Lekker hip crossoveren kost je meer dan 60 mille.
Is ‘ie duur? Ja auto’s worden duurder. Get over it. Tenzij je met harken en fakkels naar Den Haag gaat zal er weinig veranderen. Niet dat dát veel zin heeft, kijk maar naar die wietgekkies van de afgelopen maanden.
De vernieuwde BMW X4 is er vanaf 62.995 euro. Dan heb je de xDrive20i met 184 pk en 290 Nm koppel. Iets meer benzine-oempf komt er in de vorm van de xDrive30i. Deze 252 pk sterke dandy scoor je voor 75.595 euro. Dieselen doe je met de 190 pk sterke xDrive20d voor 71.995 euro en de xDrive25d voor 78.995 euro. Het voorlopige topmodel is de X4 M40d. 326 pk en 680 Nm koppel voor 96.695 euro. Vanaf juli staat ‘ie bij de dealer. In de zomer zullen tevens de M40i en xDrive30d aan het gamma worden toegevoegd.
Waarom duurder?
Even een korte toelichting waarom dit soort auto’s gigantisch duur zijn geworden. Autofabrikanten moeten de prijzen per 1-1-2019 aan de hand van de nieuwe WLPT-cyclus hanteren. Om een plotselinge prijsstijging te voorkomen worden (nieuwe) modellen nu al met deze prijzen gepresenteerd. Toen BMW de X4 introduceerde in 2014 was de xDrive20d het goedkoopste model met een prijskaartje van 59.990 euro. Nu kost ‘ie bijna 72 mille. Een verschil van meer dan 10.000 euro! Hoe groter de auto en hoe dikker de motor, hoe groter het verschil in vergelijking met de prijzen gebaseerd op de achterhaalde NEDC-norm.
weetikveel zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
avdb55 zegt
@weetikveel: kom je nog wel achter als je zelf wat ouder wordt en je regelmatig je ouders van 85+ moet vervoeren. 3-series met een tillift heb ik nog niet in de catalogi gezien.
weetikveel zegt
@avdb55: daar heb je gelijk in, maar veelal zie ik hier mensen in rijden van onder de 40 jaar, daar komt mijn gedachte vandaan.
eelco74 zegt
@avdb55: mijn vader wordt 85 en zit gewoon in mijn C klasse.
eelco74 zegt
@avdb55: mijn vader wordt 85 en zit gewoon in mijn C klasse. Kwestie van een beetje hulp en geduld. In plaats van een milieuonvriendelijke baksteen op wielen te kopen.
avdb55 zegt
@eelco74: prijs jezelf gelukkig met een vader van die leeftijd die nog mobiel genoeg is. Ik zie genoeg andere voorbeelden dat het allemaal niet meer zo makkelijk gaat. En daar worden ze niet vrolijker van.
elemento zegt
Nederland vanaf prijs 70 k terwijl V.S 35 K is. Zelfs in Duitsland is de auto duurder .We worden zo hard genaaid met autos olie etc. Ik begrijp waarom V.S economie top draait.
ghost zegt
@elemento: because America First toch?
lekkaah zegt
@ghost: Juist niet dus..
granlusso zegt
@elemento: Amerika gaat nog een keer ten onder aan z’n eigen arrogantie, alles goedkoper is haast nooit beter.
Al ben ik het met je eens dat bijv. de BPM-regelgeving in Nederland vrij overdreven is. Maar laten we eerlijk zijn: als we het zouden afschaffen, is er ook niemand die dat ontstane gat wilt opvullen (lees: betalen).
mashell zegt
@elemento: de Nederlandse en Duitse economie draaien ook top. Niet zo gek want het is gewoon hoogeconomie. Wij hebben in Europa gewoon een ander systeem, hogere sociale zekerheid (uitkeringen, pensioenen, zorgkosten) en daarvoor betalen we ook meer belastingen/premies.
ck92 zegt
@elemento: Ik heb even gecheckt want ik had al zo’n vermoeden; deze auto heeft een hogere vanafprijs dan de eerste generatie X5.. het gaat wel heel hard zo!
mb10 zegt
@elemento: In USA kost de x4 €47k en in USA hebben ze ook nog een de gewoonte om alle prijzen ex btw weer te geven. Is het verschil nog aanzienlijk.
sanderp zegt
@elemento: Ben ik bij deze auto toch wel blij mee, dat ding wil ik niet eens zien.
atrak zegt
Duurder dan een 5 met dezelfde motor, Jezus!
Gulli zegt
Great news! The new Daci…
Ehm ik bedoel dat het fijn is dat hij zo duur wordt, zien wij hem misschien ook minder vaak rijden.
loserboi932 zegt
NL is een zinkend schip. De VS is crime ridden. (Heb er een jaar gewerkt, dus weet wel waar ik over praat.) maar daar kun je tenminste wel in een gated community gaan wonen waar je ’s nachts je auto ramen open kunt laten. Hier in NL hebben ze al 2x geprobeerd mn auto’s te stelen. En mn neef is al geimmigreerd. Werken loont niet in Nederland. In de VS krijg je meer en houdt je meer over. Dus kun je investeren in je veiligheid. Hier krijg je minder voor dezelfde functie, houd je niks over en ben je over geleverd aan het straat tuig, met je spullen waar je je kapot voor werkt. Ken twee mensen die vertrokken zijn. Ik ga ook binnenkort. Succes.
towi1989 zegt
@loserboi932: Dankje, jij ook.
Wacht maar tot die trumpet weer wat begint te roeptoeteren over importheffingen e.d. en voor je het weet zijn EU auto’s daar ook onbetaalbaar.
RobUSA zegt
@towi1989: We hebben hier de Jeep Track Hawk dacht je dat we een X4/5/6/7 wilden ? lol
Gulli zegt
@loserboi932: doei, doe je de deur achter je dicht?
888natan zegt
@loserboi932: Wonen in een gated community is je afsluiten van de échte amerikaanse samenleving. Want man, wat zijn er veel drugs addicts in SF!
Iig succes, blij dat ik in Nederland blijf want zo slecht hebben wij het hier niet….
janmetdelangeachternaam zegt
@loserboi932: “dus kun je investeren in je veiligheid” toch wel aardig treurig als je dat zelf moet doen in een modern, westers land.
basr32 zegt
@janmetdelangeachternaam: Waarom? Wat is er nou mis met voor jezelf zorgen ipv geheel afhankelijk zijn van corrupte politiek?
Crosscabouter zegt
@janmetdelangeachternaam: in een derde wereld land als je naar de staatsschuld kijkt ;)
jpjdemaat zegt
@crosscabouter: Ligt genuanceerder, de Amerikaanse staatsschuld ligt met 70% BBP lager dan Italië, en maar iets hoger dan Frankrijk.
olivier420 zegt
@loserboi932: Jouw eigen ervaring met NL houdt niet in dat heel NL zo is.
In die redenering zou het in mijn geval zijn: mijn auto is nog nooit gejat in NL, maar wel in Italië. Italië is een verrot land, niet op vakantie gaan !!
Bovendien houd je netto echt niet meer over in de VS, je moet meer zelf betalen. Ik spreek zelf uit ervaring. En ik heb niet in de US gewerkt voor een honger loontje ;-).
SummerSky zegt
@olivier420: Italie zuigt idd, meest corrupte land van Europa waar de mafia maistream cultuur is.
berlinetta zegt
@loserboi932: Ik heb nog nooit zoveel onzin in een reactie gezien.
amazinglaurent zegt
@loserboi932: En dan krijg je plots een chronische ziekte… Zal je wel anders spreken, sociale zekerheid e.d. kosten nu eenmaal ook geld. Ik blijf hier in alle geval!
lebeaunl zegt
@loserboi932: mag hopen je geemigreerd bedoelde, daar waar je geimmigreerd schreef, want op meer van dergelijke opvattingen zit ik iig niet te wachten. Doei, don’t forget to write!
shadowbroker zegt
@loserboi932: Ik ben blij dat ik in NL woon. Niet van die paupers die een stijve krijgen van een pistooltje
RobUSA zegt
@shadowbroker: Nee je word (op oudere leeftijd) het liefst thuis overvallen en je dan verdedigen met een schaar tegen een pistool. Ieder zijn ding.
wijsneus zegt
@loserboi932: klinkt gezellig zo’n Gated Community.
rhellema zegt
@loserboi932: dit vind ik wel een hele slechte manier om te vertellen dat je eigenlijk gewoon een gun wil kopen!!
allesmetturbo zegt
Holy smokes! Achja, miss worden er dan minder van verkocht, en dat vind ik dan weer het positieve aan dit verhaal. Wat een lelijk ding zeg. Zelfs toyota maakt tegenwoordig vlotter uitziende auto’s met de nieuwe auris dan bmw
cupsport zegt
Tja, smaak blijft persoonlijk.
Ik vind dit wel een dik apparaat en mooier dan alle producten die ooit een Toyota badge hebben gekregen.
mashell zegt
@cupsport: nou… er was ooit een Toyota S2000.
tocae zegt
@mashell: Je bedoelt 2000GT veronderstel ik?
cupsport zegt
@tocae: de 2000GT was (50 jaar terug) inderdaad fraai!
mashell zegt
@tocae: ehh ja. Klopt.
tenaci zegt
Duur en lilluk, dat wordt wel een verkooptopper!
jannemaneke zegt
Ik snap niet waarom een model zoveel duurder moet zijn omdat er een nieuwe verbruiks-en uitstoot test wordt gehanteerd. Kan iemand dit uitleggen?
berlinetta zegt
@jannemaneke: ik vind dit ook wel vreemd. Dit zou betekenen dat de consument moet opdraaien voor eerlijke cijfers. De wereld op z’n kop.
jannemaneke zegt
@berlinetta: ik meen te weten waarom nieuwe auto’s die aan de nieuwe test onderworpen zijn zoveel duurder zijn. Omdat de CO2 uitstoot zoveel hoger ligt dankzij de meer realistische test verhogen de BPM en andere belastingen op dergelijke auto’s.
geertvn zegt
@jannemaneke: we hebben er massaal zelf om gevraagd. Hoe kon het anders dan dat een realistischere uitstoottest in onze zakken zou zitten. Moraal van het verhaal: evenveel of meer uitstoot en flink meer betalen!
mashell zegt
Ik kan me zo voorstellen dat als BMW dealer deze wagen gewoon niet in je showroom zet, 0 kans op verkopen.
thierryvth zegt
alle junior vastgoedhandelaren kunnen nu ook op pad
dirkv zegt
Als de WLPT cyclus pas op 1-01-2019 ingaat waarom moet je dan nu alvast die prijs betalen? Zo van over een half jaar gaat de btw omhoog maar weet je wat? We gaan nu alvast de 2019 tarieven hanteren, wat we over houden stoppen we lekker in onze eigen zak.
berlinetta zegt
@dirkv: zie het als een likje vaseline dat op je anus wordt gesmeerd.
poeperman zegt
@berlinetta: haha :D wat een uitstekende woordkeuze… likje
dirkv zegt
@berlinetta: Haha, en dat likje komt dan bij BMW vandaan?
drommedaris zegt
Leuk die WLTP maar nog lang niet alle autotypes zijn getest maar al wel cashen!!!! Verschrikkelijk beleid in Den Haag. Oplichters zijn het!
rotjeknor66 zegt
Ik vind al dit soort modellen erg lelijk, maar goed er is een markt voor blijkbaar, maar ik vind het straatbeeld er niet mooier van worden…..
RobUSA zegt
Maar wie neemt deze X4 kaal zonder soepgroenten erop ? Dus hij gaat eerder rap naar de 100K.
Even nog over USA cars dan :) daar zit standaard al zoooo veel meer op of is anders tegen een veel schappelijkere prijs te bestellen.
prop zegt
@ autoblog
De overheid weet nog niet eens op welke wijze ze de meetmethode gaan doorberekenen.
Een groot lulkoek verhaal wat jullie schrijven
Deze bmw is NEDC 2.0. Dus WLTP berekene maar met huidige bpm doorbelasting
Oftewel. Gewoon duur en niet als gevolg van WLTP
cupsport zegt
@prop: maar zoals je wellicht weet zijn de NEDC 2.0 waarden veel hoger dan de 1.0 waarden. Meer CO2 is meer BPM en dat betekent hogere consumentenprijzen.
De overheid weet inderdaad nog niet of en wanneer het huidige BPM stelsel aangepast gaat worden. Ze lopen dus flink achter op de werkelijkheid.
prop zegt
@cupsport:
Dat gaat pas in vanaf 1 september 2018 in heel europa.
cupsport zegt
@prop: ja, op die datum moeten uiterlijk alle typegoedkeuringen voldoen aan de WLTP regelgeving. In de praktijk betekent dat NU al alle volledig nieuwe modellen op die manier gekeurd zullen zijn omdat het te kostbaar is om dat proces 2 keer in korte termijn uit te voeren…
SummerSky zegt
Ditzelfde artikel over 5 jaar: Instappen kan met de 0.6xdrive MSport vanaf 145.600 euro.
djohnson zegt
Heerlijk die Consumentenbond die pleitte voor een nieuwe regelgeving weg NEDC en welkom WLTP. Als dit soort instanties nou echt begaan waren met hun leden…. we worden genaaid waar we bijstaan en iedereen lult in zn eigen straatje…