En nee, het is niet de Dacia Spring of een andere mini-crossover. Dit apparaat is 4,67 meter lang!
Wie gaat shoppen voor een mobiele telefoon, zal het weleens zijn opgevallen. In principe doen ze eigenlijk allemaal ongeveer hetzelfde. Zo hebben ze allemaal een groot scherm, apps, een camera en zien ze er zelfs min of meer hetzelfde uit. Natuurlijk zijn er wel wat kleine verschillen, maar niet zoveel als de extreme prijsverschillen doen vermoeden.
Met auto’s is dat evenzeer niet anders. Ja, er zijn wel wat fraaie features op dure auto’s, maar om nu te zeggen dat het wezenlijk anders is dan een premium auto? Nee, dat is niet echt het geval. Een Hyundai Santa Fe is nu een hele dikke auto, terwijl dat in 2001 nog echt een plastiekerig, blikkerig en niet verfijnde rouwdouwer was. Enfin, daar moesten we namelijk even aan denken bij het aanschouwen van deze geweldige crossover.
XUV700
Want wat is het nu eigenlijk? We hebben het antwoord voor je: een Mahindra XUV700, de opvolger van de XUV500. Zelden heeft een fabrikant zulke enorme stappen gezet met één model. Het is uiteraard een compleet nieuwe generatie. De in India gebouwde auto ziet er gewoon keurig uit. Als je een Audi Q3, Opel Grandland X, Honda CR-V of Kia Sportage naast zet, valt ‘ie niet direct uit de toon, toch?
Helemaal origineel is het design echter niet. Zo hebben de designers bijvoorbeeld bij de voorlichten inspiratie opgedaan bij Renault en de achterzijde doet denken aan de Kia Sorento. Maar ach, het is niet bijzonder storend. Het interieur ziet er eveneens prima uit. Althans, het is buitengewoon keurig. Er zijn grote schermen voor de infotainment, een enorm panoramadak en lederen bekleding. Niet verkeerd.
Motoren nieuwe crossover
Er komen drie motoren. Het begint met een 2.2 diesel met 155 pk en 360 of een sterkere variant van dat blok met 185 pk en 450 Nm. Er is ook een benzinemotor, een tweeliter turbo met 200 pk en 380 Nm. Afhankelijk van de uitvoering heb je voorwielaandrijving (of vierwielaandrijving) en een handbak of automaat.
Dan het meest bijzondere van deze nieuwe crossover: de prijs! De Mahindra XUV700 zal leverbaar zijn voor omgerekend zo’n 13.500 euro. Daarmee is het een soort Poco X3 op wielen. De kans dat de auto naar Nederland komt is heel erg klein, alhoewel de voorganger op sommige Oost-Europese markten geleverd werd.
De auto voldoet waarschijnlijk aan geen enkele emissie- of veiligheidseis die hier in Nederland gesteld wordt. Wel heeft Mahindra aangegeven dat ze na de marktintroductie in India zullen kijken om de XUV700 te exporteren.
Edge zegt
Een fatsoenlijk formaat infotainmentsysteem, scherm in plaats van tellers, panoramadak en zelfs van die hippe Aston Martin-achtige deurgrepen! Hoe absurd moet er bespaard zijn op crashveiligheid en emissies als je dat allemaal kunt aanbieden voor maar 13.500 euro?
Johanneke zegt
Waarschijnlijk behoorlijk, en vergeet niet dat het in India niet ongebruikelijk is om goederen tegen verlies te verkopen, wat dan door de overheid gedekt wordt. Want ja iedereen mobieler levert ook wat op voor het land.. Plus, er kan strategisch voor gekozen worden om geen winst te pakken, brand name te bouwen, en dan latere producten wel duurder te maken. Heeft Oneplus bijvoorbeeld gedaan. De 1e 1+ smartphone was 250 euro. Toen werd het 340, toen 400, toen 500, ondertussen verkopen ze de oneplus 9 (en de pro) voor 700 en 900 euro, dat was de nieuwprijs in ieder geval.
henkp1 zegt
Ik geloof nou niet dat Mahindra nog naamsbekendheid hoeft op te bouwen in India; het bestaat al sinds 1945 en is een van de grootste autobouwers in dat land.
Besparingen zullen inderdaad liggen op de veiligheid zaken en wellicht op toegepaste staal- en kunststofsoorten. En arbeid natuurlijk. En waarschijnlijk is de genoemde prijs ex belastingen, er wordt in India meestal met belastingvrije prijzen gecommuniceerd, omdat die per deelstaat verschillen en het dus ondoenlijk is om alle inclusiefprijzen te vermelden.
fmgarcia zegt
@Edge: Het ziet er echt niet verkeerd uit inderdaad. Kan gewoon niet kloppen. Mahindra is met hun agrarische voertuigen helemaal niet zo slecht toch? Zou het wel mooi vinden als je dit voor 30k in NL ziet rijden. Ben alleen bang dat door de motoren het een kansloos verhaal is.
rogerzz zegt
Voor 30k een kartonnen doos op wielen waarbij je knieën de kreukelzone zijn. Een prehistorische motor/versnellingsbak die niet voldoet aan Europese emissies. En waar de consument dus naar kijkt; wel een kleurenschermpje op het dashboard en pano-dak!! De wegwerpmaatschappij van tegenwoordig..
Goedkoop is duurkoop, ik denk dat je beter een Dacia Duster kan kopen voor 18k, waarschijnlijk op alle technische vlakken beter en betrouwbaarder. Dat ik ooit nog een Dacia zou aanbevelen zegt al wel weer dat alles relatief is.
Jeff zegt
Tja, dat wordt ook voor een Tesla neergeteld en dat is ook niet anders dan een plastic Android op wielen.
flutterby zegt
@Edge: veiligheid in India is ook maar relatief. De meeste zitten op een scooter of motor en is dit toch een flinke stap vooruit.
tmenges zegt
@Edge: of, hoe absurd veel betaal je er bij de rest van de automerken voor?
henkp1 zegt
Ziet er op zich niet verkeerd uit.
Zou er rundleer toegepast zijn?
kevertje zegt
Hier komt de kat de koord op ‘de auto voldoet waarschijnlijk aan geen enkele emissie- of veiligheidseis die hier in Nederland gesteld wordt’. Waar wij door politiek en media dagelijks met de nodige dramatiek platgeduwd worden m.b.t. onze verpletterende verantwoordelijkheid in de klimaatopwarming – geeft het grootste gedeelte van de wereld geen bal om CO2-reductie en is dat ook onmogelijk door de schrijnende armoede, sociale en economische wantoestanden en politieke problemen. Misschien moeten Timmermans & co eens zonder groene oogkleppen op naar India reizen om daar zelf vast te stellen dat Europa op alle ecologische vlakken een heel keurig plaatje is en we zelfs nergens geëvenaard worden met de zeer/te? kostbare inspanningen die vandaag de dag al geleverd wordt.
fanboy zegt
@kevertje: Je begrijpt het concept emissie eisen totaal niet. Dat gaat niet over CO2, van CO2 wordt het hooguit een dure auto.
Emissie is dat je de lucht niet verziekt. Dat zijn gewoon eisen die je moet halen, anders mag je niet verkopen.
Tuurlijk zijn veel dingen in India slechter (ben er zelf geweest), maar dat is toch geen reden om hier geen vooruitgang meer te boeken?
Weet je wat, laten we geheel in Indiase stijl gewoon weer oude Mercedes techniek van stal halen. Super ranzige diesels die simpel zijn en lang mee gaan. Gelukkig proberen we vooruitgang te maken.
kevertje zegt
We begrijpen het concept van de EU zeer goed. Van eerst benzine-auto’s aanpraten die meer CO2 en fijn stof uitstoten dan diesels, tot het door de strot duwen van zeer complexe hybrides met batterijen en elektromotoren vol extra toxische metalen en nu alles elektrisch waardoor megalomane ‘allesbehalve CO2-vrije’ investeringen nodig zijn. De lucht wordt echt niet verziekt door de paar cijfers na de komma invloed die we daarop hebben – de (financiële) leefbaarheid voor de burger echter wel!
mashell zegt
Nonsens. Het is meetbaar en zelfs ruikbaar dat de uitstoot van het verkeer de lucht in de leefgebieden vervuilt. En de financiële haalbaarheid van burger is al helemaal geen probleem. Niet alleen dit artikel toont dat aan: https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-eigendom-van-auto-in-nederland-spotgoedkoop-918395 maar simpel om je heen kijken ook, autorijden is zo goedkoop dat we eigenlijk veel teveel auto’s in dit land hebben.
kevertje zegt
Het artikel is een beetje lullig he. Uiteindelijk is autorijden in W-Europa peperduur door een fiscaliteit die alom de krankzinnigheid benadert omdat overheden zonder scrupules nog meer deficits opbouwen en nog steeds groeien in voetafdruk op onze maatschappij, met nóg meer effectieven. Als je dat niet vindt, ben je ofwel politieker of misschien ambtenaar, denk ik zo. In ieder geval geen privé-werknemer, laat staan zelfstandige of ondernemer.
W115 zegt
@kevertje: mensen zoals jij verzieken de economie. Zonder consumptie belanden wij in een crisis. Vandaar negatieve rente enz. Je moet en zal uitgeven in het belang van het land.
kevertje zegt
Dus economie is als ik het goed begrijp je auto om de 2-3 jaar vervangen omdat de overheid er dan plots andere ideeën op na houdt? Ik kan je nu al vertellen dat de vermogens nodig om Europa eventueel volledig te ‘electrificeren’ – van transport (auto’s, vrachtwagens, bussen, treinen, schepen enz.) tot alle woningen en gebouwen te verwarmen er gewoon niet zijn – er ook nooit zullen zijn tenzij we nu met een massief plan komen om kerncentrales bij te bouwen en dringend ELKE straat openbreken voor zwaardere netten. De politieke show – window-dressing – dat we alles kunnen oplossen met windmolens en zonnepanelen getuigt van een ongelofelijke naïviteit, noemt het eerder leugenachtigheid.
Flutterbi zegt
Goedkoop en groter is niet altijd beter. Althans dat is mijn mening als ik zo eens naast me op de bank kijk.
rulefollower zegt
Altijd nog beter dan “duur en groter”.
Design_Driven zegt
Dit is crap natuurlijk, ik zou er liever niet mee crashen en mooi kan ik hem ook niet vinden. Maar Mahindra is er wel eentje om in de gaten te houden. Ze hebben net een nieuwe design director die ik goed ken. Hij heeft Tata terug op de kaart gezet en met zijn team daar een paar zeer goed ogende auto’s neergezet en ook veel technische verbeteringen doorgevoerd. Ik hem hem hoog zitten dus ik heb er veel vertrouwen in.
Hij is in Juni officieel begonnen dus heeft hier nog geen invloed op gehad, wel een beetje op het nieuwe logo.
auto62 zegt
Nu ga ik nooit meer een elektrische fiets kopen. Wat zijn die dingen overpriced.
bernoulli zegt
En prak hem nu eens tegen de muur? Zag gisteren een 3008 voorbij komen die frontaal op een trekker was geklapt. De bestuurder van de 3008 kwam met de schrik vrij. Was vast niet gebeurd als hij in een XUV had gereden.
O, en BPM en BTW.