De performance pick-up delft het onderspit qua vermogen.
De best verkopende auto in Europa is en blijft de VW Golf. Logisch, want de Duitse hatchback (rijtest) is passend voor bijna iedereen. Aan de andere kant van de grote plas bestaat de Golf ook, maar het is daar verre van de best verkopende auto. De best verkopende auto daar is een tikkeltje anders.
Het is namelijk de Ford F-150. Een grote, lompe pick-up die aldaar als warme broodjes over de toonbank vliegt. Gemiddeld om de 30 seconden stapt er iemand in een gloednieuwe Ford F-150. De magie van de auto? Hij is niet duur (vanaf 27.000 dollar, zo’n 23.000 euro) en toch is het een op en top werkpaard. Hier in Nederland zie je ze relatief weinig, omdat hij alleen via grijze import hier kan komen. Tevens is ons land gewoon te klein voor zulke belachelijk grote wagens. Gelukkig is de VS nog steeds gebouwd op het kunnen huisvesten van dermate grote voertuigen, dus de F-150 past perfect.
Dat er instappers zijn van 27.000 dollar betekent echter niet dat er maar één dikke versie is. De meest bekende dikke F-150 is de Raptor (rijtest). Helaas niet meer met V8, maar met een 3.5 V6 EcoBoost die we kennen uit de GT. Er komt zo’n 450 pk uit waarmee het de sportversie van de F-150. De prestaties van de Raptor zijn niet misselijk, evenmin als de off-road capaciteiten.
Naast het sportmodel zijn er ook de wat luxueuzere versies, met bovenaan de reeks de Limited. Die wordt opgewaardeerd voor 2019: nieuwe luxe features, nieuwe veiligheidssnufjes en de motor krijgt een kleine upgrade. Maar die upgrade zorgt er wel voor dat het de krachtigste F-150 ooit is. Met 456 pk, ‘slechts’ 6 meer dan de Raptor, is de sportieveling ineens niet meer de krachtpatser. Verder is de Limited de duurste F-150, dus is er een breed scala aan features. Zo is het infotainment vernieuwd waardoor de truck 4G-verbinding en Apple CarPlay/Android Auto heeft. Nieuwe camera’s zorgen dat de mastodont nog een beetje te manoeuvreren is, ook zijn de laatste ontwikkelingen aan rijhulpjes nu standaard.
De Limited kost momenteel zo’n 61.500 dollar (52.700 euro). Of Ford die prijs gaat verhogen voor de 2019 Limited is niet bekend. Ervanuitgaande dat de nieuweling niet veel duurder wordt valt dat best mee. Je krijgt namelijk een hoop weelde en luxe mee. En omdat de laadbak zo groot is mag hij op grijs kenteken, zodat hij in Nederland niet volledig gesloopt wordt door de belastingregeltjes. Dan is het ineens best een goede deal.
davelepeef zegt
Voor als je zonder trailer je bootje uit het water wil sleuren :)
bmwfreak038 zegt
@davelepeef: water? Nog even dan is het verdampt.
E34M5Touring zegt
@davelepeef: Zou ik toch een Dually nemen ;) https://www.autojunk.nl/2016/11/dually-power
peug206 zegt
@e34m5touring: zit die niet meer richting de 350/450?
E34M5Touring zegt
@peug206: Jawel maar kan ook als Limited.
peug206 zegt
@e34m5touring: als ik ooit de keuze zou moeten maken dan was het f650 geworden. Lijkt me enigzins vergelijkbaar, aangezien die ook met een verhoogd laadgewicht te krijgen is (lees dubbele banden verzwaarde achteras). Ik vind de styling van Ford dan toch mooier.
davelepeef zegt
@e34m5touring: ben geen Chevy man.
E34M5Touring zegt
@davelepeef: Neem je een Ford of Dodge. Die hebben ze ook. Ging me meer om de grootte van de boot die je kan trekken met een dually tov een single.
davelepeef zegt
@E34M5Touring: of je houdt van een dikke kont. Ik heb toch geen boot.
detroitv8 zegt
“Hier in Nederland zie je ze relatief weinig, omdat hij alleen via grijze import hier kan komen. Tevens is ons land gewoon te klein voor zulke belachelijk grote wagens.”
Jaarlijks worden er in NL zo’n 700-800 nieuwe Amerikaanse pick up trucks verkocht. Dat zijn beste aantallen! Ik wil er ook één.
mennok zegt
@detroitv8: Er worden ongeveer 80.000 bestelauto’s verkocht ieder jaar.
detroitv8 zegt
@mennok: legit, heb je de getallen over 2017 ook per model bekeken? Om maar even een voorbeeld te noemen:
Citroën Jumper 518 stuks, RAM1500 565 stuks.
miata93 zegt
@detroitv8: beiden zie je nauwelijks. Dat te vergelijken met zelfmoordkoerier-caddy’s zie ik toch liever een Ford ;)
robert110 zegt
Beter ook. Eigenlijk is de Raptor als pick up namelijk gewoon ruk. Leuk in de woestijn maar waardeloos om wat te vervoeren. Er mag bijna niks achter en nauwlijks laadvermogen. Die motor in een fatsoenlijke pick up lijkt mij de ideale combinatie.
drommedaris zegt
Pffff leuk die vele pk’s maar geen V8. Dat klinkt toch niet in zo’n grote pickup. Zelfde als een 2.3 in een Mustang. Lekker laten staan dan
mashell zegt
Je moet maar durven, belachelijk veel geld besteden aan wat in weze gewoon een goedkope auto is, belachelijk veel vermogen op een primitief onderstel en de hele buurt die achter je rug lacht over het formaat van je peilemans. Als je dan zelf nog kunt blijven lachen ben je wel een held.
apriliarsv zegt
@mashell: ik kan het altijd wel waarderen dat er mensen, ondanks het fiscale ontmoedigingsbeleid kiezen voor dit soort auto’s
cloverleaf zegt
@mashell: gezien mijn autohistorie jad ik eerst een enorme toplul die langzaam aan steeds meer veranderde in een hollandse garnaal om vervolgens weer te herrijzen tot een genetisch gemanipuleerde aubergine on steroids!
dnadave zegt
@cloverleaf: ennnn de grote aubergine heb je juist bij een auto waaruit niks van compensatiedrang blijkt zoals een prius? Of is er een speciale regel die stelt dat je bij dergelijke muesli autos vaak ook geen grote hebt?
cloverleaf zegt
@dnadave: een saaie 320d touring efficient dynamics in het zwart. Of heb ik dan nog steeds een formaatje cherrytomaatje ivm het primijum logo?
Anyways. Ik word altijd zo moe van de vergelijking tussen onze puddingbuksen en de automobiel.
cloverleaf zegt
@dnadave: maar misschien moeten alle F150 eigenaren @Mashell maar eens in de aars nemen… just to prove a point ;)
O plaat zegt
@mashell:
Veel kosten pick ups als dit nooit. Ze hebben een prima onderstel om veel te kunnen trekken en op elk oppervlak comfortabel te zijn. Belachelijk veel vermogen valt ook best mee vergeleken met andere vrachtwagens en je over de lengte van andere automobilisten hun pietje fantaseert zegt dit meer over jou dan over die paarden boer die iets degelijk zoekt om zijn gezin te vervoeren en een aanhanger te trekken.
O plaat zegt
@shiva:
*als je
Jantje_555 zegt
heerlijk apparaat
marinepower zegt
@Jantje_555: reageer je nu op cloverleaf?
apriliarsv zegt
@marinepower: hahaha BOEM!
406_v6 zegt
@marinepower: denk dat de kraag strak om z’n Duitse helm zit…
jippie zegt
Dat dashboard is niet om aan te zien. Wat een rommeltje.
rufctr01 zegt
@jippie: voor 23.000 euro zou mij dat wat minder kunnen boeien.
Hier kun je er een saaie Polo voor kopen met een übersaai dashboard.
slowland zegt
De F150 rijdt als een vrachtwagen. Het is het busje onder de Pick-Ups. De auto is veel te stug geveerd en bovendien onoverzichtelijk. En als je geen Crew-Cab hebt, dan is de beenruimte achterin wel heel erg krap. Ik vind het niks.
Hier in Canada zie je ze ook minder dan in de USA. Zelf rijd ik nu de ‘opel’ onder de Pick-Ups; De GMC Sierra SLT.
Dat blijft voor mij nummer één. Vol automatische bak (die heb je met de sneeuw hier wel nodig), heerlijke 5.3L V8 met 355pk. Rijdt als een luxe auto, maar dan iets groter….
thomasthomas zegt
Blijft toch raar toen de crisis begon 2008 wilde ze helemaal af van de grote benzine slurpers en nu het weer beter gaat doen ze precies het tegenovergestelde. Op naar een nieuwe crisis zeg maar…