Maar we hadden toch unaniem besloten dat alles in de toekomst elektrisch is? In Duitsland denken ze er anders over. Daar zijn nog nieuwe BMW benzinemotoren én diesels in ontwikkeling!
Elk merk kiest zo zijn eigen moment om over te gaan naar nieuwe technologie in de vorm van elektrificatie. Merken als Volvo en Renault nemen het zeer serieus en hebben de data al vervroegd. Andere merken hebben nog wel eventjes baat bij verbrandingsmotoren.
Als we kijken naar de Duitse Drie, zien we dan Mercedes en Audi ze nog wel leveren. Maar, dat bij hen de ontwikkeling voor nieuwe generaties is gestaakt. Het wordt nu alleen nog aanpassen aan de telkens strenger wordende eisen. Zowel Mercedes als Audi zetten zich in voor een elektrische toekomst. Ze zullen wel moeten, want vanaf 2035 mogen auto’s geen verbrandingsmotor hebben van de EU.
Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels
Maar, als we kijken naar BMW, dan zien we wat opvallends. Dat merk wil nog de benzinemotor blijven ontwikkelen. Er komen nog nieuwe BMW benzinemotoren aan. Sterker nog, ze zullen zelfs blijven investeren in de ontwikkeling van de dieselmotor! Op zich zit er een logische gedachte, zo laat ontwikkelingschef Frank Weber van Auto, Motor und Sport weten.
Zijn visie – en dus die van BMW – is dat de verbrandingsmotor verder ontwikkeld moet worden om nog schoner te worden. Er komt een compleet nieuwe generatie aan van zes- en achtcilinder benzinemotoren en zescilinder diesels.
Grote daling uitstoot
Volgens Weber zal de daling in uitstoot het grootste zijn van alle BMW-motorgeneraties. Met name de cilinderkop moet revolutionair zijn. Opmerkelijk is dat men met geen woord rept over drie- en viercilinder motoren.
Weber is van mening dat op deze manier de verbrandingsmotor veel efficiënter kan worden. Ondanks dat er een catastrofale milieuramp dreigt (afgaande op de maatregelen die sommigen draconisch noemen), zegt Weber wel dat de wens van de klant net zo belangrijk is als de emissiereductie.
Via: Auto, motor und sport.
mrtrex zegt
Uhm, dit bericht was er vorige week al… https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-blijft-stug-dikke-benzine-en-dieselmotoren-bouwen-2970271
ffw88 zegt
Willeme moest zijn enthousiasme over dit nieuws ook nog even kwijt.
gregorius zegt
Wordt ook wel tijd met die V8. Die 4.4 is al 13 jaar oud (N63 / S63) en het heeft altijd slechter geklonken dan de 4.0T blokken van VAG en MB. Het is voor mezelf ook 1 van de redenen dat ik voor een E63s gekozen heb en uiteindelijk niet de Alpina B5 (aangezien er geen M5-station is).
En over 5 -10 – 15 jaar zijn er nog genoeg delen van de wereld waar ze nog best kunnen genieten van een premium benzine auto.
lexis zegt
@ Meneer BMW, kunnen jullie dan ineens ook eens komaf maken met de vele issues aan jullie motoren . Of gaat het hier weer eens over een verdere cost down actie ( wat met een duur woord efficient dynamics heet bij jullie)?
camber24 zegt
@lexis: vele issues? Verklaar je nader. Rij al enige jaren BMW en heb nergens last van.
lexis zegt
Rekkende distributie kettingen, een tikkende tijdbom bij alle recente motoren. Google dit maar eens. Maar voor iemand die least zal er geen last van hebben of je moet echt heeo veel km draaien per jaar vanaf 100k km wordt het uitkijken. Verder hebben bijna alle performante bmw motoren last van vroegtijdige slijtage op de krukaslagers, ( google maar eens op bearing rod failure of bmw ” motorschaden” als je dat niet op tijd ontdekt is de motor rijp voor de sloop idem voor het ketting probleem. Verder zijn de olie en waterpomp van matige kwaliteit en lekken allle plastiek kleppendeksels olie na verloop van tijd. Dusja voor een kwaliteits produkt toch net iets te veel issues.
soup zegt
Hoop geblèr zonder cijfers dit.
Letterlijk al deze problemen die je opnoemt kwamen/komen bij een hele kleine (2 a 3%) groep voor. Wellicht de N20A daargelaten. Elk merk, en zeker de hoog-specifiek-vermogens motoren hebben links en rechts wel issues.
lexis zegt
Geblaat ik weet het niet, de N motoren staan er toch om gekend dat de distributie ketting het geen autoleven volhoudt , niet zo zeer de vraag als het gaat gebeuren maar eerder wanneer. De 4 en 3 cyl hebben er het meeste last van (vooral de 2.0l ( 28i en 30i versies, hoogste aantal pk/l motorinhoud). De krukaslagers klopt is meer een issue bij de m v8 en m 6l motoren maar het komt ook op de gewone N55 voor. Oorzaak? De plastiek kettingspanner breekt soms maar ook de dunne olie 0w30 in combinatie met hogere bedrijfstemperaturen en lange service intervallen zouden voor te snelle slijtage van de ketting zorgen. Alleen heeft BMW er niet aan gedacht dat hier ooit service op nodig zou zijn. Dus een knap lastig en duur werkje als het toch moet gebeuren . Internet staat dan ook vol met specialisten die dit werkje aankunnen. Als je dit door zen dealer moet laten doen ben je geruïneerd.
Interessante link: https://techservicecenter.nl/distributieketting-bmw-benzinemotoren/
DeWitteCondor zegt
Dit is toch niet typisch een BMW issue? Rekkende kettingen komen ook voor bij VAG en ook bij Mercedes. Olie en waterpompen zijn ook bij andere merken niet altijd even degelijk (vaak ook door plastic schoepen ipv metalen).
Volgens mij kom je met goed onderhoud ver. Wel het oliepeil altijd even goed in de gaten houden maar bij onze 118i (F20) hoef ik eigenlijk nooit bij te vullen. Valt me reuze mee en staat intussen al een aantal jaren voor de deur. Ben er vooral ook blij mee dat dit gewoon nog een 1.6 4-cyl is ipv een of ander driecilinder grasmaaiertje
3246cm252kw zegt
@camber24: ja mensen denken helaas dat als je een BMW koopt geen onderhoud meer hoeft te doen…
toniominestrone zegt
@lexis: ik heb met mij zgn efficiënt dynamica torentje zonder problemen de 3 ton aangetikt.
Dutchdriftking zegt
Buiten Europa is er nog een enorme vraag naar deze motoren, dus zo gek is dit niet. En daar de marge op de grotere motoren zit snap ik dit ook. Dat een 316i geen 1.5 driepitter heeft maar een elektromotor maakt niemand wat uit, maar een 340i is een heel ander verhaal.
jensonb zegt
Prima al die klimaat acties zijn bedacht door het grootbedrijf om maar geld uit de zakken te kloppen maar een probleem die we zelf niet oplossen
ty5500 zegt
Welk grootbedrijf bedenkt de klimaatacties? K’leer altijd graag bij.