![Nieuwe BMW iX: tot 659 pk en 1.100 Nm](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-1-970x545.jpg)
Tot 1.100 Nm koppel in je gezinsbak die de BMW iX is. Wat een wereld.
Meer dan 1.000 Nm aan koppel. Vroeger associeerden we dat vooral met enorm krachtige diesels. Later waren er benzine powerhouses die af en toe een uitstapje maakten. Maar dat waren zeker geen gezinsrakkers. Welkom in 2025, waar je ook de straatstenen eruit kunt rijden met een auto als de nieuwe BMW iX.
Dankzij de elektromotoren kunnen autofabrikanten eenvoudiger spelen met vermogens dan met verbrandingsmotoren het geval is. Goed, er zijn wat uitdagingen met koeling. Maar in principe is krankzinnig veel vermogen direct aanspreekbaar. Alleen voor de topsnelheid moeten ze nog iets verzinnen. Want lang genieten van al dat vermogen is er niet bij.
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-2.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-3.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-4.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-5.jpg)
Dat brengt ons vandaag bij de nieuwe BMW iX. Het model maakt sinds 2021 onderdeel uit van het gamma van het merk. Ze omschrijven het als een Sports Activity Vehicle (SAV). Zeg maar gerust gewoon een gezinsbak, een MPV van de moderne tijd. Maar vroeger was je met 250 pk heel deftig in je MPV, laat staan meer dan 650 pk. Gaan we het zo over hebben.
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-6.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-7.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-8.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-10.jpg)
Wijzigingen
Het belangrijkste nieuws van de nieuwe BMW iX is de kersverse topvariant en een verhoogde actieradius. Enkele subtiele wijzigingen aan het exterieur en interieur moeten je laten zien dat je met de LCI onderweg bent. Zo is de grille optioneel verlicht (woohoo), behalve op de duurste modelvariant. Dan is het standaard. Daarnaast is het M sportpakket voortaan verkrijgbaar op de iX.
Nieuwe kleurtjes zijn er ook!
- Arctic Race Blue metallic
- Dune Grey metallic
- Carbonschwarz metallic
- BMW Individual Frozen Deep Grey metallic
- Tansanitblau metallic
- BMW Individual Frozen Pure Grey metallic
- Space Silver metallic (beschikbaar vanaf zomer 2025)
Voor het eerst gaat de iX door de 700 kilometer actieradius WLTP. Het opgegeven rijbereik van 701 km is van toepassing op de iX xDrive60. Een toename van ongeveer 60 km in vergelijking met het oude model. BMW lanceert de vernieuwde iX in de varianten xDrive45 (instappert), xDrive60 en de M70 xDrive.
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-11.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-12.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-14.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-15.jpg)
Batterij en snelladen
De xDrive45 heeft een 94,8 kWh grote accu. De M70 xDrive moet het doen met 108,9 kWh en de xDrive60 heeft de grootste met 109,1 kWh. Vandaar ook die 700 km+ range voor dat model. Hoewel je dat in de praktijk ongetwijfeld niet gaat halen, laten we realistisch zijn. De WLTP-actieradius van de xDrive45 bedraagt 602 km en de M70 xDrive komt maximaal 600 km ver.
De xDrive45 mag maximaal 175 kW snelladen. Zijn twee duurdere broertjes hebben een maximaal laadvermogen van 195 kW. AC laden kan met maximaal vermogen van 22 kW.
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-21.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-22.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-23.jpg)
Pk’s
Gaan we het nu hebben over de power. Mijn favoriete gedeelte. De BMW iX is altijd uitgerust met een elektromotor op zowel de voor- als achteras. Dat betekent altijd vierwielaandrijving. De xDrive45 is 82 pk krachtiger geworden en levert nu 408 pk. 0-100 km/u doet het instapmodel in 5,1 sec.
De xDrive60 heeft 21 extra paarden en is nu goed voor 544 pk. Sprint in 4,6 seconden naar de honderd. Zowel de instapper als deze xDrive60 hebben een topsnelheid van 200 km/u. Toch een beetje lullig met meer dan 400 of 500 pk aan boord.
![Nieuwe BMW iX](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-41.jpg)
![Nieuwe BMW iX](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-42.jpg)
![Nieuwe BMW iX](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-43.jpg)
![Nieuwe BMW iX](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-44.jpg)
![Nieuwe BMW iX](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/bmw-ix-25-45.jpg)
Gaan we door naar het feestmodel. De M70 xDrive met 659 pk en 1.100 Nm. Hier komt het addertje onder het gras. Die 1.100 Nm is alleen beschikbaar met Launch Control. Dan sprint het ding in 3,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Vanaf maart is de nieuwe BMW iX leverbaar. Prijzen beginnen bij 86.403 euro’s. Deze BMW concurreert onder andere met de Mercedes EQE SUV (87.877 euro), Audi Q6 e-tron (65.950 euro) en de Macan Electric (86.000 euro).
Toen de iX gelanceerd werd dacht ik “wat lelijk, dit gaan ze niet serieus op de markt brengen”. Nadien heeft BMW zulke lelijke wagens (vooral XM, X2 en 7 serie) gebracht dat ik tegenwoordig bij een iX denk “valt wel mee”.
Lieve BMW, dump eindelijk die van Hooydonk!
Hear hear. Afscheid nemen van die man.
Vwb de iX, ze hadden van de gelegenheid gebruik moeten maken om het design wat ingrijpender aan te pakken. Het is nog steeds een i3 met hazentanden die tevergeefs meermaals met obesitas gediagnosticeerd is…
Helemaal mee eens! Oudere modellen zijn veel mooier. Maar ze verkopen wel als een malle.
Volgens mij kan je een auto beter mooi of lelijk maken, dan smakeloos.
Gaat om opvallen. 25 jaar geleden wilde je een sportieve coupe met mooie subtiele lijnen, dat was wat je status gaf. Nu is het een zo groot mogelijke auto met een zo agressief mogelijk uiterlijk. Dus is deze BMW een heel lelijk busje met heel veel lijntjes en scherpe hoeken.
Grappig, ik dacht -op het ontslag van Van Hooijdonk na- precies hetzelfde.
Maar ik moet bekennen dat ik deze wagen ook niet meer zo lelijk vind als toen deze gelanceerd werd. Dus wen ik er nu aan of waardeer ik het design zelfs? Ik ben er nog niet over uit.
Ik had precies hetzelfde, en dat komt door de nieuwe voorbumper van de M70. Check de configurator maar eens. Een “normale” iX heeft nog steeds een afzichtelijk front, maar de M70 smoelt een stuk beter met de nieuwe voorbumper.
oproepen om een persoon zijn bestaanszekerheid te ontnemen omdat JIJ een paar autootjes niet mooi vind?
Spoor je wel?
Zo te zien hebben ze de stoelen wat zijdelingse steun meegegeven, dat was bij de vorige echt niet fijn. Nu nog verstelbare hoofdsteunen en ik ga over 5 jaar wel shoppen…
Eens de stoelen misten zijdelingse steun. Was voor mij niet onoverkomelijk, maar vooral bij op- en afritten een gemis.
Maar het metalen randje om het gat (waardoor de stoel leek op een masker voor bepaalde rollenspellen, heel geliefd bij BMW rijders) is wegbezuinigd.
Rij de huidige M60 zakelijk in Duitsland. Prima auto die aan alles voldoet. Zou op het moment zonder twijfelen de M70 bestellen.
Ik rij ongeveer 40.000 km per jaar en dat is prima te doen. Ook Düsseldorf naar Hamburg of München is prima te doen. 1x stoppen onderweg 15 minuten en weer door dan ben je er zo. Enige twijfel is misschien de nieuwe 60 te nemen met de hoogste range, maar eigenlijk niet nodig dus liever het plezier van de M70.
Door de nieuwe stoelen in deze LCI heb ik eigenlijk alleen nog de wens voor 800v maar die komt pas bij BMW met de nieuwe iX3.
Waarom liever de M70? Heeft die behalve meer power ook andere verbeteringen die je niet op de 60 kunt bestellen?
Denk dat mijn grootste reden is dat de nieuwe 60 eerder naar de oude 50 nijgt qua prestaties, dan naar (mijn) M60.
De rest van de opties moet ik bekijken. Zij zo snel even niet of de meesturende achterwielen en andere opties er nog zijn.
Er is iets heel vreemds aan de hand. Ik vond dit altijd een kansloos lelijke auto, maar nu bij deze foto’s in deze kleur vind ik hem ineens best wel prima. Komt het door de subtiele facelift of is mijn beoordelingsvermogen aangetast door de absoluut verschrikkelijke nieuwe 5-serie?
Heb er een keer ingezeten bij de dealer en van binnen is het wel een heerlijke auto. Het heeft niets meer met sportief rijden te maken, maar ach, dat hoeft ook helemaal niet in een ruime gezinsauto.
Jammer dat het snelladen niet echt snel is… Dat doen de Macan, Q6, EV9 of Ioniq 9 stukken beter.
De BMW haalt 195kw en is volgens mij 400 volt t.o.v. bijvoorbeeld de 210kw van een ev9, enkel als je aan een 800v laadpaal staat. Dan valt het verschil erg mee. De laadcurve zal veel meer zeggen. Is het een kort piekje op 195kw of een redelijk vlakke curve.
de EV9 heeft een erg vlakke laadcurve tot ongeveer 70%, na 80% is het gedaan…
De huidige iX zakt al ineen rond de 35%…
Weet ik van de laadcurve van de Ev9, daarmee dat ik aangaf dat de laadcurve zal bepalen hoe goed het snelladen is en hoe groot het werkelijke verschil is.
Je moet tegenwoordig wel je best doen om een laadpaal te vinden die geen 800V ondersteunt. Zowel Ionity als Fastned of Shell recharge doen dat wel. Je moet vooral Tesla vermijden.
De facelift doet hem wel een klein beetje goed, want ik vond hem eerst echt intens lelijk. Desalniettemin blijf ik het een wagen voor pooiers in het hogere segment vinden.
A kijk aan, de BMW Trump 2 serie.
Mooie facelift, front net wat dikker en de grille past wat meer in het geheel. Stoelen nu ook eindelijk een sportievere versie van mogelijk.
Qua range ook dikke prima. Vooral de instapper, want die was bij de vorige ondermaats.
Die is flink opgeknapt. Leuke occassion over een paar jaar..
Mensen hier in de comments krijgen een vorm van Stockholm syndroom lijkt het. Dit is nog steeds een intens lelijke auto. We lachten vroeger om die gekke busjes uit Japan, nou deze past er perfect tussen. Een karikatuur van het BMW van begin deze eeuw.
Keurige specificaties. Denk wel dat hij het moeilijk gaat krijgen als BMW heel binnenkort zijn “Neue klasse” IX3 gaat lanceren. Beetje vergelijkbaar met het Q6/Q8 verhaal bij Audi.
“De xDrive45 mag maximaal 175 kW snelladen. Zijn twee duurdere broertjes hebben een maximaal laadvermogen van 195 kW”
Vervolgens doet een merk als Lotus met gemak 367 tot 400 kW in de praktijk. BMW loopt hierin wel echt achter.
Natuurlijk, beauty is in the eye of the beholder, maar ‘t is me een compleet raadsel waarom iemand iets zo ontaard lelijks zou willen aanschaffen. Er moeten beter ogende EV’s met vergelijkbare prestaties en prijs bestaan.
Vind het helemaal niet verkeerd, de nieren zijn te groot, nog steeds en dashboard vind ik er persoonlijk erg goedkoop uitzien, maar koplamp design lijkt al op ‘neue klasse’ en dat staat goed, mooie velgen ook.
Of je koopt een Fisker Ocean voor ~ €40k.
Nu wordt het een serieuze EV SUV.
71 kWh in de oude IX40 kon natuurlijk echt niet.
Zo zou ik hem wel willen.
Launh control op je gezins container… best zielig.
Waar komt die snelheidsmeter begrenzing nu vandaan bij die EV’s? 200 is toch mooi tobben.
En nog altijd de laadklep rechtsachter ipv linksvoor. Voor mij de dealbreaker
Dan draai je ‘m toch gewoon 180 graden, zit die laadklep alsnog op de juiste plek . . .