De nieuwe Dodge Charger wordt straks ook gewoon in Europa geleverd. En niet alleen als EV.
Dodge is zo ongeveer het laatste merk wat relevant is voor Nederland. Ze bouwden de laatste jaren bijna alleen nog dikke auto’s met V8. De nieuwe Dodge Charger heeft echter geen V8 meer en dat maakt de auto toch weer een stukje relevanter voor Europa. Zoals een wijs man ooit zei: ieder nadeel hep z’n voordeel.
De Charger is natuurlijk nog steeds in de eerste plaats bedoeld voor de VS, maar Dodge heeft tegenover Carscoops bevestigd dat de auto ook naar Europa komt. Je zou denken dat ze hier alleen de elektrische Charger Daytona voeren, maar óók de versie met verbrandingsmotor komt onze kant op.
We zullen de varianten nog even langs gaan. Er komen sowieso twee elektrische versies: de Charger Daytona R/T met 496 pk en de Daytona Scat Pack met maar liefst 670 pk. Echte muscle power dus, maar dan elektrisch.
Een verbrandingsmotor is ook nog steeds een optie, maar dat is dan een zes-in-lijn. Hierbij heb je de keuze uit de Charger SIXPACK S.O. (Standard Output) met 420 pk en de H.O. (High Output) met 550 pk. Verder kun je ook nog kiezen uit een tweedeurs variant en een vierdeurs variant. Wat alle versies wel gemeen hebben is het feit dat ze vierwielaangedreven zijn.
De nieuwe Dodge Charger zal in de tweede helft van 2025 zijn opwachting maken in Europa. Dat zal in eerste instantie de elektrische versie zijn, de zes-in-lijn volgt later. Of de Charger ook officieel in Nederland wordt geleverd is nog een vraagteken. Er zijn natuurlijk al een tijdje geen Dodge-dealers meer, maar het moet niet heel moeilijk zijn om ergens bij een bestaande Stellantis-dealer een hoekje vrij te maken. En anders moeten we gewoon wachten op de nieuwe Giulia, die op hetzelfde platform staat.
PunicaOase zegt
De vorige versie oogde flink ‘gespierder’/bruter, maar toch leuk als dit een kansje krijgt in Europa.
erwingrunn zegt
Vorige model was zeker mooier. Deze is mij wat te glad.
racerx zegt
Gaaf ding, zeker als H.O. Jammer van de standaard AWD.
arta zegt
De reviews uit de USA tonen mijns inziens goed waarom het niet zo goed gaat met de westerse automakers…..
Out of Spec heeft een aantal leuke vergelijkingen gemaakt en tests gedaan in de afgelopen week (YouTube).
Als je de XIAOMI en Tesla vergelijkt met de Charger zie je een hele dure Amerikaan, ontwikkeld door ICE engineers met matige specificaties.
Voor het geld van de “snelle” Charger koop je ook een Tesla Model S Plaid of XIAOMI SU7 voor 2/3e van het geld.
En NEE Wouter, we worden in Europa zeker nog niet overspoeld door Chinezen, maar ze lopen ver voor op gebied van BEV’s en na verdrukken van Westerse merken in eigen regio breiden ze vast uit naar Europa. Ze zijn er nog niet, maar ze komen wel……
erwingrunn zegt
en Tesla is geen westerse automaker ?
chrisvis zegt
Mijn model 3 is gebouwd in shangai…op de fora zelfs beter omschreven dan de producten uit fremont in de usa.
Win win voor de Chinezen 😉
cloverleaf zegt
Arta, vernoemd naar de batterij?
Anyway. Ik kom vaak in China en zit dan regelmatig in echte Chinese auto’s als een Zeekr, Nio, Roewe of een Buick van nieuw tot een paar jaar oud. Kwaliteit m’n aars. Na een paar jaar zijn die hokken al helemaal afgedragen en veel slechter dan mijn eigen 8 jaar oude Alfa met 220k op de tellert. BEV technologie lopen de Chinezen misschien voor maar een auto bestaat uit echt wel meer dan een accu en een electro motor.
mc96 zegt
Gaaf ding. Tien keer leuker dan een Tesla.
Hawkeye72 zegt
En duizend keer leuker dan een XIAOMI.
mashell zegt
Ergens is het raar om een model Charger te noemen en er dan een verbrandingsmotor in te leggen. Noem die dan Tanker….
Dutch79 zegt
Een Charger koop je toch niet als ie elektrisch is of AWD heeft…