De wat? De DS 9. Want die was er ook nog! Nieuwe DS 9 uitvoeringen moeten het model opnieuw op de kaart zetten.
Alweer een poos geleden, december 2020 om precies te zijn, werden de prijzen van de DS 9 E-Tense aangekondigd. De eerste luxe limousine van het Franse automerk. Tot op heden zijn er welgeteld drie verkocht dit jaar. Op z’n zachtst gezegd is het geen hardloper.
De DS 3 en DS 7 zijn ook geen verkooptoppers, maar de DS 9 mag je tot op heden gerust een dieptepunt noemen als het gaat om de Nederlandse verkoopcijfers. Je hebt wel iets exclusiefs, dat dan weer wel. Misschien dat dit nieuws voor een verkooppuls kan zorgen. DS kondigt namelijk nieuwe uitvoeringen aan voor de 9.
DS 9 E-Tense 4×4 360
Het nieuws brengt best wel wat veranderingen met zich mee. Ten eerste vervalt de E-Tense 225. Deze blijft voorlopig nog wel uit voorraad leverbaar. Daarnaast is er een nieuwe topuitvoering. Van alle DS 9 uitvoeringen is dit de dikste. We hebben het over de E-Tense 4×4 360. Een plug-in hybride met 360 pk en vierwielaandrijving. Volgens de Fransen moet je er 40 kilometer mee volledig elektrisch kunnen rijden dankzij het 11,9 kWh grote accupakket. Deze uitvoering is uitgerust met een 110 pk sterke elektromotor op de vooras en een 113 pk elektromotor op de achteras. En dan is er ook nog een PureTech 200 benzinemotor. Je mag het vermogen niet zo klikklak bij elkaar optellen, maar het systeemvermogen komt dus uit op 360 paarden.
E-Tense 250
Ook nieuw en een vervanger van de 225 is de E-Tense 250. Deze combineert de PureTech 200 met een 110 pk elektromotor op de vooras. Voorwielaandrijving in dit geval en een systeemvermogen van 250 pk. Je kunt er 60 kilometer volledig elektrisch mee rijden. De batterij is met 15,6 kWh iets groter.
Prijzen
Met een vernieuwing van het gamma horen ook nieuwe prijzen. De DS 9 begint nu bij € 59.890. De prijzen lopen uiteindelijk op tot € 69.890 voor de DS 9 E-Tense 4×4 360 met het Performance Line+ pakket. Nog altijd flink aan de prijs en dit is de vermoedelijk reden dat de Fransoos het vermoedelijk moeilijk gaat blijven doen qua verkopen.
cossiekiller zegt
De 508 GT in een smoking.
tjorque zegt
@cossiekiller tenzij je met fluwele voet in elektrische modus rijdt… dan is het een 508 GT met een no-smoking :)
lecomte zegt
Ik ben nog steeds benieuwd wanneer ik er eentje in Nederland in het wild ga tegenkomen, die niet een demowagen is van de dealer.
nofxke zegt
Hier in België rijden er toch enorm veel DS7’s rond hoor…
Bella Macchina zegt
We hebben het hier over de DS9 en daarvan heb ik er welgeteld één gezien, met handelaarsplaten welteverstaan. Ik had er veel meer verwacht want de prijs is zeker niet slecht in vergelijk met de Duitse concurrenten terwijl uitrusting en afwerking daar op het zicht zeker niet voor onder doen.
bischero zegt
@Bella Macchina: dat Ben ik niet echt met je eens. Peugeot is vaak wel snel met technologie toepassen maar kiest dan niet voor een adoptie van nieuwe technieken. Je kon je Nokia of BlackBerry prima koppelen met de BT in de eerste 508en, maar een iPhone kon hij niet mee overweg. Dat maakt dat je gewoon niet up to standard bent met de Duitsers. De E9x kon dat al jaren. En dan overtuig je dus niet om over te stappen.
nofxke zegt
@bischero: nu spreek je wel over 10 jaar geleden, dat komt nu niet meer voor hoor..
bischero zegt
@nofxke: staat genoteerd!
nofxke zegt
@Bella Macchina: bij ons is er ook nog maar 1 binnengekomen id garage en nog geen uitgeleverd, vermoed dat de leveringen nog op gang moeten komen…
mp014 zegt
@nofxke: ze zijn hier ook een stuk beter koop en vergeet ook niet dat de Franse merken hier veel geliefder zijn dan bij onze noorderburen! Zo kocht ik zelf vorige maand een een Volvo V90 CC, een merk dat in elk dorp in NL wel rond rijd maar ik zie ze hier in BE, zeker de CC, eigenlijk bijna niet. Anyway, die DS7 is wel een aparte wagen en de stoelen zitten werkelijk fenomenaal.
mp014 zegt
@mp014: DS9 bedoel ik
Charles Taycan 4S zegt
Kansloos een Franse grote Berline, al decennia… next!
Bella Macchina zegt
Als iemand zou kunnen verklaren waarom want puur objectief gesproken is daar geen enkele reden voor.
NB, vooroordelen worden niet gekwalificeerd als objectief.
nofxke zegt
@Bella Macchina: inderdaad begrijp dit ook niet. Omdat iemand 30 jaar geleden is een probleem heeft gehad met een Franse auto zijn per definitie alle Franse auto’s voor altijd slecht…
Vind het echt raar dat al die paleizen van Duitse merken kunnen openblijven aangezien daar nooit problemen mee zijn.
Maar iemand die Duits rijdt hoor je ook nooit toegeven dat zijn wagen in panne staat. Terwijl in de moderne auto’s van alle merken alles toch bij iedereen van Bosch, Siemens, Delphi, Magnetti Marelli,… komt
mp014 zegt
@Charles Taycan 4S: inderdaad, behalve in België en Frankrijk uiteraard. “Wij” Nederlanders rijden zelfs nog liever Koreaans, Japans of zelf Chinees. Zolang het maar niet Frans is…
saxoke zegt
@mp014: jullie Nederlanders reden destijds vooral picantos en ander klein goedkoop aziatisch grut omdat het vooral goedkoop was. Er wordt bij jullie door velen (niet iedereen) enkel maar naar de prijs gekeken.
mp014 zegt
@saxoke: zo is dat, en naar de bijtelling natuurlijk! Gelukkig woon in ondertussen al 25 jaar in het zonnige zuiden (België 😹) en hier kan je al wat gekker doen dan in NL
saxoke zegt
@mp014: k begrijp wel dat auto rijden in NL veel duurder is dan hier (hoewel statistieken aantonen van niet) maar zelf zou k dan voor de prijs van zo een boodschappenwagentje liever iets groter, leuker tweedehands zoeken
mp014 zegt
@saxoke: ik ook hoor! Heb een maand geleden een tweedehands Volvo V90 Cross Country gekocht. Prachtig, volledig compleet, degelijk, top 👍🏻
saxoke zegt
@mp014: prachtige auto. Zelf ook voor gekeken maar dan de gewone niet Cc versie.
Charles Taycan 4S zegt
@mp014, ook hier in Frankrijk kiest men in het hogere prijssegment steeds vaker en al jaren Duits….😉
bischero zegt
@Charles Taycan 4S: ooit in een hagel nieuwe Renault 25 gezeten. Leek wel een lampjes test na 25km. Werd in het eerste jaar als GTX/GTL nog wel verkocht, daarna niks. Idem XM.
Je moet er wel erg van houden om hiervoor te kiezen.
nofxke zegt
@bischero: en omdat iets 30 jaar geleden slecht was is dit nog steeds zo?
Sommige dingen worden wel beter, maar blijkbaar blijven veel mensen graag in stereotypen denken
Charles Taycan 4S zegt
@bischero , klopt idd ! Mijn vader ooit een Renault 25 V6 gehad…. pffff wat een perenkist met 3- traps(!) automaat… 😜
rufctr01 zegt
@bischero: en wel in de zoveelste Mercedes Audi of BMW stappen. Deze merken hebben ook zeeeeeer slechte auto’s op de weg gezet. Maar daar lullen we niet over.
Pallas zegt
@Charles Taycan 4S: Jammer toch?
Charles Taycan 4S zegt
@pallas, tja ieder zijn ding natuurlijk maar niet voor mij , een DS of CX zeker in Pallas uitvoering kan ik wel waarderen.😉
bernoulli zegt
Ik wacht nog even op de Dacia-versie.
Dutchdriftking zegt
Een hele dikke chique Franse limousine. Dat zie je zo weinig. Ik kan hem erg goed waarderen. Fijne leaseauto moet dit toch zijn.
alfaholic zegt
Audi A5 sportback much?
christian85 zegt
Valt mij eigenlijk op dat je voor tien ruggen meer in de meest luxe versie kan rijden in vergelijking tot de basis versie. Ik ben geen fan van Fransen maar dit kan ik echt wel waarderen. In mijn ogen mooier en chiquer dan een Duitser. Duitsers hebben tegenwoordig te veel opplak meuk, hoekjes en kiertjes
karhengst zegt
Zolang er nog heilig geloofd wordt in de Duitse degelijkheid zal het een zeldzame auto blijven. Dit segment moet het toch al van de lease hebben en als er iets leidend is buiten de bijtelling om, dan is het wel de restwaarde.
En laat die nu net al 30 jaar de put in zijn gepraat door dronken ooms op verjaardagen omdat hun buurman ooit een tweede generatie Laguna had.