Tsja, wie wil dat nou niet?
Nadat er in de F1 jarenlang een ongeschreven wet bestond dat er niet meer dan 20 races per jaar verreden moesten worden zodat alle leden van de teams niet te zwaar belast zouden worden, kent de kalender dit jaar 21 races. Greg Maffei, de CEO van de nieuwe F1-eigenaar Liberty Media, wil echter nog meer races op de F1-kalender zetten.
Hij denkt daarbij op de langere termijn vooral aan extra races in Amerika. Zoals bekend is de F1 eigenlijk overal ter wereld een grote sport, maar in Amerika wil het maar niet echt lukken. In de goede oude tijd werd er nog geracet op het traditiecircuit van Watkins Glen. Michael Bleekemolen reed zijn enige F1-race op ‘The Glen’. Jackie Stewart reed er zijn honderdste race níet, nadat teamgenoot François Cevert omkwam in de kwalificatie.
Nadien verdween de Amerikaanse Grand Prix via houtje-touwtje straatraces in Long Beach, Las Vegas en Dallas jarenlang van de kalender, totdat we een halfbakken evenement kregen op Indianapolis. De legendarische oval werd voorzien van een inspiratieloos middencircuit. Christijan Albers haalde er een vijfde plaats in de Minardi toen de meeste coureurs niet startten vanwege suspecte Michelin-banden.
Inmiddels staat Amerika al wel weer op de F1-kaart dankzij een fijn baantje in Austin, Texas. Na luttele jaren staken echter vorig jaar al geruchten over financiële problemen de kop op, daar na een veelbelovend bezoekersaantal bij de eerste race de fans niet meer terugkwamen. Een doorn in het oog van de Amerikanen van Liberty Media.
Het idee lijkt nu te zijn om de vlucht vooruit te nemen. Meer races in Amerika moeten ervoor zorgen dat de sport meer gaat leven bij het Amerikaanse publiek. Volgens Maffei, die naar eigen zeggen nauw gaat samenwerken met de nieuwe Bernie en tevens snorremans Chase Carey, zijn de steden Miami en Las Vegas ideaal voor een F1-race, ondanks dat de races van 1981 en 1982 in Las Vegas geen onverdeeld succes waren.
Op de korte termijn denkt Maffei dat er ruimte is voor een extra race in andere gebieden waar F1 nog kan groeien. Iets waar nieuwe sponsor Heineken ongetwijfeld blij mee zal zijn.
“The obvious optionality case is to some degree Asia in the short term, potentially Latin America, and longer term North America, and particularly the U.S., where we really are well under-viewed, under-monetized, under-everything.”
Kijk jij alvast uit naar de toekomstige autoblog-titel ‘Max wint in Miami!!!’ of vind je die één-en-twintig races van nu eigenlijk wel voldoende?
Image-Credit: Jacques Lafitte neemt Prost en Lauda mee terug naar de pits in zijn Williams na de Grand Prix van Dallas in 1984 via Twitter
viezefreddyw zegt
Of we kunnen het ook gewoon accepteren dat Formule 1 maar niet wilt aanslaan in de U.S and A. De baan in Texas vind ik een mooie baan, laat die maar zitten. Er is genoeg animo om daar te blijven racen. Maar het lijkt mij te veel van het goede om meerdere races te organiseren in Amerika. En 20/21 races per seizoen is prima. Tijdens de wintermaanden is het toch niet leuk om te racen. Ik vind dit seizoen een prima seizoen qua aantallen.
Rob zegt
@viezefreddyw:
Er zit een geweldig kijkers potentieel in de VS. Ik bedoel, er kunnen 240.000 mensen in het Indianapolis Motor Speedway stadion. Twee-honderd-veertig-duizend! Alleen in dat ene stadion. En ze krijgen het vol. Met autosport. De Formule 1 bobo’s zullen wel gek zijn als ze een autosport land als de VS negeren…..
potver7 zegt
@rob: Zullen ze er wel voor moeten zorgen dat er wat te zien is. Amerikanen houden van spektakel, close racing en een veld dat meestal behoorlijk dicht op elkaar blijft. Formule 1 is na de eerste één à twee bochten toch vooral een optocht met per race van anderhalf uur maar een paar leuke inhaalacties. En dan heb je meestal externe factoren (regen, crashes/safety car) nodig om weer een beetje spanning terug te krijgen.
falcon zegt
@potver7: Death Race achtige taferelen dan maar? :-P
mrB zegt
@viezefreddyw: Er zijn ook gebieden waar het zonnig is als het hier winter is ;)
Maar er moet ook een periode zijn waarin teams voor het volgende jaar kunnen voorbereiden. Dus veel extra races is niet echt mogelijk.
henkhupelschoten zegt
Zandv….
TheKeymaker zegt
@henkhupelschoten: Niet zolang er geen fatsoenlijke weg naar het circuit ligt.
spec zegt
@thekeymaker: die ligt er bij Spa Francorchamps ook niet, en daar doet niemand moeilijk over.
spoiler zegt
@henkhupelschoten: …oort
racerx zegt
@henkhupelschoten: redelijk mickey mouse baantje als je het mij vraagt… Denk dat de hedendaagse F1 wagen echt te snel is om een fatsoenlijke race op die baan te houden. Ik vond het met een F30 M3 al aan de krappe en smalle kant, iets waar ik op Assen (toch in de basis een motor circuit) geen last van had.
gwnbmw zegt
21 is voor mij genoeg, in de winter gaat toch niks worden (nieuwe auto maken wordt dan te veel afgeraffeld…) en in amerika willen ze alleen maar nascar kijken.
potver7 zegt
@gwnbmw: met die nieuwe auto beginnen ze al ruim voor de winterstop hoor
josvanrey zegt
Bouw Lelystad om tot een circuit
rvvm zegt
Kan aan mij liggen, maar wat heeft de nieuwe eigenaar nu over specifiek vaker max gezegd?
rvvm zegt
@rvvm: in topic, een nachtrace in las Vegas lijkt mij top
mcshine zegt
@rvvm: Helemaal niks, Max rijd mee in de F1 optocht, en de organisator zegt iets over die optocht. Het vermelden van Max zijn naam is goed voor het aantal views van het artikel. En wellicht ook voor het “oranje” legioen dat bij gebrek aan EK, zich opeens achter Max schaart, zonder te weten dat dit Formule1 betreft..
camber24 zegt
@rvvm: nee, is een manier om heel goedkoop kliks te genereren. Ook wel clickbait. Je roept iets over Max, en mensen klikken erop. Jij en in lullen erover, reageren, en zijn er ook weer voluit ingetrapt. En Autoblog denkt; ‘haha, gefopt!!’
goodolddays zegt
@rvvm: idd, weer een clickbait headline. Echt slap dat autoblog zich daartoe verlaagd…
Robert zegt
Ik zou de huidige generatie Formule 1 graag eens over Laguna Seca zien rijden.
Daarnaast zou het gaaf zijn als de F1 eens écht goed voet aan de grond kreeg in de VS, in die zin dat de stap die Haas F1 maakte, navolging kreeg van een of meerdere IndyCar teams. Het was (omgekeerd) tot in de late jaren zeventig en vroege jaren tachtig niet ongewoon dat teams in beide raceklassen actief waren.
potver7 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fromtheg zegt
Beetje misleidende titel door specifiek te verwijzen naar Max
Dutchdriftking zegt
Wat mij betreft 52 races per jaar!
svdv zegt
Goeie click-bait titel weer autoblog… Kunnen jullie daar alsjeblieft een keer mee stoppen? Het begint vrij vervelend te worden
exclusieviteitsfreak zegt
Waarom lezen we niets over Max zelf ?
desjonnies zegt
Mijne heren, de Le Mans series is al jaaaarenlang in Amerikaanse handen, gelukkig want, hoewel de
VS zelf een moderne geschiedenis hebben die korter is dan de leeftijd van de Keulse Dom, zijn het wel luitjes die enorm opkijken tegen de prestige die Europese race series hebben.
Ze zwijmelen ervan, de tradities, de merken en het elan.
Dus lijkt het me niet meer dan logisch dat we onder een Amerikaans regie(me) nu veel meer races in de VS krijgen.
Watkins Glen om maar iets te noemen en Laguna Seca of Long Beach beide het Californische.
En dat zijn allemaal circuits met een lange traditie.
Ik ben dolblij dat er iemand de handel van die ouwe boef heeft overgenomen !
pinut187 zegt
Hoe meer hoe beter..
vice zegt
Speaking as an American .. I say open up F 1 and let other classes of cars enter the US series of races.. like Indy cars.. and maybe the E cars.. Three classes on the same track all the cars are high dollar all leading in technology.. would be interesting on refueling the E cars.. The would would love the change..