De nieuwe C-Klasse zal wel weer de nodige maatstaven gaan verzetten.
Veel autofabrikanten hebben tijdens de corona-periode ervoor gekozen om introducties iets uit te stellen. Eventjes wachten tot de markt is aangetrokken. Zo niet Mercedes. Na de S-Klasse die onlangs is onthuld, mogen we nu nóg een kaskraker verwelkomen in de vorm van de gloednieuwe Mercedes-Benz C-Klasse (W206).
Het is alweer de vijfde generatie C-Klasse. Mocht je je afvragen waarom de auto dan ‘W206’ heet: de voorloper van de C-Klasse, de 190, had als modelcode ‘W201’. Het uiterlijk zal voor velen niet een verrassing zijn. Mercedes kiest al jarenlang voor een logische designfilosofie. Alle modellen behoren overduidelijk tot hetzelfde merk. Daarnaast waren de eerste afbeeldingen afgelopen zondagochtend al gelekt door een man in regenjas.
Meteen ook een nieuwe C-Klasse Estate
Enfin, de nieuwe C-Klasse (W206). Van een afstandje zou je bijna kunnen denken dat het slechts een facelift is. Echter, dat is het niet het geval. De cruciale afmetingen zijn namelijk anders. De wielbasis nam ietsje toe en is nu bijna 2,87 meter. Ook is de C-Klasse een hele centimeter breder. De totale lengte van beide modellen is 4,75 meter. Dit betekent dat de sedan ietsje meer gegroeid is dan de Estate (S206), die gelijktijdig is onthuld. Nu we het toch over maten hebben, de bagageruimte van de Estate groeide iets naar 490 liter (1.510 liter met de banken plat). De sedan heeft een bagageruimte van 455 liter (0 liter groter dan voorheen).
Plug-in Hybride
Zoals bekend gaat Mercedes dit segment proberen te overwinnen met viercilinders. Er zijn geen zes- en achtcilinders meer. Op zich is dat jammer, maar aan de andere kant: de zescilinder diesel was er sowieso al een tijd niet meer (W204 in 2014 was de laatste) en echt niemand bestelde de C400 met V6. Alle motoren worden bijgestaan door een elektromotor c.q. generator.
De belangrijkste in Nederland zal wel de C300e worden, een plug-in hybride. Deze combineert een 2.0 benzinemotor met een elektromotor die gezamenlijk 313 pk en 550 Nm leveren. Bijzonder: op een volle accu (26,8 kWh) kun je er precies 100 km mee afleggen. Dan moet je niet de hele tijd de maximale elektrische snelheid van 140 km/u rijden, uiteraard. Met een snellader zit de accu in 30 minuten weer vol.
Benzinemotoren
Maar er zijn ook motoren met enkel 48V-ondersteuning. Het benzine-feestje begint met de C180, compleet met 1.5 en 48V-generator. Deze levert 170 pk en 250 Nm. Zoals alle C-Klasses heeft ook deze een negentraps automaat (9G-Tronic). Van 0-100 km/u gaat in 8,6 seconden, de topsnelheid is 231 km/u. Een stapje hoger staat de C200, met in principe dezelfde aandrijflijn, maar dan met 204 pk en 300 Nm. Die gaat in 7,3 tellen naar de 100 km/u en haalt 246 km/u. De C200 kan met vierwielaandrijving worden uitgerust (4Matic). De C300 heeft een 2.0 motor met 258 pk en 400 Nm. Deze knalt in 6 tellen naar de 100 km/u en haalt op een lege Autobahn 250 km/u.
Nieuwe C-Klasse Diesels
Mercedes zet nog altijd vol in op zuinige dieselmotoren. Ondanks dat niemand dit motortype nieuw durft te kopen, is het voor mensen die serieus veel kilometers maken de enige oplossing. De meest eenvoudige zelfontbrander is de C200d met 163 pk en 380 Nm. Dit is de traagste C-Klasse, maar ook deze haalt in 7,7 seconden de 100 en 230 km/u topsnelheid.
De middelste diesel is de C220d, met 200 pk en 440 Nm. Deze gaat in 7,3 tellen naar de 100 en kan maximaal 245 km/u. De topdiesel is de C300d, die met 265 pk en 550 Nm serieus krachtig is. Deze is zelfs sneller dan de C300 op benzine: 0-100 in 5,7 seconden en een top van 250 km/u. In alle gevallen behandelen we de prestaties van de nieuwe C-Klasse sedan, de Estate is ietsje trager.
Interieur nieuwe C-Klasse
We gaan verder met het interieur van de nieuwe C-Klasse. Ook dat was geen verrassing. Het is een evolutie van de vorige generatie. We zien een duidelijk verwantschap met de S-Klasse, zoals dat bij vorige generatie ook het geval was. Dit betekent een neo-barokke stijl met veel glimmers. Zo strak als een Audi of BMW is het niet, maar zeker in de juiste kleurstelling geeft het juist wat meer sjeu.
Het centrale MBUX-infotainmentdisplay in het midden domineert de console. Het ziet er een beetje vreemd uit, maar het is wel prettig, want dankzij deze plaatsing heb je het scherm dichtbij. Zo heb je geen Comand-knop nodig. Slim. Standaard is het scherm 10,5 inch, optioneel is 12,3 inch mogelijk.
Sowieso, qua opties kun je weer helemaal uit je (panorama-)dak gaan. Een lederen dashboard, achterwielbesturing, luchtvering, diverse rij-assistentiesystemen en 360 graden camera zijn allemaal optioneel mogelijk. Ook een sportonderstel en adaptieve dempers zijn te verkrijgen.
Bewegende beelden van de nieuwe C-Klasse sedan (W206)
Bewegende beelden van de nieuwe C-Klasse Estate (S206)
De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen niet lang meer op zich laten wachten. De auto is namelijk al binnenkort te bestellen en staat deze zomervakantie bij de dealers.
viezefreddyw zegt
Ik vind hem echt waanzinnig mooi geworden. Ziet er heel erg goed uit. Interieur, en dan met name het grote scherm, is even wennen maar voor de rest vind ik hem geslaagd.
Ik begrijp alleen niet wat Mercedes blijft zien in matgrijs/zwart. In 2012 was dat al gedateerd…
Pordon zegt
Ik denk omdat het goed verkoopt. Ik zie de CLA en A-klasse behoorlijk vaak rijden in de matgrijze kleur.
Mijn vrouw vond dat ook de mooiste kleur maar aangezien ik mocht kiezen is het zwart geworden.
dwfc zegt
Kijk even op de AMS website, die hebben hem reeds van binnen en buiten bekeken !
por100 zegt
Voorbumper mweh, verder wel mooi
Tonnie zegt
@por100: ik heb exact hetzelfde. Lijkt wel alsof die smelt naar beneden.
Estate_of_mind zegt
@thijsj: ik vind alle moderne mercs eruit zien alsof ze te dicht bij de een vuurtje staan en langzaam smelten. Hangende konten, hangende wangen, banaanvormige uitzakkingen. Lelijk!
Johanneke zegt
100km op een acculading is geen kattepis. Ik zou maar eens per maand de benzinemotor gebruiken dan. Je zou bij zo’n auto eigenlijk 2kmstanden moeten hebben, elektrisch en ICE.
pindakoning zegt
@Johanneke: het is wel vervelend als je motor iedere keer maar even aanspringt en niet altijd goed warmdraait. Ben benieuwd wat daar de effecten op lange termijn zijn
dwfc zegt
Hey Pinda … met 100 km theoretisch, in de praktijk tussen de 60 en 70 km in de winter en 80 a 90 in de zomer,kom je reeds een heel eind. Voor pakweg 80 % van ons meer dan voldoende. Dan is het nog maar de vraag of je een 100 % EV moet aanschaffen ?
wmku zegt
@dwfc: bij de huidige kan je de gereden elektrische km’s ook al zien, dus dat zal bij deze niet anders zijn
dare2think zegt
Dan zou je op draaiuren moeten checken, ergens in het motormanagement moet dat getal al wel aanwezig zijn. Heel goed punt dat je maakt, al zegt het natuurlijk alleen iets over de motor en niet over alle andere mechanische delen, zoals de ophanging en transmissie.
Ot92 zegt
Doe mij maar een gefacelifte W205.
autogeak zegt
Die designer bij Mercedes lacht de ballen uit z’n broek. Heeft het ontwerp voor de S klasse gemaakt en hem vervolgens een halve meter korter gemaakt voor de E klasse en vervolgens weer een halve meter voor de C klasse
Pordon zegt
Ziet er toch wel weer gelikt uit hoor. Die ‘gelekte’ foto was mwuhh maar zoals hierboven met het AMG-pakket staat er toch wel weer een strakke auto. Wel weer erg duidelijke overeenkomsten met de S-klasse maar dat is altijd al zo geweest en zo hoort het eigenlijk ook voor de C, E en S-klasse. Het interieur moet ik wel wat aan wennen met dat display zo. Maar als ik de recensies van de S-klasse mag geloven schijnt de nieuwste versie van MBUX wel erg goed te werken.
Loek zegt
Ik weet niet wat het is, maar vanaf de pre-facelift W213 is het bij Mercedes hard bergafwaarts gegaan. Dit is helaas geen uitzondering. De voorkant is een samenraapsel van drie verschillende beslissingen en een geheel ontbreekt. De achterkant lijkt op elke andere auto sinds de CLS met die achterlijk lelijke ‘dichtgeknepen ogen’ als achterlichten. Geeft mij nogal een eerste generatie Audi Q3-gevoel en dat is geen compliment.
Jammer. De ‘vorige generatie’ Mercedessen behoren tot de mooiste auto’s van recente jaren. Helemaal de W213 facelift bewijst dat een mooie auto om zeep helpen zo gepiept is. De S-Klasse weet al jaren een opzienbarende auto te zijn, dat lukt de W223 ook niet. ‘Chinese knock-off’ is wat bij vele designs te binnen schiet.
Ik heb Mercedes hoog zitten maar het gaat wel hard achteruit zo.
olsie zegt
“Bijzonder: op een volle accu (26,8 kWh) kun je er precies 100 km mee afleggen”
Laat ’t ~70km zijn in de praktijk. Dat begint er toch op te lijken!!!
karhengst zegt
Gelukkig is m’n W205 net een paar maandjes geleden gekomen en heb ik nog een paar jaar om te wennen. De oude oogt haast als een retro-design in vergelijking met dit, maar net als met de BMW Z4 is retro in dat geval een compliment. Daar waar het oude model een kleine E-Klasse was, zie ik hier zeker qua exterieur eerder een grote A-Klasse in dan een kleine S. Zeker met de station.
Ik ben heel benieuwd hoe hij het zal doen tegenover de 3-Serie, wat gewoonweg de benchmark is en die ook echt de nieuwe maatstaf heeft gezet in dit segment op het gebied van techniek en luxe. Dat laatste vooral qua rust aan boord. Jammer dat de luchtvering geen optie meer is. De nu aangeboden meesturende achteras lijkt me op een dergelijk compacte wagen nogal overbodig. De huidige heeft reeds een erg kleine draaicirkel.
DeWitteCondor zegt
Meesturende achteras lijkt inderdaad niet veel toe te voegen. Zo groot zijn deze auto’s niet.
Is de 3-serie de benchmark? Volgens mij is het bij beide fabrikanten een gevalletje WC eend. Ligt allemaal zo dicht bij elkaar dat er enkel wat verschil is als de ene fabrikant net iets eerder een nieuw model presenteert terwijl de ander nog in de uitloop van een huidig model zit.
DeWitteCondor zegt
Geslaagde auto wat mij betreft. Qua exterieur iets mooier dan de 3serie of A4 (maar dat is smaak natuurlijk), die ik wat rommeliger vind. Interieur ook fraai, maar vraag me af hoe de ervaringen met die iPad in het midden gaan zijn. De hoek waaronder die geplaatst is, is best een interessante ivm lichtval/reflecties/vingerafdrukken. Maar ze zullen er ongetwijfeld over nagedacht hebben.
romeoalfa zegt
Gaan ze nu allemaal op de CLS lijken?
wif1 zegt
Lijkt van buiten veel op de CLA. Had graag het display zien doorlopen vanaf teller unit, zoals dit wel het geval is bij A en CLA.
adyton zegt
@wif1: dat vond ik ook wel het mooie aan mercedesinterieurs. Nu met dat scherm zo is dat natuurlijk niet echt mogelijk. En op zich vind ik het interieur wel geslaagd. Vind alleen de nieuwe UI heel verouderd overkomen. In donkere kleuren stoort het iets minder dan toen de S klasse voorgesteld werd met de witte bedieningselementen.
Charles Taycan 4S zegt
Schitterend model weer! Opnieuw de benchmark!👍
E39.R34.964.A6GCS.2.5-16 zegt
Dat is Mercedes in het D-segment nooit echt geweest hoor
adyton zegt
Ik moet echt wennen aan de nieuwe designlijnen van mercedes aan de achterkant. De CLS, S en deze. Ik stoor me vreselijk aan het ontwerp van de achterlichten. Het is niet lelijk, maar ook niet mooi. Maar elke foto van achteren klopt er iets niet in mijn ogen. Alleen de CLA vind ik echt goed gelukt. Verbaas me dat het merendeel zo positief was bij de gelekte foto’s. Persoonlijk vond de vorige 2 generaties veel geslaagder.
gregorius zegt
Ben het precies met je eens.
AbdelJabbar zegt
Ik vermoed dat er veel amg modellen gaan komen. Ik gok op 4 verschillende modellen
berlinetta zegt
Ik vind het exterieur goed gelukt. Moet wel toegeven dat ik eerst dacht dat de C een extra facelift had gekregen, maar het blijkt dus wel om een compleet nieuw model te gaan. Weinig origineel gezien de looks van de nieuwe S-klasse, maar het staat hem wel heel erg goed.
Het interieur vind ik minder. Die kermis aan schermen en verlichting moet echt je ding zijn. Wat dat betreft gaat mijn voorkeur toch echt uit naar BMW. Ziet er misschien niet zo futuristisch uit, maar het werkt volgens mij perfect.
laarhovenn zegt
Erg mooi in AMG trim, full option. Hoe zal de C180 eruit zien met 17 inch wielen, stoffen bekleding en kleine schermen.
pyrat zegt
Mooie auto maar had wel iets onderscheidender dan het vorige model en de nieuwe s-klasse gemogen.
Interieur ziet er prachtig uit (op iPad achter stuur na), maar ben benieuwd of het echt fijn werkt. Touchscreens en die rijdend bedienen vind ik geen fijne combi, vooral als alle functies er zo’n beetje in zitten.
doublechevron65 zegt
Lekker makkelijk, want we moeten bezuinigen, een S-Klasse bij 90° wassen, heb je een C…
Pordon zegt
@doublechevron65: Dat is letterlijk wat de C-klasse altijd al is geweest.
dwfc zegt
Vraagje aan Willeme, we gaan nu reeds richting 100 km reikwijdte bruto, pakweg een 70 netto, is het dan nog noodzakelijk om een 100 % EV aan te schaffen kan je je afvragen ? En … er zit nog rek op ook !
Natuurlijk hebben we dit niet in de hand, overheden of onze EU burgervader zullen over onze keuzemogelijkheden beslissen. Maar met huidige batterijtechnologie is EV rijden nog steeds niet even comfortabel als eine Benziensprüher.
Even ter info, Autobild organiseert testen met EV wagens en geeft telkens een gemiddeld verbruik in Kwh/100 km weer in 4 rijmodussen. Een daarvan is Sportlich … dan zie je dat het verbruik een sprong maakt naar cijfers tussen de 45 en 55 kwh/100 km … Dan lijkt me een plug-in Hybrid met een reële reikwijdte van 100 KM de meest efficiente keuze … Misschien moeten we beginnen te lobbyen :-)
mashell zegt
Hmm. Als je met 70 netto kilometers per dag meestal uit de voeten kunt dan hoef je jezelf juist geen PHEV aan te doen. Dan ben je klaar voor vol elektrisch rijden! Dus geen twee kleine motoren waarvan je er 1 maar zelden inzet maar 1 grotere motor die je altijd gebruikt. Ja, die enkele keer dat je een langere afstand rijdt moet je snelladen en moet je niet gaan jakkeren (dat was toch al nooit een goed idee) maar daar kun je aan wennen. PHEV is een concept dat niet bestaat omdat klanten erom vragen, maar omdat de fabrikanten daarmee kunstmatig lage verbruikscijfers in de statistieken krijgen. Het nieuwe sjoemelen.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: in principe heb je een punt, maar voor de gemiddelde gebruiker ook weer helemaal niet. Want die EV kan niet alles wat een auto met ICE kan (het bekende rijtje: vakantierit, aanhanger trekken, bittere koude, tegenwind etc). De PHEV kan dat in principe allemaal wel, en dat is wat de gemiddelde gebruiker wil: pijnloos overstappen. De PHEV combineert voor de eindgebruiker het beste van twee werelden: elektrisch als het kan, met de ‘zijwieltjes’ van de ICE als het niet kan. Op systeemniveau is het natuurlijk een gemankeerd compromis, maar dat boeit de eindgebruiker niet. Die is al lang blij dat hij niet om de 100km aan de lader hoeft als hij een keer een kar wil trekken of als het hard waait (ik chargeer). Die gemoedsrust is zo veel waard. Dat de auto dan 1 op 8 loopt – het zou wat. Want die omstandigheden zijn er natuurlijk zelden en ook met een klein tankje van 35 liter heb je dan nog altijd meer in de melk te brokkelen dan met bijvoorbeeld een pure EV-met-aanhanger terwijl je ook nog eens sneller weer ‘opgeladen’ bent. Dat hogere verbruik als de verbrandingsmotor bij moet springen verdien je makkelijk terug door al die elektrische woon/werk en boodschappenritjes. En tegen de tijd dat deze generatie PHEVs weer uit het straatbeeld zal verdwijnen, mag je aannemen dat de blinde vlekken van (B)EV wel zijn opgelost, en dan zijn die ‘zijwieltjes’ niet meer nodig.
dwfc zegt
Mashell,
Met de laatste zin ben ik het volledig met je eens. Doch we weten met zen allen dat de EU bepalend is.
Ik heb de luxe om voor beide aandrijvingen te kiezen om dit ongemak van opladen te vermijden.
Het is ook een kwestie van invulling …
Ik ben zeker voor een EV te vinden, enkel ervaar ik, dat is dan persoonlijk, het ongemak van opladen als hinderlijk tijdens langere verplaatsingen. Daarom ik toch voor een PHEV koos.
Bijkomend rij ik ook wat sneller op de snelwegen wat toegelaten is.
Mijn cruise snelheid ligt steeds rond de 140 en in Duitsland waar het kan 160.
Je weet ook dat huidige batterij technologie daar nog niet geschikt voor is.
Maar ik ben zeker dat dit ook wel een kwestie van tijd is en op redelijke termijn een batterij hetzelfde reiscomfort kan bieden als een atmosferische bron.
wildbeest zegt
Achterkantje is me te braaf
rensso zegt
Je zal maar net een nieuwe S klasse van 200k gekocht hebben…..Interieur praktisch hetzelfde
mashell zegt
Zelfde maar in een S-klasse heb je wel meer ruimte.
bramos zegt
Jammer dit design, bij elkaar gesprokkeld van alle bestaande modellen, interieur vond ik de horizontale display juist heel gaaf en vernieuwend. De motorkap lijn duikt teveel naar beneden, wat rechter zou wat statiger zijn.
Dutchdriftking zegt
Al met al goed gelukt! Helaas geen 6 cilinders meer.
993carrera4s zegt
Heel mooi. 6 en 8 cil ga je misschien alleen missen in de C63. Als ik de centen had zou ik voor een facelift S205 C63 gaan, de laatste v8 in deze klasse ooit. De rs4 en m3 zijn al heel lang geen v8 meer.
marcomanta zegt
Ik kijk de laatste tijd veel op Youtube naar Motoren Zimmer waarin uitsluitend over de Mercedes motoren wordt gesproken, zeer interessant, maar door al die filmpjes ben ik eerlijk gezegd anders gaan kijken naar de kwaliteit en duurzaamheid hiervan.
smex zegt
Wat heeft ie een afschuwelijk front gekregen zeg. Die lelijke omgedraaide grill zit er echt in geforceerd. Zonde
invictus66 zegt
Ik word er warm noch koud van. Lelijk kan ik het niet noemen, maar het ziet er volgens mij heel 13 in een dozijn uit, vooral dan de achterkant.
Ik hoop wel dat ze die bult uit de koffer van de hybride hebben kunnen halen (kan bijna niet anders, toch?)
jippie zegt
Vooral de sedan is erg mooi. Geslaagd design. Daar kan BMW en een hoop andere meuk nog wat van leren. Overigens ik heb nog geen tekst gelezen. De nieuwe motortjes lijken me niet iets om blij van te worden.
rikus zegt
Oke, bij Mercedes gaan de modellen nu wel heel erg op elkaar lijken. Niet erg overigens, het zijn mooie auto’s. Het oranje interieur heeft zo trouwens wel een heel hoog Renault Captur gehalte.
marcomanta zegt
@rikus: en al helemaal als ik naar die motorcaptur
vpowert zegt
Toch bizar als je bedenkt dat Mercedes-Benz nu een C-klasse introduceert waarin geen zes-cilinder meer te krijgen is en Mazda over 1-2 jaar een Mazda 6 introduceert met een nieuw ontwikkelde zes-in-lijn.
lexis zegt
Benieuwd als er een ook een coupé versie is voorzien, kijkend naar de concurentie zou men dat toch verwachten.
lotuselises2 zegt
Dezelfde naar beneden gedrukte grill als op de A-klasse. Maakt het geen schoonheid naar mijn mening. Die twee losse tablets in het interieur zijn al helemaal niet om aan te zien, met name dat ding achter het stuur. Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik hoop echt niet dat dit de toekomst wordt…
V6rijder zegt
Ik ben de gelukkige eigenaar van de enige c400 cabrio van Nederland 😀
raoufff zegt
Niks bijzonders, enkel handig in AMG-trim luid toeterend in een trouwstoet.
probono zegt
Ik vind dit de mooiste auto in z’n klasse, van binnen en van buiten voor wat ik er nu van kan beoordelen. En 100km, of 80/90 km elektrisch is denk ik precies wat mensen nodig hebben om echt flink wat elektrisch te rijden om een manier dat het ertoe doet. Ik zou ‘m wel willen rijden in ieder geval!!
tmenges zegt
Het is ze weer gelukt om de c lelijker te maken, vond dat model van rond 2010 een machtig mooie strakke auto, daarna is het bergafwaarts gegaan met dit als treurig dieptepunt.
net10 zegt
Geslaagde auto, hele goede optie in dit segment.
Robert zegt
Ik vind het T-Modell toch eigenlijk wel een beetje een tegenvaller. Die tamelijk vlakke, schuin aflopende achterzijde oogt niet helemaal lekker, maar misschien valt dit mee als ik hem straks een keer in het echt zie. De voorzijde daarentegen, is m.i. (weer) erg geslaagd.
towi1989 zegt
Voorheen was is ik nooit echt te spreken over plug in hybrides, maar op het moment dat je 100km (praktijk) elektrisch kan rijden begint het toch wel interessant te worden. Dan rijdt je 100% elektrisch voor woon-werk verkeer, en met dezelfde auto kun je ook (sporadisch) lange afstanden afleggen.
Charles zegt
De nieuwe coupé wordt in mijn opinie de mooste in de markt (met redelijk wat afstand).