Het is bijna tijd voor een nieuwe Corvette, dus voor een nieuwe generatie smakelijke smallblock V8 motoren. Dus geen V6! Hoewel, nieuw? Die gekke Amerikanen hebben gewoon directe injectie op een 6,2 liter V8 met stoterstangen en onderliggende nokkenas geschroefd.
Dubbele nokkenassen, 4 kleppen per cilinder, een specifiek vermogen dat de 100 pk per liter benaderd, turbo’s, allemaal technieken die *kuch* wij Europeanen verwachten in een modern motorblok. Wat zou de wereld toch een immense saaiheid bewijzen als GM deze trends inderdaad zou volgen met hun nieuwe Corvette. Zij doen juist het tegenovergestelde en zijn er met hun engineers in geslaagd een prehistorisch motorconcept zeer modern te laten presteren.
Een lang technisch verhaal kort: zonder naar turbo’s en andere onzin te kijken is GM er in geslaagd een tamelijk grote V8 toch ‘zuinig’ te krijgen. Het 6,2 liter blok moet in de Corvette C7 450 pk en 610 Nm gaan produceren bij een snelweg-verbruik van minder dan 8,5 l/100 km.
Cilinderuitschakeling, variabele kleplichthoogte en directe injectie helpen de LT1 V8 in normaal verkeer aan een laag verbruik. Bij lage belasting functioneert het blok als een 3,1 liter V4. Ondanks de ‘extra’ techniek is het blok licht gehouden. Vergeleken met de concurrentie: 18 kg lichter dan de 4,4 liter twinturbo N63 V8 van BMW.
Vergeleken met de huidige Corvette krijg je straks bijna Z06-prestaties in de 6,2 liter instap-V8. Een 0-100 km/u sprint in minder dan 4 seconden en 610 Nm koppel. Tegelijkertijd kan je er onwijs mee hypermilen en is het onderhoud doodeenvoudig.
E34M5Touring zegt
En straks weer gewoon verkrijgbaar als crate engine om toe te passen in een enorm scala aan auto’s. Wat een blok is dat zeg. Weinig moderns en toch elke keer weer beter.
heyaudi zegt
De nieuwe oude generatie. Goed bezig hoor.
Alwood zegt
En zo klinkt ‘ie
http://www.youtube.com/watch?v=dydbLh6E1ag
Alfarobert zegt
Amerikanen gebruiken nog steeds dezelfde blokken die ze in de jaren ’50 hebben ontwikkeld.Steeds wat aanpassingen.
larsdbs9 zegt
@Alfarobert: steeds dichterbij perfectie
kickass zegt
@larsdbs9: Nou, eigenlijk niet. De technologie gaat verder vooruit, dus moeten ze steeds aanpassingen doen om bij te blijven.
carmasterr zegt
@kickass:
Maar…dat doet toch iedereen?
carmasterr zegt
@Alfarobert:
Klinkt akelig veel op Porsche’s designfilosofie…maar geen woord daarover natuurlijk…!
vale46 zegt
@Alfarobert: Jep, langs de ene kant petje af voor de ingenieurs in de jaren 50, langs de andere kant is het misschien eens niet zo slecht om een paar goede beproefde europese technieken over te nemen. 4 kleppen/cilinder bijvoorbeeld.
blownbird79 zegt
@vale46: Sinds de jaren 90 gebruikt Cadillac motoren met 4 kleppen per cil. en later met VVT dus de techniek hebben ze wel maar voor Corvette gebruiken ze dat niet.
T16 zegt
Niet te vergeten, optioneel dry sump oil system leverbaar.
Hypermilen is met dit blok inderdaad een koud kunstje, maar daarnaast ook ideaal om mee te racen, driften of wat voor idote toepassing je maar kunt bedenken. Gaat gewoon niet stuk mede dankzij 10 miljoen uren CPU tijd number crunchen met een supercomputer. Jazeker, dit blok is (ook) getest met computer berekeningen. http://www.autoblog.com/2012/10/24/meet-the-lt1-the-corvette-c7s-new-6-2-liter-small-block-v8/
mark88 zegt
Motoren bouwen kunnen ze echt niet, auto’s eigenlijk ook.
carmasterr zegt
@mark88:
Leuk idee. Maar bedenk nu eens wat voor motoren Opel en voorheen Saab gebruikten…
Larrs zegt
@mark88: Ze doen het anders, niet slechter.
SimonMc zegt
@Alwood : hoe kom je op 100 pk per liter? 450 pk /6,2 liter lijkt me toch maar 75,5 pk / liter?
En ook, 4 kleppen per cilinder? Een kenner ben ik niet, maar geen enkele tekening toont meer dan 2 kleppen per cilinder dacht ik, of mis ik iets?
carmasterr zegt
@SimonMc:
Beter lezenn:
“Wat zou de wereld toch een immense saaiheid bewijzen als GM deze trends inderdaad zou volgen met hun nieuwe Corvette. Zij doen juist het tegenovergestelde en zijn er met hun engineers in geslaagd een prehistorisch motorconcept zeer modern te laten presteren.”
SimonMc zegt
@carmasterr en @wimmm : whoopsy daisy !
wimmm zegt
@SimonMc: Misschien moet je het nog eens lezen… ;)
carmasterr zegt
Dat het met die V8 wel goed zou komen had ik al wel door.
Nu nog kijken wat het design van het nieuwe beestje wordt.
Hopelijk trekken ze genoeg bij de Concept Stingray weg.
Flamingo zegt
@carmasterr: was dat m maar :(
t wordt gewoon een facelift van de huidige
carmasterr zegt
@Flamingo:
Heh bah, meer van hetzelfde…
henkspank zegt
toch wel jammer dat het slechts 450pk is voor het instapmodel, ik had meer verwacht gezien de laatste modellen. De ge-superchargede versie zal toch ook nog wel komen?
E34M5Touring zegt
@henkspank: Is 50pk meer dan de huidige instapper. En de ZO6 en Zr-1 komen zeker weten nog.
carmasterr zegt
@E34M5Touring:
De huidige instapper heeft 437pk (update), dus ik kan me wel voorstellen dat het verschil wat te klein lijkt.
rufctr01 zegt
Geen mooiere V8 dan een Amerikaanse V8!
raphael zegt
450pk uit 6,2 liter?? Een Europees equivalent zonder turbos als de 458 haalft 570pk uit 4,5 liter…
T16 zegt
@raphael: Dankzij erg hoge toeren, gecombineerd met dito verbruik. Is ook velen malen duurder om te bouwen door extreme materiaal belasting. Niet te vergelijken met deze koppel reus.
carmasterr zegt
@T16:
De 458 heeft dan ook geen ‘echte’ V8.
Door de flatplane nokkenas lijkt het meer op twee aan elkaar gekoppelde viercilinders. In de Formule 1 en andere raceklassen wordt deze techniek ook gebruikt. Zorgt voor minder weerstand en dus hogere toeren. Verklaart ook meteen waarom een Ferrari V8 een heel andere klank heeft dan een GM exemplaar.
brasi zegt
@carmasterr: flatplane krukas, niet nokkenas
carmasterr zegt
@brasi:
Mijn god, wat een fout.
Weet niet waar ik dat vandaan heb.
carmasterr zegt
@raphael:
Als je dan toch een Europees equivalent aan moet halen dan is het wel de Mercedes C63 AMG. Zelfde volume, ruwweg dezelfde prestaties en karakter.
leko zegt
Als ik het goed heb heeft BMW met zijn 4,4 V8 met 3 turbo’s ook maar een vermogen van 407 pk en uit een 3.2 6 cilinder met 2 turbo’s 306 pk. Een kwestie van de boel heel houden. Het vermogen gaat nog wel omhoog. Bij de C5 was de introductie van het standaardblok 344 pk en later 350 pk. Bij de Z06 was het eerst 385 pk en later 405 pk. Bij de C6 was de basis eerst 405 pk en later 437 pk. Ik bedoel eigen ljk HP ipv pk want dan komt er nog iets bij. De ZR-1 heeft nu 637 HP wat uitkomt op ongeveer 648 PK.
Wel mooi als je straks met de basis Corvette al onder de 4 sec zit, dat beloofd wat voor de Z-06 en de ZR-1 als die nog gaan komen. Zet deze prestaties en aanschafprijs eens af tegen de europese “concurrentie”. Ga je voor luxe, status en afwerking ok maar wil je puur prestaties dan is de Corvette #1, zie ook rondetijd Nordschleife van 7:19 voor de ZR-1.
carmasterr zegt
Eerste reactie was dan natuurlijk @raphael
MDA zegt
ik zie een mooi plekje voor een compressor… :-o
w0o0dy zegt
Zoek de inbouw maten en het gewicht van de Corvette motoren maar eens op en vergelijk ze dan met andere motoren die 450pk leveren en bedenk daarna dat dit blok flink meer koppel heeft over vrijwel het hele toerengebied.
Die Single cam maakt voor minder onderdelen, en dus lager gewicht, tevens lager zwaartepunt en betere betrouwbaarheid dan DOHC v8’s… who’s crazy now huh?
The360box zegt
Moest wel even lache @100 pk per liter… Het is zelfs niet bijna..
w0o0dy zegt
@The360box: daar gaat het bij deze motor natuurlijk ook niet om… its about power everywhere.
Feit is en blijft dat Corvette v8’s relatief weinig toeren draaien. Feit is verder dat ze vrijwel elke atmosferische motor alles onder de 4000 toeren de oren wassen… Een corvette v8 trek al bij 2000 toeren als een beest.
The360box zegt
@w0o0dy: Ja dat snapte ik wel maar het was gewoon een raar voorbeeld. Komen deze motoren dan per definitie pas in de C7?
Hupke zegt
Als ze 8,5 liter opgeven en er is de helft van waar dan rijd je met je corvette dus waarschijnlijk 12l/100km. Wat eigenlijk nog meevalt voor zo’n soort wagen.
Als dan de belastingen nog eens laag zijn door z’n ‘laag’ verbruik op papier dan is het ook nog eens echt een boeiende wagen.
meneersander zegt
Geweldig dat dit blijft!
leko zegt
Als je met een Corvette C4, 5 of 6 gewoon met het verkeer meerijdt haal je makkelijk 1 op 8 a 9, Op lange afstanden op de snleweg met cruisesnelheden van 130 kun je 1 op 11 makkelijk halen. Naar Le Mans heen en terug met een C5 Z06 draai ik 1 op 13 gemiddeld. Bij 100 km/u in de 6-de versnelling draai je 1600 rpm. 140 km/u bij 2000 rpm.
The360box zegt
@leko: Hoeveel bakken heb jij wel niet in je garage staan.
leko zegt
@The360box:
Ik zal geen aantallen noemen maar ik heb inderdaad meerdere Corvettes en daarnaast ook nog een Camaro en Chevy-Van dus voldoende ervaring met het V8 blok om te weten wat het kan, hoe betrouwbaar deze is en zeker hoe zuinig.
DMan zegt
Onderliggende nokkenas en 2 kleppen per cilinder, kortom geen moderne formule. Maar wat klinkt zo’n ding lekker!
clubbtraxx zegt
Nothing wrong with the good old pushrod V8, lekker hoor!
stijnd007 zegt
kijk zo moet het geen v6 gewoon een dikke v8
motoragent zegt
Onderliggende nokkenas? Stoterstangen? 2 kleppen per cilinder? *proest*
Krijgt de nieuwe Corvette ook nog een starre achteras met trommelremmen of dat toch net niet?
imdoctorbob zegt
@motoragent: Klopt het is niet de meest geadvanceerde motor op het eerste gezicht. Maar je moet niet vergeten dat hier ook nog een berg voordelen aan zitten. Dit is (hoogstwaarschijnlijk) een hele sterke en betrouwbaar motor hebt, die ook nog eens goedkoop te maken is en waar elke jopie nog ‘gewoon’ aan kan sleutelen. Onderliggende nokkenas houd het zwaartepunt laag (en de hoogte van het blok zelf). Ook werkt deze motor prima nog op 91 RON brandstof, dat wil ik je BMW of Porsche nog wel zien doen. Brandstofverbruik ziet er ook heel netjes uit en het vermogen ligt even hoog als in een C63 AMG van vergelijkbare capaciteit.
Niks aan het handje dus.
carmasterr zegt
@motoragent:
jlm83 zegt
@motoragent: Toen ik mijn boxer 6 cilinder met 2 turbo’s en 4 wielaandrijving demonstreerde was het ook niet goed en kreeg ik een prent van 480 euro( en 7 euro administratie kosten), wat wil je nou?