De nieuwe elektrische Porsche 718 zal wellicht eerder op de markt verschijnen. Joechei!
Vanochtend vroegen we ons af wat er gebeurt met de enigszins betaalbare sportwagen. Ze zijn namelijk aan het verdwijnen. Een van de belangrijkste redenen is elektrificatie. Fabrikanten zijn nu hard bezig om de opvolgers hun volumemodellen elektrisch te maken. Ze zullen wel moeten.
Dat gaat gepaard met enorme investeringen, want er kan niets gebruikt worden van de voorgangers. Alles moet opnieuw worden ontwikkeld. Als je enorme investeringen doet, wil je wel dat de afzet groot is, evenals de marge per auto. Dat is de reden waarom er zoveel elektrische crossovers zijn, naast het feit dat het concept zich er goed voor leent. De batterij past prima onder de hoge vloer.
Nieuwe elektrische Porsche 718
Een van de auto’s waar we met smart op wachten is de opvolger van de huidige Porsche 718. De huidige generatie loopt nu al mee sinds 2016. Er is onlangs een GT4 RS-versie van onthuld. Deze heeft niet alleen de prestaties van een 911, maar ook het prijskaartje. Hoe zit het met een opvolger? Er gaan al langer geruchten dat er een nieuw model aankomt. Deze worden nu wat sterker.
Volgens insiders krijgt de nieuwe 718 de voorzijde die lijkt op een Taycan, terwijl de achterkant grote overeenkomsten vertoont met de Mission R concept. Nu is de achterzijde van de Mission R voornamelijk één breed achterlicht, maar de auto is overduidelijk een voorbode op wat er gaat komen.
Zware taak
De nieuwe elektrische Porsche 718 krijgt de zware taak op zich om te bewijzen dat een elektrische auto ook echt leuk kan zijn. Vanwege het ontbreken van trillingen, geluid en sensaties en een overdaad aan gewicht zijn elektrische auto’s vaak erg comfortabel, maar niet direct sportief of leuk. Nu komt de Porsche Taycan gelukkig erg dicht in de buurt.
Naar het schijnt zal de de Porsche 718 iets eerder verschijnen dan aanvankelijk werd gedacht. In 2024 worden de modellen onthuld. Uiteraard komt er een 718 Boxster (cabrio) en 718 Cayman (coupé).
Via: Whichcar.
Edge zegt
Leuk! Na de Tesla Roadster is het toch behoorlijk karig geweest wat betreft relatief betaalbare elektrische sportwagens. Ik ben daarom zeer benieuwd wat Porsche van een elektrische 718 weet te maken.
En ja, ik realiseer mij heel goed dat een Porsche 718 ook niet bepaald een Volkswagen Golf is qua prijsstelling, maar in vergelijking met de andere elektrische sportwagens die je nu kunt bestellen (de hypercars van Rimac, Pininfarina en Lotus) is zo’n 718 natuurlijk een stuk bereikbaarder.
Dutchdriftking zegt
TOV de 718 met vierpitter is dit natuurlijk dkke prima, maar bij de GT4 modellen gaan we bij een volgende generatie toch wel wat beleving missen…
zlover zegt
De 2,5 liter 4 cilinder klinkt beter dan je denkt.
tinnemans zegt
@zlover; je legt de lat niet erg hoog, als ik het filmpje hierboven bekijk.
sportabgasanlage zegt
@zlover
Dat geluid wordt mede mogelijk gemaakt door de “soundaktor” achter de bestuurderstoel. Nepgeluid dus.
Geef mij maar mijn ongeblazen 981 met heerlijke 6-cilinder in plaats van die Imprezamotor met Porsche-embleem.
zlover zegt
Nou nou, ik heb met mijn vader in een Boxster GTS 2.5 gereden en dat geluid kwam echt niet van een soundbox. Boxer 4 cylinders waren er in de jaren 60 ook al bij Porsche te vinden.