De nieuwe MINI Countryman ziet er groot uit, en dat is ‘ie ook.
Auto’s worden steeds groter en ook MINI doet hier vrolijk aan mee, hun merknaam ten spijt. De nieuwe MINI Countryman is daarom de grootste MINI ooit. En daar zijn ze zelfs trots op, want in het persbericht wordt benadrukt dat de nieuwe Countryman “een stuk groter is” dan zijn voorganger.
Officieel
Inderdaad, de nieuwe Countryman is nu helemaal officieel, nadat deze gisteren al gelekt was. Het uiterlijk komt daarom niet als een complete verrassing. De Countryman lijkt veel op zijn voorganger, maar heeft nu een opvallend paneel op de C-stijl, die net als in het dak in een contrasterende kleur is uitgevoerd.
De algehele designtaal is een stuk hoekiger. Waar de nieuwe MINI hatchback (ook zojuist onthuld) nog perfecte ronde koplampen heeft, zijn de koplampen van de Countryman vrij hoekig. Ze hebben dus duidelijk hun best gedaan bij MINI om dit model een stoerder karakter te geven.
Afmetingen
We weten nu ook de definitieve afmetingen. De nieuwe MINI Countryman is nog groter dan dat we gisteren schreven. Het model is 13 centimeter in de lengte gegroeid, met als resultaat een totale lengte van 4.433 mm. De MINI is 1.843 mm breed en 1.656 mm hoog. De Countryman blijft qua afmetingen nog onder de BMW X1, maar is wél groter dan de X2. Hoe de nieuwe Countryman zich verhoudt tot zijn voorgangers, kun je hieronder zien:
Bijzonder interieur
De Countryman heeft een bijzonder interieur, maar dat is geen verrassing. Niet alleen omdat het interieur gisteren al gelekt was, maar ook omdat we eerder al het interieur van de nieuwe MINI hatchback te zien kregen. Deze heeft een zeer opvallend rond scherm, wat nu dus ook in de Countryman te vinden is. Of je het nu mooi vindt of niet, uniek is het wel.
Het dashboard is verder heel minimalistisch. Zo minimalistisch dat er niet eens een instrumentarium is. Daarmee dwingt MINI je eigenlijk om het optionele head-up display te bestellen, anders moet je op het centrale scherm kijken om te zien hoe hard je gaat. Dat is niet zo handig. Je zou zelfs kunnen zeggen: onveilig.
Elektrisch
Op motorisch gebied is het grootste nieuws dat de MINI Countryman nu ook te krijgen is zonder verbrandingsmotor. Er zijn zelfs twee volledig elektrische varianten: de MINI Countryman E en de MINI Countryman SE ALL4.
Elektrische MINI’s stonden tot op heden niet bekend om hun grote actieradius, maar de MINI Countryman E heeft gewoon een fatsoenlijk range van 462 km. De elektromotor is goed voor 204 pk en 250 Nm koppel. Daarmee duurt een sprintje van 0-100 km/u 8,6 seconden en is de topsnelheid 170 km/u.
Met de Countryman SE heb je iets minder range (433 km), maar dan heb je wel 313 pk, 494 Nm én vierwielaandrijving. Deze variant heeft 5,6 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. De topsnelheid ligt ook iets hoger, al is 180 km/u natuurlijk nog steeds niet heel indrukwekkend. Over snelheid gesproken: snelladen kan in beide versies met 130 kW.
Go-kart feeling?
Bij de elektrische MINI Cooper gebruikte MINI de kreet “Go-kart feeling” en dat roepen ze nu ook doodleuk bij deze elektrische Countryman. Daar hebben we zo onze twijfels bij. Het gewicht is nog niet bekend, maar de Countryman is waarschijnlijk aan de zware kant voor een ‘go-kart’. Al zullen de rijeigenschappen ongetwijfeld in orde zijn, met de BMW X1 als basis.
Verbrandingsmotor
Wil je toch liever een ouderwetse verbrandingsmotor? Dat kan ook nog gewoon. Er is de keuze uit de Countryman C (die letter kennen we nog niet), de Countryman S ALL4 en – als klap op de vuurpijl – weer een Countryman JCW. Helaas vermeldt MINI van deze varianten nog geen specificaties, dus daar komen we later nog een keertje op terug.
Helaas voor VDL Nedcar is de nieuwe Countryman niet meer ‘Born in The Netherlands’. MINI wrijft het er nog maar eens in door trots te vermelden dat de nieuwe Countryman de eerste in Duitsland geproduceerde MINI is. Deze productie zal in november van start gaan.
JCW
Op de site van MINI staat ook deze ene afbeelding van de MINI Countryman JCW ALL4. De vorige Countryman was er al als bloedhete John Cooper Works met 300 pk en vierwielaandrijving, de nieuwe doet dat over. Letterlijk, want het pk-aantal is identiek. Ook deze heeft 300 pk. Wel wordt duidelijk dat de nieuweling wat meer weegt, want de sprint is met 5,4 seconden naar de 100 0,3 seconden trager.
erce zegt
Ik vind het echt een ontzettend gaaf ding! Heel anders dan eerdere MINI’s, maar nog steeds herkenbaar als MINI.
denx zegt
Eens. Mooie auto geworden. Interieur is ook prachtig. Ben benieuwd hoe deze in het vlees oogt…
Allison Burgers zegt
Haha, een auto met een berenmuts.
cdlop01 zegt
Kan het duffer, nauwelijks, wat een lelijk hok. Voortbeduren op nu wel helemaal uitgemolken design, en dat is te zien, grof, lelijk, veel te zwaar, veel te groot. Hier gaan de Chinezen volledig overheen, kansloos deze Maxi.
CDF zegt
Dat is duidelijk. Ik ben benieuwd wie van de Countryman doelgroep zou willen overstappen in een Chinees, dat lijkt me op zich vrij kansloos ja.
harrie zegt
Hoezo, ze zijn net zo kitscherig als de gemiddelde chinees.
dtwo zegt
Qua concept en exterieur was ’t wat mij betreft al niks en dat verandert deze nieuwe niet. En wat is die rare flap bovenaan de C-stijl? Wat moet\doet dat?
Maar wat een gaaf interieur!
rollingstoned zegt
Wellicht wordt het tijd om de merknaam te veranderen naar MAXI?
MM93 zegt
Hebben ze de wielen van de Volvo C40 gejat?
martijnev zegt
Fraai!
Eindelijk weer normale achterlichten in ‘echte’ Mini stijl in plaats van die enorme bulky units die de recente generaties Mini hadden.
Richmond zegt
Weinig echt mini aan deze achterlichten of auto
adyton zegt
Prachtig interieur. Heel onderscheidend.
goodvibrations zegt
Gaaf ding, ook best wel minimalistisch, maar wel meer een premium sausje dan Tesla voor mijn gevoel. Binnen & buiten. Ook een gat voor de HUD zo te zien achter het stuur?
Wel benieuwd naar de CW waarde..
dree16v zegt
Die achterkant…. was het vrijdagmiddag ofzo. Verder wel redelijk hok
Dutchdriftking zegt
Ik blijf zo’n centraal scherm zo raar vinden. Wat is er mis met een scherm/instrumentarium direct in het zicht van de bestuurder?
mashell zegt
Er is wel wat op af te dingen maar over het algemeen een best fraaie wagen. Zou zomaar een kandidaat kunnen zijn.
hanstadema zegt
Alleen de dakrails er nog af.
HZW zegt
“Nieuwe Countryman: grootste MINI ooit, ook als EV”
En de lelijkste.
marco22 zegt
Hmm, qua EV-techniek niet heel denderend. VW en Volvo gaan al naar 500-581 km range. En dan kun je in het geval van die Volvo ook nog 205 kW laden. Als zij dat kunnen, moet BMW dit toch ook kunnen?
mashell zegt
250 kW laden kan BMW natuurlijk ook wel voor elkaar krijgen maar niet voor de helft van de prijs waar Volvo het voor aanbiedt (want Volvo heeft dat op de EX90, niet op de XC40).
taxi zegt
Da’s dan mss wel de grootste Mini maar echt de langste limousine in Europa vind je hier https://www.limousine-huren.be/vragen-en-antwoorden/de-langste-limousine-van-belgie/