En het gaat maar om de instap-Corvette!
Het is een meetlat voor de snellere auto’s: de Nürburgring-rondetijden. Het is het circuit waar ruzies tussen autofabrikanten worden uitgevochten, winnaars worden verkozen en de verliezers met hangende pootjes terug naar huis gaan. En aangezien de Corvette C8 ingrijpend veranderd is ten opzichte van de voorgangers, is het wel interessant om te zien hoe snel die kan op het befaamde Duitse circuit. De tijd is binnen, het gaat om een rondetijd van 7:28.30.
En dan komt nu de kanttekening. Deze tijd is namelijk niet door Chevrolet zelf naar buiten gebracht, maar door Muscle Cars & Tracks. Hun bron is anoniem, maar ze hebben in het verleden wel eerder juiste berichten naar buiten gebracht over de nieuwe ‘Vette.
Wie een beetje in ons archief graaft, ziet dat dit niet de snelste tijd is voor een Corvette. Tien jaar geleden kwam er nog een tijd van 7:26 binnen. Voor lezers met hooivorken naar Chevrolet stappen en eisen dat de motor weer voorin komt te liggen: het ging hier om het ZR1-model. Dus meer kracht en minder gewicht dan de andere modellen. Van het C7-platform heeft Chevrolet nooit cijfers naar buiten gebracht, MC&T schrijft dat dit kwam door problemen met de Corvette en slecht weer.
Met andere woorden, het basismodel van het C8-platform is slechts twee seconden trager dan wat het topmodel van tien jaar geleden kon doen. Dat belooft nog wat voor de Z06- en ZR1-modellen, die er vast nog aan zullen komen. Even ter vergelijking: De Porsche 911 GT2 uit 2007 haalde een rondetijd van 7:32, de BMW M4 GTS een tijd van 7:27.88. Wie dus zegt dat Amerikaanse auto’s alleen voor de dragstrips zijn, heeft het niet langer bij het rechte eind.
flatsixx zegt
Middenmotor magic
volvo-s60-adept zegt
Ik ben nog niet helemaal uit of ik ‘t nieuwe platform kan waarderen, zo’n Corvette hoort in mijn hoofd gewoon een hele lange neus met een gigantische V8 erin te hebben. Zo’n blauwe met doorzichtige motorkap…
Maar blijft staan dat ook dit een hele goeie auto lijkt te zijn, ik hou van die Amerikaanse uitspattingen!
brammetjedeb zegt
@volvo-s60-adept: ach ja, een 911 hoorde ook luchtgekoeld te zijn…
stuko zegt
@brammetjedeb: en 6 cilinder boxer niet vergeten
SimonMc zegt
@stuko: Welke 911 heeft geen 6-cilinder boxer dan?
langejohn zegt
@SimonMc: Ruf RGT-8 ?
lekbak zegt
@volvo-s60-adept: wat mij betreft niet alleen Corvette. Ik vind eigenlijk geen enkele auto met middenmotor (achter de bestuurder) mooi of begerenswaardig. Eeuwig zonde dat ze hiervoor zijn gegaan wat mij betreft.
hotze zegt
@lekbak: dan heb je een kritische smaak. Genoeg fraaie kandidaten met middenmotor lijkt me.
lekbak zegt
@hotze: nope, ik hou gewoon echt niet van de proporties die bij een middenmotor horen.
hotze zegt
@lekbak: Je goed recht ? ‘k vind ze ook niet allemaal even fraai. Maar die rare ‘hatchbacks’ van Ferrari met de motor in de front mogen mij ook gestolen worden.
RobUSA zegt
@lekbak: Het zou begerenswaardig kunnen zijn door hun sublieme prestaties niet ?
lekbak zegt
@RobUSA: prestaties zijn slechts cijfertjes op papier. Belangrijk als je in een race zit, maar verder het meest nutteloze wat je kunt verzinnen.
Het gaat om het gevoel van snelheid. En ik kan me niet voorstellen dat de locatie van de motor daarvoor doorslaggevend is. En uiteraard zijn andere emoties net zo belangrijk, waaronder dus het uiterlijk.
RobUSA zegt
@lekbak: Huh ? Juist de plaats van de motor geeft je gevoel van snelheid want ze gaan veel harder een bocht om/accelereren sneller ivm meer druk op de achterste wielen en daardoor minder kans op spinnen en ook nog eens het geluid van de motor wat veel dichterbij je oren zit voegt ook genoeg toe aan de snelheidsbeleving imo.
En cijfertjes worden meestal vertaald in snelheidsbeleving trouwens of je moet het vergelijken met een Golf GTI uit 1990 met kapotte knalpijp die kan best een hoge snelheidsbeleving geven maar dan heb ik toch liever de Vette die met zijn V8 roffel echt wel wat extra beleving zal geven.
lekbak zegt
@RobUSA: cijfertjes zeggen helemaal geen ene reet over snelheidsbeleving. Je zegt het zelf al, een 30 jaar oud golfje met kapotte knalpijp kan de beleving heel anders maken. Terwijl een Mercedes s500 in alle comfort een hele hoop leuke hothatches en andere sportwagens zowel in de bochten als op het rechte verslaat zonder dat je het in de gaten hebt.
Dus nee, dat kleine beetje wat de nieuwe Corvette sneller is dan de oude voegt echt niks toe in beleving. Dat is leuk voor lui met cijfer fetisjisme die niet snappen wat hoe de realiteit werkt.
joki zegt
@lekbak: dit is wel een sportwagen, hierbij is het gevoel ook belangrijk en ja kan echt wel het verschil merken tussen een motor voorin en een middenmoter. Deze wagen wordt niet gekocht door mensen die het verschil niet merken tussen voor- en achterwielaandrijving zoals bij een 1-serie…
vaakbenjetebang zegt
Dragstrip, rechte eind… lastig.
galverink zegt
In 10 jaar tijd zijn de banden zodanig verbeterd, dat je die tijden niet goed kunt vergelijken. Je meet dan de tijdwinst van de band en niet die van de auto. Dus hij moet sneller zijn.
Vanquish zegt
@galverink: Ik geloof er niks van. Heb je een bron?
RobUSA zegt
@vanquish: Yup zijn 10 jaar oude golf gaat met deze nieuwe banden ook sneller dan die oude Porsche GT2 over de Ring. :)
Vanquish zegt
@RobUSA: haha! Dan zou ik ‘m geloven.
lekbak zegt
@vanquish: “heb je een bron?” Is toegeven dat je zelf niet capabel bent om te observeren, te leren en na te denken.
tiimoo zegt
@lekbak: Wat een onzin zeg.. Hij doet de uitspraak toch niet? Ik denk dat om een bron vragen juist aangeeft dat je niet alles zomaar gelooft en benieuwd ben waar iemand zijn informatie vandaan haalt
lekbak zegt
@tiimoo: tja, je kunt ook gewoon ZELF informatie inwinnen als je ergens over twijfelt en je de waarheid wilt weten.
Maar vragen om een bron is wel zo makkelijk, daar hoef je niet capabel voor te zijn en het kost weinig tijd. Het is handje ophouden voor informatie.
Informatie waarvan je zelf overigens totaal niet in kunt schatten of die “bron” dan wel of niet goed is, want je snapt immers niet waar het om gaat. Niet alleen houd het je dom, het maakt je ook gevoelig voor nepnieuws en manipulatie.
Dit gedrag zie je overigens heel erg veel in de hedendaagse maatschappij (en de politiek!) Er word dan ook dankbaar gebruik van gemaakt door allerlei partijen die deze grote groep in een bepaalde richting willen sturen. Doe een onderzoekje of statistiekje, gebruik dat als bron en voila, gemanipuleerd.
Vanquish zegt
@lekbak: jou neem ik ook niet meer serieus.
lekbak zegt
@vanquish: dat is je goed recht. Maar je zou eventueel ook even verder na kunnen denken waarom ik zo’n kut opmerking maak.
Vanquish zegt
@lekbak: joh wat laat je jezelf kennen. Rubber op asfalt heeft een bepaalde wrijvingscoëfficiënt die je niet radicaal kunt veranderen. Het maken van een dergelijk statement
Vanquish zegt
@vanquish: slaat dus nergens op, vandaar dat ik om bewijs vraag. Ik snap jouw commentaar niet en ook niet waarom je een ‘kut opmerking’ maakt, zeker niet als je je dat vooraf al beseft.
lekbak zegt
@vanquish: mij maakt het verder niet uit hoor, ik ken je niet en heb gelukkig verder niks met je te maken. Maar heb je enig idee wat je nu voor opmerking hebt gemaakt?
Doe jezelf een plezier en denk iets beter na. Jij bent mij nu wel heel erg aan het bevestigen en dat vind ik oprecht jammer.
Als ik je opmerking goed lees dan zeg jij dat banden uit rubber bestaan, en rubber nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid grip heeft (dat laatste is inderdaad waar). Daarmee zeg jij dus ook dat er geen verschil zit in verschillende banden? Je kunt niet verder van de waarheid zitten. En nee, ik ga daar geen bron voor geven. Ik hoef daar geen bron voor te geven want als je ook maar 5 seconden langer nadenkt over wat je zegt besef je zelf ook al dat het onzin is.
Dus nogmaals: ga ZELF op zoek naar informatie. Lees jezelf in, probeer te snappen ipv te weten. Vraag niet om een bron, want daarmee ga je het echt niet snappen. Een flat earther heeft ook echt bronnen met hun waarheid hoor. De mentaliteit die je doet vragen naar een bron is dezelfde mentaliteit die je hersenen lui maakt en waarmee je jezelf tekort doet.
Vanquish zegt
@lekbak: Wat een raar samenraapsel van argumenten. Ik stel voor dat je na de kerstvakantie even aan je Nederlandse lerares vraagt om het onderwerp drogredenen nog eens te behandelen.
tttijn zegt
Deze model wijziging heeft m.voor mij een stuk aantrekkelijker gemaakt.
maferick74 zegt
@tttijn: wat is deze ?
tttijn zegt
@maferick74: oa middenmotor?
jeffreym3 zegt
Nieuwe corvette ziet eruit als een Honda NSX replica, gemaakt in een afstandse garage ergens in een sloppenwijk in India.
Het ding heeft werkelijk niets meer van de oude corvette. Toch knap om een mooie historie zo om zeep te helpen.
87sandyd zegt
@jeffreym3: leepu creatie
dawwg zegt
@jeffreym3: Dat is een trend in Amerika; Ford Mustand, Trump, etc…
RobUSA zegt
@jeffreym3: Eng he innovatie en verandering en wat een compliment voor deze geheel vernieuwde Corvette met de laatste technologie aan boord voor een onverstelbare lage prijs die de meeste andere “super”cars het snot voor de ogen zal gaan rijden. (in de ZO6/ZR1 versies)
reactief zegt
Beetje onzinnige vergelijking! Je gaat een oude GT2 vergelijken met een nieuwe basis Corvette.
En dan zeggen dat je het niet langer bij het rechte eind hebt dat Amerikaanse auto’s alleen rechtdoor kunnen. Terwijl destijds de top Corvette ook al sneller was…
RobUSA zegt
@reactief: Eens dat “alleen rechtdoor” syndrome blijft altijd maar weer terugkomen bij bloggers (behalve Willeme) en reaguurders. Maar deze blogger ontzenuwt het gewoon zelf in zijn eigen text al :)
JvH zegt
Ik vind dat ding zo lelijk, bizar gewoon
rob5nismo zegt
Ik vind de auto er mooi uitzien en nog snel ook
amersfoorter zegt
De vorige had ook een middenmotor heur
RobUSA zegt
@amersfoorter: Nope
lekbak zegt
@RobUSA: technisch gezien wel. Motor achter de voorwielen en voor de achterwielen is een middenmotor. De c7 heeft de motor achter de voorwielen en heeft daarmee een middenmotor.
RobUSA zegt
@lekbak: Volgens mij valt de motor niet 100% achter de voorwielen van de C7 misschien maar voor 50% erachter is mijn idee.
lekbak zegt
@RobUSA: nope, motor ligt echt 100% achter de as van de voorwielen. Als je foto’s van het chassis bekijkt dan is dat goed te zien.
tttijn zegt
@lekbak: is het niet zo dat we pas van een middenmotor spreken als het achter de bestuurder ligt?
kniesoor zegt
@tttijn: Nope. Indien motor zich achter de voor- en voor de achteras bevindt is het een auto met middenmotor. De locatie van de bestuurderscompartiment heeft daarvoor geen betekenis.
leko zegt
@tttijn: nee dan ligt de motor achterin, Corvette heeft altijd motor achter de vooras gehad. Kenners kunnen het waarderen anders gewoon Audi kopen met motor voor de vooras, toptechniek, ?
lekbak zegt
@leko: als je gaat mierenneuken is motor achterin dan weer achter/op de achteras. Zoals oa oude Porsches, kevers etc.