Het werd ook wel weer tijd voor een eigenwijze Franse auto. Gelukkig schijnt de nieuwe Citroën C5 aan die verwachting te voldoen.
Afgelopen week is Robert Opron overleden. De markante Fransman tekende enkele van de meest legendarische auto’s. Wat dat betreft was het ook niet anders mogelijk dan dat hij bij Citroën aan de slag zou gaan. Op dit moment zou een dergelijke frisse wind geen kwaad kunnen. Nu zien de Citroëns er best aardig uit, maar met name qua concept (bijna allemaal ‘crossover‘-achtigen) is het allemaal meer van hetzelfde.
Nieuwe Citroën C5
Dat is vreemd. Citroën is juist het merk dat origineel uit de hoek komt. Het is het merk dat nieuwe technieken en design-filosofiën toepast. En misschien nog wel het belangrijkste: dit allemaal tegen een lage prijs. Over het algemeen waren Citroëns redelijk tot zeer betaalbaar. Gelukkig is er goed nieuws voor de Citrofielen. Want er komt weer een échte Citroën aan.
Het gaat om de nieuwe Citroën C5. Zoals het een Citroën betaamt is het een enorme hatchback. Het wordt in elk geval een compleet andere auto dan de Peugeot 508, waarmee ongetwijfeld wat techniek gedeeld gaat worden. Nu is er als derde PSA-alternatief ook de DS 9, dat in feite een verlengde 508 met extra luxe is. De Citroen wordt weer compleet iets anders.
Beeldmateriaal
Citroën slingerde wat beeldmateriaal van de nieuwe Citroën C5 de wereld in (filmpje onderaan dit artikel), maar zoals wel vaker met teasers worden we dat niet heel erg veel wijzer van. Maar we kunnen wel zien dat de auto wat raakvlakken heeft met de Cexperience concept-car (de auto die je ziet op de afbeeldingen). Deze dateert alweer uit 2016. Daarmee is Citroën in elk geval heel erg consequent. Zo werd de concept van de Citroen C6, de C6 Lignage Concept, al in 1999 onthuld, terwijl de productie versie pas zes jaar later zou verschijnen. Wat dat betreft belooft het weer een echte Citroën te worden.
We zeggen overigens wel leuk dat het gaat om de ‘nieuwe Citroën C5’, maar die naam is nog allerminst zeker. De naam ‘E43’ wordt door Citroën gebruikt, maar duidt op de interne modelcode. Het kan ook zo het geval zijn dat Citroen de naam ‘C6’ weer van stal haalt. Hieronder kun je de bewegende beelden aanschouwen:
De introductie nieuwe Citroën C5 staat gepland voor 12 april.
piedlourd zegt
Wow! Verfrissend tegenover al die sufs en crossovers.
Deze of een BMW i hoe heet dat lelijke gedrocht ook alweer?
Hmmmmmmm……
birdnerd84 zegt
Uh de nieuwe C5 is juist een crossover. De Cexperience concept-car zoals je op de foto’s ziet heeft wat kenmerken er van maar verder wordt ie behoorlijk anders.
seanxtype zegt
@piedlourd: vind de kont wel heel erg op de TVR Sagaris lijken anders.
piedlourd zegt
Enne.. traditioneel waren Franse auto’s altijd innovatief en volgden de Duitsers.
Pas met de voorsprong door techniek “hoesthoest!” kwam daar verandering in.
bisazza zegt
@piedlourd: vanwaar toch al die sneren? Klinkt een beetje calimero achtig. Het is het geen voetbalwedstrijd. OT: ziet er aardig uit alleen zal het uiteindelijke model ongetwijfeld zoals zo vaak een enorme teleurstelling zijn. Ik laat me overigens graag verrassen want de huidige line-up van Citroen is nou niet je-van-het
wimof zegt
Innovatief zeker, spijtig dat hun savoir-faire enkel slaat op het concept en niet op de uitvoering.
Toen ik klein was, ondertussen toch al 50 jaar geleden, stelde men dat een auto” ontworpen moest zijn door een Fransman met een Italiaans koetswerk en geproduceerd door een Duitser”.
mustang750supersnake zegt
zonder luchtbollen geen echte citroen😑
snuif zegt
je bedoelt oliebollen.
twijn zegt
@mustang750supersnake: stikstof en hydrauliek olie.
wimof zegt
Het zijn toch ook oliebollen, half om half zou ik zeggen.
bernoulli zegt
Dit is, uh, vind ik gewoon echt heel erg lelijk.
Richmond zegt
Op Autoweek was er in januari al een artikel verschenen met spyshots daarvan. Ziet er idd anders uit dan de 508, veel meer sedan achtig ook.
toniominestrone zegt
Met prototypes zijn Fransen de kampioen, in de praktijk loopt het vaak uit op een teleurstelling.
reetschild zegt
@toniominestrone: neuh
KEV9 zegt
Kan het met 1 woord af ‘GEWELDIG’
potver7 zegt
Mwah, hoe je op basis van dat filmpje kunt concluderen (of zelfs maar vermoeden) dat het nieuwe model raakvlakken heeft met de Cexperience concept… ik zie ’t niet. Ja, de lichtunits zijn ongeveer hetzelfde, maar voor hetzelfde geld hebben ze die op een licht verbouwde Peug 5008 geplakt.
The Stig NL zegt
@potver7: Om eerlijk te zijn herken ik eerder een crossover in die video vanwege die rake camerapositie.
Johanneke zegt
Prachtig, en niemand gaat het kopen want het is geen suv, oh sorry foutje, crossover.
raoufff zegt
Geen hond die dit gaat kopen want geen ‘lekker hoge instap’.
tjorque zegt
Maak hiervan een EV met degelijke specs (200pk en 500km range) en voldoende koffer & frunk volume en ik wordt terug geïnteresseerd in citroen…
Liefst ook de trekhaak niet vergeten!
wimof zegt
En ditto caravan.
ericd zegt
Houd eens op met auto’s die tegen de 2 meter breed zijn!
sizedoesmatter zegt
@ericd: mee eens! Mijn vorige auto was 1,98 breed en dat past maar matig in ons land.
mpgc zegt
Hippe conceptcar en uiteindelijk wordt het productiemodel weer een suffe SUV.
Dutchdriftking zegt
Tja, de C4 Cactus was typisch geniale Citroën.
sportabgasanlage zegt
Totdat je er lange ritten mee moet maken. Wat een verschrikkelijk goedkoop interieur en stoelen. Ik krijg er nog rugpijn van.
Robert zegt
@sportabgasanlage: dus een échte Citroën. Of wilde je beweren dat je in een 2CV wél lekker kon zitten?
sportabgasanlage zegt
Ik begin niet over de C4
doublechevron65 zegt
Daar wordt ik hebberig van als Citrofiel!
qubus zegt
De voorkant is wel mooi, lijkt alsof die mistlampen raketten zijn :D
Maar die 2-tone stijl vind ik bij deze niet mooi. De achterlichten zien er wat oubollig uit op een futuristisch design.
dijan zegt
Interieur verschrikkelijk .Deze handdoeken heeft mijn schoondochter in haar keuken .
wjeurs zegt
Ik heb met Citroëns sinds de DS helemaal niets gehad. Ze doen mij altijd wat suf aan. De concepten zijn soms erg mooi maar de productie varianten brengen bij mij niets teweeg. Alleen de C6 vond ik wel geinig. Peugeot en Renault daarentegen maken soms best begeerlijke auto’s.
birdnerd84 zegt
Knap dat mensen al weten dat het prachtig wordt op basis van wat donkere beelden. Ook de spy shots lieten een uhm apart uitziende crossover zien. Of leest gros weer de tekst niet en denken ze dat de concept car de nieuwe C5 is?
grandvitara zegt
AW had ook al spyshots van de nieuwe C5. Mooi maar ook wat moeilijke auto. Heb wat last van het aflopende achteruit 🥴
haroldt zegt
Eindelijk weer eens een echt orginele auto! Fraai! Ech iets speciaals.
jippie zegt
Om nou hout in het interieur te gebruiken terwijl we dat zo hard nodig hebben voor de biomassa, dat is wel weer minder🤓
rollingstoned zegt
De basis is wel gaaf. Denk alleen wel dat ie beter uit de verf komt zonder die zwarte vlakken.
birdnerd84 zegt
Dat is de concept car, niet de C5…
The Stig NL zegt
Ik weet nog dat ik een flinke tijd geleden, blij verrast, een artikel in AW las waarin ze de nieuwe C5 beschreven die verwacht werd. Er stonden zelfs al ‘Artist Impression’ renders bij, die een zeer geslaagde auto lieten zien. Hij is er helaas nooit gekomen…
marcomanta zegt
Ik geloof het helemaal niets van, uiteindelijk zal het er wel een beetje op lijken, immers je komt met deze uitvoering geen enkele drempel over.
probono zegt
Oei, ik vind ‘m nogal lelijk, zeker het front en die enorme overhang.
Misschien in het echt mooier dan op de foto’s. Vooralsnog: niet mijn smaak.
alloallo zegt
Waarom wordt dit geen DS5? Het design is een nieuwe interpretatie van de DS5.
Robert zegt
Ik vind deze concept alvast erg gaaf. En enorm verfrissend tegenover al dat Duitse premium geweld waarvan de onderlinge modellen amper nog uit elkaar te houden zijn en/of voor een designtaal wordt gekozen die op z’n minst controversieel te noemen is.
mashell zegt
En deze concept is niet controversieel? De voor- en achterkant overstijgen zelf Lexus niveau van lelijkheid.
ikkewirja zegt
Ik heb het alweer gezien. De CX was de allerlaatste oer-Citroën, met de XM, en later C6 hebben ze het nog even geprobeerd. Maar helaas mislukt. Het waren een fijne auto’s, maar helaas door concurrentie de kop ingedrukt. Maar goed. Dit is dus niks. Ik zie in de achterkant iets van de Porsche Panamarera. De voorkant gaat wel, maar het is al net als met doorsnee-Japanners: de voorkant moet het doen, met de achterkant weten ze geen raad. Wat betreft de binnenkant, de stoelen zou ik moeten proberen, maar een vierkant stuur….Robert Opron zou zeggen: “Laat maar gaan…komt goed…of ook niet..”