De nieuwe BMW iX3 komt eraan en krijgt naar verluidt een epische nieuwe batterij met een enorme range.
Onlangs schreven we al dat het moeilijk is een scenario te voorzien waarin BMW niet opgeslokt dan wel vernietigd zal worden in de EV wende. Als je ziet hoeveel moeite concerns als VAG, Ford en GM hebben met het succesvol in de markt zetten van elektrische auto’s…Bij VAG gaan modellen nu ruim 10 jaar mee en zijn de interieurs kaler dan ooit. Hoe slaagt een kleinere onafhankelijke fabrikant als BMW er dan in de benodigde investeringen te doen en toch een leuk premium product te maken?
Geen 730d meer nodig
Misschien wel door te fuseren met Toyota. Maar misschien ook door unfassbare Beierse slimmigheid. De nieuwe elektrische bleppers van BMW in de Neue Klasse familie komen immers met de dag dichterbij. En deze beloven batterijen te hebben waarmee je bijna van Amsterdam naar München kan rijden zonder onderweg te laden. Dan heb je dus geen 730d meer nodig…Tenzij je binnen vijf minuten ook weer terug wil.
Na5 iX3
Enfin, de nieuwe, intern NA5 genoemde BMW iX3, komt als het goed is al volgend jaar op de markt. Deze elektrische SUV zal dan op het nieuwe platform van BMW staan waar feitelijk alle EV’s van het merk op zullen baseren. Dit heeft -uiteraard- een 800V-architectuur, maar ook Gen6 batterijen. Wat dat wil zeggen is dat de batterijen meer nikkel hebben maar minder kobalt en twintig procent meer energiedichtheid hebben dan de vorige generatie batterijen. Bovendien komt bij het proces om de batterijen te maken, 60 procent minder CO2 vrij. Wat mooi is, maar ook te denken geeft hoeveel CO2 er niet vrijkomt bij de huidige productie van al die ‘schone’ batterijen.
De juiste wielen
Enfin, voor de klant interessant is hoe zich dit vertaalt naar de praktijk. En het goede nieuws is dat BMW voorziet dat de iX3 een actieradius heeft van tot wel 800 kilometer. Dat lijkt ons voldoende om range anxiety te verslaan, voor de meeste mensen. Het platform maakt net als nu een setup mogelijk met één motor die alleen de juiste wielen aandrijft, of meerdere motoren waarbij je ook AWD hebt.
kiloknaller
De iX3 wordt dus een enorm belangrijk model voor BMW, net als de andere Neue Klasse modellen. Iedereen wil een SUV dezer dagen, dus wellicht wordt het wel de ultieme kiloknaller. Zodoende zal de auto ook niet alleen meer gemaakt worden in China (zoals nu), maar in verschillende BMW fabrieken, waaronder die in München. Boven dit bericht staat overigens een bonkige render. BMW kennende zal het productiemodel lelijker worden, al is het maar omdat het kan. Maar goed, 800 kilometer range dus…koop dan?
Edge zegt
De huidige iX3 begint bij net geen 72k hier in Nederland, dus dan zal de Neue Klasse iX3 ongetwijfeld ook geen goedkope jongen worden. Voor de kiloknaller hadden ze volgens mij dan toch beter kunnen wachten met de huidige iX3 en die als Neue Klasse in de markt zetten. Ik denk dat BMW voor de echte kiloknaller nog een aantal jaar moet wachten tot de relatief recent geïntroduceerde iX1 vervangen gaat worden door eentje die van Neue Klasse techniek gebruik kan maken.
fanboy zegt
@Edge: Ik zie ze toch relatief veel rijden. Ze zullen niet echt in mega aantallen verkocht worden, maar verkoopt toch wel aardig denk ik.
adyton zegt
Die render is echt een perfecte interpretatie van de concept in SUV vorm. Weet je, ik zou het niet eens erg vinden als hij er zo komt uit te zien, maar BMW kennende maken ze er weer een zootje van…
kniesoor zegt
Dit heeft qua hoogte-/lengte-/breedteverhouding in combinatie met de afvallende daklijn iets weg van een Urus. Vandaar wellicht, dat-ie in de smaak valt.
mashell zegt
Precies! Adrian van Hooydonk eruit en degene die deze render gemaakt heeft erin bij BMW!
HZW zegt
Meer nickel en minder kobalt in de accu cells, betekend 20% meer energie dichtheid, een 30% kortere oplaad tijd en 30% meer range.
jensoffbutton zegt
Die neus ziet er 1000 keer beter uit dan de beverrat niertjes van de laatste jaren.
Hopelijk behouden ze dit. En een paar vouwtjes minder in de zijkant, zoveel zoals in de render moeten niet.
steephh zegt
Tof! Dit klinkt als of BMW een goeie basis heeft neergezet. 800V architectuur is nice!! Nu nog 12V eruit schoppen en vervangen door 48V. :-) maar dat zal voor BMW wel iets lastiger liggen
mashell zegt
48V is leuk voor mild hybride maar heeft dat zin in een volledige EV? Eigenlijk zouden we een boordnet op 3,3V nodig hebben, dat is immers de spanning waarop de meeste elektronica echt werkt.
Reinier zegt
48 volt betekent dunnere en goedkopere bekabeling. Audio, verlichting, ventilatie, etc draait niet op 3.3V.
jaapies zegt
Liever een 3 serie met iets minder range die lichter is en daardoor beter rijd…
William zegt
Veelbelovend model. Al blijft het apart dat zelfs in de nieuwste EV’s er nog altijd ergens een traditionele 12V accu verstopt zit.
mashell zegt
Waarom is dat apart? Elektronica werkt niet op 400 of 800V. Maar op een veel langere spanning die je gemakkelijk kunt afleiden van 12V. Als je de 12V (eigenlijk 13,8V) batterij voedt vanuit de hoogspanningsbatterij dan is dat een behoorlijk efficiënt systeem en kun je bijvoorbeeld dezelfde ruitenwissers, elektrische raammotoren en navigatie systemen gebruiken als voor auto’s met verbrandingsmotoren.
JelmerS zegt
Als je met een schone lij begint aan een EV platform, dan is het toch raar om eerst in je magazijn te kijken welke 12v spullen je nog kan hergebruiken.. nu ga ja van 400V naar de 12v accu en dan naar de spanning van de electronica. En die ouwe 12v accu’s zijn loodzwaar in verhouding. Ik zeg skippen die accu!
tjorque zegt
Die 12V kan ook een li-ion zijn toch..?
fanboy zegt
@tjorque: Ja maar dan wel LFP. Want met NMC (zoals de meeste EV accu’s zijn) krijg je 16 volt. Dat heeft Tesla ook al in hun Model 3s enzo, maar 16 volt gaat veel elektronica bij bestaande autofabrikanten en toeleveranciers niet leuk vinden.
Reinier zegt
De 400 volt tractie batterij wordt fysiek afgeschakeld zodra de auto uitstaat. Maar sommige systemen zoals keyless entry en de verbinding met de app moeten blijven werken. Dus daar heb je een batterij voor nodig. Dat is bij EV’s steeds vaker een lithium batterij, maar dat is niet noodzakelijk handig, want dat type batterij kan er niet tegen om voortdurend op 100% geladen te blijven in tegenstelling tot de goede oude lood accu.
fanboy zegt
@Reinier: Dat kan makkelijk, je maakt de 90% van die accu de nieuwe 100%.
Tesla heeft 16 volt accu’s volgeladen, en dan zitten ze onder de 90%. Ze gebruiken eigenlijk maar een heel klein deel van de accu. En dan nog is het lichter dan lood accu’s.
tjorque zegt
Steek die aandrijflijn maar in een mooie i5 touring.
Met een iets kleinere batterij die goed is voor 500 a 700km en een degelijk rijgedrag a.u.b.
deeeef zegt
2025? oei dan wordt ie “onbetaalbaar” per 2025 BPM op EV’s