
Over een tijdje zal CEO Luca de Meo aangeven welke richting Renault op moet. Zijn eerste hints duiden erop dat Alpine mag blijven en Dacia groter moet worden.
Het doet toch een beetje pijn in het petrolhead-hart om nu al gedag te zeggen tegen Alpine. Het merk is nog vrij jong en is gericht op pure sportwagens. Maar het gaat niet al te best met Renault en naar het schijnt moest de fabriek in Dieppe opgegeven worden.
Oplossingen
Niet alleen zou dat zoals gezegd een pijnlijke steek in het petrolhead-hart zijn, omdat de Alpine een heerlijke sportwagen ‘zoals vroegâh’ is. Iets wat we de laatste tijd niet veel meer zien. Maar ook omdat Renault goede plannen had met het merk en niet voor niks relatief recent het merk een nieuw leven in blies. Daarom kwamen er al meerdere berichten over een oplossing c.q. ‘redding’ voor Alpine. Het probleem is namelijk dat het een nichemerk is en niet grote bakken geld kan binnenhalen voor Renault.
Luca de Meo
Renault is inmiddels weer bezig met opbouwen en doet dat met Luca de Meo als CEO. Die heeft tegenover Caradisiac wat boekjes open gedaan over het nieuwe plan. Over Renault zelf is niet heel veel gezegd, behalve wat we al eerder hoorden over het schrappen van de Scénic, Talisman en Espace. En de inspanningen van het E-Tech en EV-platform wat Renault in huis heeft. Interessanter zijn de uitspraken over Dacia en Alpine.
Dacia
Dacia begon als een soort lachertje. Spotgoedkope auto’s voor stuntprijzen, dus verwacht een hoop slechte afwerking en plastic. Dacia lachte echter het laatst. Momenteel is alles wat ze in huis hebben een prima aanbieding en een goede budget-manier om toch Renault te rijden. De Meo vindt het een wonder dat het businessmodel gewoon werkt. Er is veel geld te verdienen in de Renault-dochter. Daarom is het tijd voor Dacia om met grover geschut te komen. “Dacia moet bloeien.” Omdat het assortiment nu ietwat schaars is (Sandero, Logan (MCV), Duster, Dokker, Lodgy) zou het merk sowieso wat extra modellen kunnen introduceren.
Alpine moet blijven
De Meo is ook te spreken over Alpine. Volgens hem is het merk prima als een nichemerk. De bijl erin zetten zit er daarom niet in als het aan De Meo ligt. Het merk is juist gebouwd op winst maken en niet op het behalen van gigantische volumes. Zo weinig een last aan het been, zo veel geld komt er gewoon in het laatje (relatief gezien dan). Wel vindt De Meo dat het merk veel beter benut kan worden.
Is Alpine daarmee gewoon gered? Laten we hopen van wel. In ieder geval is De Meo dus niet meedogenloos wat betreft het sportwagenmerk.
Dat kan bijv. door de sympatieke Duster meer motorkeuze mee te geven.
@ericd: ik denk dat die Duster al een heel groot en goed deel van de SUV markt bedient, alleen niet in Nederland, vanwege CO2-tax/BPM. Daardoor is zelfs het instapmodel in Nederland al bijna 50% duurder dan bijv. in Duitsland. En vergeet niet, Renault heeft ook een groot aandeel in Lada, dus in veel voormalige Sovjet republieken heeft men de Duster van een Lada badge voorzien om hem daar nóg beter aan de man te helpen. (Iets wat ze volgens mij met de Logan ook hebben gedaan).
Ik vind Alpine een toevoeging bieden in het relatief goedkopere sportieve segment. Blij dat ze hem gaan proberen te behouden
Duster XL?
Er komt een SUV 7zitter als opvolger van de lodgy mpv
Dacia logo op de A110 en klaar is Pierre
@bierbuik: hahaha, precies;)
Alpine suv
Tja, en dan is nu ook nog de Dacia Logan MCV en de Lodgy sinds mei 2020 uit de productie genomen en komt er geen opvolger.
Alleen voorraad modellen zijn nog te koop.
Lodgy mpv krijgt een 7zits SUV als opvolger. Daar zal meer geld mee te verdienen zijn.
Logan en Sandero generatie 3 zou a.s. september gepresenteerd worden. Waarschijnlijk ook als hybride die de Clio nu ook heeft
Dus…… een opvolger van de Lodgy MPV komt er niet. Er komt wél een nieuw model als crossover met 7 zitplaatsen.
De markt voor MPV’s stort in en de Lodgy heeft voor Renault/Dacia niet de verkoop aantallen gebracht die men verwacht had.
Goed nieuws ?
Zou gewoon zonde zijn om Alpine te begraven na een Grave revival
De Meo heeft gezegd dat ‘Volume’ niet het belangrijkste is, maar ‘Value’.
Dacia is niet als lachertje begonnen. Dacia was bedoeld voor ‘opkomende landen’, waar mensen meer geld te besteden kregen, maar nog steeds niet genoeg voor een doorsnee middenklasser; maar wel dus voor een Dacia. Daarom lachen is ronduit snobbistisch.
Het huidige Duster platform is niet geschikt voor een zevenpersoon versie, maar er gaat wel zo iets komen.
Alpine speelt al veel langer met het idee om een suv te bouwen; zal er vast wel komen.
Talisman, Scenic en Espace worden heus wel opgevolgd, maar dan door andere modellen (soort suv ev ofzo).