







Jammer?
In al zijn wijsheid heeft Sergio Marchionne vorige week besloten in de toekomst geen Chryslers meer om te katten tot Lancia. Dit betekent dat de Lancia Flavia Coupé er nooit zal komen, maar zijn inspiratiebron, de nieuwe Chrysler 200, wel natuurlijk. Dit is de allernieuwste.
9-bak
De midsize sedan met redelijk vloeiende lijnen staat op een uitgerekt Dodge Dart-onderstel. Onder de kap vinden we standaard een 2,4 liter viercilinder, maar hij is ook met 3,6 liter V6 te verkrijgen. Allebei atmosferisch natuurlijk, want in de VS heeft de CO2-maffia nog niet echt voet aan de grond gekregen.
Bij luie motoren horen luie bakken, zou je denken. Maar nee: in de 200 wordt het een schakelfestijn van jewelste, dankzij de nieuwe 9-traps transmissie, die we eerder al in de Evoque zagen verschijnen. Nog nooit sinds de Fast & Furious-films werden er zoveel schakelbewegingen per kilometer gemaakt op Amerikaans grondgebied.
Ik vind de nieuwe 200 zelf lekker fris en bij de tijd ogen. Echter, de auto zal meer dan alleen looks nodig hebben om in het grote en zwaarbevochten Amerikaanse mid-sedan-segment mee te kunnen spelen.
Wel een lekker comfortabel interieur, zo te zien. Ik weet niet of het hier als Lancia ook goed zou doen. Het segment is al redelijk bezet en er zou iig een station moeten komen, maar of de yanks daar aan mee zouden werken…
Mooie Ford!
@suzikubelona: De Mondeo die wij nooit gaan krijgen!
Nu gaan ze weg uit europa, beginnen ze ook nog mooie auto’s te maken
Op het eerste gezicht dacht ik echt wauw.. Maar dat komt dan eigenlijk door het flitsend blauwe kleurtje. Als je wat beter kijkt dan zie ik echt niets wat ik bijzonder aan het design vind. Van de zijkant had het een Kia kunnen zijn, van de achterkant een CLA-achtig iets, voorkant is om bij in slaap te vallen.
@audir8v10: Juist… Dat zijn ze gewend in de VS… Je ziet ook dat dit puur is gemaakt voor amerika
Komt Chrysler terug op de nederlandse markt of verdwijnen de modellen helemaal?
Volgens de laatste berichten heeft die italiaan zijn mondje voorbij gepraat en is het helemaal niet zeker dat lancia gaat verdwijnen.
@Soulmaster: Heb je daar ook een bron voor?
@Soulmaster: belgische lancia dealer
@soulmaster: en importeurs
Mislukte Audi A5 look alike?
Opzich wel een mooie auto, maar het dak oogt zo hoog
Ik zie er geen Lancia in dus daar hoeven we niet om te treuren. Voor een Chrysler is het een leuke auto, past goed in de familie aangezien het een kleine Impala is. Die 3.6 V6 is echt een leuke motor :D
@pier: De eerste Chrysler Impala moet nog gebouwd worden, ik ken wel de Chevrolet Impala…
@pier: Het recente verleden heeft geleerd dat je werkelijk overal een Lancia logo op kan plakken, dus zou het hierop ook makkelijk kunnen. We weten inmiddels ook dat geen mens ze dan wil kopen, maar of dat genoeg reden is om het maar niet te doen blijft de vraag. Het blijven tenslotte behoorlijk eigenwijze Italianen…
@pier: foutje, maandagochtend he ;) Maar dat hebben ze dan goed afgekeken bij Chrysler, want hij zou prima in de Chevrolet line-up passen!
Daar kan zo een Qoros-logo op… Of BYD ofzo.. Niets-zeggende, van-alles-wat, me-too styling.
Kan de 200 niet de basis zijn voor de Alfa Giulia? Of heeft deze voor- en de Giulia achterwielaandrijving?
@Lustigson: Lol.. De Giulietta is juist de basis voor deze 200 :-)
@baasbas: Heb je de -etta zelf even bij zijn reactie verzonnen?
@RRenault: nee
Het succes van merken a la KIA en andere volumefabrikanten is grotendeels gelegen in het feit dat ze middle-of-the-road wagens bouwen, breed toegankelijk voor een groot publiek.
Nu het Amerikaanse Chrysler dat doet -iets wat overigens des Amerkanen is- lees ik hier veel vreemde comments.
Van mij mag men zo dit onderstel en de motorisatie gebruiken voor 1 van de Europese merken gaan gebruiken van de FIAT auto groep.
Krijgen we een door velen (vraag me niet waarom) felbegeerde achterwielaandrijver terug.
Onder Lancia of Alfa vlag.
Alleen geen luie donder die carrosserie laten her-designen voor de
Europese smaak.
@desjonnies: Dit ding staat op het onderstel van de Dodge Dart staat er in de tekst. Er staat ook uitgerekt, maar dat geloof ik niet. Dat platform is deze:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Compact_platform
:-)
@desjonnies: Over het gebruiken van onderstel en motor voor een Europees model zullen ze niet zoveel commentaar krijgen, denk ik. Dat gebeurt bij veel merken, zelfs binnen de Fiat groep (o.a. Alfa 159). Voor recente Lancia’s gebruikten ze niet alleen onderstel en motor, maar de hele auto met uitzondering van de badges – en dan wordt het toch wel een iets ander verhaal…
Iemand een idee waarom ze geen drukvulling gebruiken?? Positioneer je het merk wellicht boven de concurentie.
@Melvivio: Kan niet anders dan dat de Fiat turbo blokken ook hierin verschijnen. Waarom niet meteen vanaf de introductie.. tsja..
@Melvivio: Turbo en kompressor techniek is duurder en voor amerikaanse begrippen is een 2.4 toch al lekker zuinig vergeleken met V6 en V8 materiaal.
Dat 2.4 blok draait al een tijdje mee maar is een echte beul onder de vier cylinders. Drinkt overigens meer dan de gemiddelde alcholist, dat wel.
Als Lancia verdwijnt, komt Chrysler dan terug? Of gaan ze deze rebadgen tot Alfa Giulia… ?
@Esprit_de_Flandre: De Giulia is een klasse hoger. Rebadgen naar een Alfa lijkt mij trouwens wegens het front van deze 200 vrij moeilijk …
@Carreza: Euh, je hebt toch wel gezien hoe Sergio dat gefixt heeft met de ‘lancia thema’, nee? Rood verven, schildje voorin en hoppaa. Premium bmw killer!
@Carreza: Grille en bumper zijn maar een stuk plastiek. Makkelijk te vervangen door eentje met een driehoek in dus. Inderdaad misschien wel wat te klein voor een Giulia, maar misschien een Giulletta sedan? Audi maakt nu toch ook een A3 sedan…
Is dit trouwens niet gewoon een Dodge Dart / Fiat Viaggio met ander smoel en kont? Die daklijn lijkt mij exact hetzelfde…
@Esprit_de_Flandre: Ja. Check anders die link in mijn post wat verder hierboven
@baasbas: Jij hebt het over zelfde platform. Ik bedoel rebadge, dus zelfde carrosserie, op lampen en een paar stukken plastiek na…
Ziet er goed uit!
Voorkant Impreza. Achterkant A5.