Alles wijst erop dat BMW van plan is om de volgende generatie 7 Serie op een streng dieet te sturen. Door naast staal ook rijkelijk gebruik te maken van aluminium en carbonfiber zou de nieuwe 7 Serie wel eens lichter kunnen worden dan de huidige 5 Serie.
Land Rover liet onlangs met de nieuwe Range Rover en Range Rover Sport al zien dat het goed mogelijk is om auto’s vele honderden kilo’s lichter te maken dan hun voorgangers. BMW lijkt van plan te zijn om hetzelfde te doen met de nieuwe 7 Serie (G11).
Bij BMW zijn ze al meer dan 10 jaar bezig met carbonfiber en dan hebben we het niet alleen over details zoals daken voor M3tjes. In 2010 werd al bekend dat BMW in het diepste geheim een X5 prototype had gebouwd waarvan de unibody en een deel van het plaatwerk gemaakt was van CFRP. Ook bij de aankomende BMW i3 en i8 wordt natuurlijk veel CFRP (carbon-fiber-reinforced polymer) toegepast.
De onthulling van de nieuwe 7 Serie staat pas in de planning voor de IAA van 2015, maar zoals je in onderstaande video kan zien is BMW al druk aan het testen. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat op basis van de nieuwe 7 Serie er een 8 Serie gaat komen. Of dit net zoals bij de 4 Serie en 6 Serie een trio gaat worden van coupé, cabrio en 4-deurs Gran Coupe is nog niet bekend.
Onder de motorkap verwachten we minimaal doorontwikkelingen van de huidige zes-in-lijn, V8 en V12 motoren, maar een viercilinder zou tegenwoordig ook best kunnen. Audi en Mercedes doen dat immers al langer. Ook zijn er geruchten over een 760i xDrive M Performance met 4.4 V8 die het moet opnemen tegen de Mercedes S63 AMG en Audi S8. (via: autocar.co.uk)
forzaferrari zegt
Een 760i xdrive vind ik nog geen goede concurrent voor de s8, een m7 zou een betere optie zijn..
TimoBac zegt
@forzaferrari: Ik ook niet maar dat ligt meer aan de naam van de wagen dan de performance zo verwacht ik.
jaapiyo zegt
@forzaferrari: Een M-badge hoort niet op zo’n groot en zwaar gevaarte. Dat Mercedes en Opper-VW hun sportieve badges op dit soort auto’s plakken komt doordat bij die merken de badge puur bedoeld is voor een dikkere marge. Helaas gaat BMW ook al een beetje die kant op (X5/6M) maar gelukkig bij de 7 vooralsnog niet.
mashell zegt
@jaapiyo: als de nieuwe 7 serie lichter wordt dan de huidige 5 zoals de titel van het artikel zegt en er de wagen nog steeds niet sportief genoeg is voor een M versie moet BMW dan niet eigenlijk ook de stekker uit de M5 trekken? Ik vindt het eigenlijk wel mooi, BMW heeft over het algemeen een sportieve inborst behalve bij de 7 serie, dat is een comfort sloep en daar maken ze geen sportieve versie van hoeveel de mannen en jurken er ook voor zouden betalen.
jaapiyo zegt
@mashell: De M5 heeft natuurlijk historie en als concept bestaansrecht IMO. De huidige is eigenlijk wel te zwaar geworden om als echt sportieve sportsedan te boek te staan dat ben ik met je eens. Zou mooi zijn als de toekomstige (M)5 ook lichter zou worden in navolging van de 7, maar wellicht is dat nog te duur op dit moment en zouden basis-vijfjes dan uit de markt geprijsd worden.
stanny zegt
@jaapiyo: audi doet het ook niet. Een RS8 is er namelijk niet. Maar op een rechte lijn is de s8 wel sneller weg dan de R8 (wat een heel ander model/markt is)
lambo4all zegt
@stanny: r8’s doen tegenwoordig 3.6 op de 100 dus sneller is die nietmeer!
Fidenza zegt
@lambo4all: R8 V8 bestaat ook nog.
aventador51 zegt
M performance? klinkt goed!!
pand zegt
@aventador51: idd, ik ben benieuwd
E550 zegt
@pand: idd ..
jrmpower24 zegt
De huidige 7-serie is nog lang niet aan vervanging toe. Prachtige wagen.
laulau zegt
760i is toch een V12? En dan gaan ze bij de M-performance van de 760 een V8 gebruiken.. Onduidelijk hoor
lincoln zegt
@laulau:
mwah .. tis maar een nummertje + logo,tje ..
als je daar duidelijk over wil hebben dan moet je het niet in de auto-marketing zoeken iig ..
roller zegt
@laulau: ja ik zou ook gewoon de v12 laten zitten en die nog wat extra pk’s geven. Dan heb je tenminste echt iets om het mee op te nemen tegen een s8 en een s 63 amg
jrk68 zegt
@roller:
Zowel huidige S8 als de S63AMG zijn 8 cilinders, ik zie dan ook geen enkele rede waarom BMW een V12 nodig zou hebben om die van repliek te dienen….
Tenzij ze de strijd aan willen binden met de S65AMG, dat is wel een V12.
laulau zegt
@jrk68: Het gaat om de naam.. je gaat een S-klasse toch ook geen S 600 AMG noemen ipv S63 AMG.. doe dan M7 of 750 M-performance ofso..
jrk68 zegt
@laulau:
Nope, bij @roller niet, lees het maar even aandachtig terug.
Die is druk bezig met appels en peren te vergelijken….
roller zegt
@jrk68: ik zeg toch dat ze die v12 niet uit een 760 hoeven te halen. Neem dan gewoon een 750 met een m model zoals hier boven al is voorgesteld. Daarbij is de huidige 760i is al even snel als een s63 amg. Waarom zou je dan nog een V8 maken die even snel? Lijkt mij dan beter om er nog een v12 modelletje bij te nemen die een stukje sneller is dan de s8 en de s63 amg. Dan heb je pas echt iets om de concurrentie voor te blijven.
laulau zegt
@jrk68: het gaat om de naam.. Je gaat een S-klasse toch ook geen S600 AMG noemen ipv S63 AMG.. noem het M7 of 750i M fso..
undifined1 zegt
@jrk68:
een V12 loopt vele malen mooier, je moet ook iets hebben om je mee te onderscheiden.
lincoln zegt
@undifined1:
“vele malen” ..
is dat meer of minder dan 5 maal ??
undifined1 zegt
@lincoln: meer :-D Ik houd niet van het geluid van de V8.
lincoln zegt
@undifined1:
als je nieuwe 7-serie geluid maakt ..
dan ben je flink in de aap gelogeerd ..
JamesBond007 zegt
@laulau:
Mm.. sommige AMG’s hebben een 6.3 als aanduiding, terwijl er nu een 5.5 V8 in ligt.
lincoln zegt
afslanken .. zo zo ..
wie weet zijn ze bij BMW eindelijk in staat om eens fatsoenlijke consumptie waardes uit hun barrels te trekken ..
j00rs zegt
Goede zaak. Gewicht verlagen is de beste manier om een laag verbruik en natuurlijk beter weggedrag te realiseren.
xilver zegt
Men valt teveel over de benaming van de 7.60 tov de S8 en S AMG. Dat ding ligt prestatiegewijs immers in dezelfde lijn (op de S65 na, maar dat is een nucleair kanon en geen wagen meer), enkel is die BMW niet bezaaid onder de M-badges…
phaeton zegt
En de nieuwe X5 dan, is die ook lichter? Zelfde segment als de RR, er is al eens mee geëxperimenteerd.. Het is mij niet opgevallen als er überhaupt over de X5 kilo’s is gesproken.
robbie zegt
@phaeton: die is, uit mijn hoofd, iets lichter. Echter niet zo extreem als de Range Rover’s.
Nou is het wel zo dat die, volgens mij, extreem zwaar waren.
jaapiyo zegt
@robbie: Wat betreft die RR kilo’s; evo heeft die nieuwe RR sport eens op de weegschaal gezet en het blijkt dat RR de afslankkuur een beetje overdreven heeft in de officiële cijfers; in werkelijkheid blijkt het ding een stuk zwaarder te zijn dan opgegeven.
Ergens in deze zoals alijd interessante review van Harry Metcalfe de details: http://www.youtube.com/watch?v=Igcxc2YBpBU
robbie zegt
@jaapiyo: gewichten in folders en gewichten in de praktijk verschillen altijd nogal. Heeft hij er ook een oude naast gezet op de weegschaal? Dan weet je het verschil in de praktijk.
jaapiyo zegt
@robbie: Mwah volgens mij zijn sommige merken daar wat netter in dan andere merken. Maar nee dat hebben ze niet gedaan. Hoe dan ook er is nogal een ‘big deal’ van gemaakt door RR zelf dat de nieuwe versie zoveel lichter is maar de nieuwe RRS supercharged heeft in Nederland in ieder geval een opgegeven gewicht van 2310 Kg, de oude supercharged 2590 Kg. Metcalfe kreeg echter tijdens het rijden het gevoel dat de auto zwaarder was en dus hebben ze ‘m op de weegschaal gezet –> 2,45 tonnes IIRC…met een halve tank fuel dus tel er nog tientallen kilo’s vanaf, blijft een gat van bijna 100 Kg over.
Overigens was de man verder zeer positief over de auto, maar ja dat was te verwachten, hij heeft al 4 Range Rovers gehad. Vind het altijd wel leuk die reviews van hem te zien, duidelijke petrolhead in hart en nieren…heeft ook zelf een Espada, Countach, Pagani Zonda, Maserati GranTurismo, Ferrari 550 Barchetta…Tsja jullie van ab zullen er wel bekend mee zijn trouwens.
jrk68 zegt
@robbie:
BMW rept over 150 kg gewichtsreductie, dat is op zich best netjes daar de huidige X5 lichter is dan de nieuwe Range Rover. RR V8 SC was 2690kg en nu 2330kg, De X5 50i weegt nu 2265kg en daar zou dus voor 2014 150kg vanaf gaan.
Het gaat dan uiteraard om opgegeven gewichten en daar klopt in de praktijk vaak niet veel van.
phaeton zegt
@jrk68: Dan zullen we er maar vanuit gaan dat de 7 ook zo’n 150kg lichter wordt. Best netjes, maar de marge is bij zulke auto’s ook groter.
Ongeacht of het bij de RR klopte, het is een indicatie en het blijft een goede ontwikkeling. Laten we hopen dat ze die tot op zekere hoogte voortzetten.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Ziet er weinig inspirerend uit op die spy-shots. Doe mij maar een XJ. Prachtige wagens zijn dat.
Yeelen zegt
Tjah, de huidige 5 is dan ook niet zo licht, dus zo moeilijk zal het niet worden voor BMW.
kapiteinaudi zegt
Mooie auto, de 7-Serie. Maar lang niet zo mooi als de S-Klasse, A8 en XJ.
Hupke zegt
Ik ben eens benieuwd, sinds de e32 en e38 is er niet echt een mooie 7-serie geweest.
Een lichte, elegante 7 serie zou de perfecte basis kunnen vormen voor een geniale alpina.
Dan is er nog wat concurrentie voor de XJ.
laulau zegt
@Hupke: & de S-klasse….
Hupke zegt
@laulau:
Is ook veel te zwaar, en die gaat zich met het verdwijnen van maybach waarschijnlijk iets meer up-market proberen te plaatsen.
De huidige S is ook maar een mislukking, dat ding dat er zit aan te komen vind ik ook belachelijk.
De w140 was de laatste echte en de w220 was OK maar niet super.
paulaner zegt
@Hupke: De E38 is een pachtige wagen. De opvolgers waren slechts bombastisch.
Carreza zegt
Met de huidige designrichting in het achterhoofd weet ik eigenlijk niet of ik nu blij moet zijn met een nieuwe 8-serie of niet…
jawi94 zegt
Is dat een vooruitgang? Want de huidige 5 serie is ook een stuk zwaarder dan de E60