”De beste elektromotor in de wereld” is ook nog eens super licht.
Als zelfs de bouwer van de snelste hyper-EV ter wereld zegt dat ie liever V16’s verkoopt, dan weet je hoe goed het gaat met de hyper-EV-markt. Toch blijven er partijen verschijnen die zichzelf op de borst kloppen vanwege gigantische vermogensafgiftes. En iedere keer trap ik er toch weer in. Ik ben toch te benieuwd wat de nieuwe start-up nu weer heeft bedacht. In die categorie kwam ik vandaag Donut Lab tegen.
Het Finse bedrijf zit vast aan een bouwer van elektrische motorfietsen genaamd Verge Motorcycles. Op de techbeurs CES presenteert Donut Lab een uitvinding die baanbrekend kan zijn. De Finnen hebben een pakketje gemaakt om je eigen EV-hypercar te bouwen die het kan opnemen tegen de Rimac Nevera.
Donut Lab bouwt de vier belangrijkste componenten: de elektromotor, batterij, ECU en de software. En dat niet alleen voor auto’s, maar ook voor tweewielers, grote voertuigen en zelfs drones. Eén ding komt overeen bij alle motoren van Donut: de ronde vorm met (in de basis) een gat in het midden. Precies, net als de favoriete snack van Homer Simpson.
Specificaties van de elektromotor
De voor ons (en voor jou waarschijnlijk ook) interessantste elektromotor is de krachtbron voor auto’s. De cirkelvormige krachtbron produceert een indrukwekkende 630 kW, wat gelijkstaat aan 858 pk! Het iets minder representatieve koppel is 4.300 Nm. En dat voor een apparaatje dat maar 40 kilo weegt. Ter vergelijking: de elektromotor van Rimac weegt 45 kilo.
Dat zijn de cijfers per motor. Deze motoren zijn erop gemaakt om in het wiel te worden geplaatst. Donut Lab heeft berekend wat het totale vermogen van een elektrische hypercar kan zijn als ie op alle wielen een Donut-motor heeft. Dit komt neer op 1.500 kW (2.043 pk) en 9.000 Nm! In de denkbeeldige hypercar zou een sprintje van 0 naar 100 km/u in minder dan twee seconden mogelijk zijn. De Nevera doet dat al. Daarnaast zou een hypercar van 1.500 kilo, 100 kilo minder kunnen wegen dankzij de ronde motoren.
SUV met Donut-motor
Naast de hypercar rekent het Finse bedrijf ook uit wat fabrikanten kunnen besparen als ze een elektrische SUV bouwen met de donut-motor. Iedere geproduceerde auto zou € 2.000, 170 liter bagageruimte, 85 kilo gewicht en 120 onderdelen besparen. Daarnaast zou de productietijd per auto met acht uur kunnen worden verkort.
Volgens Donut Lab heeft de elektromotor de grootste vermogens- en koppeldichtheid van alle e-motoren. Dat willen zeggen dat Donut Lab het meeste vermogen en koppel per kilo gewicht uit de krachtbron krijgt. Wat het geintje moet kosten, zeggen ze nog niet, maar ook hiervoor geldt dat de ronde motor de meeste pk’s en Nm’s per dollar oplevert.
Áls het Donut Lab lukt om deze elektromotoren op grote schaal te bouwen én de beloftes op het gebied van gewicht, kosten, prestaties en ga zo maar door worden nagekomen, dan voorspel ik een rooskleurige toekomst voor Donut Lab. Maar dat is zoals je al las een grote als. We blijven ze voor je in de gaten houden. Net als dit soort donuts.
Bron: Donut Lab
mattr zegt
Dus alleen nog een kerncentrale ter grootte van een brandstoftank ontwikkelen om deze motoren van voldoende stroom te voorzien…
a_buis zegt
Hoeveel minuten denken ze op een volle accu te kunnen laagvliegen voor deze leeg is? 3?
KEV9 zegt
Vermoed langer dan dat een Bugatti nodig heeft om die 100+ liters er doorheen te jagen
Zill zegt
Ze hebben een 17″ versie met 150kW/1200Nm van 21Kg. (~200pk)
Zie 10:12 op de video.
Als ze er in slagen daar nog een versie van te maken met pakweg de helft van het vermogen en daarbij het gewicht nog iets naar beneden te krijgen zijn we ergens. Zelfs 100pk op maar 2 wielen zal voor de meeste wagens meer dan voldoende zijn.
Iemand een diee of die 21Kg onafgeveerd gewicht een showstopper is?
Zijn er nog klassieke remmen nodig op de 4 wielen? Stel je voor, klassieke remschijven op de vooras, deze in wheel motoren zonder klassieke remmen achteraan.
vaakbenjetebang zegt
Ja, lekker dan. Eventjes 40 kilo extra onafgeveerd gewicht per aangedreven wiel. Een serieus gesmeed wiel in 20″ x 11,5J weegt een kilo of 9 à 10 (origineel achterwiel McLaren P1). Beetje lichter kan wel, maar veel minder dan 8,5 kilo wordt het nooit. Een bijpassende band in 315/30R20 doet een kilo of 15 (PS4, R888R). Laten we zeggen 25 kilo voor een high-end band/velg-combinatie in een flinke maat. Dan is 40 kilo niet bepaald verwaarloosbaar. Zelfs als je de wielen niet zou smeden, is die 40 kilo al gauw een verdubbeling. Daar word je echt niet blij van.
vaakbenjetebang zegt
Let wel, ik ga er even van uit dat de remmen voor nu gewoon moeten blijven vanwege typegoedkeuringseisen. Als je die weg zou mogen laten, win je een kilo of 25 terug per wiel. Dan valt het nog enigszins mee, maar laten we zeggen dat je dan op een totaal van ongeveer 50 kilo nog steeds 10 tot 15 kilo toevoegt op ieder aangedreven wiel. Nog altijd geen feestje.
werf76 zegt
Waarom moet het allemaal zo snel? Het is stil en gaat als een kogel vooruit. Handig in het verkeer.
Waarom niet iets bouwen wat enigszins snel is maar heel veel actieradius heeft?
kniesoor zegt
Volledig mee eens, de focus ligt verkeerd. We weten nou wel, dat EV’s bovengemiddeld snel kunnen zijn, opbokken met die ridicule vermogens en effe de volle aandacht voor de actieradius s.v.p.
JelmerS zegt
Een dergelijk klein pakket zal hopelijk ook heel efficiënt zijn. En efficiënt en laag gewicht is natuurlijk dikke prima voor de actie radius. Ik vraag me wel af hoe lang er zoveel vermogen mag worden afgegeven en of deze motor nog een beetje energie kan terugwinnen
M3 comp. zegt
🤣🤣🤣🤣 wat een bullshit toch allemaal. 2043 pk en 9000 nm. En hoe gaan we dat op het wegdek krijgen? Dat gaat nooit met deze vermogens, daar heb je niet zoveel voor nodig. Het maximale wat je nodig hebt om van 0-100 te komen vergt veel minder vermogen. Daarbij vraag ik mezelf af WIE dat fysiek en mentaal kan bijhouden. Denk aan F1 coureurs en hun training. De gewone ziel kan dit lichamelijk en geestelijk niet eens aan. Een sprint snelheid van onder de, pak hem beet 2,5 sec is voor de normale mens nauwelijks haalbaar. Ik denk dat een sprint snelheid van rond de (daadwerkelijk) 3,5 a 4 sec al veel te snel is voor sommige mensen. En hoe lang denk je dit vol te houden, lichamelijk dan wel te verstaan. En wat moet dat alles wel niet kosten? Hoe snel staat zo’n ding eigenlijk stil?
Wat ik wel denk bij dit soort vermogens, is dat als het fout gaat dat het goed fout gaat.
Het zal ongetwijfeld binnen 1,5 seconde totaal uitgebrand zijn als de accu’s het begeven. Dat dan weer wel. Doe mij maar de Dino auto met plof motor 🤣🤣