De nieuwe Civic Type R is de keuze voor puristen en misschien wel de laatste écht hete hatchback.
De inkt van de persberichten van de vijfdeurs Honda Civic is nauwelijks droog en we gaan meteen speculeren over de nieuwe Civic Type R. Logisch, bij de eerste exit-polls stond Ferry Mingelen ook altijd klaar om op uiterst onbedoeld ironische wijze de coalities Balkenende te smeden.
Voordat we verwijzen naar de betere Kopspijkers-persiflages van Thomas van Luyn, gaan we terug naar de Honda Civic. De sedan werd een tijdje geleden al onthuld en van de week zag de vijfdeurs het levenslicht. Goed nieuws voor de petrolheads onder de Civic-liefhebbers: er komen snelle uitvoeringen aan.
Nieuwe Civic Type R
Er staat een Honda Civic Si op de planning, maar dit is een versie die voor ons Europeanen niet relevant is. De Type-R is dat wél. De huidige generatie kan rekenen op een behoorlijke fanatieke achterhang. In Nederland hebben we liever een A200 AMG Line met panoramadak om te paraderen, maar in Zwitserland en het VK zie je ze verrassend veel.
De nieuwe Civic Type-R zal (net als de nieuwe gewone Civic) een stuk minder buitenissig zijn. Het huidige model was bijna cartoonesk te noemen. Check hier de spyshots, waarbij te zien is dat een spoiler aanwezig is, maar minder ‘Impreza-esque’. Qua motor gokken we erop dat Honda de 2.0 VTEC Turbo iets zal aanpakken. Het vermogen van het huidige model is 320 pk, wellicht dat daar een paar bijkomen (alhoewel de Mercedes-dealer je zal verwijten dat ‘ie gechipt is).
Voor de purist
Tegenwoordig zijn veel concurrenten voorzien van vierwielaandrijving en een automaat met dubbele koppeling. Dit zorgt voor betere prestaties op YouTube-filmpjes waar fysiek gezien alleen dragraces mogelijk lijken te zijn. Honda mikt nog altijd meer op beleving en snelheid op een circuit met de nieuwe nieuwe Civic Type R. Daarom zal de auto voorzien van voorwielaandrijving, mechanisch sperdifferentieel en die uitstekend schakelende zesbak van het huidige model.
De laatste Civic Type-R zal met een lach en een traan worden begroet. Het zal namelijk de laatste Honda zijn die het enkel en alleen doet met een verbrandingsmotor. In 2022 moet de nieuwe Civic Type-R op de markt verschijnen.
Via: Carscoops.
dalmore zegt
Voor de purist, maar wil een purist dan ook niet een échte hatch? Deze Civic noem ik geen hatch meer
bierbuik zegt
Jammer dat hij “minder lelijk” wordt, het hoorde voor mij een beetje bij de Civic Type-R dat hij er uit zag als een speelgoed raceauto
autogeak zegt
“minder lelijk” is niet echt een opgave als ik naar de laatste generatie kijk.
lincoln zegt
Voor NLers onbetaalbaar ..
35 jaar geleden waren Japanse auto’s het summum van goedkoop en betrouwbaar ..
DE bedreiging voor de gevestigde orde in Europa ..
Instyle zegt
In NL wordt alle ICE kapot belast.
Den zegt
Ik moet zeggen dat ik ‘t idee heb dat ze bij Honda t niet helemaal begrijpen. Het is de laatste generaties een beetje half werk. Bij de vorige dachten ze: laat die achterkant maar zitten. Bij deze dachten ze, de achterkant was de vorige keer niks, dus daar moet nu de aandacht naar uit… productie start: o ja de voorkant nog.
pa045 zegt
In NL inderdaad geen markt voor. “Petrolheads” kopen BMW, heuptasjes een AMG en runners een RS (de boxbeugelversie). Kretsers kopen een zesdehands GTI. En dan heb je het wel gehad met je potentiële kopers.
Michel-GR zegt
Genoeg 4wd hot hatches te koop dus waarom iemand nog een fwd koopt is mij een raadsel. Zeker in ons vochtige land is het erg lastig om het vermogen goed op de weg te krijgen via de voorwielen boven de 200pk.
tmenges zegt
@Michel-GR: ja in 1986 wel ja, de techniek is wel dermate vooruit gegaan dat het prima te doen is!
Michel-GR zegt
Tot 2017 eigenlijk altijd fwd (golf GTI, fiesta st, focus st) gereden en nee 300pk op de voorwielen is gewoon bagger zowel bij een stoplicht sprint als in de bochten.
Mijn vorige focus RS ’17 heeft mijn ogen geopend en mijn huidige Gr Yaris bevestigd dat alleen maar.
EJS zegt
Ik weet niet wat jij rijdt, maar in mijn ervaring hebben voorwielaandrijvers met veel vermogen altijd nadelen; of spectaculair en irritant veel wielspin, óf geen stuurgevoel of een combinatie van beiden. Ik rijd met 270 pk op de voorwielen en dat is te veel. Op de snelweg rijdt het wel fijn overigens :)
Stefje zegt
@EJS: kan het niet eens zijn met je. Mijn GTI Clubsport heb ik softwarematig op 310pk laten zetten (Golf R software) en dat ging, oa door het LSD, meer dan prima. En zeker op circuits kwam ie daardoor echt lekker mee.
willeme zegt
@stefje: op het circuit is een Club Sport S ook gewoon sneller dan een Golf R. Vierwielaandrijving zorgt voor extra kilootjes. Om te rijden is een Club Sport S ook leuker. Alleen stoplichtsprintjes in de regen zijn minder effectief.
EJS zegt
Ik rijdt een Saab 93et 270 pk en een behoorlijk aangepast onderstel, maar zonder LSD, en die kan z’n vermogen beslist niet kwijt =)
Overigens kan ik me voorstellen dat in een GTI Clubsport op droog nog wel gaat, maar denk dat ik persoonlijk liever een R zou hebben..
HelldogBE zegt
Misschien omdat een FWD of RWD nog steeds meer beleving biedt op de openbare weg dan een 4WD raket?
Er is een trend naar 4WD en het lijkt mij ook aanbevolen voor Jan met de Pet om 500-600pk in natte omstandigheden te kunnen benutten, maar 300pk valt nog prima met beleid te rijden zonder het decor in te gaan bij het minste tractieverlies! Dat er wheelspin optreedt bij een stoplichtsprintje who cares…
De grenzen van 4WD kunnen erg ver liggen, maar als je ze overschrijdt kan zo’n auto ook ongenadig hard bijten. In de laatste Harry’s Garage – Yaris GR father & son review wordt anekdotisch gemeld dat een ervaren chauffeur nog nooit zoveel rond heeft gestaan op het circuit als met de Yaris… Neemt niet weg dat ik er ook graag eentje zou rijden als 2e wagen!
p993 zegt
@HelldogBE: wat moet Jan met de pet met 500pk? Die huurt zn mobiliteit straks en betaalt per km
saxoke zegt
@Michel-GR: 300pk op de voorwielen gaat prima!
techniekmeneer zegt
@Michel-GR: Ga eerst eens in zo’n nieuwe Type R rijden, en kom dan hier terug om je mening bij te stellen.
Michel-GR zegt
Heb in de 2020 versie gereden dus weet waar ik het over heb
Variomatic zegt
@Michel-GR: lekker belangrijk, zodra je het gas los laat glij je net zo hard weg met 4WD als met RWD/FWD
retsok zegt
@Michel-GR: De auto’s die jij eerder reed hadden geen LSD, dat maakt het grote verschil bij fwd boven de 200pK.
Michel-GR zegt
Feit blijft wel dat je bij de start en uit een bocht altijd sneller weg bent
RiKe zegt
Het maakt toch niet uit, alle hot hatches zijn hier door belastingen onbetaalbaar gemaakt.
marcomanta zegt
Ik schreef het ook al in een ander comment, wie rijdt er nou in een Honda, ja, soms een bejaarde, maar ik zie ze amper rijden, is dit geen fake auto onderhand? Oja, moet wel zeggen dat ze bij de races waar Coronel in meedeed gewonnen hebben.
utregcity zegt
@marcomanta: ik! en ben (nog lang) niet bejaard.
marcomanta zegt
@utregcity: welke type Honda rij je dan in?
utregcity zegt
@marcomanta: Civic 8, CR-Z en e.
saxoke zegt
@marcomanta: je reactie doet me denken aan een oude aflevering van Topgear waar een Honda getest werd door een bejaard publiek, juist omdat zij dat soort (&merk) auto kopen.
marcomanta zegt
@saxoke: klopt, die aflevering heb ik toen ook gezien, geweldig.
allesmetturbo zegt
Het lijkt wel alsof een Dodge een prius heeft gedekt
johanw zegt
zo grappig, is honda nu een bejaarden merk of dat er juist enkel opgeschoten jeugd in zit?….het is de ene keer weer het eerste en dan weer het tweede, lachwekkend.
honda maakt tenminste nog echte rijders autos en ja ook op testen op tracks was de FWD toch echt vaak de winnaar tegen de duitse concurrenten met veelal nog meer pk aan boord….
de laatste type R wordt ook neergezet als een auto die op de normale wegen vaak veel lekkerder rijdt dan zo een snelle audi of mercedes hothatch.
marcomanta zegt
@johanw: dat zal wel, maar waarom worden we overstelpt door Golfjes, BMW 1 series, Audi etc in plaats van Honda Type R. Honda zie je toch echt nauwelijks.
johanw zegt
omdat mensen graag hetzelfde rijden wat de buren rijden…omdat honda zijn autos niet dumpt via leasecontstructies in nederland, waar de grote duitse drie allerlei constructies hebben (veelal ook nog hun eigen organisaties) om de autos via lease te slijten in NL (let wel de meeste autos nieuw in NL is heden ten dagen lease).
en tot slot, honda vindt Europa niet zo belangrijk, is een kleine markt, als je begrijpt dat een civic meer wordt verkocht dan een golf wereldwijd en dat een civic en een CRV in de top 10 best verkochte modellen wereldwijd staan of een accord de meest verkochte sedan wereldwijd is, ja begrijp ik het wel dat men niet al teveel moeite wilt steken in NL. Neem nu aantal jaar terug, had honda met de civic hybrid een verkooptopper, men ging van 2500 verkopen per jaar naar iets van 13000 stuks. Honda vond het de moeite niet waard om een opvolger te maken…te kleine aantallen, teveel moeite.
scoobyej20 zegt
Ik ben heel benieuwd. Heerlijk hoe Honda de Type R maakt, lekker opvallend, ze rijden geweldig en naar mijn mening een van de beste handbakken die je kan krijgen. Ben nog steeds elke dag blij met mijn FK2 Type R.