De nieuwe BMW M1 mag van ons elk moment komen. Als één merk een leuke EV kan maken, is het BMW wel, toch?
BMW was een van de eerste merken die kwam met een ‘verstandige’ en ingetogen supercar die niet levensgevaarlijk was. Dat was uiteraard met de M1. Een auto waarvan het verhaal erachter bijna mooier is dan de auto zelf en laten we eerlijk zijn: de M1 (headerfoto) is nog altijd een plaatje.
Toen in 1981 de productie stopte, kwam er geen opvolger voor de auto. De BMW 8 Serie was toch een compleet andere auto. ItalDesign gaf zelf nog een voorzetje met de Nazca C2 (afbeelding onder), maar die zou niet in serieproductie gaan.
En de i8 dan?
Stiekem is de BMW i8 een waardige opvolger. Sterker nog, de i8 is in basis briljant. Alleen vinden de verstokte Petroldrinkers het stom (want er zit een elektromotor in en dat mag niet), maar de EVangelisten vonden weer de aanwezigheid van de verbrandingsmotor niet salonfähig.
Daardoor hinkte auto teveel op twee gedachten. Waarschijnlijk om beide groepen aan zich te kunnen binden, vonden ze het allebei eigenlijk net niets. Zie het een beetje als @jaapiyo in de kroeg. Als hij twee dames het hof te probeert maken op 1 avond, gaat dat altijd fout. Richt hij zich op één deerne, heeft hij altijd succes. Het is een meestercharmeur.
Nieuwe BMW M1 niet in de koelkast
Maar goed nieuws voor de liefhebbers van de originele BMW M1, BMW overweegt er weer eentje te gaan bouwen. Of althans, een sportwagen die in dezelfde geest gebouwd is. Dat bevestigt Frank van Meel aan Autocar:
Het is altijd iets waar we naar kijken. Als autofanaten dromen we er altijd van om zulke auto’s te bouwen. Dat wil niet per se zeggen dat we ze ook gan bouwen, maar we verkennen wel de ideeën. Dat de Vision M er niet is gekomen, wil niet zeggen dat we er niet aan denken. Ik ben altijd aan het uitvogelen hoe het wel kan werken.
Frank van Meel, hoopt stiekem ook op een nieuwe BMW M1.
BMW was nogal ongelukkig met de i8. De auto was aan de ene kant veel te vooruitstrevend en aan de andere kant niet vooruitstrevend genoeg. Met de een nieuwe M1 kunnen ze dat rechtzetten. Net als met een elektrische M3 kan een elektrische M1 het bewijs worden dat je ook met EV’s de grootst mogelijke lol kan hebben.
Meer lezen? Dit zijn de leukste BMW’s zonder M-badge!
tborre zegt
Als polestar zijn 6 kan lanceren kan dit toch ook..
Wel verbaasd van de prijs van 200k boor de polestar6 roadster. . Stevig…
Dutchdriftking zegt
Gewoon doen. Maar dan wel een beetje een knappe uitvoering graag en niet zo’n fout hok. Een beetje chique en tijdloos graag. BMW heeft Alpina al ingelijfd, die wielen onder een groene coupé met veel chrome IPV hoogglans zwart, dan ben je al een heel eind.
mashell zegt
Tijdloos is Alpina zeker want ze doen nu hetzelfde als ze in 1986 deden, maar chique? Die striping, frontspitters, wielen, uitlaten en typeplaatjes zijn alles behalve chique. Het zijn wagens voor mannen met matjes in de nek en die zijn er in Duitsland nog.
rollingstoned zegt
Matjes rijden in een Opel Manta 😜
dalmore zegt
BMW, doe het niet, ik kan niet nog meer teleurstellingen aan.
Wacht even tot je jezelf weer bij elkaar geraapt hebt en doe het dan!
racerx zegt
Vwb de i8, dat was gewoon geen supercar. Gewoon een hele fijne cruiser met bijzondere looks, maar ze hebben er niet voor niets geen M badge op geplakt. Als ze in plaats van die driecilinder de i8 hadden voorzien van de S63 (of zelfs S55) motor met hybride ondersteuning, dan had BMW een dikke supercar kunnen bouwen. Helaas durfden ze het niet aan (vanwege R8? AMG GT?) en kwamen ze met een nogal lauwe eco-mobiel. Ja ik heb erin gereden en het is een een ontzettend prettige auto, maar de dorpelbreedte, deuren en looks verraden dat ze hier eigenlijk iets anders mee van plan waren… te onpraktisch voor de aandrijflijn.
Marco zegt
Ik weet dat BMW jullie sponsort maar de propoganda begint nu wel iets te obvious te worden 😅
tjorque zegt
Dat design foefje met een camel toe in de motorkap hoeven er wat mij betreft niet te herhalen…