Vlak voor de officiële onthulling kun jij de elektrische Fiat 500 al zien. Hier, op Autoblog.
Bij het horen van de naam 500E wordt de gemiddeld petrolhead heel erg blij. De 500E is een briljante auto: ingetogen looks, veel luxe, gebouwd door Porsche en schofterig snel. De ideale auto. Maar de 500e (inderdaad, kleiner e) waar we het vandaag over gaan hebben is niet een dikke Mercedes-Benz, maar een elektrische Fiat 500. Er was al eens een Fiat 500e, maar die was voorbehouden aan de Verenigde Staten. Nu komt de 500e wel naar Europa.
Hybrid
Onlangs is de Fiat Hybrid voorgesteld. Dit is een Fiat 500 met FireFly verbrandingsmotor, met de ondersteuning van een 12V-motor. Een primeur, want het is de eerste auto die wij kennen met elektrische ondersteuning én een handbak. De techniek is overigens ook leverbaar in de technisch identieke Fiat Panda. Leuk, zo’n steunmotor, maar dat maakt het (bij lange) na nog niet een volledig elektrische Fiat 500.
Elektrische Fiat 500
Voor de nieuwe elektrische Fiat 500 hebben de Italianen hun model ook opgefrist. Of het nu om een facelift gaat of een compleet nieuw model is niet direct duidelijk. We zien een duidelijk afwijkend front, een andere achterzijde en een compleet nieuw interieur. Maar het zijaanzicht lijkt wel heel erg veel op de oude. De A- en C-stijlen lijken exact gelijk te zijn.
Tussenmodel
Er is dus waarschijnlijk sprake van een ’tussenmodel’. Denk aan de Porsche 991 – 992 of Volkswagen Golf V en Golf VI. Dat hoeft niet automatisch een nadeel te zijn. Het uiterlijk van de Fiat 500 wordt over het algemeen zeer gewaardeerd, dus logisch dat ze er aan vasthouden. Overigens is dit het uiterlijk vooralsnog specifiek voor deze elektrische Fiat 500. Er zijn geen geruchten die bevestigen dat de gewone 500 eenzelfde behandeling ondergaat. Aangeizen de 500 al sinds 2007 meegaat, is een ingrijpende facelift zeker gewenst.
Enorme upgrade
Het interieur heeft zoals gezegd wel een enorme upgrade gekregen. Dat ziet er nu veel volwassener en moderner uit. Het kenmerkende dashboard behoudt zijn retro vibe, maar het geheel ziet er strakker en opgeruimder uit. Dat laatste is op zich ook wel logisch, want de elektrische Fiat 500 heeft geen versnellingspookknop die het uit dashboard priemt. Tevens zien we een groot infotainment scherm.
Fiat 500e Giardinetta
De Fiat 500e komt in een behoorlijk druk marktsegment binnen. Natuurlijk zijn er de Peugeot e-208, Opel Corsa-e en Renault Zoë. Maar als het gaat om een leuke en guitige kleine elektrische retro-auto, heb je ook keuze uit de Mini Cooper SE en Honda e. De Fiat 500e staat gepland voor de tweede helft van 2020. Naast een driedeurs hatchback schijnt er ook een 500 Giardinetta te komen met vijf deuren. De auto zal van de band rollen in de Mirafiori fabriek.
Met dank aan Edward voor de tip!
rvdw zegt
Leuke boodschappenauto voor de vrouw!
wimof zegt
Tijdens de week van de vrouw zo een opmerking maken.
Het was misschien niet zo bedoeld doch zo staat het er.
jaapies zegt
@wimof: ja! Hoe durft ie…
Hey is het vrouw!
wimof zegt
Het was eerder “boodschappenauto” en het extrapoleren naar “ de vrouw”
vondick zegt
Dit is een A-segmenter, de Corsa, 208, Zoe en Mini zijn allemaal bij segmenter. De elektrische twingo en E-up zijn zijn concurrenten.
vondick zegt
@vondick: *B-segmenters
willeme zegt
@vondick: Concurrentie is er op meerdere niveau’s. Qua afmetingen zul je gelijk hebben. De 500 is meer een A-segment auto. De auto is wel hoger in de markt gezet dan de andere A-segment auto’s. Prijs technisch is de kans zeer aannemelijk dat de 500e meer richting Mini en Honda prijzen gaat, dan dat ze de Eup of Twingoze gaan concurreren. Alle in de tekst genoemde auto’s zullen om en nabij hetzelfde bedrag kosten, afhankelijk van uitrusting.
lithiumion zegt
@willeme: FCA heeft aangekondigd het A segment te verlaten, ivm met de beperkte winstmarges. Wat raar klinkt, maar als je dan gewoon zegt dat de ‘500’ in het B segment valt, iets groter uiterlijk mee geeft, een andere prijskaartje er aan hangt, is het probleem direct opgelost.
clarkson zegt
@lithiumion: Correct!
jpo26 zegt
ringetje erbij op de neus en je kan met een heel concern concurreren
haroldt zegt
Weer erg fraai! En tijdloos!
RazorHead zegt
“Aangeizen de 500 al sinds 2007 meegaat, is een ingrijpende facelift zeker gewenst.”
Niet correct. Er is in 2016 een ingrijpende facelift geweest met andere koplampen & achterlichten én een enorm verbeterd interieur (navigatie is erop vooruit gegaan, alsook de automatische airco).
lithiumion zegt
@RazorHead: “ingrijpende facelift”, is denk ik een nogal positieve omschrijving. Zelf hadden ze bij FCA er over dat er ruim 100 wijzigingen waren. Het gros zat niet in het uiterlijk
Design_Driven zegt
Mooi opgefrist vind ik. Vooral het interieur en de voorkant. De achterkant moet ik even in het echt zien. Wel jammer van die dikke zwarte rand rond het scherm op het dashboard, dat maakt het gelijk weer een beetje gedateerd.
RegnuM zegt
Renault had in 2016 al een (Grand) Scénic met 48V batterij en handbak :-)
tweetyv6 zegt
Ik vinnum erg geslaagd. Herkenbaar, modern en chique.
gebak zegt
Kek gebakje! *De 500 hybrid maakt gebruik van een 1.0 3 pitter met een 12v elektro motor/ dynamo
emping zegt
Ziet er leuk uit maar zou zelf voor de Honda kiezen.
Edge zegt
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik die afgesneden koplampjes met die wenkbrauwen erboven zo mooi vind. Ik denk dat mijn voorkeur toch uitgaat naar de kenmerkende ronde koplampen van de uitgaande modellen.
Verder vind ik hem wel goed opgefrist. Geen enkel paneel lijkt hetzelfde als dat van het uitgaande model, maar het is toch nog steeds heel duidelijk een Fiat 500. Missie geslaagd, lijkt me.
Ik ben ook benieuwd of Fiat deze in de markt gaat zetten als nieuw model, of er als facelift naar gaat verwijzen. Opel noemde hun Corsa E (niet te verwarren met Corsa-e) ook een volledig nieuwe nieuw model, terwijl toch wel héél duidelijk te zien was dat het meer een verbouwde Corsa D.
pascalio92 zegt
Zal vast beter rijden dan t de 2de generatie die is alleen vooruit te branden in hoge toeren met zn BMW motor XD deze ziet er overigens nog beter uit ook
niex zegt
@pascalio92: als je je erin verdiept, blijken er altijd al 3 verschillende keuzes geweest te zijn kwa motor, toch bedankt voor je geweldige inbreng haha
musclecar85 zegt
Shit, heb van het weekeinde een abarth 595C pista voor m’n vriendin gekocht. Rijdt ze nu al niet meer courant.
pa045 zegt
Het lijkt hier niet over een 595c Pisa te gaan..
Maar proficiat met jullie fantastische aankoop. Veel plezier ermee.
Dutchdriftking zegt
Ergens toch ongelooflijk knap dat de Italianen dit model zo lang vers weten te houden met zo weinig middelen!
shibby zegt
Wat gek, Fiats lekken normaal nooit..
bellaitalia zegt
Inderdaad, geen omkijken naar het oliepijl in het blok van mijn Bravo.
HZW zegt
In het wild, in het centrum van Milaan.
https://1.bp.blogspot.com/-ujg0A7ItD4c/Xl5oBoXUVhI/AAAAAAAA-04/hnuvu-T7KhM9Ou7Zwch0H3QNY7TX8xJpQCNcBGAsYHQ/s1600/PhotoCollage_1583245282340.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-UswC0uF78lw/Xl5nklB4sJI/AAAAAAAA-0w/p2zUg47gNE8r8OoZYTYD5GJ9FoaAEBHSACNcBGAsYHQ/s1600/PhotoCollage_1583245102850.jpg
De kleur is verschrikkelijk, IMHO.