Althans, als we de comment-secties op het internet mogen geloven gaat iedereen de aankomende Civic Type-R kopen.
Jarenlang was er kritiek op Japanse automerken. Die zouden namelijk veel en veels te braaf zijn. Met name als het gaat om exterieurdesign. Een Nissan Almera concurreerde met zowel de Toyota Corolla als drie potten Advil PM-slaappillen.
Sinds de FN2-generatie (in 2007) gooide Honda het roer rigoureus om. In plaats van een rijdend chloroform koos men voor een rijdende space shuttle. De generaties erna waren eveneens bijzonder gewaagd qua design. In het geval van de snelle Type-R-uitvoeringen ging men daar zelfs flink overheen.
Spannend
Zelfs voor de autoliefhebbers die het spannend genoeg kon zijn, was de Civic Type-R wel heel spannend. Nu paste dit uiterlijk heel erg god bij het karakter van de Civic Type-R. Maar Honda gaat het binnenkort anders doen. Nog niet zolang geleden werd de nieuwe Honda Civic aangekondigd en daarbij konden we al concluderen dat ‘ie een stuk minder spannend was dan voorheen.
De Type R zal aanzienlijk dikker zijn dan de wat saaiere standaarduitvoering. Echter, zo buitenissig en buitenaards als zijn voorganger wordt ‘ie overduidelijk niet. Wel krijg je bepaalde herkenbare items, zoals een enorme achtervleugel en drie vuistdikke uitlaten aan de achterzijde. Daarbij is ook duidelijk dat de middelste uitlaat net even ietsje dikker is. Ook zijn er dikke bumpers en verbrede wielkasten. De aankomende Civic Type-R zal dus absoluut geen muurbloempje zijn.
Techniek aankomende Civic Type-R
Qua techniek is het nog eventjes koffiedik kijken. We weten wel dat de aankomende Civic Type-R de laatste Honda zal zijn met enkel en alleen een verbrandingsmotor. In tegenstelling tot concurrent Toyota zet Honda volledig in op elektrificatie. De motor zal een doorontwikkeling zijn van het huidige model. Een 2.0 VTEC Turbo met meer dan 300 pk en 400 Nm, grote remmen, sperdifferentieel en compleet herzien onderstel.
Dus al het goede, gecombineerd met een iets subtieler koetswerk. Er is dus in de commentsectie geen enkele reden om nu níet een CTR te kiezen. We verachten dan ook dat de auto een enorme verkoophit gaat worden.
De onthulling van de nieuwe Civic Type R staat gepland voor 2022.
Poulusma zegt
‘Er is dus in de commentsectie geen enkele reden om nu níet een CTR te kiezen.’
Een Yellowbird zal altijd een favorietje blijven zeker ;-)
goodfellar1 zegt
Wat zei ik nou in mijn vorige post van de E?!
OT: Ik ben erg benieuwd hoe dit apparaat zonder de folie er uit gaat zien en hoop dat deze type R weer een record kan neer zetten op de Nür.
Mathy zegt
Ik ga er één kopen..;-)
dijan zegt
Hetzelfde als met Alfa , zou iedereen kopen . Dit is er ook zo een ,die weinig verkocht gaat worden . Lijkt best wel op Audi a5 sportback.
Turboost zegt
Vraagje; wat is de functie van de middelste uitlaatpijp? En waarom is deze groter dan de twee buitenste pijpen?
Naast dat ik dit van de huidige en toekomstige generatie Type R ken, ken ik dit alleen van de Ferrari F40 en 458 Italia. Echter is bij deze modellen de middelste uitlaatpijp kleiner dan de buitenste.
Wie-o-wie heeft het antwoord?
nofxke zegt
@turboost: dacht dat bij de F40 de buitenste grote uitlaten elk van een cilinderbank kwamen en het kleine uitlaatje in het midden rechtstreeks vd turbo’s kwam…
Turboost zegt
@nofxke: Heb wat gegoogled en kwam op het volgende artikel: https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a10032609/why-the-2017-honda-civic-type-r-has-three-tailpipes/
Echter kan ik de verklaring bij Ferrari (en overigens tevens de Lexus LFA) niet vinden.
Dutchdriftking zegt
De F40 uitlaat blijft 🐵
Visje66 zegt
Ondanks het fantastische scheurijzers zijn, gaat er maar een handjevol 60.000+ uitgeven aan een Civic. Voor dat geld kiest het gros toch voor de Duitsers.
RiKe zegt
Het zal vast een fantastische auto zijn, ongetwijfeld, tot de Nederlandse belastingdienst om de hoek komt kijken en hem onnodig krankzinnig duur maakt
utregcity zegt
Waarom niet de techniek van de NSX erin gooien? Hybride, dus elektrificatie, gunstiger CO2 uitstoot en (voor NL) lagere BPM.
Turboost zegt
@utregcity: Nederland is niet de focusgroep. Zoals dat bij veel fabrikanten gaat. Nederlandse verkoop is pure bijvangst.
joki zegt
Gewicht, gewicht en nog eens gewicht… die ervoor zorgen dat zo’n wagen veel te zwaar wordt en te weinig rijbeleving geeft. Kijk maar eens een review van de laatste NSX… meestal concluderen ze dat het een technisch erg goede wagen is maar te zwaar en duur is en te weinig emotie/spanning geeft… ..