Er kleeft één groot nadeel aan de BMW M2 waardoor de stap naar een M4 ineens wel heel interessant wordt.
De tijdlijn van de BMW M2 toont een paar hele vreemde modellen voor BMW M. De eerste keer dat BMW een M-model onder de M3 plaatste was in 2011 met de 1M Coupé (E82). Een wat vreemd samenraapsel van M-onderdelen met ‘gewoon’ de N54 zes-in-lijn, geen speciale M-motor met S-aanduiding. Bij de eerste M2 (F87) was dat niet anders. Wederom een N-motor (N55) met een rits M3-onderdelen. Het unieke van de 1M en M2 en waarom het zulke perfecte stuurmansauto’s zijn zit hem dan ook in het lichtvoetige en eenvoudige. Korte wielbasis, laag gewicht: eigenlijk precies wat je wil van een auto net onder de BMW M3 en M4.
Uniek?
Het unieke van een M zonder M-motor ging bij de M2 Competition en CS de prullenbak in. Die kregen namelijk dezelfde S55-motor als de toenmalige M4, wel iets geknepen (410 pk in plaats van 450). Daar blijft BMW M zich aan vasthouden: de compleet nieuwe M2 (G87) heeft ook gewoon de S58B30 zes-in-lijn die ‘ie deelt met de M4 (G82). Kunnen ze zo wel naast elkaar bestaan? Jazeker. Zo lang de dimensies, het geknepen vermogen en het lagere gewicht maar zorgen dat de M2 de simpele kleine jongen is en de M4 meer het serieuze werk. Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De nieuwe BMW M2 heeft een groot nadeel ten opzichte van zijn voorgangers.
M4-gewicht
Het nadeel is erg simpel als we de nieuwe BMW M2 even naast zijn grote broer M4 zetten qua vermogen, dimensies en vooral gewicht:
BMW M2 | BMW M4 | |
---|---|---|
Vermogen | 460 pk | 480 pk |
Lengte | 4.580 mm | 4.794 mm |
Breedte | 1.887 mm | 1.887 mm |
Hoogte | 1.403 mm | 1.393 mm |
Gewicht | 1.675 kg | 1.675 kg |
Wat valt op? De auto’s zijn bijna exact hetzelfde als het gaat om deze statistieken. Sterker nog: het gewicht is krek eender. Da’s wel een dingetje, want is het niet zo dat de M2 daarmee de lichtgewicht keuze is. Qua dimensies blijkt dat de M2 ook niet eens de kleine broer is, want op een klein verschil in lengte na is de M2 even groot als zijn grote broer. Ook het verschil in vermogen is eigenlijk verwaarloosbaar als je bedenkt dat de M2 dus eigenlijk gewoon een M4 is qua dimensies en gewicht. Het enige wat de M2 nog een beetje verdedigt is dat je de M4 ook nog als Competition kan krijgen én als xDrive, in beide gevallen neemt het gewicht nog toe.
Nutteloos
Je kunt op twee manieren redeneren. Manier één: de BMW M2 is niet meer de lichtvoetige benjamin die het was en de upgrade naar een BMW M4 is nu eigenlijk een no-brainer. Dat zou de BMW M2 een beetje nutteloos maken. Manier twee is dat je met de BMW M2 min of meer exact krijgt wat een M4 je ook biedt, maar dan voor 20.000 euro minder. Dat zou de BMW M4 dan weer nutteloos maken. Kortom: dit neigt naar kannibalisme.
BMWBlog, die deze vergelijking aankaartte, heeft reactie van BMW M. Die zeggen dat fans zich geen zorgen moeten maken en het overgewicht van de M2 niet te voelen is achter het stuur. Nou zou BMW natuurlijk nooit zeggen dat één van hun modellen overbodig is, maar wellicht hebben ze gelijk.
PunicaOase zegt
Nog een overeenkomst: ze zijn oerlelijk :-(
Poulusma zegt
@punicaoase
Amen!
Jagris zegt
Aah ik dacht dat de styling bedoeld werd met de titel, maar dat is dus niet zo
kennone zegt
Mooi,, nee! Maar gaaf,, JAZEKER! Krijg een beetje het oude E30 M3 (205 T16, R5 Turbo, Delta Intergrale) gevoel bij dit hok met die uitgeklopte wielkasten. Wel jammer dat hij te groot en te zwaar is.
kniesoor zegt
Gewichten van de 1M Coupé/M2 en de bijbehorende M3/M4 zijn altijd al vergelijkbaar geweest, zowel de 1M als de (1e gen.) M2 wegen 1470 kilo schoon aan de haak. Nauwelijks minder dan de 1555 kilo (E92) respectievelijk 1512 kilo (F82) van z’n evenknie.
knallie zegt
Dat komt omdat de M2 een m3 onderstel heeft.
mashell zegt
Dat heeft de M4 natuurlijk ook. Het is gewoon twee keer dezelfde auto met kunstmatige verschillen.
Onehp zegt
BMW is nu gewoon eerlijker qua gewicht. Een M2 comp van de vorige generatie kon makkelijk evenveel wegen met wat opties.
En als je bedenkt dat ie in principe even groot is (volume) als een E34 M5, dan is ie krachtiger en lichter en uiteraard veel veiliger, dus de zaken gaan er wel degelijk op vooruit.
Zeg ik als een niet-BMW fan – ik vind en vond ze – altijd – te zwaar….
HZW zegt
De nieuwe M2 is gewoon een afschuwelijk lelijke auto, qua design, de vorige is 100X mooier.
Ik zou zo’n lelijk hok niet eens gratis voor de deur willen hebben staan.
CBR600rr zegt
Zelfs als ik het bewust probeer lukt het me nog niet om zulke lelijke auto’s te ontwerpen. Esthetiek is blijkbaar geen vereiste meer om als BMW ontwerper aan de slag te gaan…
turbotoll zegt
Ja. Zo onderhand misselijkmakend dit soort prijs – pk -kg statistiek. Hoe kunnen we de klant nog wat geld uit de zak kloppen met wat meer of minder topvermogen. Ik zie bebrilde pk-geeks urenlang over een beeldscherm gebogen de “juiste afweging” al maken. Waar is de tijd dat je op de showroom vloer gewoon een leuke auto uitzocht?
joki zegt
Het gewicht van de recente M2 en M3 zijn eigenlijk M-onwaardig, zeker als je dan een wat aangeklede touring besteld zit je snel aan 1800kg. Tja, dan moet je dat niet meer proberen verkopen als sportwagen. Zelfs de CLS is eigenlijk veel te zwaar waardoor hij vanzelf minder agiel wordt. Ik ga niet zeggen dat dit alleen afhankelijk is van het gewicht en dat dit niet met allerlei trucjes te counteren valt, maar er is wel een reden waarom racewagens zo licht mogelijk gemaakt worden. Haal bvb eens 100kg uit je eigen wagen of vertrek eens met vier volwassenen en keer terug zonder passagiers. Je merkt het verschil in dynamiek van je voertuig direct…
crashingduke zegt
Ze zijn zwaarder een 3e generatie Supra, die op diverse fora The Whale wordt genoemd vanwege haar gewicht 😁
Wolflow zegt
Elk paardje extra kost dus een rug
flyerbunch zegt
Ze zouden mss ook eens moeten kijken hoe het zit qua verkopen.. ondanks dat M4 duurder is heeft deze wel meer status voor velen wrs. M2 styling is helaas ook nog een ding dat mensen naar de M4 neigt mss?
jippie zegt
Als ik moest kiezen tussen een M2 en een M4 dan werd het een M3. :-)
Johanneke zegt
De 1M vind ik echt geweldig. Die heeft nog wel het lichtvoetige.
gwnbmw zegt
De m2 is misschien wel de lelijkste sportieve auto die je op het moment kunt kopen, wat een absoluut gedrocht. De m3/m4 voorkant kan ik wel waarderen, bij deze m2 klopt er gewoon helemaal niks. Voorkant van een kia, zij aanzicht van een leuke vissersboot, de achterkant van lego blokken, weegt meer als @willeme zijn zus én mijn schoonmoeder bij elkaar.
gregorius zegt
Ik ben erg blij met deze generatie M4 (en ook M2). Waarom? Heb nog altijd mn oude E93 M3. Atmosferisch en legt het natuurlijk af bij alle turbo’s motoren met supercomputers die elke Henkie op de weg kan houden. Maakt allemaal niet uit.
De e93 heeft een mooier geluid en ziet er beter uit. Zo word ik iig niet hebberig naar een nieuwe.