
De nieuwe Civic Type-R is er eindelijk. Eindelijk!
Het was absoluut geen geheim dat de nieuwe Civic Type-R eraan zat te komen. Honda was al bezig met een vrij lange campagne. Sterker nog, we moesten bijna twee keer checken. Was de auto al onthuld? Nee, dus. Althans, niet helemaal officieel.
Dat is nu wel het geval en het valt niet tegen. Laten we maar meteen met de olifant in de kamer beginnen en dat is het uiterlijk. Het exterieurdesign van de uitgaande generatie was namelijk nogal uitgesproken. Voor velen veel té uitgesproken.

Op zich was de Touring Car-look van de ultieme Honda Civic best gaaf, maar om daar nu elke dag mee rond te rijden. Als je ook bij je schoonouders op bezoek moet, of meerijdt in een rouwtoet, moet je je altijd verontschuldigen. De vorige generatie was een rijdend clownspak.
Nieuwe Civic Type-R
De nieuwe Civic Type-R is strakker, zonder dat het direct eenheidsworst is geworden. Ten opzichte van de reguliere Civic zijn er dikke bumpers met grote luchtopeningen. Deze moeten de 2.0 VTEC viercilinder turbo van voldoende lucht voorzien. Ook er een opening in de motorkap, om warme lucht eruit te laten gaan.





De wielen zijn kleiner!
Aan de zijkant zijn er kleinere wielen dan bij de vorige generatie. Geen 20 inch, maar 19 inch. Daaromheen liggen 265/30 ZR19 banden. Dus een iets grotere wang en meer breedte.
Aan de achterkant is het verschil met de vorige Type-R het grootst. De spoiler is nu veel doelmatiger en daardoor een stuk cooler. Wat is gebleven is de bijzondere configuratie van de uitlaten.








Motor nieuwe Civic Type-R
Over de motor blijft het gissen en toch weer niet. Ondanks dat de nieuwe Civic Type-R een performance-versie pur sang is, wordt er niet veel gesproken over de exacte specificaties van de motor.
Gelukkig had Honda al eerder bevestigd dat ze de 2.0 VTEC Turbo alsnog gingen doorontwikkelen voor deze generatie. Zo is de turbocompressor aangepakt (compactere behuizing en beter schoepenwiel) om te zorgen dat het de sterkste Type-R ooit gebouwd is. Helaas is het tevens de laatste keer dat deze motor is doorontwikkeld.








Puristisch
Hoeveel power er voorhanden is: geen idee, maar reken op zo’n 320 tot 330 pk en een koppel van zo’n 400 Nm. Qua prestaties moet je denken aan 0-100 km/u in minder dan 6 seconden en een top van minimaal 272 km/u, zo hard liep de vorige al.
De bak is altijd een handgeschakelde zesbak die in alle gevallen de voorwielen aandrijft via een mechanisch sperdifferentieel. Om de boel ook weer tot stilstand te kunnen brengen zijn de Brembo-remmen ook aangepast. Het is dus eigenlijk de meest puritsiche auto in de klasse die gedomineerd wordt door AWD hatches met automaat

De eerste exemplaren in Europa zullen volgens Honda verschijnen begin 2023.
Meer lezen? Dit zijn 9 recente en zeer gelimiteerde hatchbacks op een rij!
Ik denk dat Honda zich beter kan focussen op het ontwikkelen van modellen die passen in de behoefte van de markt van tegenwoordig. Ik zie helaas weinig Honda’s rijden terwijl de kwaliteit goed is maar de prijs en het uiterlijk niet van deze tijd is. Jammer.
Lijkt er op dat Honda zich niet echt meer richt op Europa.. waarom zou je ook met al die regeltjes..
Klopt, lijkt mij ook de reden dat dit model geen hybride is. De rest van de wereld accepteert de ICC motor nog dus afzet zal er zeker zijn.
In Amerika staan ze met hun crossovers in de top van de verkooplijsten.
De prijs komt door onze regels. In de buurlanden zie je heel erg vaak auto’s zoals een Focus RS, Megane RS, i30N of een Type R rijden.
Maar daar zijn de prijzen dan ook normaal. In Nederland komt er op deze auto zo’n gigantisch bedrag aan BPM, dat hij ongeveer 70.000 zal gaan kosten, kijkend naar zijn voorganger. Met alle respect, wie geeft er zo’n bedrag uit voor een Civic?
In de buurlanden is hij bijna de helft van de prijs. Dan had ik er ook wel 1 gekocht, voor erbij.
Voor mijn gevoel zijn Japanse auto’s bij elk model compleet nieuw en totaal anders: Civic, Impreza, Crown etc. Europese modellen is vaker ingetogen aanpassingen en strak trekken. Evolutie ipv revolutie
Ik vind hem gaaf. Mocht iemand hem hier bestellen dan een kleine tip, laat de velgen en spoiler wit spuiten.
-edit: neem een kop koffie en probeer het eens op een vriendelijke wijze ;-)-
Ok. Bedankt voor de tip. Beter? Mensen van Autoblog?
De achterkant lijkt erg op de Kia Stinger? https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/global/en/assets/vehicles/stinger/discover/kia-stinger-gt-my22-design-header-w.jpg
Mijn vrouw kent inmiddels het verschil wel tussen een snelle auto en een echt snelle auto (zoals een Audi Snelle6 en een Audi ReteSnelle6).
We zagen vorig jaar een Civic Type-R van de uitgaande generatie rijden en toen sprak ze de legendarische woorden; ‘Dan geef je zoveel geld uit aan spoilers en gaten, had hetzelfde geld aan de motor uitgegeven en hij was waarschijnlijk nog écht sneller geworden ook, wat een foute tuning!’
Euh, schat, dat heeft de fabriek gedaan :D
Je vrouw spreekt wel wijze woorden. Die moet je houden.
Mooi dashboard en interieur, zeker met de rode stoelen en matten. Zelfs een beetje retro. Het lange doorlopende rooster is gaaf. Jammer dat het vierkante scherm het ontwerp verpest.
De Type-R is de snelste voorwielaangedreven auto ever, dus zal zeker niet begrensd worden op 250km/h. Waren de anderen ook niet, en de 2015 versie haalde 272km/h. Ik reken zelf op 165/170pk per liter voor deze auto, dus 330/340pk minimaal. En in de US worden ze boven de vraagprijs verkocht, zijn niet aan te slepen daar. Ze geven helaas niet veel om Europa, maar verkopen dit belachelijk veel in de rest van de wereld!
@sanderdenhaag: klopt helemaal, ik heb het even anders verwoord ;-)
Stuk cleaner als de vorige..maar ja het blijft fwd.
Als je eenmaal awd gewend bent kun je nooit meer terug.
Ik heb dat met automaat. Als je eenmaal een goede bent gewend (al dan niet oo het circuit) dan wil je nooit meer terug naar zelf roeren.
@michel-GR:
Voorwielaandrijving heeft ook zo zijn voordelen. Veel minder aandrijfverliezen en een aanzienlijk lager gewicht. In de sprint (tot 0-100 km/u) is de AWD versie superieur. Maar daarboven heb je al voordeel van het lagere gewicht en minder frictie. 100-200 is de FWD over het algemeen sneller. Op de Nürburgring zijn de FWD’s ook een stukje sneller. De Civic is een beetje een prusitenmobiel, dus op zich past het er goed bij.
Maar ja, @jaapiyo zou zeggen dat er voor ons een wereld opengaat als we premium achterwielaandrijving in ons leven toelaten. Dan wil je echt nooit meer terug ;-).
Zowel snelle fwd als rwd gereden maar niets kan tegen awd op. Volgas halverwege een bocht doen 2 wiel aangedreven auto’s nu eenmaal niet op een vochtig wegdek.
Ik rij al jaren premium en RWD met genoeg PKtjes, maar niets rijdt zo leuk als m’n oude stage 1 Cooper S R53 met slechts FWD; elke rotonde neem ik met 3 wielen en onderstuur lijkt echt niet te bestaan in die auto. Betrouwbaar tot het einde van de oprit, op een goede dag, maar goed, het is echte liefde ;)
Serieuze vraag : weet iemand wat de rationale achter de einddemperconfiguratie (3 x woordwaarde) van deze (en de vorige) Type-R is ? Is dat alleen om aan te geven, dat dit een speciale oto is of heeft het praktisch nut ?
Heb er zelf geen ervaring mee, maar het heeft praktisch nut. Bij de vorige versie zorgde de centrale demper voor meer resonantie/geluid op lage snelheden/RPM. Op de snelweg/bij hogere uitlaatgassnelheden waren dan de buitenste dempers in gebruik wat voor meer geluidscomfort moest zorgen.
Bij de nieuwe versie zit in het midden een grote einddemper met twee kleinere aan de buitenzijden, ipv omgekeerd bij de vorige versie. Idee erachter zal wel hetzelfde zijn schat ik.
Dank je 👍🏻
U bedoelt de “GT”?
Bloedmooi zou ik hem niet noemen, maar ik vind hem zeker wel gaaf. Ik hou ook wel juist van een wat cleanere look dan al dat overdreven spoilerwerk van de vorige. Ik zou deze dan ook bestellen in een fraai kleurtje, die spoiler eraf schroeven en de drie uitlaten misschien wel vervangen door een uitlaat in het midden. Dan heb je een heel gaaf speeltje.
Ik vind hem oprecht dik! Echt een mooie hot hatch wat mij betreft. Dat vond ik van de vorige ook. Juist vanwege de gekke spoilers en extreme tuning-look vond ik dat een erg dik ding. Die auto sprak de 6-jarige autoliefhebber in mij aan en juist dat vond ik zo leuk. Ik heb dan ook een zwak voor die auto daardoor. Ben ik daar echt de enige in?
Dat het een uitstekend rijdende hot hatch gaat zijn is wel duidelijk. Dat zijn alle Type R’s.