Nu kan je hem zelf tentoonstellen.
Ben ik de enige die bij het zien van deze Xantia direct dacht aan een politieauto uit Flodder? Vast niet. Zo nieuw als de auto’s waren in de legendarische televisieserie, zo nieuw staat de auto hierboven er ook bij. Het goede nieuws is dat deze nieuwe Citroën Xantia op Marktplaats te koop staat en dus kan worden toegevoegd aan jouw collectie.
De Citroën die te koop staat, is in 1997 gebouwd en draagt de kleur Gris Quartz. Destijds werd deze Xantia in België geleverd. Een jaar na de aankoop had de eigenaar er 2.350 kilometer mee gereden. Daarna werd er een stuk minder met de Citroën gereden. In 2006 stond de teller op 8.642 kilometer. En nu? Op dit moment staat er nog maar 8.944 kilometer op de teller.
De Citroën heeft in zijn 27-jarige bestaan altijd verwarmd binnen gestaan. Een paar jaar geleden kocht een Nederlandse verzamelaar de Xantia over. Hij reed er niet of nauwelijks mee. De auto is zelfs zo speciaal dat hij een tijdje in een museum heeft gestaan.
Specificaties van de Citroën Xantia
In het bouwjaar van deze Xantia legde Citroën voor het eerst de 1.8-liter benzinemotor met vier cilinders en acht kleppen in de auto. Die krachtbron ligt ook in het exemplaar op de foto’s. De viercilinder produceert 103 pk en gaat tot 6.000 tpm. Het sprintje naar 100 km/u voelt waarschijnlijk als een marathon. Het duurt 11seconden. De topsnelheid ligt op 187 km/u.
Bijzondere opties voor die tijd die op de Xantia zitten, zijn stuurbekrachtiging, elektrische ramen (alleen bij de ruiten naast de voorstoelen) en centrale deurvergrendeling via een afstandsbediening. Wat een luxe! Wat dan weer wel heel erg gaaf is, zijn die groene veerkogels. Daardoor heeft de Xantia een actieve vering zoals je hieronder duidelijk kunt zien. En wat te denken van die groene tellers? Daar vraagt Porsche behoorlijk wat extra voor.
Verkoper Autohuis24 uit Assen zet de nieuwe Citroën Xantia te koop op Marktplaats. De dealer vraagt € 11.925. Of koop je van dat geld liever een foute Caddy met VR6?
Pallas zegt
Deze heeft het ‘gewone’ veersysteem, dus geen hyderactief of het activa-systeen. Dat is voorbehouden aan de versies met grotere motoren. Verder is de Xantia een hele fijne wagen, welke versie je ook kiest!
Robert zegt
Die veerbollen zijn toch anders duidelijk zichtbaar op de foto van het motorcompartiment…
baardmijt zegt
Die zijn van het hydropneumatische veersysteem.
Dit is niet de actieve variant die op de Activa wel zat.
Jansen zegt
Daarom schrijft Pallas ook gewoon tussen aanhalingstekens. Elke Xantia heeft hydropneumatique (dus bollen) maar sommigen hebben een uitgebreide versie daarvan (hydroactief) waardoor de Xantia nog steeds het snelst in de elandtest is.
tortuga zegt
Standaard op elke xantia. De tijd dat Citroën premium vering had.
Pallas zegt
Xantia is geleverd met drie verschillende veerssystemen, allen Hydropneumatisch; de kale versie zoals op deze, Hyderactief met extra bollen die elektronisch geregeld zijn voor sportiever bochten gedrag, dat werk automatisch of met het sportknopje. En dan is er ook nog het activa-systeem,met nóg meer bollen (10!), de werking daarvan verdient een eigen artikel.
tenaci zegt
Altijd moeilijk deze normale auto’s met lage km-stand. Omdat ze zo normaal zijn wordt de prijs bepaald door de staat en dus die lage om km-stand. Het liefst zou je natuurlijk gaan rijden met zo’n auto, maar ja dan vernachel je z’n USP.
Ik zou dan liever een hele nette hebben met een tonnetje erop zodat ik er gewoon lekker van kan genieten.
kniesoor zegt
Zo zie ik het ook. Al moet je voor een exemplaar ‘met een tonnetje erop’ meestal wel wat extra geld reserveren om kleine onvolkomenheden recht te (laten) breien. Afhankelijk van de aard van die onvolkomenheden komt de prijs dan in sommige gevallen niet eens zó ver uit de buurt van een oto als deze Xantia.
Overigens : deze Xantia heeft al heel lang geen servicebeurt -of zelfs maar een oliewissel- gehad (zie tekst op MP). Ook zitten de oorspronkelijke Michelins er nog onder. Die moeten vanwege leeftijd misschien ook vervangen worden. Dan staat-ie ook nog op de originele (Belgische) papieren. Dus er komen voor gebruik in NL nog kosten bij.
Maar goed, een leuke voiture is het zeker, hoop dat-ie een goed baasje (m/v/x) vindt.
Hubert zegt
Juist niet.
Als je altijd graag een Xantia had willen rijden, dan heb je nu de mogelijk om voor relatief weinig geld een practisch nieuwe auto te rijden.
Zie niet in wat er zonde aan is om deze gewoon te gaan gebruiken waarvoor hij bedoelt is.
tenaci zegt
Ik zit trouwens net even op MP te kijken. Er staat ook een Exclusive uitvoering met de 2.0 met 38.000 km te koop. Voor 6800 dus net iets meer dan de helft. Dan weet ik wel voor welke in ging.
Jansen zegt
Ik had destijds een Xantia Hdi Activa… Ook in deze kleur en uit België maar na de volgende facelift. Nog steeds de fijnste auto die ik ooit gehad heb.
maussieknip zegt
Activa was in Nederland niet te krijgen met een diesel. Alleen de 2.0 turbo C.T. en de 3.0 V6. In ieder geval niet van voor de facelift
sabrerator zegt
Ik heb 4 Xantia’s gehad, een 1.9 en 2.1 turbodiesel, de 2.0 HDi 110pk en een 2.0i-16V. De eerste 3 waren Breaks en de laatste een Berline op LPG.
Heerlijke wagens, vooral de 2.1 en de 2-liter.
Overigens heeft de 1.8 met 8 kleppen 103pk. De 1.6 had 90pk.
Ik kan het weten, ik was Citroën-verkoper in de tijd dat de Xantia op de markt kwam.
Johanneke zegt
Ik schrik altijd wel een beetje van de gebruikte motoren in dit soort auto’s. Mijn ouders reden in die tijd mitsubishi’s. 100pk uit een 1.6 16 klepper in o.a. de Carisma, en mijn eigen hobbyauto, een 1993 Galant heeft 128pk uit een 1.8 16 klepper. Europese auto’s hebben naar mijn mening veel te lang 8 kleppers gehad. Pas vanaf ongeveer de eeuwwisseling werd 16v standaard.
Wel prachtig ding overigens, zo’n Xantia. Staat er hier ook 1 in het dorp. Zag een keer een video dat iemand reed met de v6 met die bijzondere vering, echt heel cool.
monsieurleloure zegt
Toch waren die 8 kleppers soms zo slecht nog niet, die kon je heerlijk schakellui rijden.
Koppel is vanaf lagere toeren aanwezig.
16 kleppertjes hadden meer vermogen maar kwam pas veel later vrij net als het maximale koppel.
sabrerator zegt
En ik heb de persmap van de introductie er even bijgepakt. 103pk bij 6000 toeren en 153Nm bij 3000 toeren.
De topsnelheid is 187km/h en 0-100 gaat in 11 seconden.
De gegevens in het artikel zijn van de 1.6.
Bas Leesberg zegt
Scherp! Ik heb blindelings de gegevens die de verkoper communiceert overgenomen. Ik pas het meteen aan. Bedankt!
Puh zegt
Robocop.
timdawg zegt
Mijn pa had dezelfde uitvoering maar dan in het “British racing green”. Eerste vakantie met mijn vrouw naar Zuid-Frankrijk met die auto gedaan. Prima auto voor de lange stukken. En zo’n Xantia V6 Activa is natuurlijk erg begeerlijk.
Overigens worden die D segmenters uit Frankrijk wel mooi oud: deze Xantia, maar ook de Peugeot 406 zijn erg elegant.
tjorque zegt
Een van de laatste bijzondere 🍋 ‘s
Daarna waren de speciale dingen allemaal dermate veel braver en boekhoudkundig beperkt dat mijn liefde voor het merk zo snel vervlogen is als de benzine in een xsara rallycross met een Hansen achter het stuur…