We hoorden vorig jaar al dat eind volgend jaar (Parijs?) de spirituele opvolger van de 2CV met de naam DS2 gepresenteerd zou worden, maar nu is er nog wat meer informatie bekend geworden.
Eerder gingen we er nog vanuit dat de DS2 (die gebaseerd zal zijn op de Revolte Concept) zijn techniek zou delen met de C3/DS3, maar dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn. Het ziet er nu naaruit dat de basis van de DS2 gevormd zal worden door de (nieuwe) C1.
De DS2 zal ongeveer 3,7 meter lang worden en onder de motorkap zullen we (voorlopig?) GEEN hybride techniek vinden. Wel zullen we er 3-cilinder benzinemotoren vinden die Peugeot/Citroen samen met BMW heeft ontwikkeld. Het vermogen van deze driecilinders loopt uiteen van 65 tot 110 pk, mede dankzij een turbo. Ook zal er een 1.4 turbo diesel beschikbaar komen met 70 pk.
De DS2 zal beschikken over 5-deuren en plaats bieden aan vier passagiers. Ik ben zeer benieuwd welke elementen ze van de oorspronkelijke 2CV terug gaan laten komen in de (luxe) DS2. Want een beetje vreemd is het natuurlijk wel om de low budget lelijke eend terug te laten komen als “premium” DS2. De prijs van een DS2 zal zo’n 2.000 euro boven die van een C1 liggen. (via: autobild.de)
PS Misschien kan iemand op basis van de Revolte Concept een leuke productieversie van de DS2 shoppen?
ferrarikiller09 zegt
Is dit de NIEUWE VESIE VAN DE EEND??
Citrofiel zegt
@ferrarikiller09: Dat staat er toch… :roll:
Esprit_de_Flandre zegt
Ik weiger resoluut dit de spirituele opvolger van de 2CV te noemen…
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: De designopvolger misschien, maar qua gedachtegang kon het verschil inderdaad niet groter zijn…
potver7 zegt
@Citrofiel: Ach ja, de spirituele opvolger van de Mini (die van Issigonis wel te verstaan) heeft ook alleen maar de naam een een paar uiterlijke kenmerken met het origineel gemeen. Voor de Fiat 500 geldt exact hetzelfde. Dus waarom zouden ze dat voor de Eend anders doen?
Citrofiel zegt
@potver7: Daar heb je dan weer helemaal gelijk in. Maar het zijn dan ook niet echt spirituele opvolgers imho.
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Idd, maar zoals Citro zegt, dat ‘Spirituele’ is er teveel aan…
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: Zal wel. Komt (nog) niet in de buurt van de legende dat ooit de deux chevaux was.
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre & @Citrofiel: dat zal eerder dit worden gok ik:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/19/citroen-komt-met-modellijn-voor-ipod-generatie
Citrofiel zegt
@robbie: Milieuvriendelijk, budgetvriendelijk én hip? Wordt lastig…
audirs6ravant zegt
Voorkant lijkt op n wiessman en de achterkant op een crossfire niet dan..??
robbie zegt
Spyshot:
Atenza zegt
@robbie: niet veel anders dan de C3 lijkt het wel. Zonde, de concept is schitterend en onderscheidend
RickB zegt
@Atenza: Dacht altijd dat de C3 de reïncarnatie van een 2CV was :)
Esprit_de_Flandre zegt
@RickB: De oude C3 werd officieus idd als een vervolg van de 2CV gepresenteerd. Maar ze hebben daar nooit al te hard op willen hameren, omdat ze dan al plannen hadden om op de retro-hype te springen…
Esprit_de_Flandre zegt
@Atenza: Oude C3 dan wel…
ThomasBol zegt
@robbie: Dat is gewoon een spyshot van de C3
Atenza zegt
@ThomasBol: zo’n vermoeden had ik al
betonstaal zegt
Gemiste kans om met low-budget versie te komen. De tijden lijken me er wel geschikt voor.
Citrofiel zegt
@betonstaal: Daar schijnt al een andere lijn voor te komen. En zo’n budgetversie leent zich juist minder goed voor bijzonder design.
betonstaal zegt
@Citrofiel: maar de originele versie wordt toch ernstig gewaardeerd om zijn (gebrek aan) vormgeving?
Citrofiel zegt
@betonstaal: Klopt. Voor toen was het gewoon een ouderwets ontwerp. En na zo’n 20 jaar in productie te zijn werd het een cult-auto en werd het ouderwetse design gewaardeerd. Tegenwoordig zal dat echter niet meer gebeuren. Als je nu een budget-auto maakt zal hij ook een wat verouderd ontwerp hebben, maar eerder jaren ’90. Dat vindt niemand nog interessant. En je hoeft er ook niet op te rekenen dat de auto 20 jaar in productie blijft om zo’n cult-status te krijgen waardoor het ontwerp gewaardeerd gaat worden.
Roelio zegt
@betonstaal: Als ze roepen dat de DS2 ongeveer €2000 duurder is dan de C1 (die ongeveer 6 à 7k is dan vind ik het nog best wel een budgetautootje hoor. Zeker met deze styling
Laue zegt
Op de spyshot van robbie is hij wel erg groot. jammer.
desjonnies zegt
Bij Citroëwn dachten ze :
Als Mini het kan
en Fiat, kunnen wij het ook !
Citrofiel zegt
@desjonnies: Toch, het lijkt me lastig. De Mini en 500 zijn van later dato, het ontwerp van de 2CV met zijn zwevende spatborden en losse koplampen is moeilijker te vertalen naar een modern ontwerp zonder op herkenbaarheid in te boeten.
a_buis zegt
@Citrofiel: VW kon het anders wel met de (new) beetle!
Citrofiel zegt
@a_buis: Zelfs die heeft nog een iets makkelijker vorm.
130peeka zegt
@desjonnies: Citroëwn, meen je dat?
Citrofiel zegt
@130peeka: Typefout, meen je dat?
As_long_as_it_is_fast zegt
Omg, wat hebben ze toch met die achterkant aangevangen? Ziet er gewoon niet uit. Voor de rest ziet ’t er leuk uit, hoewel de kleur ook nogal tegenslaat. In ieder geval nog werk aan de winkel voor Mr. 2CV te vervangen.
theblackstig zegt
De spyshot van Robbie is zwaar gefaked, dames en heren. Bekijk het hele artikel hier eens: http://spyshots.nl/SpyShots/Exclusief:_eerste_spyshot_nieuwe_Citro%C3%ABn_2CV
De mensen van spyhots.nl (secretnewcars.com) trapten er in dit artikel zelf ook in. later is de waarheid naar voren gekomen: http://spyshots.nl/SpyShots/De_waarheid_achter_de_nieuwe_2CV
Jammer Robbie, maar ik kom vaak genoeg op de spyshots.nl om dit te zien.
robbie zegt
@theblackstig: goede grap :D Vond de auto op die spyfoto ook al zo groot voor een C1-variant. En de koplampen deden idd wel heel erg denken aan een C3.
diedjee zegt
Quote Citroën: “Never look back” en “Citroën DS3 Anti retro”
Zijn ze dan toch van hun geloof afgevallen?
a3aan zegt
Oei! Wat een mislukte herrijzing van de 2CV is dat. Doet de 2CV geen eer.
bozewolf zegt
Ik ben heel benieuwd hoe deze eruit komt te zien. Zal wel niet zo spectaculair als die concept zijn (jammerrrrr) maar gezien Citroens huidige designrichting kan ik me niet voorstellen dat het geen kek en brutaal karretje zal worden.
De spirituele opvolger van de 2CV kan het natuurlijk niet zijn. Maar vooruit, daarom heet dit ook DS2.
Gietie zegt
Is dat hele idee van een opvolger van de eend niet gewoon door autoblog en consorten bedacht? Ik bedoel, volgens mij is Citroën juist bezig met een anti-retro campagne met o.a. de DS3, om zo onderscheidend te zijn als je kijkt naar de Beetle, de Fiat 500 en de Mini. Kijk maar op Citroën.nl Daar staat wel dat de Revolte geïnspireerd is door de 2CV, maar de Revolte kopieert niets klakkeloos van de 2CV. En verder dat de Revolte vanuit een volstrekt andere invalshoeks is ontworpen.
rijgewoonbmw zegt
Cool man! vooral die achterkant goede opvolger van de lelijke eend , uit de tijd dat ik citroen fanboy was.
Nu erger ik me louter aan citroen rijders die niet begrijpen waar de linkerbaan bedoeld voor is. Inhalen dus en niet even hard rijden als de rechterbaan typisch bij citroen rijders!oeps effe ontspoord BRENGEN die Eend!!
doe mij dan maar de ds9 (komt die nog?)
dafmaf zegt
Citroën moet DE IDEE van de eend terugbrengen, niet de looks. Dus, een goedkope auto, praktisch in het gebruik, eenvoudig te onderhouden en te pimpen, onderdelen goedkoop een eenvoudig uitwisselbaar, eventueel modulair gebouwd.
(Ja, de idee, niet het idee, zoek zelf het verschil maar op)
nielsvanderweiden zegt
@dafmaf: en die Citroën is er zelfs al… de C1
norge zegt
DS CX 2CV letters die stuk voor stuk iconen aanduiden,ik hoop dat een nieuwe 2CV tenminste de design vorm van zijn eervolle grootmoeder eer aan kan doen.
Spiritueel zal het iets lastiger zijn ,we willen toch geen auto’s op de weg met 25 peeka ?
desjonnies zegt
@norge:
Nee, maar wel eentje die van binnen net zo ‘warm’is als de buitentemperatuur, waar het linnen dakje afwaait en waarvan de deuren gaan kieren als je negentig op de snelweg rijdt.
Ruitewissers met 1 snelheden
25 trappelende paardjes en 1 tellerssss
A real man’s car ;)
betonstaal zegt
@desjonnies: een echt man IS de kreukelzone
bobb zegt
Een 1.4TD met slechts 70pk?!
Pruts0r zegt
Als Citroën echt met een ‘nieuw 2CV’ wil komen dan moeten ze een volledig electrisch 4-persoons autootje ontwikkelen, liefst van kunstof. Low budget, betrouwbaar en eigentijds.
Ik denk dat Citroen met de Pluriël een reïncarnatie in gedachte had maar dit niet aandurfde en de auto dus als ‘nieuw model’ heeft gepresenteerd.
En wat @Roelio zegt klopt wel: 9K is redelijk budget te noemen.
Thelis zegt
@Robbie
Maak je niet een fout met de verwijzing naar de C1 (je weet wel: C1 = 107 = Aygo)?. Bedoel je niet de C2 of misschien wel de C3 (kreeg de C2 eigenlijk wel een opvolger?).
Ook de prijsvergelijking van +2000 euro pakt dan iets anders uit.
Jokkebrok zegt
Noem em dan 7CV!
Dimglor zegt
Mja ik vind die concept gewoon lelijk… Dus hopelijk zal ie er niet te veel op gaan gelijken…. En logisch dat Citroën dit doet… Als ze het succes van Mini en van de Fiat 500 zien….
svenvanremoortere zegt
kijk nu goed naar die lijnen van de auto de lijnen van de 2cv komen er toch in terug en voor het succes van de mini daar hebben ze de ds3 voor hebben ze deze wagen niet voor nodig voor je zegt dat dfeze wagen leijk is zou ik af wachten tot je hem in het echt ziet je zult er nog van verschieten
jw01 zegt
Please please please laat Citroen de Revolte op de markt brengen. Super coole citadine!