En dat is best een probleem.
Met ongeveer 70.000 verkochte modellen is de Citroën C3 Aircross allerminst mislukt. Hoewel de auto volgens velen niet om aan te zien is, heeft dit zich niet per se vertaald in een massaal negeerakkoord. Hetzelfde geldt voor de C5 Aircross, die sinds zijn onthulling in september al 35.000 keer over de toonbank is gegaan. Tijd voor een tussenmodel, dachten ze in Parijs.
De nieuwe Citroën C4 Aircross is een auto die het vooral in China goed moet doen. Hierom wordt hij niet alleen volgende week in Peking gepresenteerd, hij wordt ook lokaal geproduceerd. Daarnaast is de C4 Aircross eigenlijk gebouwd naar de behoeftes van de Chinezen. Dit zien we voornamelijk terug in de lengte van de auto; ten opzichte van de C3 Aircross is de C4 Aircross met zijn 4.27 m liefst 12 cm langer. De wielbasis groeit van 2.60 m naar 2.66 m.
Om de C4 Aircross langer te maken, moest het ongemakkelijke ontwerp van de C3 Aircross ietwat worden aangepast, zodat het ook op een grotere auto zou ‘werken’. Hierom zien we een terugkeer van de, in mijn ogen, afzichtelijke Airbumps aan de onderzijde van de portieren, een kenmerkend aspect dat de C3 Aircross gelukkig bespaard bleef. De C4 Cactus heeft dit dan weer wel.
Connectiviteit is ook van belang voor de C4 Aircross. De auto beschikt over alle handige hulpmiddelen die we op Citroën’s Europese auto’s vinden. Tenslotte heeft de wagen WiFi aan boord en is het de eerste auto die voorzien is van AliOsram. Dit besturingssyteem voor de infotainment is van internetgigant Alibaba.
desjonnies zegt
Ze springen eruit, fruitige kleurtjes ik word altijd vrolijk als ik zo’n Aircross geval zie.
WId zegt
Ik vind juist de Airbumps erg gaaf en jammer dat ze van de facelift C4 Cactus af zijn gehaald.. Een beetje als de bubble uit de Multipla halen. Blij dat ze terug zijn!
lincoln zegt
@wid:
Mattenset binnen de auto houden bleek toch een beter plan achteraf ..
papa zegt
Bijzonder dat uitgerekend de chinezen langere auto’s willen hebben
lincoln zegt
@papa:
Auto’s in Europa worden ook alleen maar groter ..
Eerste generatie Lincoln Navigator is formaatje Skoda leasebak SUV ..
En wij kunnen ons niet eens een privé chauffeur veroorloven ..
erce zegt
@papa: De markt voor verlengde auto’s in China is enorm. Alle BMW drie en vijfseries die je daar ziet rijden, zijn de L versies. Niet in Europa te krijgen, ja alleen het onderstel, als 3GT.
rufctr01 zegt
@papa: hoe langer de auto in China hoe meer status je hebt!
rufctr01 zegt
Ik vond de AirBumps erg leuk staan. Het was een keer wat anders op de weg.
Het is hier al slaapverwekkend op de weg als je een beetje kritiach rondkijkt. Veel te veel saaie auto’s op de weg in NL.
jack_abarth zegt
Ik heb zo’n C4 Cactus eigenlijk nooit echt iets gevonden, totdat ik mezelf erin had verdiept. En eigenlijk is het een best wel geniale wagen. Er zit alles op wat je nodig hebt, zonder te overdrijven maar het is ook geen kaal hok. Je kunt er met 4 volwassenen goed in, je hebt een behoorlijke kofferbak en ook gewoon 5 deuren. En dat allemaal met een maximaal gewicht van 1.060kg. (diesel met automaat)
Zou je een benzine pakken dan is deze auto nagenoeg net zo zwaar als, houdt je vast, een Suzuki Swift!
zegheteens zegt
Maar wat is nu het probleem? Of doel je op de Airbumps?
PeugeotGTI zegt
De fransen hebben een nieuwe expertise gevonden volgens mij. Vroeger waren het kleine simpele stadsrakkers waar ze in uitblonken, nu zijn ze de koningen van de kleine suv’s. Veel mooier dan de duitse en japanse concurrentie, vernieuwende tech, niet te duur, comfortabel ipv dat rare quasi-sportieve.
Goed bezig, die gekke Fransen.
Esprit_de_Flandre zegt
Volgens mij heeft de C3 Aircross wel degelijk Airbumps als optie…