We hebben alvast een indicatie van de prijs van de kersverse Ferrari 296 GTB. Die klinkt veelbelovend!
Ferrari is soms onnavolgbaar. Vaak in positieve zin, maar soms ook in minder positieve zin. Een consistente lijn qua naamgeving is bijvoorbeeld ver te zoeken. Het is bijna knap te noemen hoe vaak Ferrari een nieuwe indeling van letters en cijfers weet te verzinnen. De positionering van de kersverse Ferrari 296 GTB, die gisteren onthuld werd, is ook een raadsel.
Ferrari had al twee modellen met een middenmotor: de F8 Tributo met 720 pk en de SF90 Stradale met 1.000 pk. We wisten al een tijdje dat Ferrari met nóg een middenmotormodel zou komen, en wel eentje met een V6. Dan denk je: ‘Hé leuk, een instap-Ferrari met middenmotor!’
Maar wat blijkt: de 296 GTB heeft een systeemvermogen van maar liefst 830 pk. Dat klinkt niet als een instapper. De 296 GTB komt daarmee tussen de F8 Tributo en de SF90 Stradale in. Maar het was niet alsof daar een gat zat in het Ferrari-gamma. Des te meer omdat er ook nog een F8 ‘Speciale’ gaat komen (alhoewel de Italianen ongetwijfeld weer een andere naam gaan verzinnen).
Je kunt je dus afvragen wat de 296 GTB toevoegt. Dat neemt overigens niet weg dat de auto op zichzelf bekeken bloedgaaf is. Natuurlijk, het is jammer dat er geen V8 in zit, maar een auto met V6 klinkt altijd nog stukken beter dan een EV. De cijfers zijn ook heel lekker: 830 pk, 0-100 km/u in 2,9 seconden, 0-200 km/u in 7,3 seconden en een top van meer dan 330 km/u. En het is ook meteen een van de fraaiste Ferrari’s van dit moment (naar mijn bescheiden mening).
De 296 GTB is overigens wél korter dan een F8 Tributo, dus wat dat betreft is het toch weer de instap-Ferrari met middenmotor. De grote vraag is nu: wat gaat de prijs van de Ferrari 296 GTB worden?
De officiële prijs is nog niet gecommuniceerd, maar we hoeven nu niet meer volledig in het duister te tasten. Sander van den Bey, directeur van Kroymans, was namelijk te gast bij Wouter en Meindert in de Nationale Autoshow. Het slechte nieuws is dat hij ook de officiële prijs van de Ferrari 296 GTB nog niet weet, het goede nieuws is dat hij wel een indicatie geeft.
Van den Bey gaat uit van een brutoprijs van €200.000 en komt dan inclusief bpm en btw uit op €270.000 tot €275.000. Dat is heel interessant. Als deze inschatting klopt, wordt de 296 GTB namelijk inderdaad de instapper van de middenmotor-Ferrari’s. Een F8 Tributo heeft namelijk een vanafprijs van ruim €301.000.
Dat betekent dus dat je voor minder dan drie ton een auto hebt met 830 (!) pk. En niet zomaar een auto, maar een Ferrari. Daarmee rijdt je alle andere auto’s in deze prijsklasse compleet zoek. Wat dat betreft kunnen we dus gerust spreken van een koopje. Onder voorbehoud dan.
Het hele gesprek met Sander van den Bey (en de rest van de Nationale Autoshow) is terug te luisteren via de website van BNR.
neymar zegt
De fraaiste Ferrari op dit moment is de Roma. Dit wetenschap is geen mening maar een feit.
machielvdd zegt
Eens! Daarom zei ik ook ‘een van de fraaiste’
okdoei zegt
@neymar: ik heb mijn vriendin om die reden gevraagd voor de Ferrari Roma als mijn verjaardagskado.
Het werd een scheerapparaat.
kniesoor zegt
Ze vond je dus eigenlijk een grap met een baard ?
tjorque zegt
@okdoei en toen heb jij ok doei gezegd?
menster zegt
@neymar: precies
macchina zegt
@neymar: ssst… niet te veel zeggen. Straks betalen we er nog te veel voor als ze een beetje op leeftijd raken ;)
reactief zegt
Ja, maar een feit is vaak ook maar vanuit één invalshoek.
Want feit blijft dat ze allemaal rare designfrutsels op die Roma hebben toegepast waardoor die juist net niet fraai blijft… Deze is echter behoorlijk clean!
fransananas zegt
Is de configurator al online? Ik wil hem!
Rick-dos zegt
Zeker geen lelijke auto maar ben er nog niet uit of ik ‘m ‘wow’ mooi vind. Het is iets te braaf allemaal. Denk dat ik de F8 net wat mooier vind.
Doet me ook wel aan de Lancia Stratos denken. Vooral de lijnen bij de cockpit.
Maar voor een Ferrari met 830 pk is het inderdaad niet duur.
Gulli zegt
@machielvdd
296 -> 2.9 liter 6 cilinder?
Net als de 458 (4.5 liter 8 cilinder) en de 512 (5 liter 12 cilinder) ooit volgden
machielvdd zegt
De namen an sich zijn meestal wel logisch, het punt was meer dat er totaal geen vaste lijn in zit
Gulli zegt
Hoe bedoel je, kun je geen lijn ontdekken in Portofino, 488, SF90, Roma, 296 dan? 😅
Het volgende model heet denk ik X Æ A-12
pindakoning zegt
@Gulli: zo heet de dochter van Musk toch? 😂
massarati zegt
@Gulli: of nu dus 2.9 sec met een 6 cilinder.
Loek zegt
@Gulli: en ik maar denken dat volgens die logica de Testarossa een 5,1 liter V2 had…
Gulli zegt
Eigenlijk zou de 599 dan 5912 moeten heten, wel flauw van ze
tjorque zegt
@gulli hij liep misschien op 9 cilinders toen de naam gekozen werd?
Stefje zegt
Voor 30k meer heb je een F8. Dan wist ik het wel.
Instyle zegt
830pk om 83kg mens voor 283k in beweging te zetten… mwah.
dwfc zegt
Kost in Italie 269.000 € zonder franjes of lichtbaupakket ( 33.000 ) volgens het artikel van gisteren in AMS
https://www.auto-motor-und-sport.de/sportwagen/ferrari-dino-nachfolger-296-gtb-mit-v6-hybrid/
jjcp zegt
Heb ik ook ergens gelezen, dat ie qua prijs tussen de f8 en sf90 zou komen te zitten. Lijkt me sterk dat ie bruto maar2 ton kost.
ghini zegt
Pff ok dan is de MC20 fucked. Mooier design, imo, maar een mindere motor? Ik zou nog steeds de mc20 kopen maar denk dat die het nu wel echt lastig gaat krijgen qua verkoop..
petroldrinker zegt
@ghini: ik dus ook, vind dit design te ingetogen voor een ferrari, haddne het beter een dino kunnen maken weer
lekkerlinksrijden zegt
Ik ben eigenlijk nog steeds uit het lood geslagen door het aantal paardjes, het zingt al 24 uur in mijn hoofd. Voor het gemak doe ik even of ik dit kan betalen, wat wordt het dan? De 296 is mooi, toch denk ik dat de Roma iets mooier is. Duim uit de mond en terug naar de werkelijkheid, nog harder/slimmer werken
dwfc zegt
Als je slim bent werk je harder en koop je gebouwen waarop je kan leveragen om deze te verhuren
Laat dan de tijd zijn werk doen en de huurders hebben je gebouwen afbetaald …
Dan pas kan je je zonder zorgen een leuk kado schenken !
Alles op zijn tijd !
moveyourmind zegt
Dat is inderdaad een koopje.
In de jaren ’80 kostte een instap-Ferrari nog ongeveer hetzelfde als een riante tweeonderéénkapwoning in een betere buurt met carport, tuin op het zuiden en twee luxe toiletten met fonteintje met koud- en warm water.
Deze 296 GTB is nu ongeveer evenveel waard als een tussenwoning met achterstallig onderhoud in een achterstandsbuurt.
kniesoor zegt
Kan me nauwelijks voorstellen, dat de 296 daadwerkelijk voor (een kant-en-klaar vanafprijs van ergens rond de) EUR 275.000 bij Kroymans of Munsterhuis te koop gaat zijn. Maar ik laat me graag van m’n ongelijk overtuigen.
ericc zegt
Er was een 296S racewagen van Ferrari in de jaren zestig. De eerste met middenmoter als racewagen. Mooie hommage deze moderne versie.
lincoln zegt
Een Corvette voor Luxottica junkies ..
w0ut zegt
Als je 275K kan stukslaan op een auto. Maakt het dan echt nog uit of die 275K of 301K kost?
Als die 26.000 euro extra jou struikelblok is op zo’n bedrag (voor een auto), dan kijk je best naar andere goedkopere, modellen lijkt me.