BMW 550e xDrive Touring, ja dat klinkt toch dik voor elkaar?
Met het najaar in aantocht en de zomer achter ons introduceert BMW modeljaarupdates. In het geval van de 5 Serie is er het belangrijkste nieuws te melden, het merk brengt namelijk drie nieuwe motorvarianten naar het model.
Voor de 5 Serie introduceert BMW de 520i Touring, de i5 Touring met xDrive en als laatste een dikke plug-in hybride uitvoering met de naam 550e xDrive Touring. Laten we drie varianten eens ontleden.
Nieuwe instapper
Te beginnen met de 520i Touring. Per 1 november staat dit model in de prijslijsten met een prijs van 69.823 euro. Dit model combineert een viercilinder benzinemotor met 48V Mild Hybrid techniek. Het systeemvermogen bedraagt 208 pk en 310 Nm koppel.
Met de introductie van deze nieuwe instapper is de 5 Serie Touring enkele duizenden euro’s bereikbaarder geworden. Bovendien gaat dit een modelvariant zijn die een bredere groep aanspreekt. Tot op heden bestond de line-up voor de Touring uit een 520d, 520x Drive, 530e, 530e xDrive, 540d xDrive, i5 eDrive40 zoals onze duurtester en de i5 M60.
Nieuwe elektrische variant
De nieuwe elektrische variant betreft de BMW i5 xDrive40 Touring. Dat is de bestaande eDrive40 zoals we die kennen, maar dan met vierwielaandrijving. Net even wat minder relevant voor de Nederlandse markt. Voor veel mensen is vierwielaandrijving geen must op een auto om aan te vinken. Met de reguliere eDrive40 komen ze er ook wel. Gaan we meteen door naar de dikste PHEV.
BMW 550e xDrive Touring
Want dat is de nieuwe BMW 550e xDrive Touring! Een plug-in hybride topmodel. Dit model komt onder de M5 en moet de dikste 5 Serie met benzinemotor uit de line-up worden zonder M GmbH magie.
Bij voorgaande generaties stond deze benaming voor een puike achtcilinder. Helaas moeten we het hier ‘slechts’ doen met een zes-in-lijn benzinemotor en een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 489 pk en 700 Nm aan koppel. Daarmee sprint de BMW 550e xDrive Touring in 4,4 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De plug-in hybride Touring krijgt een 19,4 kWh accupakket. De actieradius bedraagt 82-90 kilometer volgens de WLTP-test. Met een 11 kW lader is de accu in zo’n 2 uur opgeladen. In combinatie met de benzinetank van 60 liter kun je serieuze kilometers maken op een langer afstand. Het beste van twee werelden.
Er zijn geen concessies gedaan voor de kofferbakruimte. Er is 570 liter beschikbaar en dat is met alles plat te vergroten tot 1.700 liter. De nieuwe BMW 550e xDrive Touring komt voor 85.475 euro in de prijslijsten te staan.
kareljansen zegt
Volgens mij mist de 530e als waarschijnlijk belangrijkste model in de opsomming. Verder heeft de 40xdrive waarschijnlijk naast de xdrive ook meer vermogen?
RubenPriest zegt
yes, 394 pk met xDrive en 340 pk voor de non xdrive
audirs3 zegt
90km elektrisch klinkt prima, alleen is het vermogen dan wel heel erg beperkt. En in de winter op de snelweg houdt je iets meer dan de helft aan range over, zeg 50km realistisch, is voor mijn te weinig om op te forensen.
Ik hoop dat BMW ook eens een i5 met range extender gaat aanbieden, dus een capabele accu en sterke elektromotor, met een benzinemotor zonder versnellingsbak voor extra range.
kareljansen zegt
Bij de 550e valt het beperkte vermogen bij een lege accu wel mee lijkt mij?
audirs3 zegt
@kareljansen ik bedoel het vermogen dat je in de EV modus hebt voor als je gaat forenzen.
kareljansen zegt
Aha, maar dan heb je toch voor de momenten dat je even wat meer vermogen nodig hebt de benzinemotor toch beschikbaar? Het totale verbruik zal op een rit van laten we zeggen 100km alsnog erg laag zijn. Maar goed, wellicht wat bevooroordeeld, vanmiddag gaat de bestelling de deur uit 😀
3246cm252kw zegt
Wat is de typeaanduiding idioot geworden bij BMW 🤣 trouwens de modelen niet anders.
jaso013 zegt
Doe mij maar de nieuwe E klasse. In alle opzichten een mooiere auto.
Diesel Rocks zegt
BMW E klasse, nooit van gehoord. Is dat elektrisch of zo?