Er is nu iets meer range en veel meer vermogen dankzij een nieuwe elektromotor en accupakket voor de Enyaq van Skoda.
Nog niet zolang geleden dacht dat Volkswagen het een goed idee was om de ID.4 en ID.5 te voorzien van nieuwe motoren en batterijen. Nu is het de beurt aan de volgende telg van de MEB-familie, de Skoda Enyaq. Deze auto is in Nederland immens populair.
Het is een grote familie-crossover die eigenlijk aan de meeste eisen voldoet. De auto is er sinds 2021, maar zoals jullie weten staat de techniek niet stil. Zeker niet op het gebied van elektromotoren, accu’s en de daarbij behorende efficiency.
Nieuwe elektromotor en accupakket voor Skoda Enyaq
Het grootste nieuws is de nieuwe motor voor de versie met de 77 kWh-batterij. Deze heeft nu geen 204 pk, maar maar liefst 286 pk. Dat is een stijging van maar liefst 50 kW! De Skoda Enyaq was nooit echt een trage auto, alhoewel 8,8 seconden naar de 100 km/u niet bloedstollend is voor een EV. Met de nieuwe motor is ‘ie absoluut aanzienlijk vlotter. Van 0-100 km/u seconden accelereren duurt nu slechts 6,7. Dus ongeveer op het niveau van een Skoda Octavia RS Combi, zeg maar.
Maar wacht Václav, er is meer! De nieuwe accu meet weliswaar eveneens 77 kWh, maar is op twee punten verbeterd. Zo is de range groter geworden en zijn de laadtijden gedaald. Op een volle accu haal je nu 565 kilometer, 20 kilometer meer dan voorheen. Van 10-naar 80% laden duurt nu zo’n 25 minuten. Dat is ongeveer de tijd die je nodig hebt om een vers broodje en soepje van La Place weg te verorberen, zeg maar.
Ook de Enyaq iV RS met nieuwe accu
Mocht je je rijbewijs niet zo boeiend vinden, is er ook een Skoda Enyaq iV RS. RS betekent bij Skoda iets anders dan Ford, Porsche, Kia of Renault. Het is meer als een Audi RS: capabel, comfortabel en snel. Qua vermogen zit het goed, want de motor voor en achter zijn gezamenlijk goed voor 340 pk. Op een volle accu haal je 547 km dankzij de nieuwe 77 kWh-accu.
Prijzen Enyaq
Alle technisch bijgepunte Enyaqs zijn nu te bestellen bij de betere Skoda-dealer. De versie met 77 kWh-accu is 1.000 euro duurder gewonnen. Dat betekent dat je 82 pk krijgt 1.000 euro, een goede deal! Vanaf 49.900 staat de auto voor de deur. Wil je een luxere Business Edition Plus, dan betaal je 52.990 euro.
De sportieve Sportline (die je op de afbeeldingen ziet) kost 54.990 euro. Wil je de ‘coupé’ (technisch gezien geen coupé, overigens), dan moet je 3.000 euro meer betalen ten opzichte van de Enyaq SUV (technisch gezien geen SUV, overigens). Uiteraard is de gewone Enyaq ook leverbaar met de ‘oude’ 60 kW-batterij, die is er vanaf 44.900 euro.
En de concurrentie dan?
Uiteraard checken we ook de prijzen van enkele concurrenten c.q. alternatieven voor de Skoda Enyaq.
- Aiways U5 60 kWh | € 44.750
- Skoda Enyaq IV 77 kWh | € 44.990
- Volvo XC40 Recharge Essential | € 45.995
- Tesla Model Y Standard Range | 46.990
- Hyundai Ioniq 5 58 kWh Style | € 49.195
- MG Marvel R Luxury 65 kWh | € 49.285
In vergelijking met de concurrentie is de Enyaq nog altijd een goede aanbieding. het is de goedkoopste MEB-crossover van de VAG-stal, zonder dat ‘ie als de goedkoopste aanvoelt. Wel is de Tesla een ijzersterke aanbieding als het gaat om prestaties en prijs.
superflip zegt
Mooie evolutie.
Alleen zijn die vanaf prijzen wel belachelijk. Voor die 45.000 euro heb je echt de maar de iV60 met 0 opties, en dan is het ook maar een kale auto met beperkte. Mijn full-option iV80 Sportline Coupe (zonder warmtepomp) was 74k, dat is echt wel een serieus prijsverschil, daar mogen ze ook wel eens iets aan doen.
Ik zie echter heel van die basis-bakken rondleiden, een gevolg van verplicht elektrisch rijden voor de zaak denk ik. Met het inperken van de lease-budgetten en de absurde autoprijzen van tegenwoordig zijn de mensen bijna verplicht om een kaal hok te nemen.
pier zegt
Kies je uiteindelijk toch zelf voor. Als je een kale wil kan je nog subsidie krijgen, daar is het voor gedaan. Overigens kom ik in de configurator niet verder dan €70.650,- voor een coupé? En een ‘full option’ zonder warmtepomp snap ik eerlijk gezegd niet bij een EV.
Overigens mooie zet van Skoda, die Enyaq is behoorlijk zwaar en kan wel wat vermogen gebruiken.
superflip zegt
Het gaat bij mij over BE. Prijzen zijn intussen ook ~2k gezakt. Subsidie kennen we in BE ook niet voor de tv’s.
Warmtepomp is enkel nuttig als je veel in koude temperaturen gaat rijden. Er zijn ook wel wat issue mee geweest bij de Enyaq, dus bewust niet besteld.
rwdftw zegt
Als ik hier op de Nederlandse configurator los ga kom ik full options net boven de 65k uit. En dan ben ik echt los gegaan met de duurste lederen bekleding, kleur, wielen, panoramadak en Business Plus etc pakketje. Dat is overigens Giulia geld dus ik zou het wel weten :).
Een warmtepomp, mits goed werkend, is een mooie optie omdat het de ene kant om kan koelen, en de andere kant om verwarmen. En verwarmen met een warmtepomp vreet veel minder als een warmte element. Zomer-winter scheelt met mijn Tesla zo 4-5kWh/100 km en dan heb ik die pomp niet.
Het verbruik van de Enyaq ligt ook een stuk hoger dan mijn 3. Dat compenseren ze weer met een grotere accu maar je staat wel iedere keer langer.
superflip zegt
Ik heb net even de vergelijking gemaakt, en mijn configuratie is dus 10k goedkoper in NL dan in BE. Ik voel mij officieel bestolen :D
Je moet ook natuurlijk het verbruik niet vergelijken met de 3 maar wel met de Y, en dan zit er ~ 1kWh verschil op.
Svenska II zegt
Blijf het een koelkast op wielen vinden. NUL design, stijl, etc. Rationeel vast prima, maar ik dacht dat we hier liefhebbers waren…
mashell zegt
In vergelijking met de Octavia, Superb en Kodiaq ziet de Enyaq er gelikt uit, in vergelijking met een Ferrari Roma een beetje meh…
flik2punt0 zegt
Nu nog een normaal trekgewicht van rond de 1500 kilo en ze kunnen weer goed concurreren met onder andere tesla, hyundai, kia en BMW met trekgewichten van 1600 kilo. VW en stellantis lopen echt achter, zelfs de Chinezen geven trekgewichten op.
DeWitteCondor zegt
Skoda moet wel een beetje oppassen dat ze qua design niet te veel richting die seat/cupra modellen bewegen. Dit begint er zo langzamerhand ook uit te zien alsof je het uit de grijpautomaat bij de kermis hebt of uit een doos captain crunch. Skoda moet haar design vooral generiek en saai houden. Dat is waar ze goed in zijn en wat verkoopt.
Dit specifieke model lijkt alsof ze een seat leon te hard hebben opgepompt. Dat je er nog 45-55k voor vraagt is ook een vorm van lef hebben.
audirs3 zegt
Leuke update, maar nog steeds veel langzamer laden dan een IONIQ 5.
AudiRS zegt
Gewoon een mooie wagen