BMW is druk aan het testen met de opvolger van de Z4. Volgens insiders zou BMW het lichte canvasdak verruilen voor een metalen klapdakje à la SLK.
Tot nu toe heeft het merk altijd volgehouden dat zo’n zwaar dak de wegligging zou verpesten maar aan de gecamoufleerde prototypes te zien, volgt de nieuwe Z4 toch in de voetsporen van de M3 cabrio en de SLK.
Verder wil BMW de concurrentie hard aanpakken door een stel nieuwe, krachtigere motoren. Waarschijnlijk komt er een nieuwe zes-in-lijn benzinemotor met twee turbo’s naast de huidige 4- en 6-cilinders. Er gaan echter ook geruchten over een dieselmotor en dat zou voor BMW een primeur zijn in een sportwagen. Gelukkig blijft voor de echte liefhebbers de Z4M in het gamma en die krijgt waarschijnlijk de beschikking over dezelfde V8 als de M3. Dat staat dus garant voor veel plezier.
Ook onderhuids krijgt de Z4 veel van de 3-serie mee want hij deelt namelijk hetzelfde platform, zo schrijft AutoExpress. Ten opzichte van de huidige Z4 zal de opvolger een stuk aggresiever gestyled worden. Hoe het er allemaal precies uit komt te zien, wordt eind 2009 bekend als de auto bij de dealer staat.
Chilleville zegt
lijkt me een stuk veiliger als ze over de kop slaan
en t wapperen enz in de wind
en minder onderhoud met scheuren enz
VonStroke zegt
Triestig, een cabrio MOET een stoffen dak hebben. Punt uit.
Jonas zegt
Daar gaat de kofferruimte :)
Maar toch zie ik liever zo’n stalen ding hoor, is beter voor de lijn vd wagen :)
Yannick zegt
Heerlijk!
M Freak zegt
Liever geen V8 uit de M3, omdat je dan een 911/ Cayman verhouding krijgt…
Porsche kon wel een snellere auto bouwen, maar de 911 is al tientallen jaren een icoon; De M3 is dat ook. Nee, geen Z4 met M3 genen!
RenJie zegt
Z4 met de x35d motor.. kom maar op! :D geweldige motor is dat!
dekster zegt
Bij bmw hebben ze toch echt geen gevoel voor stijl, niks zo mooi als een stoffen kap.
AS6 zegt
elke keer ik er naar kijk, ziet hij er beter uit
lincoln zegt
@dekster .. heb jij een stoffen kap of iets stijlloos en lelijks ??
on-topic .. ik heb helemaal een rare fetisj met de motorkap van deze auto .. zo super goed gevormd is dat ding ..
majinstar zegt
Hopelijk wordt hij iets langer dan de huidige versie, dat zou hem tot een echte roadster maken. Verder ben ik zeer benieuwd naar de motors en uiteraard de styling.
Tja en wat betreft die stalen kap. Bij elke auto is het gewoon lelijk.
majinstar zegt
@t Lincoln: Dekster is het typetje die een stalen dak niet kan permitteren :D
K-Kalkan zegt
We zullen zien hoe het uitpakt(uitklapt) ghehe :D
Gaat er volgens mij best mooi uitzien!
Ruud zegt
in een cabrio wil je de natuur voelen, je gaat toch kamperen in een stoffentent en niet onder een stalen klapdak…
Zinloze vergelijking maar mijn punt is duidelijk. punt.
Omar Pasha zegt
Nu maar hopen dat die achterkant niet zo lang wordt
lincoln zegt
@Majinstar .. al mijn auto,s hebben ook een stalen dak .. werkt prima hoor ..
RenesisHP zegt
Ik ben het met dekster eens. Waarom denk je dat een Aston Martin DB9 Volante een stoffen dakje heeft?
Chief_S5 zegt
Lincoln, blijft me toch verbazen hoe je comments zijn, prachtig. ;)
@ Majinstar: Kijk maar eens naar de Volvo C70..
Omar Pasha zegt
@mx5-owner
omdat de auto anders te zwaar wordt ;)
Luc zegt
Stoffenkap hoort bij zo’n auto, stalen klapdak op coupe cabriolets, zoals de astra twintop e.d.
majinstar zegt
@t lincoln: Kortom het klopt nog steeds wat ik zeg :D
@t Chief_S5: Als je dat het einde vindt. Ben ik zeer blij voor je.
RenesisHP zegt
@Omar Pasha.
Volgens Aston Martin zelf past het niet bij het merk.
Omar Pasha zegt
Een stoofen dak blijft wel mooier
RenesisHP zegt
Sterker nog, dit moet toch voor een roadster doorgaan? Zo’n apparaat wat vooral op de rijder gericht is? Daarvoor is een dak een luxe, laat staan een stalen klapdak.
Mazda heeft dit met de mx5 NC ook gedaan, alleen zijn die gelukkig nog zo slim geweest om twee versies te maken.
jurrian zegt
@ Mfreak, wat dacht je dan van de z3M die had ook hetzelfde blok als de m3 toen, en de z4M in het begin ook hoor.
Omar Pasha zegt
Maar een Z4 met een stalen dak zal waarschijnlijk op een Z4 Coupé lijken dus zo erg zal het niet zijn, minder mooi maar niet lelijk
Dr.Bronx zegt
Ik vind ook een stoffen kap bij een cabrio horen. Rij zelf al een tijd cabrio en het geeft gewoon een ander gevoel.
Verder begrijp ik het op de cc auto’s wel waarom ze een hard dak erop zetten omdat het wat luxer is en het is meer een normale auto. Maar het grote nadeel is idd de opslokking van de kofferruimte.
Maar de echte cabrio rijders weten wel beter een stoffen kap hoort bij de echte cabrio en dus ook op deze z4.
slk zegt
Hadden ze eerder moeten doen.WAren er ook meer verkocht>Is uit de tijd zon lapje stof.
dekster zegt
@Lincoln
Ik heb een aluminium dak ;)
Ja, zo’n stoffen kap is idd iets voor armoede zaaiers
RenesisHP zegt
@slk.
Hoezo fanboyisme? ;)
w0o0dy zegt
@Dekster: heb je nou nog steeds die zelfde ouwe bak? ;)
Ik heb een stoffen dakje en dat voldoet uitstekend, weegt erg weinig en als het nodig is dan blijf je droog… verder zorgt een stoffen dak door wat meer windgeruis er ook voor dat je zo gauw het mogelijk is dat dakje omlaag doet…. dit in tegenstelling tot alle suf********** die zelfs bij prachtig fris zonnig winter- of voorjaarsweer gewoon met het dak dicht blijven rijden….
Metalen klapdakjes horen op leasebakken waarvan het dak afgezaagd is…. een echte cabrio voor een echte liefhebben moet gewoon een stoffen dak hebben, de rest is een beetje wannabe (tenzij je het leasebudget stukslaat op een CC omdat je geen geld hebt voor een privé cabrio naast een leasebak) dan is het nèt aan een goede move.
RenesisHP zegt
@dekster.
Inderdaad voor armoedzaaiers. Roadsters zijn toch hoe dan ook armoedig/kaal uitgeust. ;)
RenesisHP zegt
Sorry, uitgerust. :oops:
w0o0dy zegt
“in tegenstelling tot alle suf********** die zelfs bij prachtig fris zonnig winter- of voorjaarsweer gewoon met het dak dicht blijven rijden….”
Moet zijn “in tegenstelling tot alle suf********** die met hun metalen klapdak, zelfs bij prachtig fris zonnig winter- of voorjaarsweer gewoon met het dak dicht blijven rijden….”
ML zegt
Zal wel een marketingonderzoekje geweest zijn die daar voor gezorgt heeft.
CSL zegt
Die nieuwe Z4 wordt echt een BOMMetje. De 3liter twinturbo versie zal al meer dan voldoende zijn voor de meeste om paar Porsches goed het nakijken te geven. En die V8 uit de M3 in de Z4!! Zoals ik het al had vermoed, tja wat valt daar nou over te zeggen, Geweldig gewoon. Waarschijnlijk wordt die zelfs goedkoper dan de M3!!
Dus als ze het gewicht omlaag houden dan kan dat wel mijn volgende auto worden :)
guzmann zegt
@M Freak:
Idd, zie Z3M en huidige Z4M.
CSL zegt
@M Freak
Wat ben jij voor een M-Freak!!
Die V8 is alleen maar beter, lichter en sneller voor de Z4. Anders moet heb je altijd nog die 3liter 6-inlijn met twee variabele turbo’s.
sebastian zegt
de nieuwe z4 is samen met de nieuwe m3 cabrio een aanfluiting…
dit noemt zich een sportwagenmerk? een echte open sportwagen/roadster is ontworpen om open te zijn, daarbij hoeft het dak nooit constructief te zijn en hoeft het nooit bij te dragen aan de stijfheid teneinde gewicht te kunnen besparen. waarom de 6 serie een stoffen dak, en de z4 een stalen dak? bmw had altijd wel een streepje voor bij mij in duits autoland maar dit laat me geen keus dan een audi te prefereren boven een bmw…
Paragon zegt
Wat een bullshit kramen de reaguurders hier weer uit
“Een stalen VOUWdak is een stuk veiliger.” => Tuurlijk! Echt veel veiliger zo’n blikken origami zonder enige stijfheid en sterkte (geen doorlopende constructie).
“Zo’n stalen ding is beter de lijn van de wagen.” => Verbazend: vrijwel iedereen is het er over eens dat het precies andersom is (een stalen dak resulteert bij de meeste fabrikanten tot enorme kofferbakken en absurd ver doorlopende A-stijlen)
Een stoffen dak is voor paupers. => zie reacties van mijn mede-‘zieners’
CSL zegt
@sebastian
De Z4 zal zelfs met een stalen dak beter rijden dan alle concurenten. Geen twijvel mogelijk. Ik kan echt niet wachten op de V8.
sebastian zegt
@paragon
dus jij beweert dat een open stalen variant veiliger is als een open stoffen variant. weet je wat echt veilig is, jij met de trein… ;)
sebastian zegt
@csl
waar baseer jij “geen twijvel mogelijk” op?
Paragon zegt
@ sebastian
Trein!?? Niks daarvan! Ik spoor niet!
Maarruh, ken je mijn rijstijl dan!? Ik rijd nog wel een überdegelijke Vulva… Kun je nagaan.
Voor de duidelijkheid. Ik beweer niet dat een stoffen kap veiliger is… Ik betwist dat een metalen vouwdak NIET veiliger is (dan een stoffen dak).
Beiden zullen een roll-over-protection moeten hebben. Meestal een stalen buis achter de hoofdsteunen en een versterkte A-stijl.
Paragon zegt
@ mezelf
Dubbele ontkenning… Het moet zijn:
Ik betwist dat een metalen vouwdak veiliger is.
Of
Een metalen vouwdak is niet veiliger
(dat zeg ik!)
sebastian zegt
@paragon
ik snap het niet meer… :)
Jordey zegt
Dat word niks! denk ik dan.
-edit: Nutteloze bijdrage. Gewoon wat roepen kunnen we allemaal. Verklaar je nader-
markieanta zegt
Het wordt gewoon weer een BMW, dus patserbak ten top. Daarnaast wordt dit merk hier op het forum aanbeden, dus veel plezier met jullie nieuwe BMW speeltje hoor. Zal wel weer een verkoopsucces worden ook, alhoewel ze nu wel een beetje in de Z1 legacy gaan snijden, een stalen dak. Zo verpesten ze het hele principe van een roadster/cabrio.
pierre zegt
@ markieanta
En aan welke wagen denk jij dan als er wordt gesproken over rijplezier?
Femme zegt
Als Z4 / Alpina Roadster S-rijder maak ik me om de vormgeving van de komende Z4 nog het minst zorgen. De nieuwe generatie blikken klapdaken zien er al vele malen beter uit dan de oudere types. Het is vooral de gewichtstoename en ernstige afname van de bagageruimte die me stoort. De Z4 3.0si is momenteel de lichtste roadster in zijn klasse. Het zou jammer zijn als de Z4 net zo vadsig wordt als een 350Z of TT alleen vanwege een stalen dak. Als het verlies aan bagageruimte ervoor zorgt dat je niet meer met zo’n ding op vakantie kunt terwijl je op een willekeurig moment je dakje open wilt gooien verlies je een deel van de charme van het roadsterrijden. Een stoffendak heeft bovendien het voordeel dat hij veel sneller open gaat. Het dak van de Z4 kun je voor een rood verkeerslicht openen zonder iemand tot last te zijn.
Het cc-volk is van een totaal ander kaliber dan de roadsterliefhebbers. De laatste groep rijdt altijd open tenzij de weersomstandigheden dit onmogelijk maken (regen, vrieskou). Het stalen klapdakje gaat pas open bij tropische temperaturen.
BMW zou twee versies moeten maken: een lichte versie met stoffendak die razendsnel opent en met open dak bijna geen kofferruimte verliest en een stalen klapdak voor gelegenheidsrijders.
hansie zegt
Bmw x6 is te configuren op de bmw site.
En on topic: Ik vind een stoffen dak echt jaren 90 uitzien.
En een voorbeeld dat ik stalen dak mooier vind is toch echt de huidige mercedes sl en de generatie ervoor met stoffen dak. En laat de sl facelift erbuiten want die is echt spuuglelijk
Sorcerer zegt
Is de verzekeringspremie niet ook lager, en het windgeruis meestal ook? Ik zie wel wat voordelen, vind het persoonlijk ook mooier vaak…
Maarrr, er zijn uitzonderingen: de BMW 6-serie, daar vind ik het stoffen dak erg mooi, evenals de Lamborghini Gallardo Spyder. Verder kan dat stoffen dak me gestolen worden :P Stalen dak staat de VW Eos, Volvo C70 en Merc SLK bijvoorbeeld erg goed vind ik.
markieanta zegt
@Sorcerer, de Eos vind ik persoonlijk niet echt een gelukt voorbeeld.
@Pierre, ik rijd zelf een jonge Fiesta, daar beleef ik een boel rijplezier aan, die kan je namelijk ongenadig hard door de bocht laten stuiteren. Ik ben zelf niet echt een voorstander van het BMW design, dit komt overigens vooral van de jongelui die vaan een 316 kopen en die overmatig betupperwaren of die P.C. Hoofdtractor en zijn neppe broertje. Uiteraard vind ik een 8 serie of een echte M mooi om te zien. Maar verder heb ik niet zo heel veel met BMW in tegenstelling tot de meesten.
pierre zegt
@ markieanta
Het lijkt me interessant dat je bij gelegenheid eens met een BMW rijdt, een echte auto.
markieanta zegt
@pierre, waar baseer jij op dat een BMW een echte auto is? Het enige wat een BMW anders heeft ten opzichte van een Ford is achterwielaandrijving. Mag ik jou er trouwens nog even aan herinneren dat de Focus beter werd gewaardeerd dan de BMW 1 klasse conform enkele automagazines.
Nico zegt
Stoffen dak of stalen dak, who cares, zolang er maar een coupé versie van uitkomt!
Arnoud zegt
Coupé Cabriolets, zoals men de “cabrio’s” met stalen klap dak placht te noemen, zijn voor mensen met te weinig geld. Hoezo hoor ik jullie denken? Het zijn auto’s voor mensen die graag een cabrio willen maar deze niet kunnen betalen náást hun gewone, dichte auto. Dus nemen ze maar de pauper oplossing. Zo’n CC is geen Coupé en geen cabriolet. Het valt tussen wal en schip en verdrinkt terecht. Ik ken geen enkele CC die ik mooi kan noemen. Daarentegen ken ik talloze prachtige coupé’s en waarvan ook schitterende cabriolets zijn uitgebracht. Met canvas dak, welteverstaan.
Rule zegt
@Arnoud: zielige conclusie hoor…
Ik zie enkel maar voordelen.
Ikzelf ben in het bezit van een CC en heb daar zo mijn redenen voor.
Jaloezie en vandalisme is tegenwoordig erger dan ooit.
Een mes zetten in een stoffen kap is dan ook snel gebeurd…
Arnoud zegt
Jaloezie? Als ik jaloers was geweest had ik iedereen met zo’n CC wel gecomplimenteerd met hun aankoop en opgenoemd welke ik dan wel zo mooi vind.
Okee, waarom heb je dan de mooiste cabriolet niet genoemd hoor ik je denken?
-Daar ging het artikel toch niet over?
Maar ik wil best vertellen welke cabriolet ik echt mooi vind, hoor. Doe mij maar een Peugeot 306 Cabriolet. Eenvoudige lijnen die een heel mooi geheel vormen. Een mooie cabriolet hoeft niet duur te zijn. Chapeau, Pininfarina! Maar ook de Alfa 8C Spider is heel erg mooi. En een Bentley Azure, en een Volvo P1800.
Ps. Volgens mij sla ik met mijn vorige reactie de spijker gigantisch op de kop want je reageert als door een wesp gestoken…
Ps2. Noem die voordelen eens…
markieanta zegt
Ik zie zijn voordeel al, hij woon tin Amsterdam en heeft geen geld voor een garagebox, daaorm staat de cobrio op straat en is ie bang dat zijn dakje eraan gaat.
Rule zegt
@Arnoud: enkel de eerste lijn is van toepassing op jou… En wat betreft dat money issue, voor een 3-reeks cabrio kan je gerust beide wagens kopen van een ander merk hoor ;-)
@markieanta: wees gerust, ik kan me een garagebox permitteren. En ik woon al helemaal niet in Amsterdam (Belg). Feit is gewoon dat je met je wagen niet kan buitenkomen of je moet er al een opzichter bijhuren om vandalen uit de buurt te houden. En ik denk wel dat iedereen bang is van vandalen die zijn/haar auto onder handen nemen (beetje belachelijk van je dus om zulke dingen te roepen).
Man, op dit blog zitten er echt wel een hoop mensen die anderen het daglicht niet gunnen (jaloezie alom)…
markieanta zegt
@rule, rustig maar hoor, ik pest je alleen maar ;)
Hans zegt
Heerlijk, bij mijn werkgever gelden maar 1 regel als het op firmawagens aankomt: Geen stoffen dak. Bij de volgende kan ik dus een Z4 nemen!
Hans zegt
Edit: …geldt maar 1 regel…
Arnoud zegt
@ Hans
In plaats van zo’n Z4 CC kan je natuurlijk ook de Z4 M-coupé nemen. Veel mooier en veel bruter!! :twisted:
CSL zegt
@Arnoud
Inderdaad. Heel veel mensen zitten gewoon om niks te zeuren. Zo’n stalen dak heeft alleen maar voordelen. Als BMW er 1 gaat maken. Dan weet ik vrijwel zeker dat ze ergens anders het gewicht naar beneden drukken.
w0o0dy zegt
@CSL: hoe het moet kunnen ze gewoon van Mazda afkijken ;)
Ik heb me de afgelopen twee dagen weer enorm verbaasd over alle fashion victims die met het dak dicht rondreden met dit prachtige weer…. Volgens mij hebben die mensen een cabrio vanwege het imago, niet omdat ze nou zo graag open rijden. CC’s zie je eigenlijk zelden met het dak open. De meeste C70’s zijn kennelijk gekocht door mensen die eigenlijk een coupé willen.
Ik ben gisteren rond 8 uur lekker met het dakje open naar mijn werk gereden, heerlijk zo met de verwarming op 50% en lekker genieten van de frisse lucht en het zonnetje.
Misschien moeten de sloapers met de cabrio’s die nauwelijks open rijden het gewoon eens proberen… het is echt lekker, probeer het eens!
CSL zegt
@w0o0dy
Nee juist niet van Mazda/Ford afkijken want dan wordt de Z4 zwaarder.
Hij moet zijn gewicht juist behouden of juist afnemen.