Is het wéér niet goed.
Ondanks dat er op dit moment weinig actie op de baan is, gebeurt er van alles in het F1-wereldje. Een paar dingen spelen daarbij een cruciale rol: wat voor stappen kunnen de teams maken en welk team weet het beste in te spelen op de nieuwe reglementen? Bijna elk jaar veranderen er een paar dingen waar de heren (en dames) ontwerpers rekening mee dienen te houden. Duidelijke voorbeelden van succesvolle teams zijn Brawn GP (die zagen tussen de regels door de mogelijkheid voor een dubbele diffuser) en Mercedes GP (die sinds het twee turbotijdperk ongenaakbaar zijn).
Voor 2019 staan er een paar veranderingen op stapel, al zijn ze niet zo ingrijpend als bovengenoemde voorbeelden. Met name op aerodynamisch gebied verandert er het één en ander. In plaats van ingewikkelder wordt het juist simpeler. Er is voor het komende jaar minder mogelijk. De gedachte hierachter is dat de F1-auto’s op het veld dichter bij elkaar kunnen komen en er meer actie op de baan is. Een nobele gedachte.
Zijn de teams er ook blij mee? Bij Racing Point (voorheen Force India) niet helemaal. Volgens de technisch directeur van Racing Point, Andy Green, zijn de wijzigingen vrij minimaal, maar het effect heel erg groot. Echter, niet op de manier zoals hij het zou willen zien. Aan Motorsport vertelt Green dat ze de nieuwe auto getest hebben in de windtunnel en de resultaten dramatisch waren. Volgens de data is de auto zo’n 3 seconden langzamer dan voorheen is de balans veel minder goed.
Volgens Green gaat het nog wel even duren voordat alle teams hun zaken op orde hebben qua aërodynamica en dat we veel updates kunnen gaan verwachten. Voor ons, brood-nuchtere Verstappen-apostelen, zou dat goed nieuws kunnen betekenen. De Red Bulls hebben doorgaans een zeer goed aerodynamisch pakket. Meer inhaalmogelijkheden en meer voorsprong door aerodynamica zou iets heel moois kunnen betekenen. Voor Force India ziet het nieuwe seizoen er dus veel minder rooskleurig uit.
volvov90 zegt
Like
roberto zegt
Meer inhaalmogelijkheden op de Force India’s dus.. (ja, ik hou de oude naam nog ff aan)
dappers zegt
@roberto: geen probleem, dat racing point blijft ook niet, er wordt achter de schermen druk onderhandeld met een ander merk. kan nooit lang meer duren voor de aankondiging komt.
gregorius zegt
@roberto: makkelijk voor kiddo-paydriver-Stroll om zich achter te verschuilen.
polar zegt
Red Bull geeft je vleugels
toniominestrone zegt
Ik heb het artikel 2 keer gelezen en kan maar tot 1 conclusie komen: Force India dekt zich alvast in voor de valse seizoensstart.
rickthestig zegt
@toniominestrone: deed mij ook denken aan Williams vorig jaar. Die zeiden na de eerste tests; We hebben een probleem met het ingaan en het uitkomen van medium en snelle bochten. Als we die problemen oplossen dan kunnen we goede resultaten boeken…. Toen wisten we genoeg
luckyluck zegt
lol, roos-kleurig of roze-kleurig? ;)
bassx zegt
Als 1 team dit zegt maak ik me nog niet zo druk. 2017 begon red Bull het seizoen ook met foute waarden uit de windtunnel.
willeme zegt
@bassx: Dat hebben ze toen redelijk goed opgelost ;-)
mashell zegt
@bassx: yep. Seizoenstart was dan ook bagger. Adrian Newey was in de winter lekker bezig met de Aston Martin Valkyrie en dat had zijn effect op RBR helaas.
Edge zegt
@bassx: Daarnaast slaat het ook haaks op de uitspraken van Mercedes en Red Bull. Die roepen juist dat ze de downforcewaarden van vorig al vrij vroeg in de ontwikkelfase van de nieuwe auto’s hebben weten te evenaren. Ik maak mij dus ook nog geen zorgen
Dutchdriftking zegt
Tja, of RB kan hun geniale aero pakket bij het oud vuil zetten en moet blanco beginnen. Ik hoop vooral dat Force India volgend jaar in een andere kleur rijdt. Dat roze blijft spuuglelijk.
loserboi932 zegt
Racing team force point India Motorsport Cosworth
verplicht zegt
Wel slim van Force Point Racing India om nu alvast de aero de schuld te geven. Aan Stroll zal het zeker niet liggen.
johnhert zegt
Wel mooi om je als team weer te bewijzen door de ideale combinatie van veel downforce met zo min mogelijk drag te vinden. Ik ben benieuwd !
risl zegt
Ik denk dat dit juist nadelig is voor Red Bull. Het voordeel dat ze kunnen halen met hun doorgaans goede aero-pakkrt wordt kleiner en het komt dus nog meer aan op motorprestaties en mechanische grip.
gandini zegt
Huh? De auto’s worden langzamer en de balans minder goed. Dat was toch juist de bedoeling? Dan komen de echte coureurs… Ach ja, ze hebben Stroll.
JanC zegt
Brawn en Mercedes-F1 zijn eigenlijk hetzelfde. Mercedes nam het team Brawn over. Overigens is Brawn het ex-Honda team, dat niet zo succesvol was.
mashell zegt
@JanC: maar dat Honda team, werd nadat Honda plotseling in de winter de stekker trok, met alleen een andere motor meteen kampioen. Je zou denken dat het aan de Honda motor lag. Zal ook wel de reden zijn dat Honda nu revanche wil halen, bewijzen dat ze echt nog wel meetellen als motorbouwer.
Ik verwacht voor volgend winter een zelfde persbericht. En het seizoen er na een RBR die het met een toegewezen motor heel goed doet.
lavoro zegt
“waar de heren (en dames) ontwerpers”. Zeg dan gewoon “ waar de ontwerpers..”
Door de “dames” niet te kort te willen doen zet je ze nu juist extra in een onnozel hoekje.
ericd zegt
Nieuwe regel: geen nieuwe regels voor een periode van 3 jaar. Meest rampzalige wijziging over 2018 was het verbreden van de wagens. Heeft effect op slipstreamen en inhaalmarge.