Gilles Vidal mag aan de slag bij Groupe Renault. Dat is dubbel goed nieuws: voor het merk waar hij voor gaat werken en het merk waarvoor hij werkte.
Groupe Renault mag een nieuwe naam toevoegen aan hun designteam: Gilles Vidal. De 47-jarige Fransman heeft indrukwekkend werk geleverd aan één van de concurrenten van Renault: Peugeot.
Design-ommezwaai
Peugeot kende een kleine ‘dark age’ als het gaat om design. De designtaal werd vanaf de vroege jaren ’00 eentje die draaide om de ‘grote bek’. Dat betekende dat elke auto grote koplampen kreeg in de vorm van een halve maan en een grille die zo een persoon kon opslokken. Het deed voor sommige fans van Peugeot wel pijn om een merk wat mooie auto’s neerzette, zoals de 406 Coupé, dit soort fratsen uit te zien halen.
De auto’s hadden meer ‘problemen’ dan het design en toegegeven: het was wel een bijzonder design en een goed familiegezicht. Maar vanaf 2010 ging het anders.
Gilles Vidal
In dat jaar kwam Gilles Vidal namelijk bij Peugeot om daar de baas te worden van het exterieurdesign. Dat legde hem bepaald geen windeieren: auto’s als de 308 en de bijzonder goed ontvangen 508 komen uit zijn periode bij Peugeot. Vidal heeft echter zijn hele carrière binnen de PSA-groep gezeten, want hij begon in 1996 bij Citroën. Zijn werk daar omvatte vooral de gefacelifte Berlingo en vele concept cars.
Nieuwe baan
Vidal heeft echter gedag gezegd tegen PSA en Peugeot. Nog geen twee dagen later (vandaag) werd bekend gemaakt dat de Franse designer wel in Frankrijk blijft, bij een ‘concurrent’ van Peugeot. Vanaf november zit hij onder Laurens van den Acker bij Renault. Niet dat ze daar nou extreem lelijke auto’s hebben, maar als Vidal Renault een vleugje van dat Peugeot-design kan geven, kunnen dat wel eens hele mooie auto’s worden.
Opvolger bij Peugeot
Nu Gilles Vidal weg is bij Peugeot moet ook daar een nieuw hoofd aangewezen worden. Volgens Autocar heeft Peugeot gekozen voor Matthias Hossann. Maar ook dat is absoluut geen slecht nieuws. Werk van Hossann wat je op de weg gaat vinden is de nieuwe Peugeot 208 en 2008, maar hij is al een tijdje verantwoordelijk voor concept cars bij Peugeot. Waaronder ook de Peugeot e-Legend. Ook dat kunnen we niks behalve toejuichen: dat is een zeer mooi ontwerp. Een vleugje daarvan in de volgende 508, gaarne!
jack_abarth zegt
“De auto’s hadden meer ‘problemen’ dan het design en toegegeven: het was wel een bijzonder design en een goed familiegezicht. Maar vanaf 2010 ging het anders.”
Ik denk dat jullie de no-nonsense Peugeot 206 (cc) vergeten zijn. Ligt nog steeds goed in de markt en is kwalitatief zéér goed.
Loek zegt
@jack_abarth: deels de nieuwe designtaal, inderdaad nog de oude betrouwbaarheid. En wat er niet op zit kan ook niet kapot ;) niet vergeten, maar het gaat hier meer om de eerste 308, 407, 3008, 5008 et cetera.
KEV9 zegt
Je zit op autoblog hé, standaard een anti-franse auto’s site en pro-duits..
jack_abarth zegt
@Soulmaster:
Ja godverdomme, standaard krijg ik een weerwoord van m’n vrouw en kinderen en nu begin jij ook al!
Laat mij even in de waan dat ik hier wél gelijk heb.
grasvreter zegt
Zwaar overtrokken. Omdat Duitse merken op het moment als enige heel rappe sedans en stations maken is er lof voor Duitse auto’s. Als Renault een M5 concurrent op de markt brengt is daar ook lof voor, maar die is er niet.
wimof zegt
Hangt af waar je lat ligt. Als ik bekijk hoe ze in mekaar zitten wordt het zwart voor mijn ogen.
moveyourmind zegt
De Peugeots van dit moment zijn zonder meer erg mooi, vooral de 208 vind ik erg geslaagd.
Maar om nou te zeggen dat het aan het begin van het millenium nou zo slecht gesteld was met de vormgeving… Vind die 407 juist erg mooi, vooral als break. Juist door die gekke neus. En de break had dan ook nog een lekker eigenwijze kont. Enige 407 die een tikje tegenviel was de coupé. Maar die had dan ook een voorganger die bijna niet te evenaren viel.
Maar ook een model als de 307CC is gewoon een designtopper. Ëén van de weinig echt geslaagde cabrio’s met stalen dak. Waarbij de achterkant juist erg mooi en zelfs sjiek oogt. Net als het interieur dat ook erg sjiek is, zeker voor een auto uit deze klasse.
87sandyd zegt
@moveyourmind: Ik moet denken aan die aflevering van Top Gesr mrt Clarkson en May over de Peugeots van die tijd. Dat merk werd helemaal afgezeken om de modellen van die tijd. Waardeloze auto’s met een waardeloos uiterlijk.
“Maniac”
deSjonnies zegt
@moveyourmind
Juist die 407, de eerste ‘grote’ Peugeot die niet door Pininfarina is ontworpen vind ik een gedrocht.
Alsof ze de carrosserie achterstevoren gemonteerd hebben.
Ik heb altijd een bijzonder zwak voor het merk gehad, heb o.a. meer dan 20 jaar een 404 gehad, DE Peugeot der Peugeots maar sinds die 407 heb ik niets meer met het merk.
jack_abarth zegt
@deSjonnies:
Laten we eerlijk zijn, na de late jaren 80 is er toch geen enkele “grote” Franse auto nog een echt succes geweest.
lekbak zegt
@jack_abarth: wel groot, geen luxe sedan. Maar de espace is toch echt wel een groot succes geweest tot een aantal jaar geleden.
karaya zegt
@deSjonnies
Hele nieuwe dimensie van voor overhang.
Poulusma zegt
Goed nieuws voor Renault idd! Misschien dat ze nog eens mooie auto’s gaan bouwen!
doublechevron65 zegt
Ze moeten de man wel een héél goed salaris geboden hebben, want wie gaat er nou vrijwillig naar een merk wat de weg kwijt is en door Macron in leven gehouden wordt.
tjorque zegt
Never waste a good crisis!
Als ontwerper is dat net de kans van je leven:
– het merk leeft weer op -> pluimen op je hoed
– het merk faalt -> “sjah die economie he, niet mijn fout”