De nieuwe BMW M4 CS staat te trappelen! Maar wanneer komt ‘ie aan.
Al jarenlang zijn de mensen aan het vragen naar een spectaculaire coupé die niet te spectaculair. Eentje die snel is, maar niet te snel. En eentje die een hoop kost, maar niet te veel.
Tegenwoordig zijn er enorm veel smaakjes van de BMW M4. Het begint met een M4 met 480 pk en handbak. Dan is er eentje met 510 pk en automaat, de M4 Competition. Deze is dan eventueel ook te leveren met M4 Competition xDrive, met vierwielaandrijving. Voor de trackdayliefhebbers is er dan ook een BMW M4 CSL, een extra heftige lichtgewicht variant. Wat kan een mens nog meer wensen?
Heftiger doch milder
Nou, een model dat heftiger is dan de M4 Competition, maar milder dan de M4 CSL. Die auto is de M4 CS en die komt er binnenkort aan! In veel gevallen krijg je dan de beste dingen van de CSL die niet extreem (prijzig) zijn, maar wel zorgen voor een iets betere en heftigere M4. Nu is die smaak geen vreemde, want er was al een BMW M3 CS. Dat was de meest heftige versie van de BMW M3, daar was geen CSL-variant van.
Dankzij BMWBlog weten we dat er een M4 CS aan zit te komen en kunnen we ook al enkele cijfers strooien. De BMW M4 krijgt een 3.0 zes-in-lijn (de S58B30 uiteraard) met in dit specifieke geval 550 pk, precies evenveel als de BMW M4 CSL.
Productiedatum nieuwe BMW M4 CS
In tegenstelling tot de eerste BMW M4 CS (de F82) heeft de nieuwe generatie (de G82) xDrive-vierwielaandrijving. Uiteraard is de transmissie een achttraps automaat.
Naast een hoger vermogen heeft de M4 CS ook een lager gewicht. Verwacht geen enorm streng dieet (dat is voor de CSL). Dankzij extensief gebruik van koolstofvezel (dak, motorkap, diffusor) moet het gewicht zo’n 30 kilogram lager komen te liggen.
De productie van de M4 CS begint in juli 2026 en eindigt hoogstwaarschijnlijk een jaar later. Dan worden er enkele duizenden van gefabriceerd. Verwacht geen grote keuze in de configurator qua kleuren en uitrusting.
Otua zegt
De productie begint over ruim 2 jaar pas?