De nieuwe BMW X3 is hier en de zes-in-lijn is gebleven, hoera!
De vierde generatie BMW X3 is een feit. De crossover was al uitgelekt, waardoor je een beetje aan het uiterlijk kon wennen. De Duitse autofabrikant is weer lekker los gegaan met het design. Geen steen blijft omgedraaid hè, daar in Beieren. Elementen van andere modellen komen duidelijk terug in het uiterlijk.
Bekijk de video, waarin Wouter de nieuwe X3 aan je voorstelt!
Exterieur
Het is weer een grotere auto geworden. De BMW X3 is 47 mm langer en meet nu 4,75 meter in de lengte. Verder is de auto 29 mm breder (1,92 meter) en 16 mm lager (1,66 meter. De wielbasis is met 2,86 meter vrijwel gelijk gebleven. De spoorbreedte is ongeveer 16 mm toegenomen aan de voorzijde en zo’n 45 mm aan de achterzijde.
Het uiterlijk is geen enorme verrassing als je naar de andere recente modellen van BMW kijkt. Denk aan een XM of een i5. De designelementen zijn verwant aan elkaar. Het topmodel, de M50, heeft een andere grille in vergelijking met de overige motorvarianten. Optioneel kun je BMW Iconic Glow aavinken, waarbij de grille van wat kermisverlichting wordt voorzien.
De auto is verder aan te kleden met het M Sportpakket of het M Sportpakket Pro. Er zijn een reeks exterieurkleuren verkrijgbaar, of BMW Individiual als je de volgende stap in personalisatie wil maken.
Kofferbakruimte
De vierde generatie BMW X3 heeft verzonken deurgrepen en alleen bij de M50 zijn er zichtbare uitlaten aanwezig. Standaard is een elektrische achterklep. De kofferbakruimte bedraagt maximaal 570 liter, neerklapbaar kun je tot 1.700 liter laadruimte verwachten. Afhankelijk van de uitvoering, mag de X3 maximaal 2.500 kg trekken.
Motoren
In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten is de nieuwe BMW X3 niet meteen verkrijgbaar als iX3. Of deze überhaupt komt is op dit moment niet duidelijk. BMW lanceert de vierde generatie X3 met een aantal plug-in hybride, benzine en dieselmotoren.
De PHEV is een X3 30e xDrive, bestaande uit een tweeliter viercilinder turbomotor met een systeemvermogen van 299 pk en 450 Nm koppel. Het opgegeven elektrische rijbereik is 86 tot 89 kilometer WLTP. Laden kan tot 11 kW AC. De topsnelheid bedraagt 215 km/u, of 140 km/u elektrisch.
Dan is er de X3 20 xDrive met 208 pk en 330 Nm koppel, dit is tevens een tweeliter viercilinder benzinemotor. De mild hybride sprint in 7,8 seconden naar de honderd en is de voorlopige instapper. De top bedraagt 215 km/u.
Diesel kan met de X3 20d xDrive. 197 pk en 400 Nm koppel staan tot je beschikking, deze sprint in 7,7 naar de 100 en de top ligt op 215 km/u. Volgend jaar volgt er een mooie aanvulling op het dieselgamma met de komst van een zes-in-lijn dieselmotor.
Het voorlopige topmodel is de X3 M50 xDrive. Dit feestbeest heeft een 3.0 zes-in-lijn turbobenzinemotor met 398 pk en 580 Nm koppel. In 4,6 sec snelt de crossover naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Het M Sportonderstel is standaard op de M50. Optioneel kun je een adaptief (M) onderstel krijgen. Het M Sportremsysteem is tevens een optie.
Mogelijk volgt er in een later stadium nog een X3 M, daar is nu nog met geen woord over gerept.
Interieur
Aan boord van de nieuwe BMW X3 tref je een Curved Display van 12,3 inch en 14,9 inch aan. Het nieuwe stuurwiel met een platte onderzijde heeft zijn weg gevonden naar dit model.
Verder is het interieur zoals je verwacht in een moderne BMW. Veel gerecyclede materialen, maar optioneel kun je ook gewoon BMW Individual Merino lederen bekleding krijgen. Tevens behoort Veganza/Alcantara tot de opties als onderdeel van het M Sportpakket.
Enkele opties zijn Harmon Kardon geluid, een panoramisch glazen dak en actieve stoelventilatie. Standaard zaken in de X3 zijn automatische airco, comfort acces en ambiance verlichting.
Nieuwe BMW X3 prijs en marktlancering
De marktlancering voor Europa en de Verenigde Staten is in het vierde kwartaal van 2024. Prijzen beginnen bij 67.815 euro. Dan heb je de X3 30e xDrive. De nieuwe BMW X3 concurreert onder andere met de Mercedes-Benz GLC, Audi Q5, Volvo XC60 en de Alfa Romeo Stelvio.
- Volvo XC60 – vanaf € 59.995
- BMW X3 – vanaf € 67.815
- Mercedes-Benz GLC – vanaf € 74.941
- Audi Q5 – vanaf € 75.438
- Alfa Romeo Stelvio – vanaf €77.500
fromtheg zegt
Voorkant weer even wennen maar zij- en achterkant vind ik een geslaagd ontwerp!
Robert zegt
Die rare deuk zo diagonaal in het voorportier… net alsof iemand er tegenaan heeft geschopt.
Gulli zegt
Dat zag ik ook meteen, en ergens doet het me ook wel een beetje aan moderne Mazda’s denken, die hebben die vouw ook.
harrie zegt
Bij Mazda verloopt die vloeiend en past ie bij de rest van het design.
Hier ziet het er gewoon uit als een lompe deuk… zal nog wel wat vragen/discussies opleveren bij de dealer bij aflevering.
kniesoor zegt
Dat is ook het eerste, dat mij opviel. Misschien ziet het er IRL minder ‘fok, een deuk in m’n deur’ uit, maar zo op basis van de foto’s vraag je je af waarom men bij BMW tot dit designfoefje heeft besloten.
flow82 zegt
Ik moet zeggen dat de scherpe vouwen en hoeken in het design even wennen zijn. Maar an sich ligt de X3 best aardig op het netvlies. In ieder geval sneller dan het bij de i5 het geval was.
v10m5 zegt
Mooi, geslaagd en eigentijds design!
cdlop01 zegt
Als Bmw fan wordt ik hier bepaald niet blij van, interieur, dashboard, verschrikkelijk, ziet er goedkoop uit, ongelooflijk, waar zijn ze mee bezig. Ook exterieur, mede ook door verzonken deurgrepen, te glad, niet fraai en hoogwaardig.
Elke Bmw lijkt forse stap terug als het gaat om kwaliteitsbeleving, is zo bij huidige 5 en bij deze niet anders.
Trojan zegt
Bij dit exemplaar vind ik het nog wel gaan, maar waar ze naartoe gaan met ‘Die Neue Klasse’ vind ik pas echt vreselijk. Een kaal Tesla-interieur (alleen maar een stuur + iPad) met stof in trendy kleurtjes of hooguit ‘vegan leather’ en uiteraard zonder iDrive controller. Niets daaraan doet mij nog denken aan de typische BMW-interieurs waarin je omringd wordt door luxe en die het typische ‘BMW-gevoel’ oproepen.
Edge zegt
Ik moest echt even goed kijken. Ik dacht even dat het spyshots waren en ze de afdekhoes nog op het dashboard hadden liggen. In het echt zal het wellicht fraaier uitzien, maar de eerste indruk op de foto’s is bepaald niet goed.
En dat terwijl ik het exterieur juist een flinke verbetering vind ten opzichte van de huidige X3.
alfagtv6 zegt
Dat interieur…… wat een goedkoop ogende kermis
Johanneke zegt
Een schoonheid is het nog niet helemaal, maar BMW’s worden weer steeds iets minder lelijk per generatie ipv steeds lelijker zoals de afgelopen jaren, dat kan ik alleen maar toejuichen.
Wel weer vergeten de achterbumper te spuiten, hoedtikje naar de goedkoopste renault laguna uit 1998, leuk.
Poulusma zegt
Het is dat deze auto ‘nieren’ heeft maar anders had het van voren gezien ook heel goed de nieuwe Peuzooi SUV kunnen zijn 😅
Dutchdriftking zegt
En maar raar vinden dat de BMW fanboys in hun e39 blijven rijden…
kareljansen zegt
Twijfel nog ernstig tussen de 530e touring of deze als 30e.. Volgens mij komt deze toch helemaal niet als IX3? Daar zou een losstaand model van komen heb ik mij laten vertellen.
busterd zegt
Zit in precies hetzelfde dubio. Heb een offerte liggen van een 530e, niet heel gek gedaan maar toch 89k. Hoge zitpostitie heeft toch mijn voorkeur en X5 is net weer iets te duur.
Rudy zegt
Pre van 5 serie is dat de kofferbakruimte bij de hybrid, niet hybrid en elektrische variant altijd hetzelfde is (570 liter). Wouter gaf in de video aan dat de hybrid X3 460 liter is geloof ik. Significant verschil met een jong gezin.
Praktische ruimte van een hybrid X5 viel mij ook behoorlijk tegen.
Je kunt bij de 5 serie best forse kortingen krijgen is mijn ervaring.
Marco Pachen zegt
Tweedehands X5 uit Duitsland halen dan! Heb je makkelijk voor 89k incl bpm en dan rijd je echt in een mooiere wagen. Nadeel van nieuw kleiner is dat, achteraf, tweedehands groter altijd beter is 😃
busterd zegt
Zit in precies hetzelfde dubio. Heb een offerte liggen van een 530e, niet heel gek gedaan maar toch 89k. Hoge zitpostitie heeft toch mijn voorkeur en X5 is net weer iets te duur.
Edge zegt
Inderdaad. De iX3 wordt een apart model, en wordt tevens het eerste model in de Neue Klasse lijn.
racerx zegt
Niet per sé lelijk (mits Iconic Glow niet aangevinkt), maar een mooie SUV is het ook niet echt. Sommige concurrenten doen dat beter, zoals al aangegeven muv de nieren redelijk anoniem.
alcantara zegt
Wel een boomerhokje zo hoog op z’n poten met hoge instap.
Als ze hier nou een platgeslagen modelletje van wisten te maken want werd het nog leuk speelgoed.
mashell zegt
Wat zijn ze aan het doen? Dit is een belangrijk model dat moet er volwassen uitzien. Deze grote koplampen, te grote “nieren”, deuk in de flank en in de achterbumper, ziet er niet uit. Dashboard dat uitstraalt: het kan ons allemaal niks meer schelen. De X3 had zich ontwikkeld tot het hart van het gamma, dat is nu wel voorbij.
camber24 zegt
Ik vind de X1 en X5 nu ineens enorm geslaagd… Ligt moeilijk op het netvlies. Heb hetzelfde met de nieuwe 5-serie, die ik van voren veel te pompeus vind. Deze X3 vind ik in zowat elke hoek tegenvallen. De renders waren veel mooier dan dit ding…
adyton zegt
De x1 (en x5, al beschouw ik die nog bij vorige generatie design) is ook echt een van de weinige mooie nieuwe BMWs en een van de weinige die een sterke vooruitgang was tov de voorganger.
steinds zegt
Heb lang getwijfeld maar ben toch blij dat we de Mercedes GLC 300e besteld hebben voor mevrouw.
Deze X3 heeft toch iets te veel hoekjes en kantjes.
Allison Burgers zegt
Heuj, weer een BMW om zeep.
Wat een interieur ook. De tandjes…
pietertje123 zegt
Hoe groot is dit nu in vergelijking met de X5 van pak ‘m beet een of twee generaties terug? De eerste X3 was wel erg smal, de tweede vond ik best aardig ogen. Maar dit lijkt wel weer een flinke maat groter.
monsieurleloure zegt
Snap dat gemekker over dat interieur niet zo, er wordt in het begin van het filmpje vermeld dat het om een preproductiemodel gaat.
mashell zegt
Dat zegt alleen maar dat het gebouwd is voordat de productie gestart is. Het kale design zonder zichtbare ventilatie roosters, saaie rechthoekige schermen en LED feest verlichting van de Action zal er bij de productie ook in zitten. Heel erg liefdeloos dashboard ontwerp.
nameel zegt
Hoe lelijker ik bmw vind, hoe beter ze verkopen. Dus deze moet wel heel erg goed gaan verkopen.