Met 7 man in een B-segment cross-over? En dan ook nog elektrisch? Dat kan met de nieuwe C3 Aircross.
Het is een klein beetje overzichtelijk aan het worden bij Citroën. Er is nu een Citroën C3, maar er is ook een Citroën ë-C3, wat een totaal ander model is. En dan is er ook nog de Citroën C3 Aircross, wat weer een ander model is.
Smart Car Platform
Enfin, die laatste – de C3 Aircross – is nu volledig nieuw. De auto is gebaseerd op het Smart Car Platform. Dat is het platform wat debuteerde met de ë-C3. Wat is dan het verschil? Het zijn beide cross-overs, maar de Aircross is groter. Desondanks heten ze dus wel allebei C3.
Europese versie
De C3 Aircross lijkt heel veel op een auto die we al gezien hebben. Dat is – om het nog ingewikkelder te maken – de C3 Aircross voor Azië en Zuid-Amerika (zie boven). Onze Europese versie heeft echter de nieuwe designtaal, inclusief het nieuwe logo.
Aandrijflijnen
De keuze qua aandrijflijnen is reuze, want er komt zowel een normale benzineversie als een hybride en een volledig elektrische versie. Die laatste wordt dus de ë-C3 Aircross. Specificaties zijn nog niet bekend, maar we kunnen natuurlijk gewoon de bekende aandrijflijnen uit het Stellantis-assortiment verwachten.
7 zitplaatsen
Technisch is de Citroën C3 Aircross dus niet uniek, maar deze auto krijgt wel een USP: dit wordt de enige compacte cross-over met 7 zitplaatsen. Voor een B-segment cross-over is de Aircross vrij fors (4,39 meter), maar toch is 7 zitplaatsen voor zo’n auto een unicum.
Niet al te duur?
Elektrische auto’s met drie zitrijen zijn ook nog heel zeldzaam, dus wat dat betreft is het ook een welkome aanvulling. Des te meer omdat de C3 Aircross waarschijnlijk niet al te duur wordt. Het Smart Car Platform is namelijk lekker goedkoop, zoals we al zagen bij de ë-C3.
Tweelingbroer
De C3 Aircross krijgt overigens ook nog een tweelingbroer in Europa: de Opel Frontera. Die ziet er grotendeels hetzelfde uit, maar die heeft géén zeven zitplaatsen. De C3 Aircross voegt wel wat toe, ook al is het de tachtigste B-segment cross-over van Stellantis.
dawwg zegt
Ik zou ‘m leuker vinden als 2-zitter denk ik :)
Flutterbear zegt
5+2 op zijn best.. 7 zitplaatsen binnen de 5 meter is al een uitdaging.
mattr zegt
Een B segmenter met 7 zitplaatsen is als een coupé met 4 deuren… waar gaat het heen met de automobiel…
Motomoto zegt
Zo dat wordt lekker krap met z’n 7-en…
Auto van Sneeuwwitje. Moet ze 1 dwerg thuislaten
W115 zegt
Als sleutelhanger is het leuk, op de voorbumper niet! Zo’n Spartaanse schild.
Motomoto zegt
Maar gedaan om niet voor elke kloon een nieuwe motorkap te moeten laten maken. Zo past het Opellogo (of welke andere derivaat er nog komt) er ook in.
potjak zegt
Want dat is dezelfde vorm… juist…
Aon zegt
Alles plat voor het lektries hok.
goteza zegt
Het lijkt me gepast de definitie van de segmenten toe te voegen. Hoezo is dit dan nog een B segment?