De nieuwe E-Klasse van de W214-generatie is op de gevoelige plaat vastgelegd.
Ondanks dat de huidige model niet heel erg verouderd is, acht Mercedes-Benz het alweer tijd voor een nieuwe E-Klasse. De E-segment-sedan is al jarenlang een belangrijke pijler voor het merk uit Stuttgart. Logisch dus dat Mercedes het op safe gaat spelen met de nieuwe generatie.
De nieuwe generatie Mercedes-Benz E-Klasse rijdt nu al zijn testrondjes. Autobloglezer Soloiman kwam er eentje tegen en zijn vrouw Naima legde de auto meteen vast op de gevoelige plaat. Kijk, dat is nog eens teamwork, waarvoor dank!
Dan gaan we verder met de nieuwe E. We beginnen met de modelcode: dat wordt de W214. Klinkt plausibel, de huidige is de W213.
Twee paarden
Op dit moment is Mercedes op twee paarden aan het wennen. Er is namelijk sinds kort een Mercedes-Benz EQE, een elektrische E-segment sedan. Die auto is heel erg vooruitstrevend met een EV-only platform en futuristische styling. De W214 zal meer op de traditionele koper gericht zijn.
Qua carrosserievarianten gaat Mercedes flink snijden in het programma. De huidige E-Klasse is er als sedan, stationwagon, coupé en cabriolet. Die laatste twee komen te vervallen, net als bij de C-klasse het geval is.
Al deze modellen worden opgevolgd door de CLE die volgens het CLK-principe in de markt gezet worden. Dat betekent C-Klasse techniek met E-Klasse luxe en styling.
Techniek nieuwe E-Klasse W214
Over techniek gesproken. Omdat Mercedes-Benz al flink heeft geïnvesteerd in een EQE, gaan ze dat niet nog een keer doen met de E-Klasse. De W214 staat dan ook op hetzelfde platform als de W213.
Logisch, er komt een ban aan op verbrandingsmotoren, dus een compleet nieuw platform voor auto’s met een verbrandingsmotoren ontwikkelen is veel te kostbaar.
Over de motoren zijn er een paar zekerheden en een paar vraagtekens. Onderaan het gamma kun je ervan uitgaan dat het gamma van de Mercedes-Benz C-Klasse overgenomen wordt. Dus diverse viercilinders en plug-in hybrides.
Daarboven wordt het een beetje onduidelijk. Sommige bronnen denken dat de zes-in-lijn terug zal keren voor de snellere varianten. Autocar heeft laatst echter bevestigd dat zelfs de nieuwe E63 AMG een viercilinder (met elektromotor) zal krijgen. De tijd zal het uitwijzen. De nieuwe E-Klasse W214 staat gepland voor 2023.
Meer lezen? Alle E-Klasse AMG’s op een rijtje, van E36 tot E63!
Met dank aan Soloiman en Naima voor de foto’s! Ben jij dan ook iets interessants tegengekomen? Dan ben je van harte welkom om de foto’s te uploaden op Autoblog Spots!
karhengst zegt
Aangezien bij MB bijna even hard geschraapt wordt als bij VW, hou ik mijn hart vast voor wat er nog van de E-Klasse over gaat blijven. Ik voorspel een hoop goedkoop plastic en krakende opzetstukjes opgeleukt met bling bling.
Toch zonde wanneer je je bij een nieuwe generatie af moet vragen of de oude niet de betere was. Vroeger beperkte zich dat namelijk hooguit to eventuele kinderziektes.
560pk zegt
Niet alleen MB en VW: ik heb het dashboard m’n nieuwe BMW na een jaar door een specialist uit elkaar laten halen om op ieder contactvlak viltband te laten plakken. Nu dus kraakvrij. Zou voor de prijs van de auto best af fabriek gedaan mogen worden (understatement). Ook verbaas ik me er na 30 jaar BMW rijden nog altijd over dat ze in München nóg goedkoper tapijt weten te vinden dan er in een vorige generatie zat
karhengst zegt
Dat is ook best beschamend ja. Valt uiteraard des te meer op omdat BMW’s verder wel aardig wat stiller zijn geworden, zeker de huidige 3-Serie. Had het idee dat men daar toch in vergelijk met de directe concurrentie het minste gespaard had.
canon4ever zegt
Hopelijk krijgt hij een mooie vorm van de koplampen en achterlichten. Want de huidige is echt niet te pruimen naar mijn mening.
sollie1984 zegt
De achterlichten waren moeilijk te zien. Aan de voorkant had de auto angel eyes achtige koplampen met een LED streep erboven a la BMW F10 LCi. Ook de grill was groot wat niet des Mercedes is.
joejojo2012 zegt
Was ik de enige die dacht dat MB een nieuwe W124 zou lanceren? :P
cdlop01 zegt
Van Mercedes reputatie, kwaliteit etc is niets meer over behalve de te hoge prijzen. Ongetwijfeld zal ook deze nieuwe E weer een forse stap terug zijn vergeleken met voorgangers vwb afwerking, goedkope materialen, schrijnend om te zien bijvoorbeeld bij de nieuwe S klasse. Zelfs het topmodel heeft zichtbaar goedkope materialen op dashboard om maar te zwijgen van de goedkope digitale schermen voor je neus, past in een B segment auto niet in de topklasse. Ben zelf naar het kijken naar een mooie gebruikte 560sec, voor de hobby, nog steeds plaatje maar kosten inmiddels in goede staat ook meer dan 55k…. . Een nieuwe S kan niet tippen aan deze illustere voorganger.