De Citroën fanboys lopen al maanden te kwijlen over de nieuwe C5. Hij is zo mooi. Hij is zo Frans. Hij heeft zo’n lekker eigenwijs ontwerp. Het is een echte Citroën. Maar dan heb ik slecht nieuws voor de fans, want de nieuwe C5 is namelijk onmiskenbaar Duits!
Hoe dat precies zit? Kijk hier naar het bewijs!
Oftewel een prachtige viral van Citroën. De hoofdrolspeler uit het filmpje heet Klaus en hij heeft naast een voorliefde voor Citroën ook een voorliefde voor The Hoffmeister. En dat iets Frans met Duitse invloeden best kan blijkt ook uit de volgende filmpjes.
Dancing Frog
German Cancan
En speciaal voor jullie nog twee favoriete filmpjes van Klaus met in de hoofdrol The Hoffmeister himself.
Wollie zegt
Eindelijk een ‘Duitse’ Citroen! Echt een topper deze C5. Auto van het jaar 2008?
Apache zegt
haha, die kikker is geniaal :p
Cooper S zegt
Ik kan er niets aan doen, maar ik vind um ietwat saai. Ik voel me altijd zo’n azijn-pisser als ik iets over dit merk moet zeggen.
flappie zegt
LOL :)
Apache zegt
@ Cooper S
Laat ons het zo bekijken: Op een merk als Volvo wordt ook door azijnpissers en zuurpruimen gereageerd. Maar Volvo is de BAAS en zuren hebben de neiging op basen te reageren, dus vandaar.
bp zegt
mwha eindelijk een citroen met kwaliteit dus
papa zegt
die vent doet me denken aan de film Beer fest
papa zegt
http://nl.youtube.com/watch?v=JMk5Vo_YRMU
wies zegt
ik vind dat hij een wat oubollig design heeft… niet echt mooi naar mijn zeggen.
Bas zegt
Ik vind um geweldig!! Ik hoop maar dat de C5 er niet alleen Duitsachtig uitziet maar dat de kwaliteit hetzelfde is wat het eerste filmpje doet vermoeden….DUITS dus.
Esprit_de_Flandre zegt
@Cooper S
Niet mee inzitten, als het over Opel gaat ben ik ook een azijnpisser.
Maar wel goed gevonden. De grootste concurrenten zijn Duits. Daar richten ze dus hun pijlen op.
mike zegt
eindelijk een Citroen die niet stuk gaat :P
Apache zegt
@ Esprit De Flandre
Idd, Ford Mondeo, Volvo S40, Mazda 6, Honda Accord, Toyota Avensis, Subaru Legacy, Peugeot 407, Alfa Romeo 159
oh ja, en de VW Passat en Opel Vectra
K-Kalkan zegt
wie zegt dat Duisters goede auto’s bouwen?
wij hebben verschillende Duitse auto’s gereden en we zijn nog geen 1 keer terug gekomen zonder ongeluk.. even kijken, we hebben in een:
VW Sharan 1.8t uit 2005 gereden(Motor verbrandt.. :| )
BMW 330d uit 2002 gereden (Turbo kaduk :( )
nóg eens BMW alleen dit keer X5 uit 2001 ( iets met de koppeling..)
en dan ook nog een Mercedes e320cdi uit 2006 (de auto hield er opeens mee op, FCKN weird :S )
naja en zo kan ik wel doorgaan ;)
dit is allemaal gebeurd op de terugweg toen we van Turkije kwamen,
naja nu gaan we een Koreaan kopen, maar ik weet neit of dat ook wel zo goed zit ;)
Greetzz
K-Kalkan zegt
Ojaa, en alle auto’s hadden niet meer dan 150xxx gelopen :P
vergeten te melden
bram zegt
Precies, duits is niet per definitie goed hoor! Nou heb ik ook vele verhalen gehoord over het feit dat het enige wat mercedes te bieden heeft zo’n beetje dat sterretje van ze is.
slk zegt
Mooie auto hoor.Veel bmw invloeden.
Mr. V8 zegt
Pff, het enige wat duits is aan die auto is de gejatte achterkant van de 3 coupe!
Ari_M6 zegt
Auto van het jaar 2008 ?
Volgens mij loop je een beetje achter.
Dat is al een tijdje bekent dat het de Fiat 500 is.
Het was al bekent in 2007.
Maar hoe het dan de auto van 2008 kan zijn dat begrijp k ook niet echt helemaal
Floris zegt
@Apache
Feit is dat auto’s als de Passat, Vectra en Mondeo de dienst uitmaken in het (vaak lease)segment, dus ik snap wel waarom Citroën die hoek op zoekt. Leuk dat jij een lijstje met andere auto’s kan neerzetten, maar de Passat alleen verkoopt bij wijze van spreken beter dan de Accord, Mazda 6, Avensis en Legacy bij elkaar. Alleen de 407 en S40/V50 zijn een succes.
ZOEF zegt
Die van Apache is geweldig.
GOD zegt
op het plaatje lijkt ie wel een 1 serie coupe met A4 trekjes
Ca.dil zegt
eehe Floris, de Passat werd vorig jaar 9000 keer verkocht, de Avensis 6000 en de Vectra slechts 3000, mondeo 5300…
Dus onderschat de Avensis niet, sterker nog, de Avensis is op de Passat en de BMW 3 (6300) na het bestverkochte model in deze klasse.
ZwerverRoodbaard zegt
Holy Crap wat zullen we nu krijgen :S
Een Franse auto die Duits wil zijn
Omgekeerde wereld!
ZwerverRoodbaard zegt
of toch niet ?
SaxoVTS zegt
Boehoehoe. Hier wordt mijn Franse autohart niet vrolijk van. Zoiezo ziet de auto er al veels te duits (dik) uit. En nu blijkt dat Citroën ook nog expres met duitse auto’s geassocieerd wil worden. Nou, deze zal ik dus uit principe nooit kopen. Ik ben niet zozeer tegen duitse auto’s maar wel tegen wannabe’s.
De filmpjes vind ik trouwens wel goed bedacht.
speedlimit zegt
@ Ca.dil
Precies ja…komt nog eens bij dat de avensis al zo’n 5 jaar meeloopt ;)
lincoln zegt
prachtige auto .. raar genoeg neem je em nu ook een stuk serieuzer ..
Rick dos zegt
Citroën heeft met de C5 volgens mij een verkoophit gecreëerd. Het ziet er appetijtelijk uit en het ziet er ook degelijk uit.
Zou me niets verbazen als Citroën een (lease) verkoophit hiermee heeft gemaakt.
victor zegt
@ floris, is de vectra echt zo’n topper, ik dacht:
1. passat of mondeo
2. passat of mondeo
3. mazda 6
4. opel vectra
5. alfa romeo 159
Rick dos zegt
Nog meer variaties met verkoophit, C5 en Citroën in één zin, Rick?
Nee.
Citrofiel zegt
Dank jullie Autoblog! Ik was al een poos op zoek naar dit filmpje. :D
Unmistakeably German, *made in France. Triest. :( Ik vind het zielig dat Citroën moet wijzen naar de Duitsers om zogenaamd kwaliteit aan te tonen. Sowieso is betrekking tonen tot een ander merk/land al een beetje fout onder autoliefhebbers, de reacties op AB lezend. Als iets nageaapt is, of toevallig eerder in een ander model gebruikt werd, is het heel fout. Dus, nu dit op AB vertoond is, is Citroën nóg fouter voor de ‘algemene-AB-er’ (=BMW-lover-die-kopiëren-(al-is-het-per-toeval)-fout-vindt). Maar in dit geval is het duidelijk geen toeval. :(
De filmpjes vind ik trouwens saai. Doe mij Dennis v/d Ven maar. :lol: ;)
@ SaxoVTS; Helemaal mee eens: “Ik ben niet zozeer tegen duitse auto’s maar wel tegen wannabe’s.”
@ K-Kalkan; Víer auto’s vernield op de terugweg van Turkije? Dan ga je toch denken dat er iets verkeerd is met de bestuurder, ipv met de auto… :twisted:
Trouwens, waarom geen Fransoos? Qua kwaliteit kan je er zo te horen niet op achteruit gaan! :lol: ;)
w0o0dy zegt
Zolang ze het niet voor elkaar krijgen de restwaarde op een fatsoenlijk pijl te houden en de dealers niet op een serieus hoog niveau zitten zal het altijd moeilijk blijven om auto’s in grote aantallen bij leasemaatschappijen weg te zetten. Voor zover ik weet komen de dealers van Citroën er in allerlei statistieken niet al te geweldig vanaf…. en de restwaarde ligt waarschijnlijk weer een aantal procenten lager dan het klasse gemiddelde…. tja… een aangetast imago poets je niet zomaar weer op en een goed imago raak je kennelijk niet zomaar kwijt… Waarom zou VW het anders nog steeds goed doen in de lease? En Mercedes qua restwaarde? Omdat de auto’s duidelijk beter zijn? Guess again.
Einser zegt
Niet de eerste keer dat Citroën de kwaliteit als speerpunt gebruikt in hun campagne. Bij de Citroën ZX deden ze dat ook, er was toen een spotje waarbij een geblindoekte Claudia Schiffer (uitmuntende Duitsche Waar…) werd ontvoerd. Claudia kon aan de hand van het geluid van een dichtvallend portier verklappen dat het om een kwalitatief hoogwaardige Citroën ZX ging. Erg knap van haar…
Overigens zie je tegenwoordig nog maar weinig ZX-en rondrijden, dus ik ben wel benieuwd hoe het met die kwaliteit feitelijk was gesteld…
yannick zegt
die clipkes van den hoffmeister zijn eigelijk echt gigantisch grappig hé…
de reggiseur van die dingen staa ook een SERIEUS pak achter hoor :-D
amai…
Brian zegt
Mijn hart gaat niet sneller kloppen van een Citroën, en dus ook niet van deze.
Dennis zegt
Ik vind het een mooie auto.
Waarom heef tiemand het over de duitse kwaliteit? Is die nou zo geweldig? Heb een A4 gehad in 2005 en daar liep de versnellingsbak kapot na 30,000km.
Opels staan bekend dat ze nogal behoorlijk kunnen roesten en de restwaarde is ook niet om over naar huis te schrijven.
Van Mercedes rijders heb ik ook al veel klachten gehoord: roest, electronica. Vooral bij de E klasse. In een aflevering van Top Gear (vorig jaar) is door Clarkson verteld dat Mercedes een behoorlijk kwaliteits probleem heeft.
En BMW heeft ook regelmatig een electronica probleem. En bij VW zijn ppk al klachten genoeg geweest.
Ik rijdt nu na een paar duitse teleurstellingen 3 jaar probleemloos Citroen. Ja ook Citroen heeft zn dingen maar ik vind het wel raar dat ik bij de duitse “kwaliteitsauto’s ” behoorlijk wat ellende mee heb gehad. En bedoel ik Audi, BMW en Mercedes. De Audi en Mercedes heb ik uit pure ellende teruggebracht met de sleutels erbij.
Kwaliteit is betrekkelijk en de duitse kwalitiet is soms ver te zoeken.
Ik ben blij met mn C6 en hij mag best waarde verliezen maar dat heb ik liever dan dat ik met een waardevaste duitser langs de kant van de weg sta te kijken met de kap open.
Als ik me nog aan een duitser waag is het een Porsche en de rest mag van mij allemaal de hoogovens in.
Gegroet.
DAT zegt
Jezus, wat een saai/fantasieloos/voorspelbaar/ongeïnspireerd filmpje.
Franzosen in een identiteitscrises. Kijk eens naar Sarkozy, zou ik zeggen.
Moi zegt
Beter goed gejat dan slecht bedacht!
Achterkant lijkt op de 1 Serie Coupé
Interieur lijkt op Audi
rebel rouser zegt
alle europese merken worden hetzelfde…moet van die linkse ratten die krampachtig de EU proberen te besturen,….stond het ijzeren gordijn er nog maar…..vieze stink hippies.
Jandepandaman zegt
Also, nun währe es vielleicht besser “Citroën” “Zitroëne” zu nennen un er C5 von hier ab an zu deuten mit “Der Fünf”…?
….Lederhosen Hog!!!
Wo sind Bratwurst und Bier und Udo Jürgens und der Heino….! Jetzt brauchen wir Schlager-Musik….!
Buuuuuhhhhhhh :-(
rebel rouser zegt
@jandepandaman,…als je uitgejodeld bent en je orgasme hebt verwerkt …..vergeet dan niet je butplug te ontsmetten voor de volgende keer .
Peter zegt
hahaha ja zeker duits ja!
dat achterkantje vind k toch wel verdacht Audi….
marck zegt
Maar ach, Citroen laat ook even zien wat ze kunnen. Misschien dat er Duitse dingen in zijn, maar dat maakt het ook gelijk duurder. Het merk is bedoeld voor normale mensen die geen diepe portomonnee hebben en toch leuke auto’s maken. Er zijn altijd wel mensen die zeggen duits duits maar in welke auto rij je zelf ? Ik heb geen geld voor een nieuwe 3 serie.
2jz zegt
ja-ja en maar doen alsof het ‘made-in-germany’ is stelletje sukkels… pronken met andermans veren vind ik het.
Jandepandaman zegt
Zeg @Rebel rouser- wat moet ik van jouw naam hier maken dan…?
Of moet ik jou nog helderder uitleggen dat ik het niet heb op dit nep-gedoe van mislukte Wannebee Duitse Fransen en al helemaal niet van Herr Haselhoff?
sebastian zegt
@Jandepandaman
rebelrouser is een kunstenaar, heb je dat nog niet door?
607 zegt
@ w0o0dy
U geef ik 100% gelijk !
Ik denk dat het nog komt omdat vroeger (lees : nu niet meer) de fransen een reputatie als roestbakken hadden. Tegenwoordig is er dat nog niet uit. Fransen zijn voor véél mensen nog altijd roestbakken (“There are cars and there are French cars” door Jeremy Clarkson), terwijl ze denk ik tegenwoordig één van de betere zijn tegen roest. Zoals Dennis aangeeft ligt het probleem nu meer bij de Duitse concurrenten (Mercedes). Maar lijdt Mercedes onder dit probleem ? Nog niet eens een klein beetje. De kwaliteit van Mercedes is tegenwoordig wel dikwijls ver te zoeken hoor. Maar gaat hierdoor het image van Mercedes naar beneden ? Neen !!
Ik hoop dat binnen een tijd de Fransen eens een beetje rechtvaardigheid krijgen en dat dat gezeik over mindere kwaliteit eens gedaan is. Het is misschien iets minder afgewerkt ja maar de kwaliteit heeft hetzelfde niveau hoor, en dat tegen een véél lagere prijs. Ik ben voor de Fransen –> goede kwaliteit voor een lage prijs. Maar ja wat interesseert mij wat andere mensen als auto kopen, ik kan tenminste zeggen dat ik een goede auto heb, goedkoop onderhoud, goede service en niet financieel in het zak ben gezet. Eat that Germans !
Le feber zegt
@607…
K had het niet mooier kunnen zeggen,…
De zelfde soort kwaliteit alleen met een groot prijsverschil!
En over afwerking gesproken… K zie geen verschil bij een duitse of franse auto..
607 zegt
@ Le feber,
ja ik zei het maar om de Duitse fans niet te hard te ontgoochelen ;-p
IksEm zegt
Ik vind hem qua uiterlijk toch niet echt zo Duits lijken. Deze nieuwe C5 heeft in mijn ogen ook iets meer C6-postuur dan de oude. En in de C6 kan ik toch echt wel weinig Duits ontdekken.
Wat ik echter niet begrijp is waarom ze hun befaamde veringsysteem niet meer toepassen in het instapmodel van deze C5. Of willen ze hier misschien gewoon mee zeggen: “voor de normale prijs bieden we het rijgedrag van een Duits, voor een meerprijs dat van een normale Citroën”..?
607 zegt
@ IksEm
Ik denk dat ze de mensen gewoon de keuze willen laten. Die 2 mogelijkheden qua veersysteem zou ik ook gedaan hebben als ik Citroën was, nu heeft de auto weer een ruimer publiek. Verschillende mensen werden zogezegd ziek in de auto met het hydopneumatische systeem. Anderen meden dit veersysteem omdat ze dachten dat het een financiele ramp zou zijn op gebied van onderhoud enzo. Ik weet niet heb thuis een Citroën Xantia, bij onderhoud twee nieuwe veerbollen laten steken (die groene bollen als je onder motorkap kijkt). Prijs iets van een 150€ en dat na dik 200.000km. Toch niet slecht !
Als ik een C5 koop dan is het die zeker met de hydropneumatische ophanging, beter comfort (op gebied van ophanging) vind je niet ! En in België en Nederland (vluchtheuvelland, slechte wegen land) heb je toch nood aan een comfortabele ophanging, of ben ik mis ?
IksEm zegt
Waarom wordt hier altijd gepraat over slechte wegen in België? Ik heb daar in mijn IksEm anders nog niks van gemerkt ;) Mijn originele bollen zijn vervangen rond 230k km, en het is idd prijsloos comfort als ge over kasseibaantjes, waar Duitsers en Jappen dreigen uit elkaar te vallen, met de 15 jaar oude Fransoos mooi overheen zweeft.
En ziek worden in een Citroën? Misschien in een 2pk..
Strategisch gezien heeft Citroën waarschijnlijk wel gelijk om de c5 wat ‘gewoner’ te gaan maken, maar als emotionele keuze kan ik het toch moeilijk begrijpen dat ze hun sedans wat meer mainstream maken. Identiteitsloze massa-auto’s, daar hebben ze toch Peugeot al voor? ;)
Phil zegt
Ai, nu zijn ze echt helemaal de slechte toer op gegaan, zo’n campagne voeren … dan kunnen ze evengoed zeggen “Kijk, we geven het toe, we hebben de laatste 50 jaar echt slechte auto’s gemaakt, maar nu gaan we proberen om in de buurt te komen van onze Duitse buren die al jaar en dag kwaliteit leveren” (ocharme al die mensen die Franse auto’s met hun leven verdedigen (bij wijze van spreken) als het gaat over de vergelijking met de Duitse auto’s …)
In de laatste 4 jaar heb ik de kans gehad om met de volgende (lease)wagens te rijden (telkens een paar maanden), allemaal nieuw, recht uit de fabriek:
Volkswagen Golf 5, Citroën C4, Audi A3, Peugeot 306 en BMW 1 … en eerlijk gezegd … de 3 Duitsers waren ZALIG om mee te rijden, NOOIT problemen gehad (en ik rijd sportief) en de 2 fransozen … tja … sorry, maar THEY SUCKED BIG TIME, en dan heb ik het niet (alleen) over de kwaliteit maar vooral over het rijgedrag (het regende bijna binnen in die Peugeot & als ik met die Citroën een bocht nam had ik altijd het gevoel dat ik hem op zijn kant ging leggen).
Dan betaal ik liever wat meer voor een kwaliteitvolle duitser dan goedkoop af te zijn met (goedkope) brol.
NB: het valt me trouwens op dat mensen die continu slechte commentaar geven op BMW, Mercedes & Audi er meestal nog nooit mee hebben gereden en bovenal … geen budget hebben om er een te kopen.
Herkeuh zegt
Ai, nu zijn ze echt helemaal de slechte toer op gegaan, zo’n campagne voeren … dan kunnen ze evengoed zeggen “Kijk, we geven het toe, we hebben de laatste 50 jaar echt slechte auto’s gemaakt, maar nu gaan we proberen om in de buurt te komen van onze Duitse buren die al jaar en dag kwaliteit leveren” (ocharme al die mensen die Franse auto’s met hun leven verdedigen (bij wijze van spreken) als het gaat over de vergelijking met de Duitse auto’s …)
uhm…… Phil.. jij hebt zeker nog nooit een citroen c6 gezien
K-Kalkan zegt
@ Citrofiel;
De auto’s werder bestuurd door 2 mensen, mijn broer en mn paa ;)
en als je constand 130/140 rijdt en om de 2á3 uur stopt lijkt mij toch echt dat je goed voor je auto zorgt ;)
maar mijn paa is neit echt een fransoos, hij zeurt veel over de kwaliteiten van de auto,
we hebben vandaag een KIA SORENTO uit 2004 gekocht, dus who knows :D
Dennis zegt
@ Phil,
Lees mn vorige tekst maar even. Ik heb een A4 2.5 Tdi gehad, een 530D en een Mercedes E 300.
Als ik jou modelletjes lees dan ben jij ook niet echt financieel daadkrachtig!
De Audi liep de bak kapot, de Bmw alleen maar electronica ellende. De Mercedes roestte en elke 5000km waren de achterbanden finaal scheef afgesleten en Mercedes kon er maar niet achter komen.
Qua comfort kan een duitser niet tegen een Fransoos op. En een Audi A3 is in mijn ogen gewoon een golf die veel te duur is. Prijs kwaliteit is er niet.
Ik rij nu lekker zonder problemen 50.000km per jaar met mn C6 terwijl ik met die duitse ‘kwaliteit’bakken al minstens 4 keer bij de dealer ben geweest voor het een en ander.
Dus als je wilt leggen we even onze budgetten naast elkaar en dan hebben we het nog een keer over de Duitse auto die ik heel goed kan betalen!
607 zegt
@ Phil
Ik heb wel al eens met Audi, Mercedes en BMW gereden en ik zal u uitleggen waarom ik toch voor Peugeot heb gekozen (nl de Peugeot 607 2.2HDi).
Omdat we bij ons thuis al altijd Frans gereden hebben van Simca, Talbot (500.000km op LGP en 2 steekasjes kapot), Citroën (230.000km en still working zonder problemen) tot Peugeot 605 (300.000km en toen accident) heb ik besloten eerst naar de Peugeot dealer te gaan. Daar de 607 tegengekomen (prachtige auto), testgereden, prijs laten samenstellen full option. Toen naar respectievelijk Audi (A6 2.0TDi), Mercedes (E220 CDI) en BMW (520d) gegaan, ook testgereden, prijs laten samenstellen. Eigenlijk reden de drie Duitsers goed, maar de Peugeot moest eigenlijk helemaal niet onderdoen. En nu komt het. De goedkoopste duitser (Audi) was maar liefst (met zelfde opties) 10.000€ duurder dan de Peugeot !!!!!! BMW was iets duurder dan Audi en bij Mercedes viel mijn broek bijna uit. Je gaat nu denken oké een Duitser is duurder maar 10.000€ en meer ?? Dit komt omdat ik voor mijn werk véél op de baan zit en dus véél kilometers doe dus daarom had ik een garantiecontract afgesloten bij Peugeot van 4jaar of 180.000km (ja je leest het goed), moest ik dat bij één van de Duitsers kopen dan had ik geen broek meer !! Ik koop Frans (buiten Renault) omdat ik een goede auto wil hebben met véél garantie, goedkoop onderhoud (is ook véél duurder bij de Duitsers), zuinig verbruik (6l), véél comfort en dat allemaal aan een scherpe prijs, en dat Dames en Heren dat vind je bij de Fransen en NIET bij de Duitsers waar je betaalt voor het imago, en ik betaal niet voor imago, ik betaal voor een auto !!
@ Dennis
Ik heb een half jaar geleden de C6 eens proef gereden, maar dat is gewoon een fantastische auto, ongeevenaard comfort. En de 2.2HDi BiTurbo past er gewoon perfect bij !!
Phil zegt
Beste Dennis,
Zoals ik al zei het gaat in mijn geval om firmawagens, mijn financiele situatie doet hier niet ter zake, ik ben 25 en niet verondersteld van budget te hebben voor een wagen van 40.000€. Ik vraag dan ook niet aan iedereen om hier zijn bankrekeningsaldo naast mekaar te gaan leggen en te vergelijken. Ik ben zeker dat op jouw rekening veel meer staat dan op die van mij en ik ben heel blij voor jou.
Maar waar het om gaat is dat ik, elke keer (of toch héél vaak) als er een artikel over een franse wagen verschijnt, zie dat de eeuwenoude discussie “frans-duits” weer op gang komt en er nogal veel reacties zijn waar de goede naam van Duitse wagens in discrediet wordt gebracht (of dat wordt toch wanhopig geprobeerd), maar in feite is het vaak overduidelijk dat het diep van binnen gaat om een frustratie …
Jouw reactie bevestigd mijn stelling … thanks!
Dat de versnellingsbak van jouw Audi na 30,000km kapot liep is geen goed argument, honderduizenden andere Audi-rijders hebben dat probleem niet (moest dat wel zo zijn dan hadden we dat allemaal al wel gehoord denk ik) en blijven voor Audi kiezen, misschien wel omdat ze er tevreden over zijn??
In verband met jouw eerste reactie op het artikel. Je vraagt wie het heeft over duitse kwaliteit … wel … als ik het artikel goed lees …. Citroën insinueert dat Dennis … de makers van jouw wagen…
@ Herkeuh
Toch wel hoor, heb’m al gezien … ik vind hem echter niet zo mooi … maar smaken verschillen.
@ 607
Inderdaad, BMW is iets duurder, maar naar mijn mening ook iets beter en iets mooier, en daar wil ik wel wat meer voor betalen. Het imago dat de auto’s hebben interesseert me niet zo.
’t is niet omdat Citroën iets goedkoper is dat ik met een auto zou moeten rondrijden die ik persooonlijk niet mooi/leuk om mee te rijden vind en waar ik bovenal slechte ervaringen mee heb opgedaan. Ik vind het goed dat jij wel tevreden bent over je franse wagen en dat je niet te hard probeert om de duitse wagens af te breken. Ik ben echter niet akkoord ben met je stelling “bij de Duitsers betaal je voor het imago”, ik (of de lease-maatschappij) heb betaald voor een wagen en heb er één gekregen waar ik puur rijplezier en comfort mee ervaar. Waar voor z’n geld!! De Citroën was waarschijnlijk goedkoper, maar ik heb er geen plezier aan beleefd … en mooi vind ik hem al helemaal niet …), idem voor de Peugeot … spijtig genoeg (ik had ze dan ook niet zelf gekozen, de Peugeot was een inloopwagen en de Citroën een vervangwagen).
Het is al jaar en dag algemeen geweten dat Duitsers auto’s kunnen bouwen (en daar moet voor betaald worden, zo gaat dat mensen). Nu geven de Franse merken het zelf blijkbaar ook toe dus … give it a rest, Duitsers leveren kwaliteitvolle wagens, zoveel is duidelijk.
DrumZ zegt
Ik heb gehoord dat de nieuwe C5, i.v.m. de electronica-problemen van de vorige, standaard wordt uitgerust met ctrl-alt-del knop op het dashboard. ;-)
Dennis zegt
@Phil
Als de duitsers zulke kwaliteits auto’s bouwen waarom moeten ze dan wel bijna alle japanse merken voor zich dulden in kwaliteit?
En die zijn ook niet zo duur als een gemiddelde Mercedes of BMW.
Je betaald bij deze merken zeer veel voor het merk.
Maar goed jij hebt goede ervaringen met een Duitser, ik niet.
In mijn ogen is er maar een goede duitser en dat is Porsche.
Het gaat helemaal niet over mijn budget maar je vertelde dit:
het valt me trouwens op dat mensen die continu slechte commentaar geven op BMW, Mercedes & Audi er meestal nog nooit mee hebben gereden en bovenal … geen budget hebben om er een te kopen.
Dit geld voor mij niet. En bij mij is het ook mijn zakenauto en daar rij ik 50.000 tot 60.000 km per jaar mee.
Met de Duitse merken heb ik ellende gehad, veel ellende, en de fransoos heeft me nog niet in de steek gelaten.
En ja die van mij kost ook 80.000 euro heb je ook een aardige BMW voor maar die auto’s vertrouw ik gewoon niet meer.
Gertje zegt
Ieder mens heeft zo zijn voorkeur voor een bepaald merk auto.
Citroenrijders hechten veel waarde aan comfort. Op dit gebied kun je
bijna niets beters kopen. En met de kwaliteit valt het ook best wel mee.
Er zijn voldoende merken waar men in dit forum zeer positief over praat,
en in de praktijk zeer slecht scoren. Ik vind de nieuwe C5 een zeer geslaagde
auto in alle opzichten. En de azijnpissers moeten maar accepteren dat citroen
op dit moment mooie en kwalitatief goede auto’s bouwt. En niet iedereen wil
in die duffe duitse ” kwaliteitsprodukten” gezien worden.
VivelaFRANCE zegt
“Ai, ai, aai! Waarom, Citroën? Waarom moet je je verlagen tot die Duitsers?!” dacht ik eerst, maar toen ik die filmpjes verder keek wist ik het: Franse humor! In dit filmpje lachen ze de de Duitsers uit! Ze vinden zich zelf beter dan die Duitsers, en begrijpen dan ook niet waarom men Duitse auto’s prefereert boven Franse. Dus denken ze laten we ze maar hun zin geven, door te zeggen dat deze auto ‘Duits’ is. Maar in feite is deze auto typisch Frans (made in France!). Wat een aparte, maar geweldige reclame-actie!
@DAT, wat een onzin! Sarkozy is, volgens mij, de beste president op dit moment. Misschien zelfs van altijd! Ik ben het alleen niet met hem eens dat hij zoveel vrouwen ‘ahum’ ‘neemt’. Hij regeert in ieder geval perfect, en daar gaat het om!
Incognito zegt
‘Duitse Kwaliteit’ is één van de grootste illusies in autoland.
607 zegt
@ Incognito
Kort maar krachtig !
Maar och, wat maakt het uit, als iedereen blij is met wat voor auto hij rijdt is het goed. Ik ben in ieder geval altijd tevreden geweest met mijn Peugeots en Citroëns thuis en ben nog altijd tevreden. Ik zal nooit overstappen naar een ander merk. Wat wil je ik rij al 30 jaar quasi probleemloos (op een paar prullekes na) met Peugeot – Citroën.
Marck zegt
Mensen blijven meestal toch bij hun eigen merk. Het verschil
is meestal dat als je een Duitse auto koopt voor de status gaat.
Phil zegt
@ Dennis, ik begrijp je & heb respect voor je keuze, Marck echter, is hier het klassevoorbeeld van wat ik bedoelde met “geen budget => zagen op duitsers”
Je ziet in zijn eerste post dat hij geen budget heeft voor een keuze, en nu in z’n 2de post zegt hij dat “meestal als je een Duitse auto koopt dat je dan voor de status gaat”, dat is nogal kort door de bocht als je’t mij vraagt ;-)
XM (2 ton km) zegt
Verkoop-/leasesucces? Het zal best, doe maar zo duits mogelijk, dan val je in de smaak. Het gaat per slot van rekening om de verkoopcijfers.
Maar jammer is het wel…
607 zegt
@ DrumZ
Elektronica problemen op de vorige C5 ? Kom eens af met bewijzen !! Gewoon elk merk heeft te maken met electronica problemen. Het probleem van de C5 was een slecht opgebouwde achteras, dit hebben ze wel snel verholpen. Dus als je voor een oud model C5 gaat, ga dan voor de facelift. Voor de rest was dit een goede auto, voor een spotprijs.
weg met PSA zegt
eerlijk is eerlijk ze zijn met dit model beter bezig dan peugeot op het moment. Toch blijft dit zo’n typisch merk voor van die vage types die je kan verwachten op van die dubieuze afwerk parkeerplaatsen.
Gideon zegt
Ik denk dat ze meer doelen op dat deze auto op de duitse manier gebouwd is(zoals vw vroeger was; degelijk). en dus niet meer op de franse slag. Nu wil niet zeggen dat de franse slag een slechte slag was. Aangezien wij hier nooit aanzienelijke problemen hebben gehad met onze Citroën’s. Wat betreft de afwerking wilde het bij Citroën enkele jaren geleden nog wel eens een aandachtspuntje zijn..
Ik snap nog steeds niet wat mensen duits vinden aan het design, ik hoor vaak dat ie op de audi a6 lijkt. ik zie in de nieuwe c5 een snufje 407 de achterlichten lijken , als je je ogen stijf dichtknijpt op de e90 coupe.. maar ik zie nog steeds geen v-grill wat doorloopt in de motorkap, ik zie nog steeds de mooie ronde lijnen van de wat een citroën hoort te hebben..
Tja en dat er zoveel beweert wordt dat hij misschien wel duits zou kunnen zijn is denk ik meer vanwege de jaloerzie wat Citroën wel heeft, en de duitse merk namelijk niet.. dat is stijl, als je een audi a6 neer zet op een parkeerplaats en een citroën c6 aan de overkant, weet ik zeker dat er meer mensen door het raampje gluren van de c6 dan die van de a6. Dit gewoon omdat Audi nog steeds geen koppendraaiers kan bouwen..
ferdi zegt
@alle citroenfreaks, en eens geen aanval op de duitse merken.
Vandaag de nw autoweek binnen autoweek2-2009 blz 50. De titel Chronisch Ziek. Het gaat over een 55000 eu kostende passat uit midden 2006. zegt genoeg lijkt me. na 100000 km erg veel kwalen. gereden door AW DE daarna helemaal gedemonteerd.
tegeovergesteld
onze bx 270.000 km
xantia 250.000 km
c5 30.000 km
alleen normaal onderhoud, echter in de xantia EEN keer storing met de startblok.
Hoezo duitse degenlijkheid? (vraag eens aan mijn broer die bij pon autocentury werkt HAHA)
mvg Ferdi