
De auto waar Mercedes en Audi een flinke kluif aan gaan krijgen, hier staat ‘ie in het echt.
In Frankfurt zien we hem eindelijk voor het eerst: de zesde generatie van de 7 Serie, waarbij hoog is ingezet op gewichtsbesparing. Door hem vol te proppen met koolstofvezel versterkt platic (CFRP) is ‘ie tot 130 kg lichter geworden. Binnenin de 5,10 meter lange limo merk je daar weinig van. Daar is het een oase van leer, hout, nog meer leer en aluminium. En een paar HD-schermen voor de achterpassagiers.
Hij komt als 730d (265 pk), 730d xDrive (265 pk), 740i (326 pk) en 750i xDrive (450 pk). De Nederlandse directeur zal echter uitkijken naar de 740e, de milieuridder die dankzij plug-in techniek op papier 49 gram CO2/km uitstoot en vanaf 2016 in de 15% bijtellingscategorie opereert.
Type | Prijs | Type | Prijs |
---|---|---|---|
730d | € 95.500 | 730d xDrive | € 100.500 |
730Ld | € 101.000 | 730Ld xDrive | € 105.800 |
740i | € 98.000 | 740Li | € 103.000 |
750i xDrive | € 128.000 | 750Li xDrive | € 133.150 |
Maar voordat we verder neuzelen over stekkers; hier de livepics van de nieuwe 7 Serie:
Voor het eerst? Autoweek mocht al weken geleden testrijden. Jammer dat AB geen voorang kreeg.
@dutchdriftking: AutoWeek is een iets groter instituut met veel meer lezers. Dus relevanter om hen er meeste laten rijden.
Sowieso lijkt het of AB minder dan voorheen met nieuwe auto’s rijdt. Niet alleen de 7-serie, maar ook de nieuwe A4, R8, Jaguar XF, MX-5 en GLE Coupe had ik wel verwacht bij AB (of ik heb er schromelijk overheen gekeken). Nu is het altijd komkommertijd in de zomer, maar als Gina Classics en AutoScout24/Marktplaats niet mee zouden werken was het aantal video’s toch beperkt.
@gtwillem: Eens, vooral de R8 heb ik gemist. Wat hier de reden van is weet ik niet, en als gratis reagluurder mag ik natuurlijk sowieso niet zeuren, maar ik had die testen graag gezien.
@gtwillem: valt me inderdaad ook op. Misschien tevaak auto’s op beeld afgetrapt? ;)
@stfu:
Ik acht de kans groter dat de video’s te weinig informatief zijn. Even oplepelen van vermogen, acceleratie cijfers en prijzen kan de dealer ook voor je doen. Maar juist een video recensie is een ideaal platform om te laten zien hoe praktisch of onpraktisch een auto is. Hoe handig stap je achterin? Hoe is het zicht rondom? Hoe handig is de kofferbak/klep? Ik kan me voorstellen dat een importeur dat nu graag ziet in een recensie.
@Original_Arnoud: En dat is hetgeen ik meestal mis in de videos van AB inderdaad.
@berlinetta: Voor mij is het juist de reden om naar AB te kijken. In een Autoweek filmpje vertellen ze me niks dat ik niet in de brochure kan lezen.
@Original_Arnoud: Tenzij @casperh met een wagen op pad gaat…
Statige wagen, maar toch weer een beetje meer ‘ver-Chineest’…
Maar ik ben nu wel klaar met al die Duitse hokken. Wanneer komen de live pics van de Giulia?!
Van binnen valt het zo erg tegen, vind het ook geen mooie wagen. S-klasse is en blijft een benchmark.
@henkhupelschoten: Zo ontzettend mee eens. Het interieur valt me nog het meest tegen. Zo’n los scherm is leuk in een 1-serie en 3-serie, maar in een 7-serie gaat het gewoon niet. Ik vind dus ook dat BMW hiermee volledig de plank mis slaat. Jammer, de vorige 7-serie’s hadden nog een hoogwaardig interieur.
@viezefreddyw: Het oogt op foto misschien niet zo goed maar in het echt valt het op hoe de kwaliteit ontzettend is gestegen. Bmw heeft zichzelf echt een niveau hoger gezet op dit vlak. Wat dat losse scherm betreft: ik vind het nog steeds veel geslaagder dan dat vreselijke scherm van de s-classe
@uselessblogger: Ik heb het ook niet over de kwaliteit. Dat de kwaliteit een stap hoger is mag duidelijk zijn. Ik zeg alleen dat ik hem niet zo mooi vind in vergelijking met de vorige 7-serie’s. En tja, dat jij het scherm mooier vind dan dat van de S-Klasse, dat kan. Ik vind van niet, maar dat zijn meningen. Een verschil met feiten.
Voor mij de huidige topper in dit segment. Of het de beste in z’n klasse is, weet ik niet. Dat maakt me verder ook niet uit.
Weet iemand hoeveel deze sneller zal zijn naar de 100? En andere sprintjes t.o.v. zijn voorganger?
@stino: motoren zijn hetzelfde, evenals de aandrijflijn, dus dankzij het lagere gewicht zal ie een paar tienden sneller zijn.
Vind het weer een erg mooie auto maar hij lijkt nu al gedateerd…
Waarom heeft-ie niet meer weg van bijvoorbeeld de Vision Future Luxury of de Gran Lusso.
Dat vond ik veel meer toekomst gerichte designs dan deze 7.
Beetje CEO die dit zich kan veroorloven laat zich rijden, dus alleen zakelijke ritten en dus geen bijtelling.
Tijd voor een nieuwe Transporter-film. Met terugkeer van de 7 ipv A8…
@Esprit_de_Flandre: neen jong komende zondag nieuwe film transporter legaly weer een dikke a8 pech voor de 7
Erg fraai met die vloeiende lijn tussen de licht units.
Wederom een Lexus wannabe ..
@lincoln: Was lexus niet op de markt gebracht om te concureren met duitse premium merken?
Ik wacht wel even totdat Alpina eraan gaat friemelen…
Een mooie BMW, dat we dat nog mogen meemaken. In typische BMW fashion, vind ik het interieur wel een let-down. Toch opvallend dat de reeds vijf jaar oude A8 het op dat vlak beter doet…
Ik zal waarschijnlijk de enige zijn, maar ik vind de vorige F01 toch stukken beter. Die had ten minste nog een eigen smoel, terwijl deze op een 3-serie begint te lijken (en niet andersom). Hij is wat beschaafder, wat minder stoer, misschien wel een beetje saai. Iets waar de A8 ook een beetje last van heeft. Zij maken het de S-klasse nu wel erg makkelijk om aan de troon te blijven.
Doe mij maar een full monty E38……..
@e1000bmw523i: als 728i is ook goed…
@e1000bmw523i:
High five .. Kom .. Gaan we Balkenende een paar beukers verkopen ..