijpen. Nu niet.
hape zegt
Kijk aan…. het seizoen is nog niet begonnen of mercedes en bmw zijn alweer bang dat ze alleen in de uitlaat van de Ferrari’s kunnen kijken……
dummy zegt
Momenteel is Ferrari druk bezig met het testen van hun F60 op circuit. Hiervan circuleren foto’s op het internet. Daarop kun je zien dat de uitlaat niet zo ver meer vanonder de kap komt.
J. zegt
@Floyd, na 10.000 keer is een grapje niet grappig meer maar gewoon zielig. Feit is dat de FIA jarenlang regels aan het aanpassen is geweest om het onoverwinnelijke Ferrari af te remmen. (Nieuwe puntentelling, nieuwe regels mbt. de motoren, nieuwe bandenreglement en zo zijn er nog wel meer).
@Prisma, dan heb je toch verkeerd gekeken, de Ferrari van dit jaar is aan de achterkant wel degelijk anders dan voorgaande jaren. Er is nu veel meer een vorm te zien die door de media al ‘coke-bottle’ design is genoemd. Tijdens de launch lag er gewoon nog een oude motor in de wagen… thats all.
Dat Ferrari problemen heeft met KERS hebben ze zelf altijd het hardste geroepen, en tijdens de afgelopen testsessies zijn ze er achter gekomen dat ook die achterstand wel meevalt. Ze hadden verwacht als enigste team zonder KERS aan de start te staan in Melbourne, nu blijkt dat Williams en BMW nog twijfelen over het inzetten en Toyota al heeft bevestigd zonder KERS te starten. (Bij Toyota is het zelfs zo dat ze twijfelen of ze KERS uberhaupt nog gaan inzetten in 2009).
Kort door de bocht: De Ferrari illegaal? Als ze die auto zo aan de start zouden brengen wel ja, maar er zullen nog genoeg aanpassingen worden gedaan.
Yeelen zegt
@ EVO
en nu de f2009 graag
robbie zegt
@Yeelen, F60 zal je bedoelen ;) En die staat al bovenaan het artikel :D
Yeelen zegt
@ robbie maarja dan moet ik zo scrollen enzo :p
robbie zegt
F60 (2009)
Timmie zegt
Idd. De FIA probeert Ferrari af te remmen… In dat opzicht is het een soort anti-race-beweging… Ze zouden de FIA mogen opdoeken. MAAR, als ze bij Ferrari eventjes zeggen dat de FIA hen genoeg benadeeld door bijvoorbeeld uit de F1 te stappen, zullen ze daar bij de FIA wel onmiddellijk op hun passen terugkomen, aangezien F1 zonder Ferrari maar niets is.
sjaak1234 zegt
”Stel nu de vraag of Ferrari klaar zal zijn bij de eerste GP. Ik verwacht van niet!”
En ik verwacht dat jij er niet al te veel van snapt :’)
Junkreader zegt
leuke reclamestunt van Ferrrari…lachwekkend hoe de anderen gaan “happen”….ze lachen zich krom daar bij Ferrari om zoveel heisa over een wagen die niet zo komt…
Nick` zegt
@ hape
Top reactie!
Dylan zegt
J.
Gelukkig dat jij hier de feiten eens opsomt, want sommige posters slaan de bal toch wel mis.
Yeelen zegt
@ robbie
thx!
Fortuna zegt
Kindjes toch. Jullie hebben ook geen greintje kaas gegeten van marketing… Of dacht je dat de teams op hun launch-model met al die camera’s erop hun laatste nieuwe snufjes op de wagens zouden zetten? En dat de concurrentie er nog niet op zou komen om die foto’s heel eventjes te gaan bekijken.
Een F1 launch-model ziet er van ver wat uit als de racewagen voor het komende seizoen, maar is eigenlijk gewoon iets om de pers en jan met de pet warm te maken voor het nieuwe seizoen. Trouwens, een groot aantal details verandert race per race.
jezza zegt
heel het UITERLIJK is gwoon illigaal
CRASH zegt
ferrari zuigt!
maar waarom z’n grote voorvleugel
en z’n kleine achtervleugel???
die regels van tegenwoordig slaan echt nergens op
ik voorspel dat er dit jaar “veel” voorvleugels
zullen sneuvelen
teamferrari zegt
Iedereen maakt tog niet z`n
paniek hiervan
in maart zien we wel wat er aan de start komt te staan
wat er is verandert en wat de prestaties zijn.
ieder team doet lekker wat ze willen want dat ze zich met van alles en nog wat bemoeien moet ook niet kunnen,
laat die mensen lekker hun werk doen.